Dat zijn de kleine kroegen. Met algemene cijfers komen van alle horeca geeft een ontzettend vertekend beeld. Een pannenkoekenhuis is geen bruine kroeg.quote:Op vrijdag 7 november 2008 11:20 schreef MikeyMo het volgende:
Ik vraag me af waar die 26-31% omzetdaling vandaan komt:
[..]
De enige groepering die met geweld problemen kunnen oplossen is de regering zelf.quote:Op vrijdag 7 november 2008 11:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar goed, als de EU zo doorgaat wordt het toch een keer tijd voor gewelddadig verzet.
dat zou inhouden dat de hotels, pannenkoekenhuizen, restaurants allemaal minimaal 20% meer omzet draaien om dat gemiddelde te compenserenquote:Op vrijdag 7 november 2008 12:01 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat zijn de kleine kroegen. Met algemene cijfers komen van alle horeca geeft een ontzettend vertekend beeld. Een pannenkoekenhuis is geen bruine kroeg.
De kleine kroegen vormen maar een klein deel van de totale horeca in Nederland. Grote omzetdalingen hoeven dus niet veel impact te hebben op het totaalplaatje. Daarnaast, in veel kleine horeca kan al maanden gerookt worden.quote:Op vrijdag 7 november 2008 13:10 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
dat zou inhouden dat de hotels, pannenkoekenhuizen, restaurants allemaal minimaal 20% meer omzet draaien om dat gemiddelde te compenseren
Yeah right. Die cijfers van de het CBS vind ik persoonlijk wat betrpouwbaarder dan het niet onderbouwde geschreeuw van de die kroegbazen...
Ik heb alleen twee van de 'schreeuwende' kroegen echt goed gezien, en dat 'geschreeuw' was wel degelijk op iets gebaseerd.quote:Op vrijdag 7 november 2008 13:55 schreef MikeyMo het volgende:
en zo ken ik kroegen die ook vol zitten zonder dat ze roken toestaan. Volgens mij presenteren die kroegeigenaren hun cijfers zoals ze het beste in hun straatje liggen. Schreeuw maar dat er niemand komt...
kijk nog meer geschreeuw wat niet onderbouwd wordt.quote:'We zijn terug in de tijd van de NSB'
DELFT - Kroegen, lunchrooms en restaurants moeten zelf bepalen of ze rokers toelaten of niet. De boodschap van het manifest van de Delftse horecabaas Leon Twigt is duidelijk. „Het gaat de verkeerde kant op in dit land. Het rijk zegt tegen volwassenen dat ze niet in cafés mogen roken, maar thuis mag dat wel in het bijzijn van hun kind. Kan het krommer?’’
De eigenaar van het in de historische binnenstad gelegen café De Joffer is woedend. En hij niet alleen. Het broeit in Delft; zeker achttien kroegen hebben met elkaar afgesproken het rookverbod te negeren. Met zijn manifest wil Twigt de discussie nu landelijk aanzwengelen. Hij krijgt bijval van de Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Delft.
Het rookverbod ondermijnt de individuele vrijheid, vinden ze. „Mensen kunnen zelf wel kiezen of ze een kroeg binnenstappen waar gerookt wordt of dat ze dat liever niet doen. Als ik niet wil skiën, ga ik toch ook niet op skivakantie,’’ redeneert Pim Meijkamp, voorzitter van de Delftse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland. Hetzelfde geldt volgens de initiatiefnemers voor personeelsleden, die zelf bepalen waar ze achter de bar staan. Volgens Meijkamp is het ook onzin dat het negeren van het rookverbod zou leiden tot oneerlijke concurrentie. ,,Klanten die niet van rook houden, hebben juist behoefte aan een rookvrije kroeg.’’
Dat is volgens Twigt het principe van de vrije marktwerking. Veel beter dan de huidige situatie, vindt hij. „Het rookverbod heeft geleid tot een tweespalt in de horeca. Kroegbazen kijken elkaar met scheve ogen aan. Vooral in de binnenstad heerst een verklikkersmentaliteit. ‘Kijk, daar wordt wel gerookt en dat mag niet.’ Het lijkt wel Nederland in de jaren ’40-’45. Een soort NSB-mentaliteit.’’
Behalve de verslechtering van de sfeer gaat het rookverbod volgens de tegenstanders van het verbod ook nog gepaard met andere problemen. Kleine kroegen, die geen ruimte hebben voor een rookruimte, kunnen hun hoofd volgens Meijkamp amper boven water houden. „Ik verwacht dat er veel binnen een paar jaar failliet gaan. Doodzonde, want ze zijn de huiskamers van de maatschappij.’’ De horeca die het wel redt, heeft weer andere problemen. Hoewel de politie Haaglanden het beeld ‘totaal niet’ herkent, weet Meijkamp dat horecabazen steeds meer klachten krijgen over geluidsoverlast. Klanten moeten immers buiten paffen, ook midden in de nacht. Twigt: „Ik heb hier gisteravond nog zo’n ambtenaar gehad, vanwege geluidsoverlast. Het is constant een dilemma: je wilt roken binnen verbieden, maar als je klanten naar buiten stuurt, heb je ook gedoe. Dit kan zo niet langer. Ik heb mijn manifest naar alle beleidsmakers, inclusief minister Klink, gestuurd. Nee, ik heb nog niets gehoord.’’
Waar maak jij je dan druk om dat er in kroegen waar je niet eens komt wel gerookt word?quote:Op vrijdag 7 november 2008 13:55 schreef MikeyMo het volgende:
en zo ken ik kroegen die ook vol zitten zonder dat ze roken toestaan. Volgens mij presenteren die kroegeigenaren hun cijfers zoals ze het beste in hun straatje liggen. Schreeuw maar dat er niemand komt...
mag hier ook niet hoor,quote:Op vrijdag 7 november 2008 10:32 schreef gebruikersnaam het volgende:
in engeland mag je al niet meer in een leaseauto roken, omdat dit een werkplek is.
quote:Op vrijdag 7 november 2008 14:00 schreef MikeyMo het volgende:
[quote]
Het rookverbod ondermijnt de individuele vrijheid, vinden ze. „Mensen kunnen zelf wel kiezen of ze een kroeg binnenstappen waar gerookt wordt of dat ze dat liever niet doen. Als ik niet wil skiën, ga ik toch ook niet op skivakantie,’’ redeneert Pim Meijkamp, voorzitter van de Delftse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland. Hetzelfde geldt volgens de initiatiefnemers voor personeelsleden, die zelf bepalen waar ze achter de bar staan. Volgens Meijkamp is het ook onzin dat het negeren van het rookverbod zou leiden tot oneerlijke concurrentie. ,,Klanten die niet van rook houden, hebben juist behoefte aan een rookvrije kroeg.’’
Pim Meijkamp is dus gewoon eigenaar van een horecagelegenheid maar spreekt namens Koninklijke Horeca Nederland (die voor een rookverbod zonder uitzonderingen zijn).quote:Ook Pim Meijkamp, voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Delft, gelooft heilig in het Vermeercentrum. "Ik denk dat dit centrum over drie jaar met winst kan gaan draaien. Als je dit laat glippen, krijg je er later spijt van. Ik vind zelfs dat je méér moet doen dan alleen het centrum overeind houden. De tweede etage zou ingericht kunnen worden voor het geven van onder andere workshops. Aan de slag met schilders, zou ik zeggen." Dat het Vermeercentrum nu niet helemaal naar behoren draait, heeft volgens Meijkamp ook een andere reden: "Het is een slappe tijd. Ik zie bij mij, op camping de Delftse Hout, bezoekers in het horecagedeelte veel minder besteden dan vroeger. De mensen komen nog wel hier op vakantie, maar geven aan dit soort dingen als eerste minder uit.
http://www.delftopzondag.(...)ine_show_1798_1.html
Idd. Nu kunnen ze wel gaan janken over het rookverbod, maar veel mensen hebben gewoon weinig trekt om 2,50 euro te betalen voor een biertje in een kansloze kroeg vol opgefokte randdebielen.quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:02 schreef Incolumis het volgende:
het is gewoon een kwestie van dat de sterksten overleven en de zwakkeren verdwijnen. niks anders dan evolutie. veel cafes hebben gewoon geen bestaansrecht.
Bron: NOS.nlquote:CDA: geen versoepeling rookverbod
Kleine cafés in de grensstreek hoeven niet te rekenen op een versoepeling van het rookverbod. Op een congres van het CDA in Utrecht keerden de leden zich massaal tegen een resolutie om minister Klink onderzoek te laten doen naar de mogelijkheden voor zo'n uitzondering.
De resolutie was ingediend door de afdeling Etten-Leur en werd gesteund door het partijbestuur van het CDA. Veel kleine horecagelegenheden zeggen dat ze kampen met forse omzetdalingen sinds het rookverbod op 1 juli is ingegaan.
Thuis voor de tv hangen is inderdaad veel goedkoper. Van de krentenkakkers moeten de cafes het inderdaad niet hebben, vandaar ook dat er wel publiek wegblijft, maar er geen nieuw publiek voor in de plaats komt.quote:Op zaterdag 8 november 2008 08:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Idd. Nu kunnen ze wel gaan janken over het rookverbod, maar veel mensen hebben gewoon weinig trekt om 2,50 euro te betalen voor een biertje in een kansloze kroeg vol opgefokte randdebielen.
Krentenkakker? Sorry maar de prijzen zijn feiterlijk debiel. Vooral als je geen bier kan hebben maar wel iets met alcohol wil waardoor je als man al gouw bij vodka of mijn persoonlijke voorkeur whiskey uitkomt.quote:Op zaterdag 8 november 2008 15:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Thuis voor de tv hangen is inderdaad veel goedkoper. Van de krentenkakkers moeten de cafes het inderdaad niet hebben, vandaar ook dat er wel publiek wegblijft, maar er geen nieuw publiek voor in de plaats komt.
Dan kan hij toch naar een cafe waar niet wordt gerookt? Dat zijn er nu zat! Hij moet gewoon niet naar een rokerscafe gaan.quote:Op zaterdag 8 november 2008 20:00 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Echt idioot dat je in sommige cafés wel mag roken en in andere weer niet. Mijn vader heeft COPD, en gaat naar een café en wordt er dus volop gerookt
wat nou als het net zijn stamkroeg betrof, of dat al zijn vrienden naar cafe x gaat die te beroerd is om een rookruimte in te richten, at nou als nou juist net dat cafe die dartwedstrijden houdt... of je doet een kroegentocht; lache als je de helft van cafe's direct weer kunt verlatenquote:Op zaterdag 8 november 2008 21:27 schreef gimme.shelter het volgende:
[..]
Dan kan hij toch naar een cafe waar niet wordt gerookt? Dat zijn er nu zat! Hij moet gewoon niet naar een rokerscafe gaan.
Wat een onzin joh! Wat als het zn stamkroeg betrof.. een half jaar geleden werd er nog gewoon gerookt dus dan ondervond hij precies hetzelfde probleem.quote:Op zaterdag 8 november 2008 22:30 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
wat nou als het net zijn stamkroeg betrof, of dat al zijn vrienden naar cafe x gaat die te beroerd is om een rookruimte in te richten, at nou als nou juist net dat cafe die dartwedstrijden houdt... of je doet een kroegentocht; lache als je de helft van cafe's direct weer kunt verlaten
Hier in Amsterdam zijn er maar héél weinig kleine kroegen rolstoelvriendelijk.quote:Op zaterdag 8 november 2008 23:49 schreef MikeyMo het volgende:
vrijwel elke kroeg is rolstoeltoegankelijk, er zijn maar weinig kroegen waar je enkel kunt komen door tig treden op te moeten...
Wel mooi dat je voor anderen gaat bepalen dat ze last hebben van aanstellerijKennelijk zoveel inlevingsvermogen, zo weinig begrip...
officieel mag je in cafe's niet meer roken. Als je vader daar last van heeft zou hij de barman kunnen wijzen op dat hij rookvrij wilt zitten en /of een formulier op de website van het VWA invullen waardoor hij die kroeg in het vizier brengt van deze instantie.quote:Op zaterdag 8 november 2008 20:00 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Echt idioot dat je in sommige cafés wel mag roken en in andere weer niet. Mijn vader heeft COPD, en gaat naar een café en wordt er dus volop gerookt
Wederom onzin. "vrijwel elke kroeg is rolstoeltoegankelijk". Dacht je dat serieus? Dan moet je of een bord voor je kop hebbenquote:Op zaterdag 8 november 2008 23:49 schreef MikeyMo het volgende:
vrijwel elke kroeg is rolstoeltoegankelijk, er zijn maar weinig kroegen waar je enkel kunt komen door tig treden op te moeten...
Wel mooi dat je voor anderen gaat bepalen dat ze last hebben van aanstellerijKennelijk zoveel inlevingsvermogen, zo weinig begrip...
Dat is weer helemaal waar.quote:Op zaterdag 8 november 2008 23:41 schreef Vito_Rozzo het volgende:
En 99% van de mensen die lastheeft van rook heeft last van aanstellerij
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |