abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:15:23 #76
3542 Gia
User under construction
pi_62845701
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 19:00 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Ik ben in een goeie bui, dus ik ga er zowaar even serieus op in. Zo'n verschil in intelligentie kan best tot problemen leiden, en het jeugdige genietje zal ongetwijfeld zo nu en dan naar z'n briljante oom trekken, of naar een leraar, of een vriend met wie hij op 1 lijn zit op dat gebied, maar als we het over normaal begaafde emotioneel volwassen mensen hebben dan kunnen die in elk geval een ouderrol vervullen voor hun kind. En daar ging het hier om, een ouderrol.

En nee, laten we niet gaan verzanden in een 'waar ligt dan de grens?'-gedoe, want die vraag kan hier in zo'n topicje toch niemand beantwoorden. Dat proberen deskundigen zo goed mogelijk te doen, laten we vooral niet op hun stoel gaan zitten.
Als een hoogbegaafd kind, met normaal begaafde ouders terecht kan bij een oom, opa of andere volwassene van zijn/haar niveau, dan kan een kind met een normale begaafdheid, maar laagbegaafde ouders toch bij nog heel wat meer mensen in haar omgeving terecht.

Ja, wel: Waar ligt dan de grens.

Ik ken dus echt een gezin waar de ouders niet meer hebben dan huishoudschool en LTS en waar de dochter hoogbegaafd is. De zoon heeft PDD-nos. Hadden ze daar de kinderen dan ook maar uit huis moeten plaatsen omdat die ouders te dom zijn om hun dochter te helpen?

De mensen waar het hier om gaat zijn vrij 'normale' volwassenen. Ze komen geheel niet kinderlijk over en weten heel goed waar ze mee bezig zijn. Ze vragen om hulp, dagopvang voor hun kindje, omdat ze beide overdag werken. Wat is daar mis mee? Intelligente mensen mogen dat toch ook!! Waarom zij niet?

Er is hier totaal niet onderzocht of deze mensen al dan niet voor een kind zouden kunnen zorgen. Er is niet geïnformeerd bij de omgeving, er is zeker niet met deze mensen gesproken, want ze wisten van niks.
pi_62846243
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 18:18 schreef SeventhWave het volgende:

[..]

Jamaar, maakt toch niet uit wie er voor een kindje zorgt zolang het kindje maar genoeg liefde krijgt? Dat hele bloedeigen en verwantschap gedoe is zo racistisch. En dat er domme mensen zijn die zich emotioneel hechten aan een babie voordat die geboren is, dat is vreselijk materialistisch, niet meer van deze tijd.
[..]

Eerder van de zotte dat mensen een intelligent wezen er uit floepen en het tot hun eigendom verklaren. Een chimpansee mag je ook niet zomaar uit Afrika overvliegen als huisdier, en een mens is veel intelligenter, dus ja, eerder van de zotte dat je zonder vergunning een kind mag opvoeden.
aah, dus de natuur is niet meer van deze tijd .. dat is namelijk wat dit is, een volkomen natuurlijk proces dat al voor de geboorte begint, erop gericht om het ouderlijke instinct te stimuleren, zodat je je best doet om dat kleine wezentje te beschermen tot die voor zichzelf kan zorgen .. dat heeft totaal niets te maken met materialisme of eigendom, dat is een oerinstinct ..
het is eerder zorgwekkend als je moet constateren dat die er niet is, dat zijn namelijk de ouders die hun kind niet koste wat kost zullen beschermen
quote:
Is het teveel gevraagd om een goed onderbouwde redenatie voor de huidige vorm van ouderschap te verwachten? En als ieder misbruikt kind uit huis geplaatst wordt zitten we binnen de kortste keren met een tekort aan kindertehuizen, en er zijn zat mensen die dan maar een nieuw kindje maken als het eerdere kindje wordt afgepakt. En wie gaat de dure staats opvoeding van al die kinderen betalen?
mwah, jij lijkt een bijzonder gevoelskoud persoon met een totaal gebrek aan inzicht in het ouderschap, ik heb zo mijn twijfels of jij kinderen kan opvoeden .. we kunnen je maar beter bij voorbaat steriliseren voor je het verknald .. zo beter ?
pleased to meet you
pi_62846617
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 18:59 schreef nikk het volgende:

[..]

