abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62878035
Had gister een brief in de bus waarme eik bezwaar kan maken voor het opnemen van mijn gegeven in het electronische patienten dossier (EPD).

Zie zelf het nut van bezwaar maken niet zo in, draag over het algemeen geen alu hoedjes, maar is er een fokker die me van het nut van bezwaar maken kan overtuigen?
Het nut van geen bezwaar maken hoor ik trouwens ook graag, hoe wordt mijn medische behandeling er door verbeterd?

http://www.minvws.nl/dossiers/elektronisch-patienten-dossier/

Poll: Maak je bezwaar tegen het aanleggen van je EPD?
  • Ja
  • Nee
  • EPD??? Wat is dat?
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 35% gewijzigd door DroogDok op 02-11-2008 11:36:50 ]
  • "We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
    pi_62878046
    Goed topic! Ik vroeg het me ook al af.
      Redactie Frontpage / Weblog zondag 2 november 2008 @ 11:18:07 #3
    80791 crew  Paul
    Winnaar 5 FOK-awards 2022
    pi_62878053
    IK HADS OOK DIE BRIEF, ZO EEN VERBONDENHEID MET ELKAAR
    Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
    pi_62878104
    Ik had die brief ook !!!!!!
    pi_62878129
    Wij kregen hem ook in de bus, echt waar.
    pi_62878135
    Een eventueel nadeel zou kunnen zijn dat bij onvoldoende toezicht elke halvezool bij jouw medische geschiedenis kan. Mogelijk een toekomstig werkgever, partner of losgeslagen overheid/opsporingsbevoegdheid.
    Of als je toevallig beroemd wordt, dat shownieuws via een bevriende arts kan zien dat je 10 jaar geleden een aardappel niet meer uit je anus kon verwijderen.

Met andere woorden, bij misbruik ligt ook meteen alles op straat, niet dat ze moeite moeten doen voor elk stukje info.
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
      FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 november 2008 @ 11:27:36 #7
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_62878168
    Het risico bestaat natuurlijk ook dat door de toegankelijkheid tot alle eerdere medisch relevante gegevens je een etiket opgeplakt krijgt waar je nooit meer vanaf komt.

Een second opinion wordt dus wel wat ondoorzichtiger. Wordt arts nummer 2 niet bewust of onbewust beinvloed door datgene wat hij in het EPD vind.
      † In Memoriam † zondag 2 november 2008 @ 11:27:54 #8
    135486 Manu82
    How you doin'?
    pi_62878174
    vroeg het me ook af en wie kunnen allemaal in dat dossier?
    Some memories are best forgotten
    Room 23
    pi_62878215
    Zou wel triest zijn als het EPC er eerder is dan een systeem om illegalen op te sporen en om belastingfraude op te sporen

Verder is het natuurlijk een prima plan
    pi_62878218
    en wat als je nooit iets gehad hebt voor in je medisch dossier. ik heb nog nooit in het ziekenhuis gelegen of wat dan ook... wat heeft het dan voor nut om een EPD in mijn geval aan te leggen en wat hebben anderen aan mijn info...
    r.e.d.h.e.a.d.
    ready, erotic, desirable, horny, excellent, attractive, damn good
    pi_62878266
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 11:30 schreef smammela het volgende:
    en wat als je nooit iets gehad hebt voor in je medisch dossier. ik heb nog nooit in het ziekenhuis gelegen of wat dan ook... wat heeft het dan voor nut om een EPD in mijn geval aan te leggen en wat hebben anderen aan mijn info...
    Dan weten ze in elk geval dat je nog nooit wat gehad hebt....
    Maar ik zie je punt, wat moeten ze met die kennis? Geen informatie is ook informatie.

Maar wie gaat er bezwaar maken?
    "We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
      † In Memoriam † zondag 2 november 2008 @ 11:36:40 #12
    135486 Manu82
    How you doin'?
    pi_62878313
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 11:34 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Zit er over na te denken om het te doen
    Some memories are best forgotten
    Room 23
      FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 november 2008 @ 11:38:24 #13
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_62878337
    De voordelen lijken me groter te zijn als de nadelen, maar nadelen zijn er dus wel degelijk.
    pi_62878431
    Welke?
      FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 november 2008 @ 11:44:12 #15
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_62878442
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 11:43 schreef Willem.Kok het volgende:
    Welke?
    lees de rest van het topic....
    pi_62878446
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 11:27 schreef Swetsenegger het volgende:
    Het risico bestaat natuurlijk ook dat door de toegankelijkheid tot alle eerdere medisch relevante gegevens je een etiket opgeplakt krijgt waar je nooit meer vanaf komt.

Een second opinion wordt dus wel wat ondoorzichtiger. Wordt arts nummer 2 niet bewust of onbewust beinvloed door datgene wat hij in het EPD vind.
    Dit vind ik wel een goede reden.
      zondag 2 november 2008 @ 11:45:35 #17
    61660 Lariekoek
    Zo, jij bent echt grappig.
    pi_62878463
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 11:34 schreef DroogDok het volgende:

Ik.
    Zolang er niet 100% gegarandeerd kan worden dat mijn gegevens beveiligd zijn en niet door onbevoegden ingezien kunnen worden ben ik erop tegen.
    la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
    pi_62878502
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 11:27 schreef Swetsenegger het volgende:

Ik heb geen enkel probleem met het epd en ik zal geen bezwaar maken, maar ik denk wel dat je hier een belangrijk punt hebt te pakken wat betreft de nadelen.

Hoeveel waarde heeft een diagnose o.i.d. nog na bijvoorbeeld 5 jaar? Ik kan mij best voorstellen dat je hierdoor sneller in een bepaald hokje wordt gestopt. Terecht of onterecht. Ligt denk ik aan de lezende persoon wat voor waarde hij/zij aan de informatie hecht. Maar ook andersom, hoeveel vertrouwen heeft die persoon in de andere collega's. Eigenwijze artsen genoeg die zelfs een diagnose van een week oud aan de kant schuiven, omdat ze die niet zelf hebben vastgesteld.
    pi_62878516
    ik ga ook bezwaar maken, ervaring leert dat dit soort dingen met allerlei voordelen aan de man wordt gebracht, maar na een tijd opeens duidelijk wordt dat er ook heel veel nadelen aan kleven, los van het feit dat ik niet echt vertrouwen heb in dit soort massale systemen kwa beveiliging.
    Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
    pi_62878523
    Heb het er net met mijn vriend over gehad (groot tegenstander!).

hij is er voornamelijk tegen als het straks allemaal gekoppeld gaat worden. mensen met vehoogde kans op diabetes die dan meer moeten gaan betalen. mensen die veel bij MacDonalds eten meer gaan betalen. alles kunnen ze dan te weten komen. hij vind dat ze niet alles te weten hoeven te komen.

ik ben het hier wel mee eens, maar ben ook van mening dat ik als gezond iemand extra geld moet gaan neerleggen voor iemand die ziek is, verhoogde kans heeft op ziek zijn? En als we het dan over rokers hebben. niemand wil geld geven aan rokers die longkanker krijgen, want ze zijn er zelf min of meer schuld aan. evenals mensen die te veel eten en vervolgens met een te hoog cholesterol zitten. moeten wij daar ook voor blijven betalen. ze doen het immers zelf.

nu ben ik zelf een roker en als ik daar zieker van wordt heb ik het zelf gedaan en wil ik evt. best een paar tientjes meer premie betalen. dat hoeven andere mensen die gezond leven en alles niet te doen voor mij.

toch zit hier volgens mij ergens een valkuil... ik zie hem alleen niet....
    r.e.d.h.e.a.d.
      FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 november 2008 @ 11:51:09 #21
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_62878558
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 11:49 schreef smammela het volgende:
    Heb het er net met mijn vriend over gehad (groot tegenstander!).

hij is er voornamelijk tegen als het straks allemaal gekoppeld gaat worden. mensen met vehoogde kans op diabetes die dan meer moeten gaan betalen. mensen die veel bij MacDonalds eten meer gaan betalen. alles kunnen ze dan te weten komen. hij vind dat ze niet alles te weten hoeven te komen.

ik ben het hier wel mee eens, maar ben ook van mening dat ik als gezond iemand extra geld moet gaan neerleggen voor iemand die ziek is? En als we het dan over rokers hebben. niemand wil geld geven aan rokers die longkanker krijgen, want ze zijn er zelf min of meer schuld aan. evenals mensen die te veel eten en vervolgens met een te hoog cholesterol zitten. moeten wij daar ook voor blijven betalen. ze doen het immers zelf.

nu ben ik zelf een roker en als ik daar zieker van wordt heb ik het zelf gedaan en wil ik evt. best een paar tientjes meer premie betalen. dat hoeven andere mensen die gezond leven en alles niet te doen voor mij.

toch zit hier volgens mij ergens een valkuil... ik zie hem alleen niet....
    Alleen al de valkuil dat rokers de gemeenschap geld BESPAREN wellicht? Daarnaast, wat doe je met chronisch zieken?
    pi_62878593
    Het epd is binnen de psychiatrische zorg allang algemeengoed, iedereen die te maken heeft met de behandeling van de patient heeft inzage in het epd van deze patient.
    Zodra de patient overgeplaatst wordt, verhuist de toegang tot het epd mee, het is dus niet zo dat je eeuwig 1 patient kan blijven volgen.

Wat ermee werken betreft vind ik het reuzehandig, je hoeft niet elke keer opnieuw iemand het hemd van het lijf te vragen en je kan een duidelijk verloop uit de verslagen opmaken en ook kan je soms bespeuren waar het niet goed gegaan is wat betreft benadering van de hulpverlening.

Van wat ik ervan begreep is het epd alleen toegankelijk voor de artsen die jou behandelen, net als dus bij de psychiatrishe variant.
    Ze kunnen zo dus simpel labuitslagen uit het verleden bekijken, waarmee je een vollediger beeld krijgt van het hele ziekteverloop.
    Gezien mijn huidige situatie ben ik er alleen maar voor dat er meer duidelijkheid komt tussen verschillende artsen, zodat niet elke keer het wiel opnieuw uitgevonden hoeft te worden en ze van elkaar kunnen bekijken wat er wellicht nog over het hoofd gezien is.
    pi_62878605
    Ik ben wel van mening dat zorgverzekeraars er geen toegang tot moeten krijgen. Stel dat dat wel aan de orde komt, dan maak ik voor die partij bezwaar.
    pi_62878617
    ik denk dat ze voor chronisch vast nog wel ergens subsidie vrij houden. bijvoorbeeld het geld wat rokers extra gaan betalen en die niet ziek worden...
    r.e.d.h.e.a.d.
    pi_62878667
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 11:49 schreef smammela het volgende:
    ik ben het hier wel mee eens, maar ben ook van mening dat ik als gezond iemand extra geld moet gaan neerleggen voor iemand die ziek is, verhoogde kans heeft op ziek zijn?
    De gezonden betalen voor de zieken, dat is het principe van een verzekering, de mensen die nooit brand hebben thuis betalen voor de mensen die dit wel hebben, enz.
    Dat hou je toch, EPD of niet.

Ga zelf vooralsnog geen bezwaar maken, maar ben ook niet onverdeeld positief.
    "We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')