abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 april 2011 @ 09:07:10 #251
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95573419
quote:
Het is natuurlijk erg bitter voor die mensen maar eigenlijk hebben ze al een enorme bailout gekregen doordat Wouter Bos slechts enkele dagen voor het omvallen van IceSave de garantie verhoogde naar 100.000. Normaal zouden ze maar 38.000 hebben teruggekregen. Het verlies van het geld boven de 100.000 heeft niks met IceSave te maken. Bij een Nederlandse bank waren ze dat geld ook kwijt geweest.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_95573850
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 09:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is natuurlijk erg bitter voor die mensen maar eigenlijk hebben ze al een enorme bailout gekregen doordat Wouter Bos slechts enkele dagen voor het omvallen van IceSave de garantie verhoogde naar 100.000. Normaal zouden ze maar 38.000 hebben teruggekregen. Het verlies van het geld boven de 100.000 heeft niks met IceSave te maken. Bij een Nederlandse bank waren ze dat geld ook kwijt geweest.
Mensen die meer dan ¤40.000 er hadden geparkeerd hebben idd al een enorm risico genomen, die mensen mogen al heel blij zijn met de actie van Bos. Dit is gewoon eigen risico, natuurlijk zullen ze proberen er zoveel mogelijk uit te slepen, maar veel recht tot klagen hebben ze nou ook weer niet.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 16 april 2011 @ 11:08:02 #253
862 Arcee
Look closer
pi_95575454
Ja, die laatste zegt nog: "Achteraf zegt iedereen dat ik mijn geld had moeten spreiden over banken. Vooraf heeft niemand dat tegen mij gezegd."

Dat had-ie hier wel kunnen lezen.

Achteraf is altijd makkelijk idd, maar waarom zo veel geld niet gewoon bij ING of Rabobank stallen?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 16 april 2011 @ 11:29:17 #254
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95575907
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 11:08 schreef Arcee het volgende:

Achteraf is altijd makkelijk idd, maar waarom zo veel geld niet gewoon bij ING of Rabobank stallen?
ING had het zonder 2 bailouts ook niet gered. ING, ABN-AMRO en Fortis zitten wat dat betreft in dezelfde catagorie als IceSave (en mensen die zelf geld bij een van deze drie hadden mogen dus ook geen kritiek hebben op de Ice-savers).

Achteraf wordt er nu gezegd van "je moet ook geen geld bij zo'n gammele bank zetten". Maar als je vlak voor de crisis alle in NL actieve banken had gerangschikt naar creditrating en de bovenste helft van die lijst het label "goed" had gegeven en de onderste helft het label "slecht", dan zie je dat de banken die failliet gingen of gered moesten worden allemaal in de bovenste ("goede") helft van de lijst zaten. IceSave had ook een goede creditrating. Die Turkse banken bijvoorbeeld stonden onder in de lijst maar hebben geen bailout gehad en hebben het ook overleefd. Dat laat zien dat zelfs een consument met redelijk verstand van zaken die echt een inspanning doet om een stabiele bank te selecteren z'n geld makkelijk had kunnen verliezen.
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 16 april 2011 @ 11:48:34 #255
862 Arcee
Look closer
pi_95576353
True, maar in het kader van "too big to fail" had ING wel gekund, toch? Ook nu nog. Die kunnen ze niet laten vallen en moeten ze nationaliseren en dan is je geld veilig (of niet?).
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 16 april 2011 @ 11:58:22 #256
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_95576579
quote:
Typisch altijd dat mensen verliezen door de overheid willen laten betalen. Hoe dom/naief moet je zijn om 800.000 euro op een buitenlandse bank met "garanties" voor slechts procenten van dat bedrag te zetten?!
censuur :O
  zaterdag 16 april 2011 @ 12:06:07 #257
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95576756
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 11:48 schreef Arcee het volgende:
True, maar in het kader van "too big to fail" had ING wel gekund, toch? Ook nu nog. Die kunnen ze niet laten vallen en moeten ze nationaliseren en dan is je geld veilig (of niet?).
Dat is maar de vraag. Waarom zou de samenleving niet zonder ING kunnen? Je wilt natuurlijk voorkomen dat miljoenen mensen hun geld kwijt zijn dus het deel dat onder het garantiestelsel valt zullen ze tegen (bijna) elke prijs garanderen, maar het deel dat daarboven zit? Als 1.000.000 mensen 10.000 euro kwijt zijn dan wordt het binnenhof platgebrand, maar als 10.000 mensen 1.000.000 euro kwijt zijn gebeurt er niets. Zo werkt "democratie".

