abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63476523
Vanochtend ben ik met Lis bij de laatste 'muziek op schoot' les geweest. Ze is zo enthousiast dat ik haar voor januari weer heb opgegeven.
Het is erg grappig om te zien dat ze vergeleken met het begin helemaal is losgekomen En ze weet ook al best veel liedjes met de bewegingen erbij!
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  maandag 24 november 2008 @ 13:38:26 #202
108648 cattie
lieve moeder
pi_63476632
Dat klinkt erg leuk Snoopy!

Dit weekend heeft Ive zijn schoen gezet en liedjes gezongen voor sinterklaas (nou ja, wij zongen, hij stond erbij). Erg leuk om te doen! En blij dat hij was met zijn cadeautje de volgende dag. Een haai, want daar is hij helemaal gek op.
pi_63476713
Mikael knipt op de psz ook met een links schaartje. Omdat hij daar dus ook niet uit de voeten kon met een rechtshandig schaartje. Nu mag ik er deze week een lenen van hun om te kijken waar Mikael zijn voorkeur voorlopig naar uit gaat.
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  maandag 24 november 2008 @ 13:50:28 #204
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_63477010
Brent heeft een lichte voorkeur voor rechts.
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_63488822
Kan iemand Kim duidelijk maken dat het nu echt wel bedtijd is?
Ze wil nu al een paar dagen niet slapen 's avonds. Wat denken jullie, volhouden?
pi_63488856
Jijzelf lijkt me.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  maandag 24 november 2008 @ 20:52:41 #207
141023 ik80
leer het mij zelf te doen
pi_63488970
Lotte ligt ok nog te kletsen in bed, maar die sliep ook laat vanmiddag. Misschien iets minder lang laten slapen overdag?
En inderdaad volhouden...
  maandag 24 november 2008 @ 20:56:34 #208
11682 Moonah
Jolie femme
pi_63489115
Tja Ingrid, als je wil dat ze tot 22 uur opblijft dan kan dat natuurlijk.
Maar wie is uiteindelijk de baas? Niet Kim lijkt me. Dus ik denk dat er idd niets anders op zit dan volhouden.

Yp, over Thies: hij begrijpt gelukkig zo'n beetje alles wat we zeggen hoor. Ook opdrachtjes voert hij uitstekend uit. Tot de afwas aan toe.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_63489308
Tot 22.00 zou ze nog volhouden ook. LAter ook nog wel denk ik.

We gaan dus idd maar volhouden. Tnx. Beetje vermoeiend, maar ja, mijn hormoontjes werken ook niet echt mee op het moment.
  maandag 24 november 2008 @ 21:05:28 #210
190853 RockabeIIa
pi_63489424
Hier hetzelfde verhaal: niet slapen.
En ook warm eten wil hij niet. Hij wil bananen... Ik heb echt een aapje!
  maandag 24 november 2008 @ 21:06:24 #211
11682 Moonah
Jolie femme
pi_63489450
Ze zal je uitproberen Ingrid. En dat kan best wel een paar avonden duren. Maar ook al zou zíj het volhouden tot 22 uur of later, jíj wil het niet (toch?). Punt. Klaar. Als je gaat toegeven dan weet ze dat het zeuren uiteindelijk wordt beloond. En als ze gewoon lekker in bed speelt/zingt/een boekje leest is het toch ook goed? Dat zal ze nu wrs niet meteen doen, want ze gaat je nu nog uitproberen, maar als jij duidelijk bent is het voor haar ook duidelijk. Succes!

Oh ja, Snoop, dat lijkt me zo leuk, muziek op schoot! Hier is dat in september al gestart en ik kwam er pas in november achter waar het werd gedaan.
pi_63489624
Moonah je hebt gelijk met je wijze woorden.

Heb het idee dat het ook weleens met de baby te maken kan hebben. Al ben ik nog maar 35 weken.
Maar ik zal Djeez eens naar boven sturen. Hoor nu wel veel gebonk ineens.
  maandag 24 november 2008 @ 21:22:27 #213
190853 RockabeIIa
pi_63489919
Brent heeft effe lekker gekakt. Nu kan ie vast weer slapen!
(Waarom ie dat nou elke keer zo laat op de avond of zelfs 's nachts presteert?)
pi_63490015
Ik hoop het voor je Rocka.

Kim wil niet slapen zegt ze. Lastig dat Djeez haar er nu wil uithalen. Hij is nu pissed en geeft mij de schuld. Omdat Kim overdag heeft geslapen. Volgens mij ligt het daar niet aan, want laatst sliep ze niet overdag en toen lukte het ook niet.
Maar ja, zal jullie er verder niet mee lastig vallen.
  maandag 24 november 2008 @ 21:29:20 #215
11682 Moonah
Jolie femme
pi_63490132
Ingrid, je valt ons toch niet lastig? Dit is toch juist een fijne plek voor je vragen/onzekerheden?
Vervelend dat Djeez haar er nu uit wil halen en dat jij 'de schuld' krijgt. het zou fijner zijn als jullie op één lijn zitten. Zo wel voor jullie zelf als voor Kim.
Ik hoorde het ook van mijn vriendin hoor, dat haar oudste 's avonds niet wilde slapen als hij overdag nog een dutje had gedaan. Maar ja, als hij geen dutje deed was hij om 17u strontvervelend. Ik heb nog geen ervaring met peuters van bijna 3 die niet willen slapen, maar ik zou haar tóch proberen op de normale tijd naar bed te doen. Hoogstens een half uurtje later. Dan gaat ze maar boekjes lezen oid.
Maar als Djeez haar er nu uithaalt weet ze dat ze met zeuren, huilen, krijsen haar zin krijgt...
  Redactie Frontpage maandag 24 november 2008 @ 21:38:56 #216
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_63490437
Kim zit nu nog steeds rond te spoken en te krijsen in bed. Ze is erg bang zegt ze. Ben bang dat ze nu gekke dingen ziet. Ingrid gelooft er niet in, maar hier in huis zijn wel onlangs twee mensen overleden waarvan 1 onder verdachte omstandigheden.

Ik wil nu graag tv kijken, maar echt ontspannen tv kijken is het niet zo nu. Maar ik zal proberen me in te houden, als ze rond elven nog niet slaapt wordt het weer een loodzware nacht...
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  maandag 24 november 2008 @ 21:52:27 #217
190853 RockabeIIa
pi_63490886
Wat is dat nu weer voor een verhaal? Onlangs als in 2 weken terug?
Leg haar dan in je eigen bed en ga erbij liggen. Kom je zelf ook wat tot rust...
  maandag 24 november 2008 @ 21:55:31 #218
11682 Moonah
Jolie femme
pi_63490995
Het is natuurlijk heel lastig als ze zich zo druk maakt. Wellicht is ze echt bang. Laat dan zien dat papa en mama er zijn om haar te beschermen. Blaas alle enge figuren weg uit haar kamer en zeg dat ze er nooit meer mogen komen, dat jullie willen dat Kim lekker in haar bedje kan slapen. Mijn zus heeft met haar dochter (bijna 4) samen een anti-monster-bord getekend en dat hangt op de deur. Die monsters komen er niet in hoor!!
het kan natuurlijk ook zo zijn dat Kim in het verleden heeft gemerkt dat als ze zegt dat ze bang is, of als ze maar blijft spoken dat ze dan haar zin krijgt. dat is aan jullie om in te schatten.
Ik denk dat als ze écht heel erg bang is, en wegjagen lukt niet, dat ik er dan mss wel bij zou gaan zitten tot mijn kind slaapt. Maar om dat nou elke avond te gaan doen is ook geen optie lijkt me.
Je zou ook kunnen zeggen dat je zo dadelijk weer komt kijken of alles goed met haar is. Om de 10 minuutjes ofzo. Maar dan niet te veel aandacht he, gewoon kort een aai over haar bol en weer weg, á la The Nanny.
  maandag 24 november 2008 @ 21:58:04 #219
190853 RockabeIIa
pi_63491100
oeps... doe ik het lekker verkeerd
pi_63491159
Helemaal niet onlangs. Vorige bewoner is hier overleden. zo'n 3 jaar geleden.

Monsters verjagen heb ik net gedaan. Feller lampje is nu aan.
Ze zegt dat ze neit wil slapen. Waarom weet ze niet. Ik/we kijk om het kwartier ongeveer.

Nu beetje tv kijken enzo. Het wordt iets stiller nu.
  maandag 24 november 2008 @ 22:01:39 #221
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_63491239
Het is misschien een aanslag op je zenuwen, op je ´vrije tijd´en op je humeur. Maar als je kind bang is, angsten heeft of gewoon niet kan slapen zul je haar daar echt bij moeten helpen. Helemaal als je zelf denkt dat het overledenen zijn. Lijkt me. Moonah´s ideeen vind ik goed klinken, en dat erbij zitten vergt veel van je. Maar met een deken en een boek kom je een heel eind.
Misschien kunnen jullie elkaar afwisselen? Of om beurten om de paar minuten haar gerust gaan stellen?
O, je kunt natuurlijk ook altijd nog de tv iets harder zetten. Grapje.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  maandag 24 november 2008 @ 22:08:29 #222
11682 Moonah
Jolie femme
pi_63491463
quote:
Op maandag 24 november 2008 21:58 schreef RockabeIIa het volgende:
oeps... doe ik het lekker verkeerd
Ik ook!
Als Thies lastig is 's avonds bij het (niet)slapengaan, haal ik hem er nog wel eens uit, om nog een boekje te kiezen, of om alle apen nog eens welterusten te zeggen. maar ik weet inmiddels dat dát bij hem werkt. En dat het na een paar avonden weer over is. Daarom ga ik er (idd met deken en tijdschrift!!!) wel eens bij zitten, hoewel dat gelukkig (*klopt af!) al een hele poos niet meer nodig is geweest.
  maandag 24 november 2008 @ 22:11:16 #223
190853 RockabeIIa
pi_63491563
Brent heeft het allerliefst dat ik bij hem ga liggen en dat hij dan als een marmot tegen me aan kan liggen. En hij legt dan heel onhandig ook nog een arm om me heen. Dat werkt hier het beste (maar soms heb ik daar geen geduld meer voor als ik al 1 uur met hem aan het trekken ben geweest).
  maandag 24 november 2008 @ 22:12:20 #224
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_63491592
Dat is ook zo hoor, een manier zoeken. Als het sporadisch is mogen de kinderen er bij ons gewoon even uit. Maar als het een paar dagen heel veel moeite kost om in te slapen dan is dat hier wat anders. Dan gaan we er naartoe. En desnoods bijzitten. Ook met boek... Gelukkig is dat nog maar 1 keer, 3 dagen achter elkaar, nodig geweest.
pi_63491776
Hier ook een periode gehad dat Lis er 's avonds nog weer even uitkwam. Kwartiertje dvd kijken en dan ging ze toch nog slapen. Ik was dat laatst ineens zat en heb haar niet meer uit bed gehaald maar wel naar haar toe steeds als ze ging huilen (ok, 10 x de trap af en op is niet fijn maar het heeft uiteindelijk wel resultaat!). En dan nog een liedje zingen en uitleggen dat alle kindjes al sliepen: Morris, en dan alle namen van kindjes opnoemen
En het helpt! Ze blijft nu keurig in bed en slaapt best snel al
pi_63492009
Anna komt 's avonds echt niet meer haar kamer uit. Bij heel hoge uitzondering (als ze ziek is) mag ze bij ons in bed liggen, maar dat is echt maar heel weinig.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_63492900
Zo ging dat bij Morris ook YPPY, maar bij de 2e zijn we heel wat *ahum* makkelijker geworden
Maar NU is er weer tucht en orde!
pi_63493124
Ze slaapt! Sinds 22.15. Iig was het toen stil. 22.30 gekeken en toen sliep ze.
  maandag 24 november 2008 @ 23:00:34 #229
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_63493189
Goedzo Kim!
(En ouders!)

Grappig Snoop, bij ons is het eerder andersom juist. Ik zie de gevolgen van het missen van tucht en orde.
pi_63493258
Dan zijn we er nog net op tijd bij Lishe!

pfffff, zweet van voorhoofd wist.
pi_63493407
Ja, niet eruit gehaald. Want als ik dacht dat er echt iets aan de hand was, had ik het wel gedaan.
Dan is het een ander huiltje. Kim kan iig goed volhouden! Zal morgen, of woensdag wel eens "testen" of het helpt overdag niet te slapen.
  dinsdag 25 november 2008 @ 10:36:11 #232
144006 chacama
Ondernemend!
pi_63500183
Niet slapen is misschien net teveel ingrid, maar je zou bv het kunnen beperken tot een uurtje. EN goed dat jullie volgehouden hebben. Spoken wegjagen en een lichtje aan kan inderdaad helpen als ze aangeven dat ze bang zijn. Ik weet nog bij Fleur dat als die riep dat ze niet wilde slapen ik dan zei, dan ga je maar in bed spelen. En wat een paar keer goed indruk heeft gemaakt toen ze echt het bed afbrak.... uit bed gehaald en naast het bed gezet en gezegd dat ze niet weg mocht. Speen inleveren en kroeldoek inleveren. Als je niet wilt slapen, dan ga je daar maar staan, maar je blijft op je kamer. Nou, ik was de deur nog niet uit of ze riep al dat ze in bed wilde. (Met dank aan mijn vader die dat ook bij mij heeft toegepast...genoeg indruk gemaakt om te onthouden voor later).
  dinsdag 25 november 2008 @ 10:42:50 #233
56471 pinquit
oh my lama!
pi_63500360
hier is het ook lang een probleem geweest, het slapen. nu ik een heel duidelijk avondritueel heb ingebracht gaat het supergoed. Maar ik moet er wel bijblijven tot hij slaapt (meestal 10 minuutjes) en dan zonder boek, want dan wil max ook een boek
Na sesamstraat gaan we tandjes poetsen, wassen en pyjama aan. dan nog naar beneden voor wat verhaaltjes en een flesje water en dan lekker in bed, nog 1 slaapverhaaltje en dan lekker slapen. meestal slaapt ie voor zevenen al. gaat echt perfect en ik ben zo blij

(voor onrustige kindjes 's avonds zijn er homeopatische pilletjes van VSM, Kindival heet het. bij onrust en slapeloosheid. wij gebruiken er voor het slapen 1. Het helpt max zich over te geven aan zijn vermoeidheid)
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_63500731
Chacama goed idee. Helemaal zonder slaapje overdag kan ze wel, maar dan is ze eind van de dag niet zo gezellig meestal. Als we bijvoorbeeld naar de stad gaan op zaterdag, of ze gaat ook weleens met mijn ouders naar de stad. A.s. vrijdag sintfeest bij Djeez op het werk. Dan van 13.00-15.00 naar psz en om 16.30 komt de sint. Ben benieuwd hoe dat gaat. OVerigens slaapt ze vrijdags zelden overdag.
Misschien is het wel een sprongetje of toch combi van de sint en baby op komst.

Ze zei vanmorgen wel solly mama kim niette slapen.
  dinsdag 25 november 2008 @ 11:32:28 #235
144006 chacama
Ondernemend!
pi_63501645
Dat is wel lief van d'r. Ze weet dus wel dat het niet fijn is als ze niet lekker gaat slapen. Dat van die Kindival wil ook wel eens helpen.

En inderdaad een vast avondritueel. Dat hebben die van mij ook echt nodig. Het geeft zo lekker veel rust voor ze. Hier is het flesmaken, naar boven omkleden, tandenpoetsen en dan lekker in bed. Daar verhaaltjes lezen en dan slapen. Maud wil dan nog even roepen en gillen, maar dat duurt steeds korter. Bij Fleur hoort er nog bidden en liedjes zingen bij. Dat is zo gegroeid en daar heeft ze ook houvast aan. Zo fijn als je weet wat werkt.

Maud heeft een zwaar weekend achter de rug. Zaterdagnacht super onrustig heel veel wakker geweest en om 6 uur echt panisch huilen. Ik ben toen op het grote bed in haar kamer met haar gaan liggen. Ze kroop helemaal tegen me aan en heeft toen tot half 9 nog geslapen. Overdag ook erg onrustig en zondagnacht ging het wel al beter, maar nog steeds niet echt rustig. Gisteren overdag was ze heel moe. Om half 12 naar bed, maar om 1 uur al weer wakker. Daarna wel gezellig, maar om 5 uur was het op. Uiteindelijk wel nog tot 7 uur wakker geweest en toen lekker gaan slapen. Vannacht ging het met wat huilen in d'r slaap wel weer goed en werd ze om kwart over zeven vrolijk wakker. Wat het geweest is weten we niet, maar nu is ze in elk geval weer d'r eigen vrolijke ik.
  dinsdag 25 november 2008 @ 13:56:48 #236
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_63505787
Wordt jullie peuter ook zo boos als hij/zij een stuk brood* in tweeën scheurt en dan roept: 'mama maken' en ik dat niet kan
* elk scheurbaar voedsel
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_63505854
Simon
pi_63505901
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:56 schreef PM-girl het volgende:
Wordt jullie peuter ook zo boos als hij/zij een stuk brood* in tweeën scheurt en dan roept: 'mama maken' en ik dat niet kan
* elk scheurbaar voedsel
Ja dat deed Mikael ook altijd. Of dat ik het weer uit zijn buik moest halen
Liefde
pi_63505910
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:56 schreef PM-girl het volgende:
* elk scheurbaar voedsel
Nou misschien niet met brood maar Tomas denkt wel dat ik een 'miracle worker' ben geloof ik. Speelgoed stuk? Mama maakt het wel. Iets afgebroken? Mama lijmt het wel. Lukt natuurlijk lang niet altijd maar dan roept hij gewoon 'oh, dan vragen we het wel een opa, die kan dat wel'
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
  dinsdag 25 november 2008 @ 14:34:46 #240
94046 PM-girl
pi_63506895
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 14:00 schreef TearSong het volgende:

[..]

Nou misschien niet met brood maar Tomas denkt wel dat ik een 'miracle worker' ben geloof ik. Speelgoed stuk? Mama maakt het wel. Iets afgebroken? Mama lijmt het wel. Lukt natuurlijk lang niet altijd maar dan roept hij gewoon 'oh, dan vragen we het wel een opa, die kan dat wel'
Opa's zijn ook wondermakers wat dat betreft!

Leuk eigenlijk, dat je kind zo'n vertrouwen in jou heeft!
*
pi_63507285
Ja opa's dat is wat. Zo is Mikael helemaal gek op stickers plakken. En dat kan alleen opa maar. Thuis vind ie het niks aan. Dat is iets van opa en hem.
Mikael slaapt maandagavond altijd bij mijn ouders. Mijn vader gaat dan altijd naar de training van Heracles (als die trainen dan ) Mikael mag dan vaak mee. Bij opa voorop de fiets. Helemaal trost koppie. In het grote stadion met allemaal muziek en samen met opa. Hoe mooier wil je het hebben!!
Liefde
pi_63513725
Amber was gister helemaal over de zeik.. We moesten op kraamvisite en die wilden liever niet dat Amber meekwam dus mijn zusje kwam oppassen. Toen ze binnenkwam was helemaal laaiend enthousiast want Tante M. was er en die wilde wel spelen. Maar toen we thuis kwamen was mijn zusje helemaal van slag. Amber had heel lelijk gedaan tegen mijn zusje, mijn zusje was niet lief, kon geen fles melk maken, kon niet spelen... kind over de zeik, zus over de zeik.. ehet was gezellig. Vannacht heeft dat nog wel even doorgewerkt op Amber. Ze wilde niet slapen. Om 22.00 uur was ze nog wakker. Ze heeft bij mij in bed gelegen, mijn arm de hele tijd vastgehouden. Uiteindelijk na een verhaaltje was ze in slaap gevallen. M. heeft haar overgelegd want hij wilde ook slapen. Toen is ze nog een aantal keer wakker geworden en bij ons gekropen. Resultaat dat ik om 3 uur klaar wakker was met een kind die alleen maar aan het draaien was. Uiteindelijk om 4 uur maar op de bank gaan liggen en in slaap gevallen om vervolgens om half 6 gewekt te worden odmat de wekker gegaan was.. Ik ben MOE!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_63514898
Wat gek dat Amber zo deed Meestal gaan dat soort dingen andersom. Willen ze niet dat je weggaat en als je nog niet 1 minuut de deur uit bent vinden ze alles weer prima.

MIjn lieve dochter heeft net met een permanent schrijvende cd-marker op mijn tekentablet van de computer getekend Ze ziet mij natuurlijk altijd met een pen op dat ding 'schrijven' en dacht: dat doe ik ook. Nou ja, het had erger gekund, ik ben blij dat ze niet op mijn MacBook of op de tafel gekleurd heeft
  Jubileum moderator dinsdag 25 november 2008 @ 19:52:33 #244
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_63516637
O my Snoopy
Sinds het incident met Iris en de permanent marker op de muur,bed,lamp,kast,vloer,gordijn,kachel etc liggen die stiften heeeeel hoog opgeborgen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  dinsdag 25 november 2008 @ 19:58:53 #245
108648 cattie
lieve moeder
pi_63516852
Dat permanent in "permanent marker" had idd wel wat minder gemogen....
* Cattie kijkt naar het hagelwitte bureaublad met daarop de zwarte kriebels van Ive.
  dinsdag 25 november 2008 @ 20:13:19 #246
94046 PM-girl
pi_63517322
O Snoopy! Wat erg! Tot nu toe zijn we nog redelijk gespaard en dat met die racende rauser die we hier hebben! Ik heb alleen sinds kort een knipperlijntje op mijn laptop waar de pixels missen en ik vermoed dat dat een gevolg is van een dichtduwactie terwijl ik het niet verwachtte. En ik was niet eens aan het Fokken
*
pi_63517673
Snoopy wat erg! Kim heeft wel op de muur getekend in de gang. En zegt nu telkens dat dat niet mag. Met pen.

En..... Kim slaapt! En heeft goed gegeten, tanden gepoetst en werkte goed mee met luier en pyjama.
  dinsdag 25 november 2008 @ 20:27:04 #248
144006 chacama
Ondernemend!
pi_63517771
Vicky, dat is niet fijn.... hopelijk reageert Amber de volgende keer wel positief op je zusjes, want soms willen ze dingen ook wel heel lang onthouden...

Snoopy ohhh jeetje....

Fijn Ingrid Dat is echt heerlijk. Maud is vannavond door papa in bed gelegd en dat ging deze keer eindelijk goed. Geen gegil en geschreeuw... wel even na het weggaan, maar dat doet ze altijd.
pi_63522432
pi_63522526
Wat is Lis een knapperd.

Heerlijk dat Kim zo goed is gaan slapen.

Mama moet hier ook alles maken. En afgelebberde mandarijntjes opeten.
*OUD heilige*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')