Ik wilde begin van de week eigenlijk een topic openen over iets soortgelijks.. Enigste verschil is dat mijn moeder en vader nog wel leven, maar ik kreeg vorige week de vraag van mijn vriend, wat als je moeder nu ineens overlijdt.. Ja wat dan?? Heb mijn moeder voor het laatst gezien met oud en nieuw 2005/2006.. Met mijn vader is het contact redelijk..
Ik zal even het volledige verhaal vertellen, zal vast wel dingen vergeten, maar vraag maar

Toen ik 8 jaar was had mijn vader een ongeluk gekregen, hij had zijn hand tussen de schuurdeur gehad, slagaderlijke bloeding, na afloop bleek dat zn hand half verlamd was en hij dus niet meer zijn oude beroep kon uitvoeren, hij was lasser namelijk.. 3 jaar geleden vertelde mijn moeder dat dit zijn eerste zelfmoordpoging was..
We zijn toen verhuisd naar een andere plaats en mijn ouders hebben daar een dierenwinkel overgekocht. Mijn vader is toen steeds meer en meer gaan drinken.. Hij werd alcoholist, was soms dagen niet thuis.. Maar soms waren wij ook op de camping zonder mijn vader.. Wij is trouwens ik, mn broer, mn zusje en mn moeder.. Mijn moeder moest dus een winkel runnen en 3 kids opvoeden.. Steun van familie had ze niet echt, sterker nog, de kant van mijn vader deed gewoon helemaal niks.. Mn vader heeft ook een tijd een eigen huis gehad, maar mijn moeder ging daar nog wel wekelijks heen, vuilniszakken vol jenever en andere sterke drank werd er dan uit huis gehaald.. Mijn vader heeft mij zelfs een keer dronken achter het stuur van mn tante opgehaald toen ik daar een paar dagen logeerde, mijn broer moest toen nog een keer het stuur recht trekken (hij was toen 11 jaar denk ik!).. We hebben hem regelmatig naar verschillende afkickcentra gebracht, maarja als je 18+ bent kun je ook zo weer weglopen.. 1 keer woonde hij zelfs in een huis, ging geloof ik ook van een of andere stichting uit, maar daar was toen gewoon drank in huis.. Een stichting die je van de drank af probeert te helpen, niet echt slim van die drank dus..
Met de winkel ging het niet goed, met mijn vader wel iets beter, maar drinken deed ie nog steeds.. Deze periode heeft zo'n 3/4 jaar geduurd.. We zijn toen weer verhuisd en daar is mijn moeder toen gaan werken en mijn vader die ging een cursus volgen.. Nog enkele keren hebben we mn vader toen uit het park moeten vissen.. Maar hij kreeg last van zijn hart en moest gedotterd worden, toen is hij eigenlijk gelijk met drank gestopt.. En sindsdien heeft hij ook geen druppel meer aangeraakt (nu al ongeveer 12 jaar).. Hij slikt nog wel behoorlijk veel kalmeringstabletten zoals Prozac e.d., wij liggen daar een paar dagen van te slapen wat hij op 1 dag inneemt.. Hierdoor was hij soms ook wel erg onredelijk.. Emoties waren er niet meer..
Het ging eigenlijk weer een beetje goed, ik was 14 jaar, maar het mocht niet zo zijn want toen bleek mijn moeder baarmoederhalskanker te hebben.. Uiteindelijk heeft dit een jaar geduurd na verschillende bestralingen en chemokuren.. Ik was toen 15 jaar.. Op school ging het niet goed, ik bleef zitten dat jaar.. Zat in de 3e klas Havo.. Maar ben toen gewoon nog een keer dat jaar gaan doen en dat uiteindelijk wel gehaald..
Maar toen begon het gezeik tussen mijn ouders.. Mijn vader was liever weg dan thuis.. Hij kon niet meer met mijn moeder door 1 deur, ook veel gezeik over geld.. Bleek dat ze heel erg veel schulden hadden.. Mijn moeder wilde bijvoorbeeld haar jaarplaats op de camping aanhouden terwijl dit helemaal niet kon.. En ook mijn vader gaf weleens meer geld uit dan dat er was.. Eerder was er trouwens ook wel vaak ruzie of dat mijn vader dreigde weg te gaan, weet nog in de 2e klas (toen was ik 14) dat ze toen uit elkaar zouden gaan..
Uiteindelijk zijn ze gescheiden toen ik 17 was.. Wij bleven bij mijn moeder wonen.. Maar mijn zusje begon zich raar te gedragen.. Liep bij een psycholoog en ze dachten misschien dat ze borderline had, maar de diagnose kunnen ze pas stellen als ze 18 is.. Maar het kwam erop neer dat mijn zusje alles kon doen waar ze zin in had en ik overal en nergens straf voor kreeg, want het kon weleens zo zijn dat mijn zusje zelfmoord zou plegen (nou ze leeft nog steeds hoor).. Ik geloofde niet zo in borderline, het was meer aandacht trekken was mijn idee.. Of misbruik van de situatie maken..
Ik wilde weg en wel heel snel.. Ik deed dat jaar SPW, maar ik had er gewoon geen zin in, gooide er met de pet naar en zat ook veel in het ziekenhuis toen omdat ik al lange tijd last had van opgezette klieren, ze dachten lympheklierkanker (volgens mij schrijf je dat anders), maar bleek achteraf de bof te zijn in een of andere vage variant.. Maar daar ben ik toen mee gestopt.. Thuis ging het ook niet echt veel beter, in het weekend was ik nooit thuis, altijd bij mijn toenmalige vriendje..
Ik was inmiddels aan Havo 4 begonnen, maar in november stond ik er nou niet echt geweldig voor.. Maar ik kon het opzich nog wel redden als ik wilde, als ik wilde inderdaad, maar ik zat behoorlijk met mezelf in de knoop en thuis ging het nog niet echt beter, heb zelfs nog een aantal weken bij mijn vader gewoond, maar die woonde echt in de middle of nowhere dus dat was geen optie.. Oke dan maar weer terug.. Mijn toenmalige vriendje verbrook de relatie, was maar beter ook, want die gozer gebruikte me alleen maar en had me psychisch behoorlijk de grond in getrapt, maar ik was wat dat betreft ook wel heel makkelijk, want wat had ik nou? Alleen hem toch? Tenminste zo voelde het toen tenminste..
Ik leerde op mijn 18e verjaardag mijn toenmalige vriend kennen via een chatbox op tmf.. Had er in eerste instantie weinig aandacht aan gegeven, maar toch spraken we elkaar steeds vaker op msn en bleek het toch wel behoorlijk goed te klikken, ik begon hem toch ook wel een beetje heel erg leuk te vinden.. Bellen, smsen en webcammen.. En toen hebben we elkaar ontmoet in februari 2004, hij een vriend mee en ik een vriendin mee naar Amsterdam.. Vanaf toen was dat aan, want het was eigenlijk meer een bevestiging die we moesten hebben.. Hij was mijn steun en toeverlaar.. Heb verschillende keren met mijn koffers in de hand gestaan in een park om hem op te bellen dat ik weg wilde thuis.. Dat ging niet..
Hij woonde nog thuis.. Zijn ouders waren inmiddels ook op de hoogte hoe het bij mij thuis ging en mijn verleden zo'n beetje.. We zijn toen in mei op vakantie geweest naar het buitenland.. ik was inmiddels weer gestopt met school, mijn energie was op.. En ook mijn beetje zelfvertrouwen wat ik had.. Zijn ouders hebben toen aangeboden om een tijdje te blijven bij hun en mijn vriend om een beetje tot rust te komen.. Ik ben uiteindelijk gewoon gebleven en dat is alweer 4,5 jaar geleden..
Mijn vader is in de eerste paar maanden dat ik daar woonde snel een keer langsgekomen.. Mijn moeder is tot op heden nog nooit langsgeweest of heeft zelfs niet gevraagd of ze langs mocht komen.. Nu is het ook wel een eind, 4,5 uur met OV en mijn moeder moet rondkomen van een bijstand + kostgeld van mijn broer.. Maar toch, je wil toch wel weten waar je dochter woont?? Nou niet dus.. Maar wij gingen daar nog regelmatig naartoe in het weekend, enkeltje 18 euro p.p. maar ik had het ervoor over.. Toen ik uit huis ging kreeg mijn moeder nog 100 euro van mij, die had ik geleend.. Ik had het eerste jaar nogal moeite met werken dus dat kon ik niet gelijk terug betalen.. Maar ze bleef erover zeuren.. Ook over mijn vriend, hij beinvloedde mij nogal, doet ie ook wel, maar wel op een positieve manier.. Wij kwamen niet meer zo vaak langs want ik zat nog niet echt stabiel qua werk en mijn vriend ging dat natuurlijk ook niet iedere keer voorschieten, logisch.. Je zou zeggen dat mijn moeder dan zou zeggen; nou hou die 100 euro maar.. Maar nee..
Mijn moeder hield nadat mijn vader was gestopt wel heel erg van een wijntje, wel heel heel erg.. Best vaak zat ze 's avonds dronken op de bank.. Ook had op toen niet zulk geweldig contact met mijn vader.. Onderling zaten ze elkaar zwart te maken.. En dat was ik beu, want ik had het idee dat ik moest kiezen.. Geuit tegenover mijn vader en die hield er toen wel mee op, maar mijn moeder niet waardoor ik wat meer afstand nam.. Maar mijn moeder belde mij alleen nog maar als ze gezopen had, dat hoor je aan mijn moeder, want dan praat ze met dubbele tong of gaat ze heel emotioneel doen.. Dit was in 2005 denk ik.. ik was toen 19 jaar.. We werden uitgenodigd om oud en nieuw te vieren bij haar en haar nieuwe vriend die ook nogal wat invloed had op de hele situatie.. Want mijn moeder zei dat ze egoistischer zou zijn, ze had al teveel gezeik meegemaakt.. Ze wilde nu eerst haar eigen leven op orde.. Dat betekende dus ook gelijk dat wij op de laatste plaats kwamen.. Wij zijn nog oud en nieuw wezen vieren bij mn moeder, haar vriend, zijn kinderen, mn broer en zusje.. Was opzich heel gezellig, maar dus de laatste keer dat ik haar had gezien..
Voor de kinderen van haar nieuwe vriend wilde ze wel een moeder zijn.. En toen hoorde ik dus dat die vriend haar dochter liefdesverdriet had (relatie van 2 jaar uit) en dat mijn moeder haar toen wel opbelde.. Toen was het voor mij min of meer klaar.. Heb toen nooit met zoveel woorden gezegd dat ik het contact wou vebreken.. Maar heb gewoon niks meer van me laten horen.. Ik had toen inmiddels een leuke nieuwe baan en ik merkte dat dat hele gezeik mijn werk en alles eromheen behoorlijk beinvloedde.. Nog een paar keer geprobeerd het goed te maken, ook op aanraden van mijn vriend en schoonouders, maar iedere keer kreeg ik weer verwijten naar mn kop geslingerd en ook al gaf ik toe dat ik sommige dingen misschien beter had kunnen aanpakken.. Nee hoor onvoorwaardelijk ken mijn moeder niet..
Maar toen mijn moeder dronken naar mijn mobiel belde en ik de hoorn erop gooide ging ze dus naar het thuisnummer van mijn schoonouders bellen, mijn schoonouders hebben toen duidelijk gemaakt dat ik haar niet wilde spreken.. Maar ze bleven toen naar dat nummer bellen terwijl die lieve mensen er helemaal niks mee te maken hadden/hebben.. Toen had ze het dus vebruid bij mn schoonouders en mn vriend, ook het feit dat ze helemaal niet is langsgekomen zat mn schoonouders ook niet lekker.. Hun gezin en nu ook mijn gezin is heel erg warm en verre van hoe het bij mij thuis ging.. Ook dit deed me natuurlijk wel veel pijn..
Vorig jaar januari dacht ik dat het eindelijk goed zou komen, nou ja er was een hele goede kans.. Ik was nog wel sceptisch, want ik was toen al 5 keer van de kouwe kermis thuis gekomen.. Het leek ook heel goed te gaan totdat mijn broer in een psychose kwam en ik dus ineens maar naar haar moest bellen.. Dat het dus volledig van mijn kant kwam.. Kijk ik begrijp best dat zoiets veel tijd in beslag neemt.. Maar dan kun je toch wel even de tijd nemen om iets van je te laten weten of interesse te tonen naar mij.. Nee, fout gedacht, dat kon dus niet..
Ik heb toen een afspraak gemaakt met de psycholoog, was al eens eerder bij GGZ geweest, maar hun wilden het eerst over het verleden hebben en daarna pas over wat er op dat moment speelde.. De psycholoog, gewoon een plaatselijke praktijk, heeft me daar toen heel erg bij geholpen.. Want ik ben er toen achter gekomen dat ik eem moeder wil zoals een moeder zich hoort te gedragen en dus niet wat ik nu had.. En ik kan niet accepteren dat het contact zo verloopt..
Ik heb mijn moeder toen een e-mail gestuurd met wat ik ervan vond en hoe ik me daarbij voelde.. Ik voelde me heel erg in de steek gelaten en heb dat ook in de e-mail gezet.. En dat ik het jammer vond dat ze geen interesse toonde en geen initiatief nam.. Ik kreeg een e-mail terug dat dat allemaal onzin was.. En weer veel verwijten naar mij toen.. Ohja dat ze haar prive-dingen niet met mij hoefde te delen.. Iets in die trant.. Toen was ik er echt helemaal klaar mee..
Met mijn broer en zusje heb ik geen contact meer.. Mijn vader heeft met mijn zusje geen contact meer en mijn broer ziet ie af en toe.. Het contact met mijn vader is ook niet zoals het tussen dochter en vader hoort te zijn, maar hij toont wel interesse en ik kan hem bellen als ik ergens mee zit (of ik er dan ook mee opschiet is een tweede), maar hij luistert wel.. Mijn moeder zou zeggen; ik heb genoeg aan mijn eigen sores.. Ook kan ze maar niet geloven dat ik nu de persoon ben die ik ben, ik kom namelijk voor mezelf op.. Iets waar ik nog weleens moeite heb bij mijn moeder.. Ook omdat zij veel heeft meegemaakt.. Ik bewaar liever de vrede zeg maar..
Ook heeft ze mijn oma (moeder van mn moeder) een kaart laten sturen waarop ik haar natuurlijk ging bellen om te bedanken.. Had ik beter niet kunnen doen, want ik moest het maar goedmaken en om nou het hele verhaal uit te leggen, nee dat doe je niet bij je oma.. Uiteindelijk hing zij huilend op.. Nee leuk zoiets..
Met kerst had ze weer een e-mail gestuurd en we hadden nog een kerstkaar gehad, maar heb er geen reactie op gegeven.. Mijn vriend moedigde me wel aan.. Maar ik stelde het uit en inmiddels is het alweer bijna maart.. Heb er helemaal geen zin in, ben eindelijk weer eens wat vaker vrolijk dan down en kan weer genieten van de natuur e.d., ben bezig met doorgroeien op mijn werk.. Mijn vriend en ik zijn alvast beginnend aan het rondkijken voor een eigen huisje, financieel heb ik het aardig op de rit.. Ik ben bang dat het weer allemaal verpest wordt door zoiets..
Maar mijn vriend zei dus; wat als je moeder ineens overlijdt, wat doe je dan? Vind je het niet kut dan dat je het eerst niet hebt goedgemaakt? Tja.. Ik zei keihard dat ik dan wel een beetje verdriet zou hebben, maar dat ik me niet schuldig zou gaan voelen.. Ik zou wel naar de begrafenis gaan, maar niet bij familie gaan zitten..
Wat ik nou eigenlijk met deze post wil bereiken, geen idee.. Ja het lucht weer eens lekker op..