Met andere woorden: ik zou er niet al te zeker van zijn dat grote banktegoeden zelfs bij banken die we nu "too big to fail" vinden veilig zijn.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 16 april 2011 @ 12:45:46 #258
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_95577755
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 12:06 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is maar de vraag. Waarom zou de samenleving niet zonder ING kunnen? Je wilt natuurlijk voorkomen dat miljoenen mensen hun geld kwijt zijn dus het deel dat onder het garantiestelsel valt zullen ze tegen (bijna) elke prijs garanderen, maar het deel dat daarboven zit? Als 1.000.000 mensen 10.000 euro kwijt zijn dan wordt het binnenhof platgebrand, maar als 10.000 mensen 1.000.000 euro kwijt zijn gebeurt er niets. Zo werkt "democratie".

Met andere woorden: ik zou er niet al te zeker van zijn dat grote banktegoeden zelfs bij banken die we nu "too big to fail" vinden veilig zijn.
Het probleem daarbij is dat ING ook heel veel buitenlandse tegoeden moet dekken onder het garantiestelsel, ik las ooit dat dat vele malen ons BNP gaat zijn.
censuur :O
pi_95624722
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 12:45 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het probleem daarbij is dat ING ook heel veel buitenlandse tegoeden moet dekken onder het garantiestelsel, ik las ooit dat dat vele malen ons BNP gaat zijn.
Lijkt me sterk dat ING dat niet onder de nationale stelsels van de landen waar die dochters zitten doet. Die spaarders daar willen waarschijnlijk sowieso geen geld bij een echte buitenlandse bank zoals Icesave was parkeren.
  zondag 17 april 2011 @ 17:14:10 #260
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95627927
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 16:11 schreef HiZ het volgende:

[..]

Lijkt me sterk dat ING dat niet onder de nationale stelsels van de landen waar die dochters zitten doet. Die spaarders daar willen waarschijnlijk sowieso geen geld bij een echte buitenlandse bank zoals Icesave was parkeren.
Ik zat bij ING-Direct in de UK en dat valt onder het Nederlandse stelsel, niet het Britse.
Maar de Amerikaanse ING-Direct valt niet onder het Nederlandse DGS dacht ik.
Mijn reisverslagen
pi_95632912
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 17:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik zat bij ING-Direct in de UK en dat valt onder het Nederlandse stelsel, niet het Britse.
Maar de Amerikaanse ING-Direct valt niet onder het Nederlandse DGS dacht ik.
Hmm.. ik was even de EU/EFTA situatie vergeten :)
  woensdag 29 juni 2011 @ 13:40:01 #262
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98816488
quote:
'Goed nieuws voor grote Icesave-spaarders'
Gepubliceerd op 29 jun 2011

DEN HAAG (AFN) - Goed nieuws voor Nederlanders die meer dan een ton aan spaargeld hadden staan op de IJslandse internetspaarbank Icesave. De curatoren van het failliete Icesave verwachten dat uit de boedel van moederbank Landsbanki 99 procent van de schulden kan worden betaald.

Minister Jan Kees de Jager van Financiën meldde dat woensdag aan de Tweede Kamer. De Nederlandsche Bank had eerder al alle spaartegoeden tot 100.000 euro terugbetaald aan gedupeerde Nederlanders.

Ongeveer 250 van de zogenoemde honderdduizendplus-spaarders hebben volgens hun belangenvereniging samen nog 25 miljoen euro tegoed.

http://www.iex.nl/Nieuws/(...)esave-spaarders.aspx
Dit is ook weer een bewijs dat al die armageddon verhalen over bank faillissementen onzin zijn. Alsof opeens al het spaargeld *poef* weg is. Bij een faillissement van de bank is de equity van de bank weggevaagd (aandeelhouders zijn de klos) maar dat hoeft helemaal niet te betekenen dat schuldeisers (zoals spaarders) veel verliezen.
Mijn reisverslagen
pi_98820248
Heel goed nieuws :)
pi_98829993
Denken jullie dat het bij de DSB ook goed komt?

[ Bericht 4% gewijzigd door Terrorizer op 29-06-2011 19:28:05 ]
pi_98831279
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 13:40 schreef SeLang het volgende:

Bij een faillissement van de bank is de equity van de bank weggevaagd (aandeelhouders zijn de klos) maar dat hoeft helemaal niet te betekenen dat schuldeisers (zoals spaarders) veel verliezen.
Dat is nu nog waar, en dat is het geluk van IJsland geweest, maar als ergens de woningmarkt instort en/of de rente sterk oploopt (het risico dat beide hier in NL gaan gebeuren is m.i. hoog) dan brengen de assets van een failliete bank bij liquidatie ook weinig meer op - misschien de helft van wat ze nu waard zijn.

Dat Bos de dekking van het depositogarantiestelsel optrok was volgens mij kort na het omvallen van Icesave. Doel was natuurlijk niet zozeer om de getroffen spaarders te helpen, maar om paniek en een run op de grote banken te voorkomen.
pi_98836084
Opvallend toch dit nieuws, waarom hebben die IJslanders in godsnaam die referenda gehouden dan?
pi_98836962
-foutje-
pi_106466823
Deel Landsbanki-claim uitbetaald
De provincie Noord-Holland heeft 54 miljoen euro ontvangen van de IJslandse bank Landsbanki. Het geld is voor Noord-Holland en voor vijftien gemeenten en waterschappen die ermee samenwerken.

De overheden hadden 170 miljoen euro uitstaan bij Icesave. Het moederbedrijf Landsbanki ging in 2008 failliet. Noord-Holland is met 78 miljoen de grootste schuldeiser. Later komt er nog meer geld, omdat een deel van de inboedel van Icesave nog moet worden verkocht.

Nederland wil dat IJsland 1,3 miljard euro terugbetaalt. Of dat geld er komt is onduidelijk: een akkoord daarover heeft IJsland vorig jaar in een referendum verworpen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_122159689
quote:
IJsland wint Icesave-zaak
IJsland heeft niets illegaals gedaan door compensatie te weigeren voor Britse en Nederlandse spaarders bij de IJslandse internetspaarbank Icesave. Dat heeft een Europese rechtbank maandag bepaald in een definitief vonnis.

IJsland was van mening dat volgens Europese wetgeving juridisch niet vaststaat dat een staat verantwoordelijk is voor de betaling van garanties aan spaarklanten en is nu in het gelijk gesteld.

Het ging om een schadebedrag van 335 miljard IJslandse kronen (1,9 miljard euro). Nederland kreeg eerder een deel (een kleine 750 miljoen euro) van het Icesave-spaargeld terug via het inmiddels failliete moederbedrijf van Icesave, Landsbanki.

De Nederlandse Staat heeft 1,3 miljard euro voorgeschoten om de Icesave-klanten te compenseren.

Gedupeerden
IJsland liet maandag in een verklaring weten dat het verwacht dat de gedupeerden de komende jaren wel volledig zullen worden gecompenseerd uit de boedel van Landsbanki.

Het Nederlandse ministerie van Financiën laat weten de uitspraak van de vrijhandelsorganisatie EFTA te betreuren en de gevolgen nader te bestuderen.

Icesave zette in mei 2008 voet op Nederlandse bodem. Via internetspaarrekeningen brachten meer dan honderdduizend Nederlanders miljarden euro's onder bij de bank. Nog geen half jaar later kon de bank haar verplichtingen niet meer nakomen en nationaliseerde IJsland Icesave.

Nederland schoot IJsland daarna 1,3 miljard euro voor om de Nederlandse spaarders van Icesave met een tegoed tot 100.000 euro te compenseren.
  maandag 28 januari 2013 @ 15:19:09 #270
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_122164381
quote:
7s.gif Op maandag 28 januari 2013 13:23 schreef Aether het volgende:

[..]

Deze uitspraak lijkt mij dan noodzakelijkerwijs het einde van het Europees paspoort voor financiële dienstverlening. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat we de niet-EU banken uit de EER de mogelijkheid bieden om onder het DGS uit te komen.
Never explain, never apologize.
pi_122288100
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 15:19 schreef Lurf het volgende:

[..]

Deze uitspraak lijkt mij dan noodzakelijkerwijs het einde van het Europees paspoort voor financiële dienstverlening. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat we de niet-EU banken uit de EER de mogelijkheid bieden om onder het DGS uit te komen.
ik blijf het ook raar vinden. Dit betekent dat het hele dgs vrij waardeloos is wanneer het echt nodig is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_124480569
quote:
IJsland vervolgt bankiers Landsbanki
Het Openbaar Ministerie in IJsland gaat zes voormalige bankiers van Landsbanki vervolgen.

Dat maakte het justitiële apparaat in IJsland maandag bekend. De bankiers, onder wie de toenmalige topman Sigurjon Arnason, worden beschuldigd van marktmanipulatie en fraude.

Landsbanki, moederbedrijf van internetspaarbank Icesave, viel in 2008 om. Voorafgaand daaraan hadden de bankiers volgens de officier van justitie in Reykjavik de prijs van aandelen in de bank voor 228 dagen kunstmatig hoog gehouden.
pi_124694716
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2013 13:12 schreef Aether het volgende:

[..]

Hang em high!
pi_131517454
http://www.telegraaf.nl/d(...)schuld_binnen__.html

DEN HAAG -
IJsland heeft weer een stuk van de schuld terugbetaald die de IJslandse internetspaarbank Icesave heeft bij de Nederlandse staat. Het gaat om een bedrag van 77 miljoen euro. Van de totale schuld van ruim 1,4 miljard is nu 57 procent terugbetaald.
pi_131517565
Iets uitgebreider:

quote:
Nederland krijgt al het geld van IceSave terug
De boedel van het failliete Landsbanki zal uiteindelijk genoeg opleveren om de Nederlandse overheid al het geld terug te betalen dat is voorgeschoten aan spaarders van het failliete IceSave uit IJsland. Dat meldt minister Jeroen Dijsselbloem aan RTL Z.

Uit de boedel van de failliete IJslandse bank is onlangs een vierde boedeluitkering gedaan. Eerdere uitkeringen werden gedaan in december 2011, mei 2012 en oktober 2012.

Het aandeel van de Staat in de recente uitkering bedraagt ruim 77 miljoen euro. Dit brengt de stand van de totale ontvangst op circa 811 miljoen euro, wat overeenkomt met 57 procent van het totale in 2008-2009 uitgekeerde bedrag van 1,428 miljard. Tijdens het hoogtepunt van de kredietcrisis vergoedde toenmalig minister Wouter Bos de Nederlandse spaarders al hun spaargeld van de failliete internetbank IceSave.

Zowel de curatoren van Landsbanki als de IJslandse overheid verwachten dat de boedel van de bank voldoende oplevert om uiteindelijk de volledige hoofdsom aan Nederland te voldoen. De Nederlandsche Bank is nog in gesprek met het IJslandse depositogarantiestelsel over een vergoeding voor gederfde rente en gemaakte kosten.
http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/icesave-debacle#node_424436
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')