abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63213725
Swets denk aan je bloeddruk

Als ik er nu op terugkijk hebben mijn ouders mazzel gehad met hoe het bij hun allemaal uitkwam met werk enzo. Hoewel het uiteraard vast wel een beetje balansen en wikken en wegen was af en toe. Mijn vader is brigadier bij politie en had/heeft onregelmatige werktijden. Aan de ene kant lastig, maar aan de andere kant zag ik mijn vader véél vaker dan andere kindjes. Hij was er wel vaak tussen de middag om een bammetje te eten met ons, en na schooltijd om met ons buiten te spelen enzo. Dit gaf mijn moeder weer de gelegenheid om een paar daagjes per week in een winkel te werken om zo het geld voor de extraatjes te verdienen. En dankzij de flexibiliteit van beide bazen kon mijn moeder haar werkdagen aanpassen aan de werktijden van mn pa. Had hij nachtdienst gehad (en was hij dus overdag thuis) dan kon zij gaan werken enzo.
Het gebeurde zelden dat het allemaal niet uitkwam en áls dat zo was dan kwam oma een bammetje eten want zij werkte van 5 uur 's morgens tot 12 uur 's middags en had dan dus wel tijd. En als het echt echt niet ging mochten we overblijven. Mijn moeder voelde zich doodschuldig dan maar wat een feest vonden we dat zeg
En om Swets misschien even bij te staan. Er veranderde voor mijn pa inderdaad net zo goed dingen als voor mijn ma, en het is echt niet zo dat hij het als een zwaardere last ervoer, maar hij werkte wél fulltime en daarnaast was het huishouden gewoon 'eerlijk' verdeeld. Mijn pa deed stofzuigen en zo en de boodschappen. En hij had dus net zoveel zorgtaken als mijn moeder.
Het probleem voor het gros van de mannen is alleen dat zij niet de "mazzel" van werktijden hebben die mijn pa had, en dat het dus lijkt alsof ze altijd maar op kantoor zitten en dat wel prima vinden. Die zul je vast wel hebben, maar dat hou je denk ik wel.

Ach ja, de combi werk en kinderen is er wel een om over na te denken, maar ik vraag me af of het anderhalf topic waard is Zo zijn er natuurlijk nog veel meer dingen die belangrijk zijn om over na te denken.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_63214920
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 09:53 schreef Swetsenegger het volgende:
Eh nee je draait nu de zaken om. JIJ bent begonnen met roepen dat er voor mannen niets veranderd en dat vrouwen alle lasten hebben. Ga nu jouw issues niet op mij projecteren. (...) Nee, ik heb het niet over een zware last ik heb het erover dat er voor mannen net zo veel veranderd als voor vrouwen. In tegenstelling tot wat jij beweerd. Ik vind het jammer dat je keer op keer een ander discussie wil aangaan.
Je hoort mij niet beweren dat mannen het zoveel beter hebben getroffen, ik zeg alleen dat mannen (en dat is ook begrijpelijk! En logisch!) minder hoeven in te leveren qua werk. Voor hen blijft het werk op de eerste plaats staan, voor vrouwen verschuift het naar het tweede plan. Dit is geen mening, het is ook geen oordeel, het is gewoon de realiteit.

Goed. De één zal dit fantastisch vinden, de ander niet. Ik heb me net al in jou verplaatst, door te zeggen dat ik me levendig kan inbeelden dat jij graag minder zou willen werken. Doe datzelfde nou eens bij mij, en probeer je voor te stellen dat ik ongelooflijk leuk werk heb waarvoor ik dolgraag meer tijd zou hebben. Die tijd is er niet, omdat ik drie kinderen heb. En een man met een eigen bedrijf die veel reist en die bovendien voor het gezinsinkomen moet zorgen. Ik beklaag me niet; ik zou niet weten hoe we dit anders zouden moeten regelen en onder de omstandigheden is dit eigenlijk een ideale situatie. Dat vinden we allebei. Laten we er even vanuit gaan dat ik bij die 7% uit jouw voorbeeld hoor, want om mij heen zie ik mensen die zich in precies dezelfde situatie bevinden, namelijk: man werkt fulltime, vrouw doet er een baantje bij en zou graag meer werkuren draaien, omdat meer werkuren vaak betekent dat het werk zowel inhoudelijk als financieel interessanter wordt, en wie wil dat niet?

Ik heb ook geen oplossing. Ik constateer alleen dat de mannen over het algemeen veel meer verdienen dan de vrouwen, en dat het dus logisch is dat de vrouw minder gaat werken als er kinderen komen. Daarmee geeft zij haar zelfstandigheid noodgedwongen uit handen - nogmaals, het is geen oordeel, het is gewoon de realiteit - en het gevolg is dat ze steeds afhankelijker wordt van haar man, die intussen gestaag carrière blijft maken. Het verschil tussen hen wordt dus groter, met als gevolg dat zij hem qua inkomen nooit meer voorbij zal streven, en daarmee liggen de rollen dus vast.

Misschien zijn wij uitzonderingen, dat kan. Maar goed, ik weet uit ervaring dat DIT het hete hangijzer is waarmee in mijn omgeving wordt geworsteld, vooral door de vrouwen, die over het algemeen hoog zijn opgeleid en genoeg ambitie hebben om iets te willen bereiken. Daarnaast zijn ze heel toegewijd aan hun kinderen. Het is, zou je kunnen zeggen, een beetje de context die Heleen Mees in haar artikel over het hoofd lijkt te zien. Ik vind dat zij theoretisch gelijk heeft, maar in de praktijk is het niet zo simpel. Dat is eigenlijk mijn hele punt.
pi_63215509
Men, wat zijn jullie langdradig, ga pmmen of zo, die herhaling van zetten leest allang niemand meer.

SHE, wil je nog kinderen? Kunnen ook drammers worden hoor!!
pi_63215729
quote:
Op donderdag 13 november 2008 22:37 schreef Swetsenegger het volgende:
Het probleem alleen is dat je veronderstelling fout is. Vrouwen blijven niet thuis omdat werk en kinderen moeilijk te combineren is maar omdat ze sowieso liever parttime werken. Aldus het onderzoek.

Dus niks klassieke rolverdeling.
Aan de ene kant geloof(de) ik dat onderzoek niet zo; aan de andere kant, als ik erover nadenk...

Het is idd niet alleen de kinderen waar partime voor wordt gewerkt.
Als ik alleen al naar mezelf kijk werkte ik al partime voor ik zwanger raakte; ik vond het prima om 40 uur te werken, alleen ik raakte ziek en heb heel wat stapjes terug moeten doen, wat voor mij juist moeilijk te accepteren was gezien ik door voornamelijk een man ben opgevoed en geen enkel excuus had om mezelf niet gelijk te trekken op bijv het carrierevlak aan mannen.

Maar heb genoeg vrouwen gezien die denken dat ze het niet kunnen; carriere maken; het niet meegekregen hebben, en automatisch uitgaan van het oude rollenpatroon; dus ook vrijwel automatisch kiezen voor kinderen; dan hebben ze hun doelmatige taak thuis.
Dat gebeurt zeer zeker niet lang bij iedereen, maar vanuit mijn optiek gebeurt het wel; althans ik zie dan vooral jonge vrouwen die niet bewust voor kinderen kiezen; niet lijken te weten hoe ze moeten omgaan met werk, en dan koppel ik die 2 dingen aan elkaar, aldan terecht of niet.

Voor mijzelf is dat geen wijzend vingertje maar meer dan ik het jammer vind dat sommige vrouwen zo laagdunkend over zichzelf zijn.
En dat is niet dat moederschap zo makkelijk is, want dat is het zeer zeker niet, maar meer omdat mensen dan niet bewust durven te kiezen en gewoon maar doen wat het makkelijkste te behalen is (of de totale uitvoering makkelijk is is wat anders).

ik zie ook genoeg vrouwen die wel ambitieus zijn ondanks dat ze ook heel fijn het moederschap kunnen oefenen. Zie de talloze thuiswerkmoeders die zichzelf ontpoppen mede ook door internet, daar heb ik veel bewondering voor!
Gewoon iets voor jezelf doen wat je leuk vind en zo jezelf verder ontwikkelen naast het moederschap; dat is voor mij toch wel een beetje een ideaal. Dan maakt het niet uit hoe hoog of hoe laag je zit qua opleidingsniveau, als je het maar doet omdat je het leuk vind en het goed te combineren is met het mamaschap en jezelf nog verder ontwikkeld ook.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_63215959
ja, waarom zou je nou eiks kinderen willen?

ontopic

kom 's met hippe argumenten dan kijk ik of ik ze voor mezelf kan ontkrachten of bevestigen
Doei.
  vrijdag 14 november 2008 @ 11:30:47 #181
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_63216126
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:11 schreef conleche het volgende:
Men, wat zijn jullie langdradig, ga pmmen of zo, die herhaling van zetten leest allang niemand meer.

SHE, wil je nog kinderen? Kunnen ook drammers worden hoor!!
Kinderne van mij worden sowieso drammers.
  vrijdag 14 november 2008 @ 11:32:02 #182
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_63216180
Ik bedacht me net onder het stofzuigen ( ) dat je de vraag ook kan omkeren. Waarom géén kinderen?

Het valt mij op dat het wél krijgen van kinderen als egoistisch wordt bestempeld. Maar het bewust niet krijgen van kinderen is toch minstens zo egoistisch? Want dat draait echt alleen om jezelf en je eigen doelen.
Ik veroordeel het niet. begrijp me niet verkeerd. Maar net als dat er geen sluitend antwoord te geven is op waarom wél is dat antwoord er ook niet voor waarom níet.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_63216206
weet je wat vooral kut is, dat die kinderen zo dom zijn. je moet ze alles vertellen en het maakt niet eens uit wat je verder zegt. echt dom
pi_63216222
ik heb hier nu al 100 keer gezegd waarom ik geen kinderen wil, ik heb er vorig jaar zelfs nog een topic over geopend

en daarbij is dat niet het onderwerp van DIT topic: dat is waarom je WEL kinderen zou nemen
anders open je een vervolgtopic op mijn topic van toen
Doei.
  vrijdag 14 november 2008 @ 11:34:35 #185
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_63216253
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:32 schreef Tvrb0Jugend het volgende:
weet je wat vooral kut is, dat die kinderen zo dom zijn. je moet ze alles vertellen en het maakt niet eens uit wat je verder zegt. echt dom
En bij sommiguh gaat dat nooit meer overrrrrr !!!!!!111111111
pi_63216634
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:34 schreef SHE het volgende:

[..]

dat is ook wel een angst bij mij dat ik echt ene domme tokkie voortbreng ofzo
Doei.
  vrijdag 14 november 2008 @ 11:47:46 #187
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_63216716
De relatie met je kinderen is de allerintensiefste, allerconfronterendste, allerrijkste en daardóór allermooiste en allerinteressantste van ál je relaties met álle andere levende wezens op aarde.

Al het andere verbleekt er zeker niet bij, alles krijgt er juist een nog duidelijkere kleur van. Een extra waarde, extra lading of juist ontkrachting.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_63216824
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:45 schreef Faithy het volgende:

[..]

dat is ook wel een angst bij mij dat ik echt ene domme tokkie voortbreng ofzo
En dat je dan later in het bejaardenhuis niet zit te hopen op bezoek maar heel hard hoopt dat hij niet langskomt omdat je je dan nooit meer kan vertonen op de breiclub.
There is no love sincerer than the love of food.
  vrijdag 14 november 2008 @ 11:52:56 #189
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_63216923
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:33 schreef Faithy het volgende:
ik heb hier nu al 100 keer gezegd waarom ik geen kinderen wil, ik heb er vorig jaar zelfs nog een topic over geopend

en daarbij is dat niet het onderwerp van DIT topic: dat is waarom je WEL kinderen zou nemen
anders open je een vervolgtopic op mijn topic van toen
Oh ik heb ook al gezegd waarom wel. En dat zijn argumenten waar je op wil schieten. Ik bedoel te zeggen dat de argumenten om ze niet te krijgen minstens net zo discutabel zijn. Niet dat het meewoog in mijn beslissing om ze te krijgen maar als iedereen geen kinderen meer zou krijgen dan hebben over 20 jaar een groot probleem. Dat is geen verplichting om ze wel te krijgen natuurlijk.
Ik kan nu ik ze heb niet meer zo goed zeggen waarom ik ze toen persé wilde. Ik ben nu 9 jaar moeder dus dat idee van toen is ook een beetje vertroebeld door het daadwerkelijk ouderschap. Ik weet nog dat ik toen riep dat mijn kind misschien wel de nieuwe Einstein zou worden die het hele milieuprobleem gaat oplossen.

Ik vind het namelijk wel zorgelijk dat de tendens toch meer en meer is dat hoogopgeleiden minder of géén kinderen krijgen. Als intelligentie daadwerkelijk erfelijk is......
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_63216974
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:50 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

En dat je dan later in het bejaardenhuis niet zit te hopen op bezoek maar heel hard hoopt dat hij niet langskomt omdat je je dan nooit meer kan vertonen op de breiclub.
Doei.
pi_63217026
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:34 schreef SHE het volgende:

[..]

zie je... dan ga je toch wel 2 keer nadenken voor je er aan begint
  vrijdag 14 november 2008 @ 11:56:11 #192
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_63217049
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:50 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ben je oud, en alsof dat niet erg genoeg is moet je ook nog leren breien.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 november 2008 @ 11:57:17 #193
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_63217099
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 10:50 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Je hoort mij niet beweren dat mannen het zoveel beter hebben getroffen,
quote:
Op woensdag 12 november 2008 23:13 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Juist, en voor die mannen verandert er dus niks, of weinig.

<knip>

maar ik ken niet één man die zijn goedbedoelde 'papadag'-regeling heeft verlengd - ik ken alleen maar mannen die niet wisten hoe snel ze terug moesten galopperen naar kantoor

<knip>

Ik denk dat mannen (of vaders) meer ruimte hebben voor zelvervulling of zelfontplooiing

<knip>

Mannen blijven gewoon carrière maken. De verandering is dus minder ingrijpend, en dus kunnen zij het zich veroorloven 'gevoelsmatig' voor kinderen te kiezen.

Nu stop ik er maar mee
pi_63217160
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:25 schreef Faithy het volgende:
ja, waarom zou je nou eiks kinderen willen?

ontopic

kom 's met hippe argumenten dan kijk ik of ik ze voor mezelf kan ontkrachten of bevestigen
Omdat een baby leuker staat dan een handtas
pi_63217397
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:58 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Omdat een baby leuker staat dan een handtas
beide zijn vind ik lelijk
Doei.
pi_63217708
en onhandig
Doei.
pi_63217861
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 12:06 schreef Faithy het volgende:

beide zijn vind ik lelijk
Dan maak je er een rugzak van. Baby's passen ook in een rugdrager
pi_63218057
een baby is heul niet leuker dan mijn / een rugtas
Doei.
pi_63218185
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 12:20 schreef Nadine26 het volgende:

Baby's passen ook in een rugdrager
SHE? Wil je me beloven dat geen van jullie zo'n vreselijk ik-stop-mijn-kind-op-mijn-rug-maar-als-ik-me-omdraai-slaat-het-hoofdje-er-een-seconde-later-nog-achteraan-ding dit aanschaffen?

Anders ga ik dingen roepen waarom je géén kind zou moeten nemen/willen/krijgen/doen...
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_63218321
mensen met hun baby als rugzak vind ik altijd heel vervelend

net als mensen die hun kleuter ACHTER ze laten fietsen op de openbare weg en dan boos worden als hun kind bijna tegen JOU aanslingert of bijna wordt aangereden door jou omdat 't kind gewoon nog niet kan fietsen
Doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')