quote:El Hamdaoui: 'Ga nooit naar verdedigende ploeg'
Door Sander Berends
Maandag, 16 maart 2009, 18:05
Mounir El Hamdaoui heeft niet per se weg bij AZ. "Het komt of het komt niet. Het enige wat ik nu kan doen, is alles geven en presteren."
Het contract van de huidige topscorer in de Eredivisie, met twintig treffers, in Alkmaar loopt nog tot medio 2012. Daarin zit volgens zijn zaakwaarnemer Sietje Mouch geen gelimiteerde transfersom opgenomen. "AZ kan vragen wat het wil", zegt hij in Sportweek. Marcel Brands, directeur Voetbalzaken van de huidige koploper, bevestigt de woorden. "We willen deze groep bij elkaar houden, omdat we geloven dat de rek er nog niet uit is."
El Hamdaoui blijft er rustig onder, meldt hij in hetzelfde medium. "Ik heb niet het gevoel dat ik deze zomer dé transfer moet maken. Als het komt, komt het vanzelf. Maar wel bij een club die bij bij me past. Ik ga niet bij een ploeg tekenen waar ik minder uit de verf kom. Een verdedigende ploeg of één met alleen harde werkers. Ik ben niet echt een harde werker. Ik wil wel hard werken, maar daar liggen mijn kwaliteiten niet. Daar houd ik wel rekening mee."
quote:El Hamdaoui heeft baat bij ervaren trainers
Mounir el Hamdaoui geldt duidelijk als een van de smaakmakers in de Eredivisie. Tegen ADO Den haag scoorde hij zijn 21ste doelpunt van het seizoen. "Een talent", volgens de spits. "Maar hoe meer je traint, hoe meer je krijgt."
Zijn 21ste goal was geen hoogstandje, maar een typisch 'spitsendoelpunt'. In de 78e minuut kopt hij de 3-1 achter doelman Boy Waterman, na een voorzet van Nick van der Velden. 'Een geschenk van God", noemt de spits zijn vermogen om te kunnen scoren tegenover De Volkskrant. "Maar je kunt er ook op trainen. Hoe meer je traint, hoe meer je krijgt."
De spits wordt momenteel getraind door voormalig topspitsen Patrick Kluivert en Shota Arveladze. Volgens El Hamdaoui hebben ze zeker bijgedragen aan zijn indrukwekkende prestaties. "Je kunt er heel veel van opsteken, omdat ze zelf spitsen waren die makkelijk het net vonden", legt de Marokkaan uit. "Wanneer je moet schieten, hoe je moet schieten, naar de keeper kijken, hoe je moet vrijlopen. Ze geven met zijn tweeën goede tips en praten over hun ervaring."
"Ik leer hem vooral om zichzelf te blijven en niet te verliezen wat hij al heeft", zegt Arveladze. "Als spits moet je tevens je medespelers kunnen herkennen. Je moet weten wat je van ze kunt verwachten." Ook de leermeester geeft aan dat je iemand niet kunt leren om een topscoorder te worden. "Je moet de skills ervoor hebben", aldus de Georgiër. "Die bezit hij in overvloed. Vervolgens moet je ze in het zestienmetergebied kunnen toepassen. Ik leer hem daarom om zijn energie vooral daar te gebruiken."
El Hamdaoui stelt zijn huidige positie op de topscorerslijst van de Eredivisie op prijs, maar geeft aan dat het teambelang voorop staat. "Mijn doel is om met AZ zoveel mogelijk te winnen en het kampioenschap te bereiken. Ondertussen zal ik blijven trainen. Hoeveel doelpunten ik nog ga maken? We zullen zien." Zijn doel is inmiddels nabij. Wanneer FC Twente en Ajax komend weekend punten verspelen, kan in Alkmaar het feest al losbarsten.
Zou zuur zijn als hij de kampioenswedstrijd had moeten missen.quote:El Hamdaoui blijft ernstig blessureleed bespaard
AZ kan volgende week gewoon beschikken over Mounir El Hamdaoui. De blessure van de Marokkaanse aanvaller is minder ernstig dan gevreesd.
El Hamdaoui haalde vrijdag het einde van de uitwedstrijd tegen NAC Breda niet. Een zorgwekkend ogende blessure dwong de spits tot het vroegtijdig verlaten van het veld. Onderzoek, een dag na de wedstrijd (0-1) uitgevoerd, nam de grootste vrees echter weg.
Er is slechts sprake van een lichte kneuzing en een bloeduitstorting aan zijn linkeronderbeen. Binnen een week moeten de klachten zijn verdwenen, zodat trainer Louis van Gaal komende zaterdag tegen Vitesse een beroep kan doen op El Hamdaoui.
Moet 'ie toch wel door zijn aanstaande schorsing. Mag ik hopen.quote:Op zondag 12 april 2009 11:42 schreef RayMania het volgende:
[..]
Zou zuur zijn als hij de kampioenswedstrijd had moeten missen.
Vind hem trouwens na de winterstop een stuk minder dan daarvoor.
Dat hoeft inderdaad niet meer.quote:Op maandag 16 maart 2009 18:49 schreef BliksemSchigt het volgende:
El Hamdaoui: 'Ga nooit naar verdedigende ploeg'
Waarom niet?quote:
quote:Mounir El Hamdaoui is door de tuchtcommissie van de KNVB voor drie duels geschorst, waarvan één voorwaardelijk. De topscorer van de kersvers landskampioen mist daardoor de uitduels met Ajax en FC Twente.
De Marokkaans international kreeg de sanctie opgelegd naar aanleiding van het duel tegen NAC Breda. Daarin deelde de spits een tik uit aan Kees Kwakman van de Bredase ploeg. De actie ontsnapte aan de aandacht van de arbiter Ruud Bossen, maar televisiecamera's legden de misdraging van El Hamdaoui wel vast.
Tijdens het laatste competitieduel van AZ, in eigen stadion met sc Heerenveen als opponent, kan El Hamdaoui weer meedoen. Die dag krijgt AZ ook officieel de kampioensschaal overhandigd.
De statistieken bevestigen mijn betoog van waardevolle speler.quote:El Hamdaoui maakte dit seizoen vooral belangrijke doelpunten voor zijn ploeg. Acht keer zette hij AZ op voorsprong en tien keer verdubbelde hij de voorsprong in een wedstrijd. Het vaakst sloeg de aanvaller toe in het laatste kwartier vóór rust (vijf goals) en het laatste kwartier van de wedstrijd (zeven treffers).
Oh, mijn fout, ik dacht dat Ali El Khattabi het een keer gelukt was.quote:Op zondag 10 mei 2009 17:07 schreef TC03 het volgende:
Wie was de eerste?
En dat ze Koevermans met 22 weg hebben gedaan.quote:Op zondag 10 mei 2009 17:21 schreef sjonbeton het volgende:
Om even wat te zeiken vind ik toch dat 23 goals wel een magere score is voor de topscorer van de eredivisie
Dat ligt niet aan hem. Als Martens én Ari minder egoïstisch waren en hij echt alle wedstrijden met Pélle had gespeeld had hij er misschien wel 30 gemaakt.quote:Op zondag 10 mei 2009 17:21 schreef sjonbeton het volgende:
Om even wat te zeiken vind ik toch dat 23 goals wel een magere score is voor de topscorer van de eredivisie
Hij bedankt Allah (c.c.).quote:Op maandag 3 november 2008 14:12 schreef Cyberia18 het volgende:
[..]
Klopt. Afellay doet het zo nu en dan ook.
quote:Winnaar van Gouden Schoen El Hamdaoui noemt plezier basis van succes: Vrijheid, blijheid, rendement
door Sieb Oostindie
VINKEVEEN, dinsdag
Landskampioen, topscorer en winnaar van de Gouden Schoen. Het was het jaar van Mounir el Hamdaoui, de speler van AZ die de velden betoverde en zichzelf in een sensationeel seizoen opwerkte tot hooggewaardeerd Marokkaans international. „Het is voor mezelf echt schitterend. Dit kun je wel het jaar van mijn doorbraak noemen”, wist de stylist die op de Alkmaarse velden weer volledig tot wasdom kwam. „In Marokko heb je tegenwoordig hysterische toestanden rondom Mounir”, zei zijn zaakwaarnemer Sitje Mouch. „Hij was meteen één van de spraakmakende spelers van ons nationale team. De mensen zijn ongelooflijk trots op hem dat hij als Marokkaanse voetballer zoveel bereikt heeft in Nederland.”
De sluipschutter bereikte het allemaal in zijn tweede seizoen bij AZ waar hij 23 maal scoorde. „En 15 daarvan waren van een onvoorstelbare schoonheid”, gaf clubicoon Jan Fransz er een meerwaarde aan. ,,Ach, dat is aardig meegenomen”, vond de speler het maar een relatief extraatje.
Mounir El Hamdaoui groeide op in het Rotterdamse Kralingen, waar Robin van Persie en Said Boutahar de pleintjes onveilig maakten met hun fluwelen straattechniek. „Zij waren afgelopen zondag de eersten om mij te feliciteren. Het zijn mijn vrienden. En dat blijven ze, ook al zie je elkaar tegenwoordig wat minder.”
Aardig is ook de band tussen El Hamdaoui en zijn zaakwaarnemer. Mouch werkte als een soort conciërge op een Rotterdamse school, toen hij de huidige AZ-speler eens in actie zag. „Hij slalomde van achteruit alles en iedereen voorbij en scoorde vervolgens. Ik kon mijn ogen niet geloven en wist: dit wordt er ééntje”, zei Mouch in het gastvrije Golden Tulip in Vinkeveen, waar de winnaar samen met Luciano en Elia in het zonnetje werd gezet.
El Hamdaoui ziet zichzelf niet graag op de voorgrond. Vandaar ook dat hij niet graag over zichzelf praat. Liever schuift hij ploeggenoten of anderen naar voren om de successen te inhaleren. Alleen als er echt iets moois te melden valt, kan hij daar op zijn manier toch van genieten.
En dan nog zijn er voornamelijk bedankjes. Aan anderen, die het succes mogelijk maakten: zijn club, de leiding daarvan, de ploeggenoten, en zijn zaakwaarnemer. Vooral ook trainer Louis van Gaal. „Hij heeft de juiste sleutel gevonden in onze speelwijze bij AZ. Hij heeft mij ook mentaliteit en discipline bijgebracht. Zijn aanwezigheid was een belangrijke factor om naar AZ te komen. Marcel Brands was ook cruciaal: toen ik uit mijn kruisbandblessure terugkwam, was hij vol overtuigd van mij. Ik was zogezegd toch een risico-investering voor de club. Daarom ben ik ook dankbaar dat ik het zo heb terug kunnen betalen.”
En dan is er ook nog Willem van Hanegem. Volgens Mounir El Hamdaoui een wereldkerel, waar hij nog regelmatig op huisbezoek komt en verjaardagen viert. „Willem is eerlijk, rechtdoorzee en durft van de algemene opinie af te wijken. En ik kan waanzinnig goed met hem over voetballen praten. Hij sprak zijn vertrouwen in me uit en wist wat mijn kwaliteiten waren in een periode dat ik een miskoop genoemd werd.”
Van Hanegem speelde een belangrijke rol in de terugkeer uit Engeland (Spurs), toen Andries Jonker hem naar Willem II terughaalde. Later, in het eerste seizoen bij AZ, was El Hamdaoui nog niet helemaal fit, en bleek de Alkmaarse speelwijze hem niet op het lijf geschreven. „Daar heb ik toen al vaker met de trainer over gesproken. Ik gaf hem aan dat ik het beste rendeerde als ik wat meer vrijheid kreeg, en niet te veel met taken werd belast.”
Van Gaal zag het zelf ook. Hij stemde het systeem bij en gunde met El Hamdaoui voor het eerst in zijn loopbaan als trainer een speler een min of meer vrije rol. Dat was zijn oud-gediende Patrick Kluivert, dit seizoen samen met Shota Arveladze de ’aanvalstrainers’ bij AZ, ook al opgevallen. „Die twee hebben mij ook het nodige bijgebracht. Het zit vaak al in heel kleine dingetjes.”
Maar het grootste ding om hem tot volle wasdom te laten komen was de relatieve vrijheid, met het daaraan gekoppelde plezier in het ’werk’. Waar bij andere clubs spitsen worden gekocht en in stelling worden gebracht om te scoren, daar werkt het bij El Hamdaoui totaal anders. „Ik ben in eerste instantie al geen spits. En ik ben ook nooit gefocust op scoren, want dan lukt het ook niet”, verklaart hij de sleutel tot het grote rendement. „Het zit ook niet in mijn spel. Ik moet plezier hebben. En dit jaar heb ik lekker lopen voetballen. Dát is de cruciale factor. Ik breng trouwens net zo lief een ander in stelling. En als ik plezier heb, dan komt het andere allemaal vanzelf.”
quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:46 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik zie hem trouwens wel naar Arsenal gaan, wellicht op voorspraak van zijn vriend van Persie. Oh wat zou dat een heerlijke combinatie zijn. Die 2 voelen elkaar blind aan denk ik.²
Ik wacht er met smart op. Ik denk dat dergelijk materiaal ook wat voor mij milt kan betekenen.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:22 schreef One_conundrum het volgende:
wordt er al gewerkt aan een compilatie van al zijn 23 doelpunten? of tenminste aan de 15 mooiste?
quote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:15 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik kan toch alleen maar tevreden en blij zijn. Echt, ik voel me zalig. Zo rond de lies en in mijn lever komt er een heerlijk en teder gevoel tot stand, en wel om de volgende redenen:²
quote:AZ wil ook topschutter El Hamdaoui binden
AZ hoopt het contract van Mounir El Hamdaoui open te breken en te verlengen. De Marokkaanse aanvaller heeft in Alkmaar nog een verbintenis tot de zomer van 2012.
In gesprek met Sportweek geeft technisch directeur Marcel Brands te kennen dat AZ graag langer door wil met de aanvaller. "Na afloop van vorig seizoen heb ik een afspraak gehad met zijn zaakwaarnemer. Wij willen Mounir niet kwijt en het liefst zijn contract verlengen. Ik heb toen aangegeven dat als hij daarvoor openstaat, we graag een gesprek willen aangaan. Het ligt nu open."
El Hamdaoui schopte het in zijn tweede seizoen bij AZ tot topschutter van de Eredivisie. Op die ranglijst bleef hij de Ajacied Luis Suárez één treffer voor. Het leverde El Hamdaoui flink wat interesse op, maar concreet werd nog geen club verduidelijkt Brands.
AZ nam El Hamdaoui (24) in 2007 voor ettelijke miljoenen over van Willem II. Daar keerde hij na een Engels avontuur bij Tottenham Hotspur in 2006 terug in Nederland. Eerder kwam de aanvaller uit voor Excelsior.
El Hamdaoui moet de volgende in een lange rij van AZ-spelers worden die hun contract in Alkmaar verlengden. Onder meer Stijn Schaars, Niklas Moisander, Héctor Moreno en Sergio Romero gingen hem al voor bij de landskampioen.
quote:Stoppen slaan opnieuw door bij El Hamdaoui
AZ-trainer Ronald Koeman lijkt er dit seizoen alles aan te zullen moeten doen om Mounir El Hamdaoui in toom te houden. De aanvaller heeft zich donderdag tijdens de training van de Alkmaarders van zijn slechte kant laten zien. Twee weken geleden had El Hamdaoui ook onenigheid op een training. Om 'af te koelen' ging hij toen naar de kleedkamer, terwijl de training doorging. Dit keer zette hij de training wel voort.
El Hamdaoui reageerde zich tijdens de ochtendtraining af op Gijs Luirink en Kees Luijckx. Hij deed dat in het partijspel, nadat Luirink hem met een sliding van de bal had gezet. Eerst haalde de topscorer van het vorige jaargang verhaal bij Luirink en vervolgens gaf hij Luijckx, die ernaast stond, een trap op diens bovenbeen. Door tussenkomst van andere spelers werden de gemoederen uiteindelijk gesust.
"Het is niet goed te praten, maar dit soort dingen kunnen gebeuren op een trainingsveld. En de ene speler laat zijn hoofd wat sneller op hol brengen dan de andere'', zegt Koeman in het Noordhollands Dagblad. Luijckx denkt er anders over. "Dit hoort niet op een trainingsveld thuis. Als je zoiets in een competitieduel doet, krijg je een flinke schorsing. Zeker bij een ploeggenoot doe je zoiets niet.''
Het eerste 'akkefietje' met El Hamdaoui vond niet twee weken geleden op de training maar in de strijd om de Johan Cruijff Schaal plaat. De Marokkaans international werd naar de kant gehaald en reageerde niet tevreden op die wissel. Koeman wuifde de reactie van de aanvaller weg met een glimlach, maar liet weten zijn spits in de gaten te houden. AZ wacht zaterdag een uitwedstrijd bij laagvlieger RKC Waalwijk.
Het is echt allemaal nieuw, lijkt wel of hij niet met zijn "nieuwe status" kan omgaan. Hij is ook pas getrouwd, misschien dat zijn vrouw hem irriteert.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 08:49 schreef Pritt het volgende:
Gezellige jongen!
Misschien moet ze de pindarotsjes eens proberen..quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 09:25 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Het is echt allemaal nieuw, lijkt wel of hij niet met zijn "nieuwe status" kan omgaan. Hij is ook pas getrouwd, misschien dat zijn vrouw hem irriteert.²
Verkeerde Berber geïmporteerd, denk je?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 09:25 schreef BansheeBoy het volgende:
Het is echt allemaal nieuw, lijkt wel of hij niet met zijn "nieuwe status" kan omgaan. Hij is ook pas getrouwd, misschien dat zijn vrouw hem irriteert.²
Ach wij hebben ook een italiaan en een blanke neger die graag fysieke handelingen nodig hebben om duidelijk te maken dat ze het ergens niet mee eens zijnquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 09:54 schreef BigKahuna het volgende:
Aard van het beestje he. Het blijft een Marokkaan.
Je valt in herhaling ...quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:46 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik zie hem trouwens wel naar Arsenal gaan, wellicht op voorspraak van zijn vriend van Persie. Oh wat zou dat een heerlijke combinatie zijn. Die 2 voelen elkaar blind aan denk ik.²
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |