Van 4 t/m 11 oktober ben ik een weekje op vakantie naar Griekenland geweest. Daar heb ik twee keer gepind en die transacties zijn keurig afgeschreven en heb ik de bonnetjes nog van.quote:buitenlandse geldautomaat
PASNR ***L444 24-10-2008 22:20 -628,07
24-10-2008 Gereserveerd bedrag
Ik heb niet echt een reactie waar je iets aan hebt maar ben je dan je pas ook kwijt? Kan dat niet helemaal opmaken uit je verhaal namelijk...quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 10:35 schreef XcUZ_Me het volgende:
Alleen was ik gister gewoon aan het werk in Rotterdam.
Vanochtend keek ik even of mijn salaris al was gestort en ik kreeg de schrik van m'n leven...
Gisteravond en vannacht na 0:00 is er namelijk dus zo'n 1400 euro opgenomen bij buitenlandse geldautomaten. Gezien de bedragen moet het in een niet-euroland zijn geweest, want het zijn geen mooie ronde getallen.
Op internet ziet de afschrijving er als volgt uit:
[..]
Van 4 t/m 11 oktober ben ik een weekje op vakantie naar Griekenland geweest. Daar heb ik twee keer gepind en die transacties zijn keurig afgeschreven en heb ik de bonnetjes nog van.
Na terugkomst in NL heb ik een paar keer gepind; een keer bij Albert.nl, een keer bij een schoenenzaak en een paar keer bij de befaamde NS-automaten.
Aan de ene kant vermoed ik dat het in Gouda is gebeurt, want anders was er misschien al wel eerder geld afgeschreven. De rekening was weliswaar redelijk leegmaar ik kan wel 1000 euro in de min.
Aan de andere kant, het geld is opgenomen in een niet-euro land, dus dat maakt Griekenland waarschijnlijker, want vanaf daar zit je natuurlijk zo in bijvoorbeeld Turkije.
Maar goed, het geld is weg, de pas geblokkeerd en ik vraag me af hoe in godsnaam nóg voorzichtiger dan ik al deed m'n pincode moet invoeren als ik aan 't pinnen ben.
De vriendelijke meneer van de Postbank adviseerde me maandagochtend terug te bellen om te informeren of er meer kopieerfraude-meldingen zijn binnengekomen het weekend. Dan hoef ik namelijk niets te doen en krijg ik sowieso mijn geld terug. Is dat nou niet het geval, dan moet ik maandagochtend aangifte doen en een formulier invullen.
Heeft iemand enig idee wat de kansen zijn dat ik mijn geld terugkrijg?Zoals gezegd, ik was gewoon hier in Nederland en niemand anders dan ikzelf heeft beschikking over mijn pas met pincode.
Jullie zullen begrijpen dat ik zo'n bedrag niet even kan missen
Waarom quote je in godsnaam zo'n lange OP als al lang duidelijk is waar je op reageert?quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 10:40 schreef Raissa het volgende:
[..]
Ik heb niet echt een reactie waar je iets aan hebt maar ben je dan je pas ook kwijt? Kan dat niet helemaal opmaken uit je verhaal namelijk...![]()
Maar wel kut dit...
quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 10:46 schreef RJD het volgende:
Simpel, dit is skimming. Nu direct zorgen voor het blokkeren van je bankrekening en maandag een melding maken van skimming bij je bank.
Skimming wordt gewoon vergoed door je bank. Moet dus geen probleem zijn.
Direct gedaan natuurlijk.quote:Maar goed, het geld is weg, de pas geblokkeerd...
Dat klopt. Het is kut en mijn pas eindigt idd op dat nummer.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 10:47 schreef detulp050 het volgende:
Ik neem aan dat je eigen pasnummer ook eindigt op L444?
Wel kut trouwens voor je
Het kan ook gewoon in Nederland gebeurd zijn. Kennissen hebben hier ook mee te maken gehad. In Nederland bij de supermarkt gepind, en een paar weken later werd in Engeland geld met hun pasnummer opgenomen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 10:46 schreef dahei het volgende:
Zoek zowiezo even op "skimming" omdat je daar het slachtoffer van bent geworden.
Ik denk dat het gebeurd is in Griekenland, ze hoeven echt niet gelijk het geld van je rekening af te halen.
Wel fijn dat je dan niet maanden op je geld hoeft te wachten!quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 10:59 schreef LangeTabbetje het volgende:
Mijn ervaring is dat de Postbank, hangende het onderzoek, je geld weer terugstort en (in mijn geval maaaaaaaaaaanden) later een briefje stuurt dat het jouw schuld niet was, en je het geld terug hebt gekregen.
Dat dusquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 10:46 schreef RJD het volgende:
Simpel, dit is skimming. Nu direct zorgen voor het blokkeren van je bankrekening en maandag een melding maken van skimming bij je bank.
Skimming wordt gewoon vergoed door je bank. Moet dus geen probleem zijn.
Vond ik ook wel sympathiek van ze. Maar goed, zou ik de boel belazeren trekken ze het net zo hard weer van mijn rekening natuurlijk.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 11:03 schreef Duvel het volgende:
[..]
Wel fijn dat je dan niet maanden op je geld hoeft te wachten!
Ja, anders lees je de OP even doorquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 11:30 schreef Silven het volgende:
gewoon ff uitkijken bij het pinnen dus, volgende keer. om dit et voorkomen kun je het beste bij de ABN Amro of Postbank pinnen.
sommige mensen hebben daar geen tijd voorquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 11:33 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ja, anders lees je de OP even door
Hoe gaat dat? Rijden ze dan over je heen ofzo?quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 10:46 schreef dahei het volgende:
[...]
Zo proberen zo met hun truck zo veel mogelijk passen en pincode's te pakken te krijgen om zo in één keer, zo veel mogelijk geld te pakken te krijgen.
[...]
Dat weten ze. Vandaar het antwoordnummer.quote:Op zondag 26 oktober 2008 21:29 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik kan toch geen postzegels kopen op het moment
Ja, maar ze kunnen skimmen in Griekenland en dan even de grens over naar een van de gezellige buurlandjes.quote:Op zondag 26 oktober 2008 21:38 schreef Freeflyer het volgende:
in Griekenland hebben ze toch ook de euro
skimmers zijn vieze honden, mijn rekening is ook eens een deel geplunderd, gewoon bij een nl pinautomaatding, voordat die beveiligde dingen er kwamen, bank wist niet hoe snel ze hun fout moesten toegeven...quote:Op zondag 26 oktober 2008 21:38 schreef XcUZ_Me het volgende:
Als je het mis hebt, zie ik je donatie graag tegemoet op m'n rekening Klonk
Ik snapte het inmiddels, mooi kut.quote:Op zondag 26 oktober 2008 21:39 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ja, maar ze kunnen skimmen in Griekenland en dan even de grens over naar een van de gezellige buurlandjes.
Het systeem met magneetstrips op pasjes is fundamenteel onveilig. Maar helaas: men maakt zich drukker over een te kraken OV-chipkaart...quote:Op zondag 26 oktober 2008 21:45 schreef Klonk het volgende:
boeiend filmpje, waarin ze laten zien hoe afschuwlijk makkelijk het is...
Hoeft niet. Waarschijnlijk is de pas gewoon in Gouda geskimmed en is er net over de grens gepind. Hier over de grens (in Duitsland bijvoorbeeld) kan geld afhalen op deze manier ook, dan krijg je ook van die vage omschrijvingen. Dat is populair omdat daar geen camera's hangenquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 10:46 schreef dahei het volgende:
Ik denk dat het gebeurd is in Griekenland
Koersen wijzigen alleen dagelijks, dat werkt dus helaas niet.quote:Op zondag 26 oktober 2008 23:14 schreef Sport_Life het volgende:
Als je niet weet waar het geld gepint is, kun je ook dmv de wisselkoers kijken bij welke koers het een rond buitenlands getal is? (waarschijnlijk 1000 of 500 xx).
/edit: het is 501,xx Engelse Pond
Rest vd buitenlandse koersen gaven een raar getal. Wat zijn de overige bedragen?
Dat zeiden ze tegen mij ook, "u hoeft geen aangifte te doen". Later bleek dat dat toch een vereiste was. De bank wil gewoon niet fout in het nieuws komen bij de politie. Gewoon aangifte doen dus.quote:Op maandag 27 oktober 2008 07:45 schreef XcUZ_Me het volgende:
Enfin, mevrouw van de Postbank zei dat het al bekend was bij de politie en dat ik geen aangifte meer hoef te doen. Dat ga ik zometeen om 08:00 wel even zélf navragen bij het bureau.
De pinautomaat of de kaartjesautomaat?quote:Op maandag 27 oktober 2008 10:26 schreef XcUZ_Me het volgende:
N.a.v. de politie weet ik inmiddels dat het inderdaad om de NS gaat. Fijn idee he?
Kaartjes. Ik heb geen geld uit de muur gehaald lately.quote:Op maandag 27 oktober 2008 10:28 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
De pinautomaat of de kaartjesautomaat?
ik had al een hekel aan treinreizen, nu helemaalquote:Op maandag 27 oktober 2008 10:26 schreef XcUZ_Me het volgende:
N.a.v. de politie weet ik inmiddels dat het inderdaad om de NS gaat. Fijn idee he?
Ligt alleen niet zo zeer aan de NS, elke pinapparaat is te bewerken voor skimming. Ook als je geld uit de muur trekt om een kaartje aan 't loket te kopen loop je nog een risicoquote:Op maandag 27 oktober 2008 10:36 schreef XcUZ_Me het volgende:
Toch tof dat de NS geen veilige apparatuur kan leveren, de banken geen veilige pasjes, maar dat je wel 50 cent extra mag betalen als je je kaartje aan het loket wilt kopen.
NS is wel kwetsbaarder doordat hun apparatuur de hele tijd buitenstaat natuurlijk.quote:Op maandag 27 oktober 2008 10:58 schreef Sylver_ het volgende:
[..]
Ligt alleen niet zo zeer aan de NS, elke pinapparaat is te bewerken voor skimming. Ook als je geld uit de muur trekt om een kaartje aan 't loket te kopen loop je nog een risico
en geldautomaten worden elke avond binnen gezetquote:Op maandag 27 oktober 2008 10:59 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
NS is wel kwetsbaarder doordat hun apparatuur de hele tijd buitenstaat natuurlijk.
Nouja, ik heb toch een beter gevoel bij de pinautomaten van de bank dan die gammele NS-dingen.quote:Op maandag 27 oktober 2008 11:00 schreef Klonk het volgende:
[..]
en geldautomaten worden elke avond binnen gezet
Ja, was niet leuk. Ik ben ook pas rustig als ik het weer terugheb hoorquote:Op maandag 27 oktober 2008 11:02 schreef denthemen het volgende:
Wel mooi dat je je geld terug krijgt, maar wat zal jij een kut weekend gehad hebben met die onzekerheid
Ik ben dus niet de enige die zo isquote:Op maandag 27 oktober 2008 11:15 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ja, was niet leuk. Ik ben ook pas rustig als ik het weer terugheb hoor
Echt lekker idee hoor!quote:Bij de NS-automaat kan de reiziger niet zien of de automaat veilig is of niet. ‘De aanpassingen zitten aan de binnenkant en zijn van buiten niet te zien’, verklaart de NS-woordvoerder.
Ze kunnen 'm wel skimmen, hij loopt immers langs de zelfde magneetstriplezer, maar ze kunnen er niets mee omdat je geen pincode intoetst.quote:Op maandag 27 oktober 2008 11:36 schreef s3n het volgende:
Aangezien je het de laatste tijd vaker hoort, dat de NS automaten misbruikt worden vraag ik me het volgende af. Wat als je kaartjes koopt met je chipknip, kunnen ze dan ook je pasje skimmen?
Je toetst daarvoor geen pincode oid in.
Als dat niet lukt, dan ga ik misschien die chipknip toch nog eens gebruiken.
Ziedaar het gevolg van VMBO-niveau op de politiescholen. Als je niet weet waar het over gaat, lul je maar een eind weg.quote:Op maandag 27 oktober 2008 10:36 schreef XcUZ_Me het volgende:
Politiemevrouw: "Ohja, het gebeurt meestal bij de NS en dan wordt het geld opgenomen in Engeland"
Leuk he? De NS kan die dingen wel zeker beveiligen, maar dat kost geld en de banken betalen de gedupeerde klanten toch wel terug, dus...quote:Toch tof dat de NS geen veilige apparatuur kan leveren, de banken geen veilige pasjes, maar dat je wel 50 cent extra mag betalen als je je kaartje aan het loket wilt kopen.
Politiemevrouw heeft helemaal geen zin in papierwerk. Laat staan dat ze iets voor jou willen doen. Als ze geld van jou kunnen afpikken staan ze vooraan, maar criminelen oppakken levert niets op.quote:Op maandag 27 oktober 2008 10:58 schreef XcUZ_Me het volgende:
Politiemevrouw zei dat het HEEL moeilijk zou worden als het in Griekenland was gebeurd. Waarom begreep ik niet helemaal, maar iets met losstaand geval, etc.
Ja, dat zal het zijn.quote:Op maandag 27 oktober 2008 12:22 schreef vogeltjesdans het volgende:
Politiemevrouw heeft helemaal geen zin in papierwerk. Laat staan dat ze iets voor jou willen doen. Als ze geld van jou kunnen afpikken staan ze vooraan, maar criminelen oppakken levert niets op.
Dude, ik heb bij de politie gewerkt.quote:
Hij zit in zoverre iig goed, dat er een lange periode overheen gaat voor dát ze er misbruik van maken. Of het nu Griekenland of Nederland is.quote:Op zondag 26 oktober 2008 21:38 schreef XcUZ_Me het volgende:
Als je het mis hebt, zie ik je donatie graag tegemoet op m'n rekening Klonk
LAatste tijd is NS groot slachtoffer. Zijn ook groepen oost europeanen die het (iig lange tijd) massaal voorzien hebben op postbankautomaten.quote:Op maandag 27 oktober 2008 07:45 schreef XcUZ_Me het volgende:
Postbank gebeld en het is in Gouda gebeurd. Ik zet dus vol in op de NS-automaten. Heel fijn, aangezien ik 2x per week een kaartje koop bij die dingen. Haal wel even een riedeltje ongedateerde kaartjes bij het loket. Eikels.
Enfin, mevrouw van de Postbank zei dat het al bekend was bij de politie en dat ik geen aangifte meer hoef te doen. Dat ga ik zometeen om 08:00 wel even zélf navragen bij het bureau.
Hoe dan ook, geld krijg ik dus wel terug
De NS voert op het moment ook een soort campagne mbt. skimmingquote:Op maandag 27 oktober 2008 19:12 schreef Alicey het volgende:
Ik word zojuist gebeld door mijn huisbankier dat mijn pas geblokkeerd is. Blijkt te gaan om de rekening waar ik in het weekend een paar keer een treinkaartje mee gekocht heb; het pasje van de andere rekening die bij dezelfde bank loopt is niet geblokkeerd...
Kennelijk dus idd NS automaten..
Dat is me niet echt opgevallen, maar ik koop kaartjes ook altijd min of meer op de automatische piloot.quote:Op maandag 27 oktober 2008 19:13 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
De NS voert op het moment ook een soort campagne mbt. skimmingAlle achtergrondschermen op de automaten zijn aangepast, om maar iets te noemen.
quote:Op maandag 27 oktober 2008 19:15 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is me niet echt opgevallen, maar ik koop kaartjes ook altijd min of meer op de automatische piloot.
Valt wel mee. Als het er vreemd uitziet sla ik het over en ik houd ook altijd mijn hand er voor als ik een pincode intoets.quote:Op maandag 27 oktober 2008 19:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:er staat nu een groot code intoetsschermpje als achtergrondje, waar dan een hand over heen schuift
![]()
En het kopen op de automatische piloot is eigenlijk waar het ook mis gaat bij skimming![]()
Doen bijna alle banken tegenwoordig.quote:Abnamro heeft op alle automaten staan "Voer uw pas in als de invoer er het zelfde uitziet als onderstaande foto" ofzo. En dan een foto van de invoer-dinges
Of het lang is, is maar de vraag. Ik pin elke week 2 kaartjes bij die automaat, dus het kan een maand geleden gedaan zijn, maar ook vorige week donderdag.quote:Op maandag 27 oktober 2008 17:51 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Hij zit in zoverre iig goed, dat er een lange periode overheen gaat voor dát ze er misbruik van maken. Of het nu Griekenland of Nederland is.
Nou, maak dan je borst alvast maar nat!quote:Op maandag 27 oktober 2008 20:27 schreef Dizer het volgende:
Ik heb vanmiddag een treinkaartje moeten kopen op Rotterdam Centraal....
Ik heb gisteren en eergisteren kaartjes gekocht op o.a. Rotterdam Centraal en nu is mijn pas geblokkeerd.quote:Op maandag 27 oktober 2008 20:27 schreef Dizer het volgende:
Ik heb vanmiddag een treinkaartje moeten kopen op Rotterdam Centraal....
quote:Op maandag 27 oktober 2008 21:31 schreef XcUZ_Me het volgende:
He ja, laten we allemaal gaan posten waar we een treinkaartje hebben gehaald
Bij deze twee apparaten is het gepind.quote:24-10-08 23:37 GELDAUTOMAAT
BARCLAYS BANK PLC / HORNCHURCH
24-10-2008 24-10-08 21:20 GELDAUTOMAAT
BARCLAYS BANK PLC / BRENTWOOD
Dat is inderdaad de optie ja, als ongedierte dan bij (een deel van) je geld wil komen hebben ze je pincode niet eens nodigquote:Op zondag 2 november 2008 10:58 schreef XcUZ_Me het volgende:
Wat een crap, want ik scherm m'n pincode altijd af met mijn portemonnee. Zéker bij de NS-apparatuur. Maar goed, ik chip nu voortaan, dus dikke vinger naar de skimmers.
Mn geld heb ik nog steeds niet terug trouwens
quote:Op zondag 2 november 2008 13:02 schreef XcUZ_Me het volgende:
Of je leest even mijn bovenstaande reactie
Ik scherm dus altijd mijn pincode af door mijn (uitklapbare) portemonnee boven mijn hand te houden.
Ja, 't is allemaal m'n eigen schuld. En het is ook allemaal mijn schuld dat er honderden mensen hun geld kwijt zijn.quote:Op zondag 2 november 2008 14:47 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]Ik ga er niet vanuit dat ze binnen drie keer je code goed gegokt hebben
Misschien moet het jou ook gewoon een keer overkomen, zodat je meemaakt dat er ook andere manieren dan een camera zijn om je pincode te achterhalen. Ik gun 't je vanzelfsprekend van harte.quote:Op zondag 2 november 2008 14:47 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]Ik ga er niet vanuit dat ze binnen drie keer je code goed gegokt hebben
dus nu ga je rondje gevenquote:Op dinsdag 4 november 2008 10:47 schreef XcUZ_Me het volgende:
Vandaag is eindelijk m'n geld teruggestort
* opgelucht is
Het was een gezamenlijke rekening toch?quote:
Nee, mijn eigen.quote:Op dinsdag 4 november 2008 11:42 schreef Svensational het volgende:
[..]
Het was een gezamenlijke rekening toch?
Ja, niet dus. Pinnen wordt een variant op Russische roulette.quote:Op dinsdag 4 november 2008 11:56 schreef ElizabethR het volgende:
Dus als ik het goed begrijp is het afschermen van je pincode tegenwoordig al niet meer voldoende? Hoe moet je jezelf dan in godesnaam beveiligen zeg!! Ze hebben de pincode toch nodig?
Dit was gelukkig niet in Griekenland, zo bleek uiteindelijk... Jij had destijds toch je moeder nog een waarschuwing laten posten hier?quote:Op dinsdag 4 november 2008 12:14 schreef kastanova het volgende:
2 jaar geleden exact hetzelfde meegemaakt in Griekenland...
Even een paar uurtjes bij de Griekse politie gezeten die je al intimiderend weg probeert te krijgen zodat ze verder kunnen met koffie drinken, maar vervolgens wel het gehele bedrag vergoed gekregen.
Dat was geheel op eigen initiatiefquote:Op dinsdag 4 november 2008 12:16 schreef Duvel het volgende:
Dit was gelukkig niet in Griekenland, zo bleek uiteindelijk... Jij had destijds toch je moeder nog een waarschuwing laten posten hier?
Afschermen is wel voldoende. De hash die op je chipkaart staat is niet uit te lezen enkel te vergelijken - en dat zijn niet-unieke coderingen (oftewel: 0000 als pincode kan de zelfde uitslag geven als 1111 als pincode (maar dat hoeft niet) - er is dus grofweg voor je telebankier ding wel te zeggen of je pincode fout is of niet, maar die ziet nooit jou pincode. De echte check gebeurt daar pas na inlog).quote:Op dinsdag 4 november 2008 11:56 schreef ElizabethR het volgende:
Dus als ik het goed begrijp is het afschermen van je pincode tegenwoordig al niet meer voldoende? Hoe moet je jezelf dan in godesnaam beveiligen zeg!! Ze hebben de pincode toch nodig?
TS, mooi dat het opgelost is, maar eigenlijk wil je al die ellende natuurlijk niet. Dood aan de skimmers!!!!
"Bij de NS-automaat kan de reiziger niet zien of de automaat veilig is of niet. ‘De aanpassingen zitten aan de binnenkant en zijn van buiten niet te zien’, verklaart de NS-woordvoerder."quote:Op dinsdag 4 november 2008 14:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
De enige manier om achter de pincode te komen is meelezen, dmv camera, gluren, of ze zouden echt het hele toetsenbord moeten saboteren maar dat is erg onwaarschijnlijk
Ik had vorige week gelezen dat ze een cameraatje boven het toetsdeel gemonteerd hebben, bij het lampje of zoiets. Zodat ze echt centimeters boven het pinblok zitten. Maar echt veel zullen we er niet over te weten komen, want dat brengt mensen alleen maar op ideëenquote:Op dinsdag 4 november 2008 14:29 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
"Bij de NS-automaat kan de reiziger niet zien of de automaat veilig is of niet. ‘De aanpassingen zitten aan de binnenkant en zijn van buiten niet te zien’, verklaart de NS-woordvoerder."
Bron: klik
quote:Forse toename van skimmen op station
Uitgegeven: 11 december 2008 19:05
Laatst gewijzigd: 11 december 2008 19:05
AMSTERDAM - Het aantal gevallen van het illegaal kopiëren van pinpasgegevens via kaartjesautomaten op NS-stations is in oktober en november sterk gestegen.
Kwamen bij de Spoorwegpolitie dit jaar tot oktober nog driehonderd meldingen van 'skimmen' bij kaartjesautomaten op NS-stations binnen, in oktober en november samen waren dit er tweehonderd.
Een woordvoerder van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) bevestigt de berichtgeving hierover in de uitzending van Netwerk op donderdag.
Cijfers
De Spoorwegpolitie valt onder het KLPD. Ook vergeleken met vorig jaar is volgens de woordvoerder van het KLPD sprake van een forse stijging. Over vorig jaar zijn echter geen cijfers beschikbaar.
Hoe het komt dat het aantal gevallen van skimmen opeens zo'n vlucht neemt, weet hij niet. Dit jaar zijn tot nu toe 'iets meer dan twintig' daders gearresteerd.
De meeste daders komen volgens de woordvoerder uit Roemenië. Als een melding van skimmen op het NS-station binnenkomt, wordt meteen gekeken bij het apparaat, zegt hij. "Vaak zijn de apparatuur die voor skimmen worden gebruikt dan al weg."
Platteland
Het skimmen via kaartjesautomaten op NS-stations gebeurt in heel Nederland, vertelt de woordvoerder. "Zowel in de stad als op het platteland." In het buitenland komt het eveneens voor.
Daarbij gebeurt skimmen niet alleen bij kaartjesautomaten op NS-stations, zegt hij. Of het illegaal kopiëren van pinpasgegevens met als doel rekeningen te plunderen ook bij andere apparaten sterk is toegenomen, weet de woordvoerder van de KLPD niet.
Ja, da's een eenvoudige som. Alleen vraag ik me nog steeds af wat ze nu precies van plan zijn met een bankpas zonder pincode (bij NS automaten voer je de pin pas in als de pas er al weer uit is). Ik kan wel wat dingen bedenken, maar wat nu precies ... ?quote:Op maandag 15 december 2008 13:51 schreef XcUZ_Me het volgende:
Daar was dus ook mee gerotzooid, daar kan je donder op zeggen.
Bij het invoeren van pincodes kijk ik erg goed uit en bij automaten die ik niet vertrouw (zoals NS automaten tegenwoordig) gebruik ik een pinpas van een rekening waar erg weinig geld op staat..quote:Ik chip zoveel mogelijk nu en houd nu mijn portemonnee over mijn hand bij het intoetsen van de code. Je wordt er echt paranoïde van. Ik wel tenminste
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |