quote:
Het enige wat telt zijn de resultaten...
Maar dat ís het nou juist. Behalve dat Peter heeft aangetoond dat Joran een misselijkmakende idioot is, heeft hij -i.t.t. bij eerdere zaken- in déze zaak verder geen resultaat geboekt. We weten nog stééds niet of de doodsoorzaak van Natalee moord, dan wel een ongeluk of wellicht zelfs 'natuurlijk' was. Als het een ongeluk was, weten we nog steeds niet of dat door toedoen van Joran of iemand anders is veroorzaakt, of dat het haar eigen schuld was. Sterker nog: We weten nog steeds niet eens zeker óf zij wel dood is. En mocht haar lijk inderdaad in zee gedumpt zijn, dan weten we nog steeds niet wie dat gedaan heeft, diegene is nooit aan de tand gevoeld, laat staan beschuldigd.
Dat Peter dat allemaal niet gelukt is, is op zich allemaal nog niet zo erg - het is een moeilijke zaak, maar ga dan niet zelfingenomen lopen roepen dat je de zaak 'opgelost' hebt, en ga zeker niet met insinuaties die je niet hard kunt maken, de zaak onnodig op de spits drijven. Vooral de onnodige kutopmerking tegen de huilende moeder van Natalee, die hoort dat haar dochter in zee gedumpt is: "Erg hé, misschien leefde ze op dat moment nog wel" was wal
gelijk, en is volgens mij slechts bedoeld om bij de kijker een nóg grotere afkeer jegens Joran teweeg te brengen, dan ze al hadden.
Louter voor pure sensatie, de gemiddelde SBS-kijker vindt zoiets waarschijnlijk prachtig, maar bij veel andere kijkers roept dit juist weerstand op, wat uiteindelijk kan leiden tot het 'Peter6000'-effect: Je gaat het opnemen voor de 'underdog', ook al is deze nog zo weerzinwekkend. Een veelvoorkomend verschijnsel bij Idols- en BB/DGK-achtige programma's

. Peter (R) wil echter serieuze journalistiek bedrijven. Maar een serieuze misdaadverslaggever (die hij zegt te zijn), houdt zich bij de feiten en zendt dat uit, evt. voorzien van deskundig commentaar, en insinueert niet.
Peter beweert dat hij de zaak opgelost heeft, en baseert zich daarbij op de 'bekentenis' van Joran, die hij heeft losgepeuterd. Dan moet je dus geloven in de volledige waarheid van die bekentenis, want anders ben je gewoon vermoedens aan het spuien, en vermoedens hebben we allemaal, daar hoef je geen misdaadjournalist voor te zijn. Maar Peter houdt stug vol de zaak te hebben opgelost (zie o.a. z'n website), niet te twijfelen aan de betrouwbaarheid van Joran's bekentenis, en heeft zelfs deskundigen ingehuurd om dit te bevestigen. In dat geval moet hij ook stoppen met het verdacht blijven maken van Joran. Peter heeft dan immers bewezen, dat Joran *niet* schuldig is aan de dood van Natalee, en ook *niet* schuldig is aan de verdwijning van haar lijk. Dat blijkt onmiskenbaar uit de bekentenis van Joran, en die was vogens hem waarheidsgetrouw.
Maar waarschijnlijk was die bekentenis helaas nog niet smeuïg genoeg naar SBS-maatstaven. Nee, het is veel bevredigender om voetstoots aan te nemen dat Joran -of z'n vader, want die zal ook wel niet deugen- méér heeft gedaan, liefst zo gruwelijk mogelijk. De plotselinge dood van Natalee is zo onverkwikkelijk, daar móet een schuldige voor aangewezen worden. En als daar onvoldoende aanwijzingen voor zijn, dan moet dat maar geïnsinueerd worden, zodat de minder kritische kijker tóch met een voldaan gevoel kan uitroepen: 'Zie je nou wel, dat heb ik altijd al gedacht', om vervolgens met een voor zichzelf gerechtvaardigd gevoel -de ergste vermoedens zijn in hun beperkte gedachtengang nu immers 'bewezen'-, Joran aan de hoogste boom op te knopen, Peter vol ontzag de hemel in te prijzen, en met afschuw zijn gal te spuwen over het falende rechtssysteem, slappe wetsdienaars, corruptie, machtsmisbruik, you name it

Het is voor Peter het één of het ander. Ofwel de bekentenis van Joran is waar, en heeft Peter daarmee de zaak idd. opgelost: Niemand is schuldig aan de dood van Natalee, het was een tragisch noodlot. Joran kan wél worden verweten dat hij geen erkende hulp heeft ingeroepen, en hooguit beschuldigd worden voor medeplichtigheid aan het laten verdwijnen van haar lijk, maar daar heeft hij zijn straf (in voorarrest) dan al voor uitgezeten. Dat de wérkelijke dader (Daury?) dan nog steeds vrij rondloopt, nemen we in dat geval maar voor lief.
Of Joran's bekentenis is (ondanks alle opgetromelde 'deskundigen') tóch niet, of slechts selectief waar, maar dán heeft hij de zaak natuurlijk allerminst opgelost (ook niet-juridisch niet), en kunnen we alleen maar -tot er zich nieuwe feiten aandienen, of anders tot het einde der tijden- blijven speculeren over de (evt.) werkelijke toedracht van de dood van Natalee, de dader, de vindplaats van haar lijk, en Joran's aandeel daarin, waarbij het niet voor iedereen even eenvoudig is, om de wens niet tot vader van de gedachte te laten uitgroeien.
Ook ik heb mijn twijfels bij de plotselinge dood van N, en wil de mogelijkheid van evt. dood door schuld (wegens teveel drank/drugs bijv.) niet uitsluiten, maar zolang ik niet méér 'tastbare' aanknopingspunten heb dan alleen dat geraaskal in die auto, kan en wil ik niemand daar bij voorbaat al voor veroordelen.
Grrrr, nou ben ik er tóch weer ingetrapt