Het gaat niet om het intellectuele verschil an sich. Het gaat erom dat de ouders zelf op een kinderlijk niveau zitten.
heb je naar die mensen gekeken, ze zien praten .. ze zijn traag, ja, te traag om in deze maatschappij op vol tempo mee te draaien, maar ze komen absoluut niet dom over en zeker niet kinderlijk
pleased to meet you
pi_62846898
quote:

[..]

Ik ben in een goeie bui, dus ik ga er zowaar even serieus op in. Zo'n verschil in intelligentie kan best tot problemen leiden, en het jeugdige genietje zal ongetwijfeld zo nu en dan naar z'n briljante oom trekken, of naar een leraar, of een vriend met wie hij op 1 lijn zit op dat gebied, maar als we het over normaal begaafde emotioneel volwassen mensen hebben dan kunnen die in elk geval een ouderrol vervullen voor hun kind. En daar ging het hier om, een ouderrol.

En nee, laten we niet gaan verzanden in een 'waar ligt dan de grens?'-gedoe, want die vraag kan hier in zo'n topicje toch niemand beantwoorden. Dat proberen deskundigen zo goed mogelijk te doen, laten we vooral niet op hun stoel gaan zitten.
en hoe kom jij aan het idee dat iemand met minder intelligentie geen ouderrol kan vervullen, die kan die ondersteunende knuffel niet geven, ook al begrijpt die er geen snars van, net als mams van de huishoudschool ? Volgens jou is iemand met een verstandelijke handicap per definitie kinderlijk ?
pleased to meet you
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:53:11 #80
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_62846961
wat zal dat kindje blij zijn als hij later groot is
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_62848592
quote:

[..]

Ik ben in een goeie bui, dus ik ga er zowaar even serieus op in. .........................................................................En nee, laten we niet gaan verzanden in een 'waar ligt dan de grens?'-gedoe, want die vraag kan hier in zo'n topicje toch niemand beantwoorden. Dat proberen deskundigen zo goed mogelijk te doen, laten we vooral niet op hun stoel gaan zitten.
Ik ben ook in een goeie bui en daarom ga ik graag op deze onzinnige stelling in.

Ik zou zeggen JUIST met zijn allen op de stoel van de deskundigen gaan zitten. DIt is gelukkig geen dagelijkse kost maar wel extreem ingrijpend in de persoonlijke levenssfeer. Dit overlaten aan een klein groepje zgn. deskundigen van de plaatselijke kinderbescherming die er hun eigen psychologisch experiment van maakt zou ik juist een grote schande vinden.
-
pi_62848825
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 19:53 schreef Aoristus het volgende:
wat zal dat kindje blij zijn als hij later groot is
Of een kindje blij is, later als die groot is, hangt van een heleboel verschillende factoren af ..
maar dat het kindje nu al beschadigd is omdat het zijn moeder moet missen, en dat het natuurlijke hechtingsproces tussen moeder en kind ernstig verstoord is, dat zijn dingen de we nu al weten
pleased to meet you
pi_62848834
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 19:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik ken dus echt een gezin waar de ouders niet meer hebben dan huishoudschool en LTS en waar de dochter hoogbegaafd is. De zoon heeft PDD-nos. Hadden ze daar de kinderen dan ook maar uit huis moeten plaatsen omdat die ouders te dom zijn om hun dochter te helpen?

De mensen waar het hier om gaat zijn vrij 'normale' volwassenen. Ze komen geheel niet kinderlijk over en weten heel goed waar ze mee bezig zijn. Ze vragen om hulp, dagopvang voor hun kindje, omdat ze beide overdag werken. Wat is daar mis mee? Intelligente mensen mogen dat toch ook!! Waarom zij niet?
Het gaat hier niet om de huishoudschool of LTS maar om verstandelijk gehandicapten...
pi_62849135
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 21:12 schreef nikk het volgende:

[..]

Het gaat hier niet om de huishoudschool of LTS maar om verstandelijk gehandicapten...
als je een bepaalde test niet binnen een bepaalde tijd kan afleggen wordt je gekwalificeerd als verstandelijk gehandicapte ..
dat betekent dus, dat je niet per definitie te dom bent om dingen te begrijpen, je hebt alleen langer nodig om iets te begrijpen, verstandelijk gehandicapten op dat niveau zijn dus ook niet kinderlijk, dat zijn gewone volwassen mensen
pleased to meet you
pi_62849189
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 21:00 schreef quo_ het volgende:

[..]

Ik ben ook in een goeie bui en daarom ga ik graag op deze onzinnige stelling in.

Ik zou zeggen JUIST met zijn allen op de stoel van de deskundigen gaan zitten. DIt is gelukkig geen dagelijkse kost maar wel extreem ingrijpend in de persoonlijke levenssfeer. Dit overlaten aan een klein groepje zgn. deskundigen van de plaatselijke kinderbescherming die er hun eigen psychologisch experiment van maakt zou ik juist een grote schande vinden.
De huisarts, verloskundige, MEE Gelderse Poort, Bureau Jeugdzorg en Raad voor de Kinderbescherming is geen klein groepje mensen. Sowieso gaat het hier om een voorlopige maatregel. De rechter zal over een paar weken beslissen. Al geef ik het echtpaar weinig kans.
pi_62849263
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 21:23 schreef moussie het volgende:

[..]

als je een bepaalde test niet binnen een bepaalde tijd kan afleggen wordt je gekwalificeerd als verstandelijk gehandicapte ..
dat betekent dus, dat je niet per definitie te dom bent om dingen te begrijpen, je hebt alleen langer nodig om iets te begrijpen, verstandelijk gehandicapten op dat niveau zijn dus ook niet kinderlijk, dat zijn gewone volwassen mensen
Om maar één van de hulpverleners te quoten: „Op het moment dat wij kennismaakten wist zij nog niet dat haar tasje klaar moest staan en wat een wee was.”

Ik ken het echtpaar niet, maar aangezien alle hulpverleners het er over eens zijn dat het kind uit huis moest worden geplaatst gaat het echt niet om het niet op tijd afmaken van een toets.
pi_62853207
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 21:26 schreef nikk het volgende:

[..]

Om maar één van de hulpverleners te quoten: „Op het moment dat wij kennismaakten wist zij nog niet dat haar tasje klaar moest staan en wat een wee was.”

Ik ken het echtpaar niet, maar aangezien alle hulpverleners het er over eens zijn dat het kind uit huis moest worden geplaatst gaat het echt niet om het niet op tijd afmaken van een toets.
link naar die quote ?

trouwens, als dat het criterium zou zijn waarop je geschiktheid om een kind op te voeden beoordeeld wordt, dan zouden er heel veel kinderen afgepakt worden .. aardig wat vrouwen pakken hun tasje op het laatste moment, daar liggen de spullen gewoon in de kast, klaar om ingepakt te worden, alleen wat er precies ingepakt moet worden verandert nogal vaak ..
en als je gevraagd wordt : wat is een wee .. je hebt er nog nooit eentje gehad, wel allerlei verhalen gehoord over buikpijn, rugpijn, buikkrampen ed .. is 'ik weet het niet' dan geen heel normaal en voor de hand liggend antwoord ?

en 'alle hulpverleners' .. hoeveel van deze hulpverleners hebben dat gezin gezien ? Er is iig niet gepraat met het sociale netwerk eromheen .. die zijn nog niet eens benadert

Mi is het dan ook nooit de bedoeling geweest dit kind bij zijn ouders te laten, of überhaupt onderzoek te doen naar hun geschiktheid, de uitkomst stond toch al vast, waarom anders vanaf day 1 het natuurlijke hechtingsproces volkomen onmogelijk gemaakt door elk contact te verbieden .. even los van de discussie 'gehandicapt en kinderen', het is doodeng dat dit zomaar kan
pleased to meet you
  zaterdag 1 november 2008 @ 09:40:01 #88
3542 Gia
User under construction
pi_62856585
Wat moussie zegt.

Daarbij bevallen er hele volksstammen nog voordat zij ooit voorlichting hebben gehad over bevallen, weeën, wegpuffen enz.... en dat zijn allemaal prima ouders. Als dat de grond moet zijn waarop een kind weggehaald moet worden, dan kun je er nog veel weghalen.

Verder hebben die mensen een MAAND voor de uitgerekende datum contact gezocht met hulpverleners.
Nou, sorry hoor, maar ik had ook een maand vantevoren geen tas klaar staan.

In principe heb je ook eigenlijk niks nodig voor een bevalling. Je ligt er in je blote reet, je kunt een ziekenhuishemd aandoen totdat je man een nachthemd heeft gehaald. Tandepasta en andere toiletspullen heb je op dat moment ook niet direct nodig, dus dat kan de familie ook wel later meebrengen.

't Is echt onzin om om deze redenen te veronderstellen dat ze zo achterlijk zijn dat ze niet voor een kind zouden kunnen zorgen.

Vraagje aan Nikk: Werk je soms bij MEE of jeugdzorg, dat je ze zo sterk verdedigt?
pi_62860062
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 09:40 schreef Gia het volgende:

Vraagje aan Nikk: Werk je soms bij MEE of jeugdzorg, dat je ze zo sterk verdedigt?
Nee.
pi_62861064
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 21:24 schreef nikk het volgende:

[..]

De huisarts, verloskundige, MEE Gelderse Poort, Bureau Jeugdzorg en Raad voor de Kinderbescherming is geen klein groepje mensen. Sowieso gaat het hier om een voorlopige maatregel. De rechter zal over een paar weken beslissen. Al geef ik het echtpaar weinig kans.
dat stukkie in het bold, dat valt me nu pas op .. hoe kom je aan het idee dat het tijdelijk is ?
Als je ervan uitgaat dat iets 'tijdelijk' is, dan zorg je dat de natuurlijke band tussen moeder en kind zich kan ontwikkelen ipv maatregelen te treffen die zorgen dat het kind zich aan een ander gaat hechten en zijn moeder niet meer herkent, na die 4 weken .. toch ?
pleased to meet you
  zaterdag 1 november 2008 @ 15:08:49 #91
46435 Big_Fat_Wombat
Number of the Bitch
pi_62861803
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 14:30 schreef moussie het volgende:

[..]

dat stukkie in het bold, dat valt me nu pas op .. hoe kom je aan het idee dat het tijdelijk is ?
Als je ervan uitgaat dat iets 'tijdelijk' is, dan zorg je dat de natuurlijke band tussen moeder en kind zich kan ontwikkelen ipv maatregelen te treffen die zorgen dat het kind zich aan een ander gaat hechten en zijn moeder niet meer herkent, na die 4 weken .. toch ?
Lees de zin nog eens, en meteen ze zin die erachter staat, dan is je vraag beantwoord.
Op maandag 37 juli 1742 01:42 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Whehehe.
pi_62861921
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 15:08 schreef Big_Fat_Wombat het volgende:

[..]

Lees de zin nog eens, en meteen ze zin die erachter staat, dan is je vraag beantwoord.
wat bedoel je .. dat ze kansloos zijn ? Dat is dus al bij voorbaat besloten, door een handje vol hulpverleners, zonder verder onderzoek ed, de gang naar de rechter is maar een formaliteit .. coulance naar de rechtstaat zeg maar ?
pleased to meet you
  zaterdag 1 november 2008 @ 15:57:01 #93
3542 Gia
User under construction
pi_62862758
Tja, ben je negen maanden zwanger, wil je daarna graag weer aan 't werk en zoek je uit hoe het met de kinderopvang werkt en pikken ze zomaar, zonder overleg, ijskoud je kind in.

Ik vermoed dat die hulpverleners denken dat deze SOORT mensen toch geen gevoel hebben.
Ach ja, wat beseffen die daar nou van, toch?

Eigenlijk zouden ze naar het buitenland moeten verhuizen om nog een kind te kunnen krijgen, want elk volgend kind wordt hier toch weer preventief afgepakt.

Tjonge, wat een KUT instanties.
pi_62862960
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 19:51 schreef moussie het volgende:
Volgens jou is iemand met een verstandelijke handicap per definitie kinderlijk ?
Ja. En daarmee antwoord ik in 1 moeite door ook op het bericht van Gia. Het gaat mij er niet om hoe groot het intelligentieverschil is tussen ouder en kind, het gaat mij er om of iemand in staat is een ouderrol te vervullen.

Iemand voor wie het kind moet zorgen in plaats van andersom, kan dat niet. En ik ben op dit moment van mening dat dit in het geval van twee verstandelijk gehandicapte ouders altijd het geval is.

Geef mij 1 concreet voorbeeld van iemand die is opgegroeid met twee verstandelijk gehandicapte ouders en die niet in emotioneel opzicht (en wellicht nog in veel andere opzichten ook) verschrikkelijk tekort is gekomen, en ik zal mijn mening graag herzien
  zaterdag 1 november 2008 @ 16:12:32 #95
3542 Gia
User under construction
pi_62863043
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 16:06 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Ja. En daarmee antwoord ik in 1 moeite door ook op het bericht van Gia. Het gaat mij er niet om hoe groot het intelligentieverschil is tussen ouder en kind, het gaat mij er om of iemand in staat is een ouderrol te vervullen.

Iemand voor wie het kind moet zorgen in plaats van andersom, kan dat niet. En ik ben op dit moment van mening dat dit in het geval van twee verstandelijk gehandicapte ouders altijd het geval is.

Geef mij 1 concreet voorbeeld van iemand die is opgegroeid met twee verstandelijk gehandicapte ouders en die niet in emotioneel opzicht (en wellicht nog in veel andere opzichten ook) verschrikkelijk tekort is gekomen, en ik zal mijn mening graag herzien
Ik heb al een voorbeeld genoemd van een verstandelijk gehandicapte vrouw die in haar eentje 2 normaal begaafde kinderen heeft opgevoed. Dat die kinderen op een bepaald moment beter weten hoe het moet met de maandelijkse rekeningen dan moeder is helemaal niet erg. Daar leren ze juist heel veel van.
Moeder is in dat geval echt de vlugste niet. Ik schat haar IQ rond de 75 of zo. Ze heeft altijd hulp nodig gehad, maar nog nooit haar kinderen verwaarloosd of mishandeld.

Die twee kinderen (inmiddels volwassen) zijn overigens heel lief, zorgzaam en sociaal. Helemaal niks mis mee.

Wat is er nou zo erg aan als een kind thuis wat moet doen, als papa of mama het niet kunnen?
  zaterdag 1 november 2008 @ 16:13:16 #96
46435 Big_Fat_Wombat
Number of the Bitch
pi_62863056
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 15:14 schreef moussie het volgende:

[..]

wat bedoel je .. dat ze kansloos zijn ? Dat is dus al bij voorbaat besloten, door een handje vol hulpverleners, zonder verder onderzoek ed, de gang naar de rechter is maar een formaliteit .. coulance naar de rechtstaat zeg maar ?
Dat is een aanname, maar nee dat bedoelde ik niet. Je vroeg waar stond dat het tijdelijk was, dus ik wijs je op de zin waar je het zelf over hebt, want dat is nou juist waar het uit te herleiden is: "Sowieso gaat het hier om een voorlopige maatregel. De rechter zal over een paar weken beslissen." De rechter gaat nog beslissen, dus niks staat vast. Bij de beslissing zal de rechter de zaak juist bestuderen (rechtsgang), dus dat gespeculeer over 'geen onderzoeken' en dergelijke is ook nogal voorbarig.
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 15:57 schreef Gia het volgende:
...

Ik vermoed dat die hulpverleners denken dat deze SOORT mensen toch geen gevoel hebben.
Ach ja, wat beseffen die daar nou van, toch?

Eigenlijk zouden ze naar het buitenland moeten verhuizen om nog een kind te kunnen krijgen, want elk volgend kind wordt hier toch weer preventief afgepakt.

Tjonge, wat een KUT instanties.
Ja, jij bent een mens van de wereld en de rest doet maar wat.
Op maandag 37 juli 1742 01:42 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Whehehe.
pi_62863073
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 21:00 schreef quo_ het volgende:
Stelling?

Of er hier onzorgvuldig is gehandeld mag de rechter bepalen. Zolang dat niet is gebeurd, heb ik meer vertrouwen in het oordeel van de deskundigen ter plaatse dan in dat van een moussie en een Gia, vind je dat heel vreemd?
pi_62863107
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 16:12 schreef Gia het volgende:
Dat die kinderen op een bepaald moment beter weten hoe het moet met de maandelijkse rekeningen dan moeder is helemaal niet erg. Daar leren ze juist heel veel van.
Moet ik je er nog op wijzen dat je m'n punt niet begrijpt, of doe je dit bewust?
  zaterdag 1 november 2008 @ 17:11:53 #99
3542 Gia
User under construction
pi_62864197
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 16:16 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Moet ik je er nog op wijzen dat je m'n punt niet begrijpt, of doe je dit bewust?
Welk punt?

Die moeder heeft haar kinderen duidelijk uitstekend opgevoed. Dat ze op een bepaald moment qua intellect ver boven hun moeder uitstaken deed ze niet minder van hun moeder houden.

Het is ziek en onmenselijk om kinderen zonder reden preventief van de ouders af te nemen.

Als er al ooit iets is voorgevallen of duidelijk is dat mensen niet voor kinderen kunnen zorgen, dan is het wat anders. Deze vrouw heeft zelfs voor haar zieke moeder gezorgd. Ze heeft verantwoordlijkheidsbesef, wat ook blijkt uit het feit dat ze bijtijds de kinderopvang geregeld wilden hebben.
Er is en was geen enkele reden om deze mensen hun kind af te nemen.

Ze zijn in het geheel niet kinderlijk of zo maar komen gewoon volwassen over. Dat het niet de grootste lichten zijn doet daar niets aan af.

Mensen die in een hoekje met hun drol zitten te spelen, moet je inderdaad geen kinderen laten opvoeden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gia op 01-11-2008 17:35:27 ]
pi_62864844
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 16:13 schreef Big_Fat_Wombat het volgende:

[..]

Dat is een aanname, maar nee dat bedoelde ik niet. Je vroeg waar stond dat het tijdelijk was, dus ik wijs je op de zin waar je het zelf over hebt, want dat is nou juist waar het uit te herleiden is: "Sowieso gaat het hier om een voorlopige maatregel. De rechter zal over een paar weken beslissen." De rechter gaat nog beslissen, dus niks staat vast. Bij de beslissing zal de rechter de zaak juist bestuderen (rechtsgang), dus dat gespeculeer over 'geen onderzoeken' en dergelijke is ook nogal voorbarig.
dat is nou juist wat ik zeg, er is niets 'tijdelijks' aan een maatregel waarbij de natuurlijke gang van zaken, het hechtingsproces tussen moeder en kind, onherstelbaar verstoord wordt .. na 4 weken kent dat kind de geur van zijn moeder niet meer, is het gehecht aan een ander .. het uitgangspunt hierbij is dat het kind nooit meer in contact gaat komen met zijn ouders
Daarnaast krijgen die mensen dat ook bikkelhard te horen als ze een advocaat willen inhuren, hun rechtsbijstandsverzekering betaald het niet want ze zijn toch 'kansloos' ..
Om zoiets dan een 'tijdelijke' maatregel noemen is een eufemisme .. het enige tijdelijke is het papierwerk dat achter de feiten aanhuppelt
pleased to meet you
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')