Succes ermeequote:Op woensdag 5 november 2008 07:42 schreef Red_Cat het volgende:
[..]
Ja genoeg slechte herinneringen aan het verleden, maar dat houden we maar lekker achterwege, dat zijn namelijk geen dingen die je op Fok! hoeft te bespreken..![]()
Ik ben niet ontevreden over mijn leven, zeker niet, maar er zijn zoveel dingen waarvan ik zoiets heb van : had ik het maar anders gedaanHad ik maar geweten wat ik nu weet een daardoor de juiste keuzes gemaakt... Maargoed.., genoeg filosofisch gelul.. Kom er niet verder mee, en de enige die mijn leven kan aanpassen naar zoals ik het wil ben ik zelf.. Ooit komt die dag wel.. De dag dat ik weet wat ik moet doen, of hoe ik met mijzelf moet omgaan..
Damn ik klink weer zwaar dramatisch hier, ondanks dat het niet eens zo bedoeld is
Zelf ga ik ook meer uit van iets dergelijks. Ik ga er daarbij evenwel van uit dat het een andere vorm van bewustzijn is; dingen die we nu in het Aardse bestaan belangrijk vinden, zijn "daar" van veel minder belang of zelfs totaal onbelangrijk. Ik denk ook dat de transitie van ons fysieke bestaan naar "de andere kant" er eentje is die pijn doet, in zoverre dat je je moet aanpassen en je een hele hoop dingen ineens in een ander licht ziet. En daarbij kan het dus best zijn dat je van bepaalde dingen die je hebt gedaan, je er "daar" spijt van hebt dat je ze gedaan hebt.quote:Op woensdag 5 november 2008 06:01 schreef Topspin het volgende:Geloof wel dat je na de dood even moet verwerken van dit bestaan en alles op een rijtje moet zetten van gebeurtenissen negatief al dan niet ook positief. Mocht er uberhaupt wat overblijven na de dood. Het blijft gissen of er wel of niet wat overblijft. Blijft er dan wat over dan is het verwerking en vervolgens het vinden van een nieuwe plek. ( hoeft geen hemel te zijn die nieuwe plek )
quote:Hoe weten jullie dat dan zo zeker?
Ja dat staat geschreven.
Maar hoe weten jullie dan dat alles wat geschreven staat waar is??
Ja dat staat ook geschreven.
Dus ik heb altijd als ik met dat tuig in duscussie ga een klein boekje bij me,
daar heb ik ingeschreven "God bestaat niet".
En dan vraag ik ze, hoe weten jullie dat zo zeker?
Ja dat staat geschreven.
Oh dat is heel gek, kijk want hier staat eeeh...
quote:Op woensdag 5 november 2008 19:27 schreef hakkersszz het volgende:
'K geloof niet in Hemel, Hel, God en de Duivel.
Allemaal bullshit.
Om Hans Teeuwen maar even te Quoten:
[..]
Uhu, is inderdaad interessant.quote:Op woensdag 5 november 2008 19:34 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik ook niet maar ik ben wel eens benieuwd waarom andere mensen er wel in geloven. Zeker als die mensen verder niet gelovig zijn.
Van geloven in een hemel of een andere vorm van hiernamaals gaat een soort van troost uit maar van een hel niet. Ik snap er dus de meerwaarde niet zo van.
Angst ingeboezemd door opvoeding via de kerk en nog meer van dat soort opvoeding. Je krijgt het al van jongs af aan aangeleerd. Goed en fout........schuldgevoelens worden aangepraat en word een mens dan ouder dan gaat een mens twijfelen wat er na de dood gaat gebeuren. Waar kom ik terecht, en wat staat me te wachten. Ligt iemand dan op zijn of haar sterfbed dan gaat iemand vanzelf denken aan goede en slechte dingen gedaan of niet gedaan, vervolgens vanzelf een angst over de hel zonder het gelovige. " Mensen hoeven dus in mijn ogen niet eens gelovig te zijn om te geloven in een slecht hiernamaals, de gedachte dat het leven niet volop geleefd is of de gedachte dat iemand te lui is geweest of te grof en beledigend. Op iemands sterfbed kan het kleinste ter zake doen waar iemand bang voor kan zijn. En ook als je 40 of 50 bent kan dat denk ik opspelen dat je niet goed terecht gaat komen als je kwetsbaar bent op dat gebied.quote:Op woensdag 5 november 2008 19:34 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik ook niet maar ik ben wel eens benieuwd waarom andere mensen er wel in geloven. Zeker als die mensen verder niet gelovig zijn.
Van geloven in een hemel of een andere vorm van hiernamaals gaat een soort van troost uit maar van een hel niet. Ik snap er dus de meerwaarde niet zo van.
Simpeler dan je denkt.quote:Op woensdag 5 november 2008 19:45 schreef hakkersszz het volgende:
[..]
Uhu, is inderdaad interessant.
Mensen zijn nou eenmaal geneigd te geloven in 'spookverhalen'. Je ziet het nota bene in het nieuws nu 'blackholes vernietigen de aarde' volgens mij zou de aarde al 20 keer opgeblazen zijn van 1999 totaan nu (de apocalypse etc).quote:Op woensdag 5 november 2008 19:34 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Maar dan gaat het argument toch ook daarvoor op? Het idee van een hel als een machtsmiddel om mensen in toom te houden.quote:Op woensdag 5 november 2008 20:36 schreef MinderMutsig het volgende:
Het argument van 'De Kerk' die mensen angst inboezemt om toch vooral te geloven, trouw naar de kerk te gaan en goed te leven gaat volgens mij niet op. Zoals ik in de OP al aangaf komt het geloof in een hel in verschillende religies en culturen voor en daar zijn hele volksstammen bij die niets met 'De Kerk' te maken hebben gehad.
Blijkbaar heeft de mens uit zichzelf dus behoefte aan het idee dat er een hel is.
Jezelf in toom houden?quote:Op vrijdag 7 november 2008 16:33 schreef Metallinos het volgende:
[..]
Maar dan gaat het argument toch ook daarvoor op? Het idee van een hel als een machtsmiddel om mensen in toom te houden.
Nee, in toom gehouden worden door degenen die vanaf het kansel (de kansel?) in de kerk hel en verdoemenis benoemen en voorhouden aan de massa in de kerk. Die het concept "hel" en de bijkomstigheden (zwavel, vuur, hitte, martelingen, etc ...) inprenten en op zo'n manier dat mensen dat beeld meenemen waar ze ook gaan.quote:
Maar er zijn dus ook genoeg mensen die helemaal zonder kerk tot de conclusie komen dat er een hel is. Die bedenken dat heus niet om zichzelf in toom te houden.quote:Op vrijdag 7 november 2008 17:13 schreef Maurice76 het volgende:
[..]
Nee, in toom gehouden worden door degenen die vanaf het kansel (de kansel?) in de kerk hel en verdoemenis benoemen en voorhouden aan de massa in de kerk. Die het concept "hel" en de bijkomstigheden (zwavel, vuur, hitte, martelingen, etc ...) inprenten en op zo'n manier dat mensen dat beeld meenemen waar ze ook gaan.
Door fantasie? Zo zullen er ook mensen zijn die een mooie hemel bedenken zonder dat ze ooit naar de kerk zijn geweest of de bijbel gelezen hebben. Zo schrijven auteurs boeken met honderden pagina's waar er ook wel eens geschreven wordt over toveren terwijl toveren niet bestaatquote:Op vrijdag 7 november 2008 17:19 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Maar er zijn dus ook genoeg mensen die helemaal zonder kerk tot de conclusie komen dat er een hel is. Die bedenken dat heus niet om zichzelf in toom te houden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |