Nee, ik geloof niet in een hel, maar wel in een hiernamaals.quote:Op dinsdag 4 november 2008 16:34 schreef SharQueDo het volgende:
... Een religie. Verzonnen in de oudheid door de mensen om dingen te verklaren die (toen) onverklaarbaar waren/zijn en om mensen in toom te houden ("als je steelt, dan ga je naar de hel!", etc).
Als er een hel is, dan is er een duivel. En dan is er ook een hemel en een god (relativeren). Ik geloof zelf niet zo zeer in goed/slecht, maar wel dat er een hiernamaals is. Iets wat niet in aadse termen te omschrijven valt iig.
Overigens, de echte hel is tijdens het leven, hier op aarde. Wat Bastard eigenlijk zegt. Zoveel ellende in de wereld. ...
Zoiets als de Germanen dus? Maar dan zonder Walhalla?quote:Op dinsdag 4 november 2008 19:24 schreef SharQueDo het volgende:
Om mijn post in het vorige topic ff deels te quoten:
[..]
Nee, ik geloof niet in een hel, maar wel in een hiernamaals.
Ik heb er ooit een verklaring voor gelezen maar ik weet het zo niet meer, zou ik even op moeten zoeken voor je.quote:Op dinsdag 4 november 2008 19:27 schreef Yildiz het volgende:
Waar komt vandaan dat je zou branden in de hel, eigenlijk? Begon met ooit een diep gat te graven, en schrok men toen het warm werd?
Dit zou een aanwijzing in de bijbel kunnen zijn:quote:Op dinsdag 4 november 2008 19:27 schreef Yildiz het volgende:
Waar komt vandaan dat je zou branden in de hel, eigenlijk? Begon met ooit een diep gat te graven, en schrok men toen het warm werd?
Maar het is voor zover ik weet de enige verwijzing naar branden in de hel. In andere verzen in de bijbel is wel sprake van vuur in de hel maar dat vuur verschroeit dan de aarde zodat er niets wil groeien. Daar is geen sprake van mensen die branden in een eeuwig vuur.quote:Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.
quote:Op dinsdag 4 november 2008 15:26 schreef Metallinos het volgende:
Ik vond dat er in de serie Blackadder er wel een leuke visie naar voren kwam. Hel is voor de slechte mensen om hun 'slechte' dingen te doen tot de eeuwigheid. Waarom zou de baas van het kwaad (de duivel) mensen die slecht zijn straffen in zijn rijk? Lijkt me eerder dat hij ze zou belonen voor al het slechte werk dat ze op Aarde hebben gedaan, hun tegenstand tegen god en dat men daar dus lekker kan zuipen, neuken en feesten tot in de eeuwigheid, gepaard met martelen, moorden en stelen voor degene die daar zin in hebben.
Maargoed, ik geloof niet in de hel.
Het is een leuke gedachtegang inderdaad.quote:Op dinsdag 4 november 2008 19:41 schreef SharQueDo het volgende:
Nog ff een quoteje uit het vorig topic. Deze vond ik wel sterk:
[..]
Als we de Germanen moeten geloven dan is dat ook het geval.quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:18 schreef MissMayhem het volgende:
Ik geloof er niet echt in.
Als er echt een hel was, dan zou die overvol zitten en de hemel superleeg.
En als die spelregels er juist niet blijken te zijn, zou er logischerwijs toch ook geen spel zijn? Hoe zouden we dat anders moeten spelen?quote:Op dinsdag 4 november 2008 22:05 schreef Yildiz het volgende:
Als er een hel en een hemel zou zijn, zou het op zijn minst wel eerlijk zijn om spelregels in de wolken te schrijven ala Batman. Toch?
Jij hebt de bijbel niet gelezen?quote:Op dinsdag 4 november 2008 22:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
Er zijn toch nergens aanwijzingen dat we een wraakzuchtige God hebben?
Zucht.quote:Op dinsdag 4 november 2008 22:54 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Jij hebt de bijbel niet gelezen?
Er even van uitgaand dat je het over de christelijke god hebt natuurlijk.
Wil je nu echt een theologische discussie houden over of de bijbel wel of niet goddelijk geïnspireerd is? Misschien moet je daar dan even een topic over openen in WFL, hier is het nogal off-topic.quote:Op dinsdag 4 november 2008 23:21 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Zucht.
En wie heeft de bijbel geschreven?
De 'bijbel' is een verzameling van 66 los van elkaar geschreven stukken, geschreven door o.a. schrijvers en monniken over een tijdsspan van ongeveer 1200 tot 1500 jaar.quote:Op dinsdag 4 november 2008 23:21 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Zucht.
En wie heeft de bijbel geschreven?
Snap je punt wel, maar bij mij is het meer dat ik niet eens verder wil kijken.. Ik denk dat na het leven wat ik geleefd heb het wel voldoende is geweest.. Op een gegeven moment is het genoeg geweest, en of ik dan opnieuw begin zonder herrinneringen (reincarnatie idee) kan mij verder niks schelen, zolang ik maar geen herrinneringen heb aan het verleden.. Snappie?quote:Op woensdag 5 november 2008 07:20 schreef Topspin het volgende:
Ben ook vaker van mening dat dood=dood maar dan de gedachte dat het iets te makkelijk is om zo ertegen aan te kijken, daarbij is er ook wat dat betreft geen garantie dat dood echt dood is zelfs al kan dat zo nu en dan als meest vanzelfsprekende klinken. Dus ik blijf nog steeds twijfelen op dat gebied en volgens mij zal dat ook zo blijven tot ik daadwerkelijk zelf dood ga omdat ik in geen mogelijkheid kan weten wat er gaat gebeuren.
Slechte herinneringen aan het verleden neem ik aan, goede herinneringen lijkt me niet mis om over te houden maar zelfs dat kan negatief zijn als je constant met dezelfde herinneringen opgescheept blijft zitten ondanks dat het positieve zijn. Maar dan kijk ik naar dit leven waarbij ik ook niet constant in het verleden leef met constante blik op een vakantie van 10 jaar geleden bijvoorbeeld. Het heden eist vaak veel aandacht op dus terug kijken is zo nu en dan niet eens aan de orde van de dag.quote:Op woensdag 5 november 2008 07:25 schreef Red_Cat het volgende:
[..]
Snap je punt wel, maar bij mij is het meer dat ik niet eens verder wil kijken.. Ik denk dat na het leven wat ik geleefd heb het wel voldoende is geweest.. Op een gegeven moment is het genoeg geweest, en of ik dan opnieuw begin zonder herrinneringen (reincarnatie idee) kan mij verder niks schelen, zolang ik maar geen herrinneringen heb aan het verleden.. Snappie?
Bla vaag en te lang wakker enzo
Ja genoeg slechte herinneringen aan het verleden, maar dat houden we maar lekker achterwege, dat zijn namelijk geen dingen die je op Fok! hoeft te bespreken..quote:Op woensdag 5 november 2008 07:30 schreef Topspin het volgende:
[..]
Slechte herinneringen aan het verleden neem ik aan, goede herinneringen lijkt me niet mis om over te houden maar zelfs dat kan negatief zijn als je constant met dezelfde herinneringen opgescheept blijft zitten ondanks dat het positieve zijn. Maar dan kijk ik naar dit leven waarbij ik ook niet constant in het verleden leef met constante blik op een vakantie van 10 jaar geleden bijvoorbeeld. Het heden eist vaak veel aandacht op dus terug kijken is zo nu en dan niet eens aan de orde van de dag.
Maar goed, heb nog geen koffie gehad dus dit kan ook vaag overkomen. Eerst maar eens naar beneden gaan en kop sterke koffie zetten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |