abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62552467
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 13:14 schreef Klopkoek het volgende:
Inderdaad dom autoritair rechts geblaat zoals we van ze gewend zijn. Straks gaan ze de nationale ombudsman (Brenninkmeijer) ook monddood maken. Let maar op, dat is de volgende stap.
Wat is er toch met je gebeurd dat je je verlaagd hebt naar het niveau waarop je in elke post op een ongenuanceerde manier af wilt rekenen met rechts

Reageer toch eens met een inhoudelijke onderbouwing, dat kon je in het verleden ook, ook al was ik het nooit met je eens. Je lijkt een beetje de overtreffende trap van EG te worden en dat is niet nodig. Je bereikte je punt vroeger veel beter
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:20:50 #52
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62552539
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 13:15 schreef FJD het volgende:
Wat ik even snel via Google vind is dat zowel Postcodeloterij als Greenpeace zonder overheidssteun functioneren dus daar moet het CDA maar voor naar de rechter stappen.

Milieudefensie ontvangt wel subsidie dus die kun je meteen schrappen. Staatsloterij geeft bijna niet aan goede doelen.
Dan schrap je de subsidie inderdaad van overheidswege, maar niet via de Postcodeloterij. Daar zou misschien wat voor te zeggen zijn. Alhoewel ik het criterium ‘je verzetten tegen democratische besluiten’ nog niet zo sterk vind: zolang ze dat binnen de mogelijkheden van de wet doen, lijkt me dat het voor het maatschappelijk debat een goede functie kan hebben. Milieuclubjes zijn de gebeten hond de laatste tijd, maar volgens dezelfde redenatie kun je de publieke omroep verbieden kritische programma's te maken, of b.v. aandacht aan klokkenluiders te besteden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_62552692
Ik vind de motivatie 'geen subsidie aan organisaties die het met ons oneens zijn!' toch altijd wat sneuïg. Ook als deze van de regering komt, of van een regeringspartij. En dit gaat inderdaad niet om subsidie, maar toch.

Ik ben benieuwd welke CDA-pet projects het oneens zijn met 'democratische besluiten'...

Nog een opmerking: het gaat wel erg veel de laatste tijd over Greenpeace, Greenpeace, GREENPEACE, Milieudefensie, milieucluppies en procedures, alsof de culture war zo uit Amerika is ge-importeerd.
pi_62552710
De grens is vaag maar we vinden elkaar wel geloof ik, Iblis

Waar ik vooral een hekel aan heb is van die clubs die overal tegen protesteren maar nimmer bereid zijn tot een compromis of uberhaupt discussie. Zie het bv. Milieudefensie, elke mogelijkheid aangrijpen om de 2e Maasvlakte te vertragen maar niet ingaan op de uitnodiging van het Havenbedrijf om er over te komen praten. Dat soort organisaties mogen wat mij betreft heel snel uitsterven. In dat opzicht kan ik me de frustratie van deze politicus wel voorstellen alleen z'n oplossings is verkeerd. Je zou eerder moeten kijken naar dwangmiddelen om partijen aan tafel te krijgen en de gangen naar de rechter te beperken en te versnellen.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:30:04 #55
130955 Floripas
Blast from the past
pi_62552783
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 13:27 schreef FJD het volgende:
De grens is vaag maar we vinden elkaar wel geloof ik, Iblis

Waar ik vooral een hekel aan heb is van die clubs die overal tegen protesteren maar nimmer bereid zijn tot een compromis of uberhaupt discussie. Zie het bv. Milieudefensie, elke mogelijkheid aangrijpen om de 2e Maasvlakte te vertragen maar niet ingaan op de uitnodiging van het Havenbedrijf om er over te komen praten. Dat soort organisaties mogen wat mij betreft heel snel uitsterven. In dat opzicht kan ik me de frustratie van deze politicus wel voorstellen alleen z'n oplossings is verkeerd. Je zou eerder moeten kijken naar dwangmiddelen om partijen aan tafel te krijgen en de gangen naar de rechter te beperken en te versnellen.
Dan dwing je mensen tot een soort poldermodel. Da's als Wilders dwingen toch in debat te gaan met die moslims of op NOVA op te komen dagen. Echt een raar voorstel.
pi_62552842
quote:
Je zou eerder moeten kijken naar dwangmiddelen om partijen aan tafel te krijgen en de gangen naar de rechter te beperken en te versnellen.
Ja, precies. De wet staat het toe dat organisaties van de wet gebruik kunnen maken om wettig iets in te brengen, en dat bederft iemands lol, en dus moet het niet meer kunnen. Eens. Wel zo gemakkelijk: iemand wil windmolens plaatsen in Amsterdam? Geen probleem, mensen die er iets tegen hebben moeten gewoon gedwongen worden "te praten" met de overheid, et voila.
pi_62552922
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 13:30 schreef Floripas het volgende:
Dan dwing je mensen tot een soort poldermodel. Da's als Wilders dwingen toch in debat te gaan met die moslims of op NOVA op te komen dagen. Echt een raar voorstel.
De hele wereld bestaat uit compromissen sluiten. Het minste wat je kunt doen is aan elkaar je bezwaren duidelijk maken zodat er gekeken kan worden naar een eventuele oplossing. Zeker met zoiets als een stuk infrastructuur is er wel het nodige te schuiven. Als je alleen maar bezig bent om de boel te vertragen zonder bij te dragen aan oplossingen dan zou de rechter je eerder in het ongelijk moeten stellen.
pi_62552971
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 13:32 schreef Monidique het volgende:
Ja, precies. De wet staat het toe dat organisaties van de wet gebruik kunnen maken om wettig iets in te brengen, en dat bederft iemands lol, en dus moet het niet meer kunnen. Eens. Wel zo gemakkelijk: iemand wil windmolens plaatsen in Amsterdam? Geen probleem, mensen die er iets tegen hebben moeten gewoon gedwongen worden "te praten" met de overheid, et voila.
Ach kom op, jij ziet toch ook wel het verschil tussen de protesten van iets als Milieudefensie en die van burgers die een windmolen in hun achtertuin krijgen?
pi_62552993
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 13:36 schreef FJD het volgende:

[..]

Ach kom op, jij ziet toch ook wel het verschil tussen de protesten van iets als Milieudefensie en die van burgers die een windmolen in hun achtertuin krijgen?
Ja, ik zie het verschil.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:39:30 #60
130955 Floripas
Blast from the past
pi_62553073
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 13:34 schreef FJD het volgende:

[..]

De hele wereld bestaat uit compromissen sluiten. Het minste wat je kunt doen is aan elkaar je bezwaren duidelijk maken zodat er gekeken kan worden naar een eventuele oplossing. Zeker met zoiets als een stuk infrastructuur is er wel het nodige te schuiven. Als je alleen maar bezig bent om de boel te vertragen zonder bij te dragen aan oplossingen dan zou de rechter je eerder in het ongelijk moeten stellen.
Ja, ik vind het fatsoenlijk om eerst te gaan praten. Ik ken Greenpeace ook wel als een club die dat gewoon doet.
Maar er is niks mis met protsest. Sterker nog, dat is één van de pijlers van onze democratie.
pi_62553263
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 13:39 schreef Floripas het volgende:
Ja, ik vind het fatsoenlijk om eerst te gaan praten. Ik ken Greenpeace ook wel als een club die dat gewoon doet.
Maar er is niks mis met protsest. Sterker nog, dat is één van de pijlers van onze democratie.
Zoals je ziet spreek ik ook alleen Milieudefensie daarop aan. Ondanks dat ik het vaker niet dan wel eens ben met Greenpeace, acteren ze over het algemeen wel fatsoenlijk. Alleen de rotsblokken vond ik recent dan weer jammer en het Brent Spar verhaal verdiende ook geen schoonheidsprijs maar goed, iedereen gaat wel eens een keer een grens over.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:46:41 #62
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_62553291
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 13:18 schreef FJD het volgende:

[..]

Wat is er toch met je gebeurd dat je je verlaagd hebt naar het niveau waarop je in elke post op een ongenuanceerde manier af wilt rekenen met rechts

Reageer toch eens met een inhoudelijke onderbouwing, dat kon je in het verleden ook, ook al was ik het nooit met je eens. Je lijkt een beetje de overtreffende trap van EG te worden en dat is niet nodig. Je bereikte je punt vroeger veel beter
Kort gezegd ben ik van mening dat het juist goed is als de staat meehelpt in het creeeren van zijn eigen tegenstand. Dat houdt de overheid ook scherp en voorkomt dat de machtige overheid een onverwoestbaar apparaat wordt.
Dat doet de staat niet alleen door clubs als milieudefensie geld te geven, ze doet dat ook door de SER een stem te geven, De Raad van State een stem te geven, de vakbonden een stem te geven, Brenninkmeijer een stem te geven en ook rechters een stem te geven (rechters mogen bijv. in de Eerste Kamer gaan zitten, dat wordt zelfs aangemoedigd).
Er is gewoonweg een heel pallet voorhanden om te voorkomen dat de overheid domme dingen doet. Meestal heeft dat nog succes ook. Milieudefensie heeft meerdere malen gelijk gekregen van de rechters, de overheid dient haar eigen procedures na te volgen en de milieudefensie wijst daarop. Daarbij wil ik er ook nog even op wijzen dat ze misschien juist wel te weinig macht hebben, te weinig invloed, want debiele projecten als de Betuwelijn en HSL zijn gewoon doorgegaan.

Tot slot merk ik dat jij tussen twee uitersten loopt te schipperen. Enerzijds wil je graag dat die clubs onafhankelijk zijn en is er de angst dat ze door overheidssubsidies worden ingekapseld in het systeem, anderzijds verfoei je ze als ze niet rond de tafel willen zitten. Daarmee mis je de crux: juist door het geven van subsidies is in het verleden geprobeerd om milieuclubs in het gareel te krijgen. "Rechts" wilde graag dat ze braaf en koest bleven, "links" wilde een goed gecontroleerde overheid.
Waar je uiteindelijk op uit moet komen, en ook zal komen is een situatie waarbij milieuclubs zich aan de dominante processen zal houden maar niet bij de dominante meningen zal voegen.
Het proberen monddood te maken kan ook net zo goed verkeerd gaan uitpakken. Dat wil zeggen: radicalere acties van milieuclubs gebaseerd op minder informatie en kennis. Het risico is zeer groot aanwezig dat ze geweld gaan gebruiken, omdat ze buiten het systeem komen te staan. Deze acties zullen dan minder gebaseerd worden op gedegen informatie, kennis en feedback, simpelweg door hun totale outsiderspositie. Daarmee zullen milieubewegingen zich gaan vervreemden maar het is op dat moment het enige wat hen rest. Milieu zal voortaan geassocieerd worden met geweld, net zoals nationalisme wordt geassocieerd met Hitler.

Maar het allerwalgelijkste van het CDA is en blijft dat ze selectief in subsidies willen snoeien, alleen willen snoeien in subsidies die de overheid dwars zitten. Ze willen bijvoorbeeld niet snoeien in subsidies voor christelijke propagandaorganisaties.

[ Bericht 3% gewijzigd door Klopkoek op 21-10-2008 13:52:14 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:49:22 #63
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62553376
quote:
Anderzijds maakt MilieuDefensie alleen kans bij de Raad van State als de bezwaren die ze indienen ook inderdaad ergens op gestoeld zijn. Je kunt als overheid heel dapper roepen ‘dat het een democratisch besluit is’, als je plan vervolgens door de Raad van State van tafel wordt geveegd omdat het ondeugdelijk is (b.v. verbreding A4), dan is dat ook aan je eigen plan te wijten, en is het te makkelijk om Milieudefensie de zwarte Piet toe te stoppen.

Ik ben wel met je eens dat MD lang niet altijd even constructief lijkt te werken (in het geval van de 2e Maasvlakte is trouwens ook de overheid zelf debet aan de vertraging door de procedure die ze volgt). Ik denk ook dat subsidiekorting wat dat betreft ook meer symboolpolitiek is dan dat er echt iets verandert. Als je het structureel wilt aanpakken zul je gehele vergunningsregeling moeten stroomlijnen, maar die regeling heeft niet geheel zonder reden een bezwaarmakingsmogelijkheid. Of zou de CDA‘er ook zeggen: Waarom zou die er überhaupt zijn, als het om democratische besluiten gaat?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:53:19 #64
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_62553509
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 13:49 schreef Iblis het volgende:

[..]

Anderzijds maakt MilieuDefensie alleen kans bij de Raad van State als de bezwaren die ze indienen ook inderdaad ergens op gestoeld zijn. Je kunt als overheid heel dapper roepen ‘dat het een democratisch besluit is’, als je plan vervolgens door de Raad van State van tafel wordt geveegd omdat het ondeugdelijk is (b.v. verbreding A4), dan is dat ook aan je eigen plan te wijten, en is het te makkelijk om Milieudefensie de zwarte Piet toe te stoppen.

Ik ben wel met je eens dat MD lang niet altijd even constructief lijkt te werken (in het geval van de 2e Maasvlakte is trouwens ook de overheid zelf debet aan de vertraging door de procedure die ze volgt). Ik denk ook dat subsidiekorting wat dat betreft ook meer symboolpolitiek is dan dat er echt iets verandert. Als je het structureel wilt aanpakken zul je gehele vergunningsregeling moeten stroomlijnen, maar die regeling heeft niet geheel zonder reden een bezwaarmakingsmogelijkheid. Of zou de CDA‘er ook zeggen: Waarom zou die er überhaupt zijn, als het om democratische besluiten gaat?
Kun je dat uitleggen?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 14:16:00 #65
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_62554184
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 10:32 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Je bedoelt de OndernemingsRaad waar bedrijven toe verplicht zijn door de overheid?

Als we dat vertalen naar de Overheid is het ook helemaal niet verkeerd om overleg te voeren met belangengroeperingen. Dat wil nog niet zeggen dat je zelf die groeperingen op moet richten, danwel steunen. Je maait daarmee alleen maar het gras voor de voeten weg van de samenleving.
Bedrijven zijn niet per definitie verplicht een OR te nemen, dat geldt pas vanaf een bepaald aantal werknemers. Kleinere bedrijven hebben er echter meestal wel baat bij om zoiets op te zetten, óók al is dat niet verplicht.
Naast dat het een orgaan is waar mensen hun klachten kwijt kunnen, is het tegelijkertijd ook een goed orgaan om met voorstellen te komen, en inderdaad, in geval van nood de baas terug te fluiten.

Het is goed dat dit soort raden c.q. groepen betaald worden door het bedrijf c.q. overheid, niet elke organisatie kan voortbestaan zonder subsidie. Dat maakt echter niet dat elke groep maar gekort moet worden op subsidie.

Al staat het bij de populist wel stoer, die kijkt naar 'oh, dit kost zo en zoveel, en ze doen iets waar ik het niet mee eens ben, nou, afschaffen dan maar!'
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 14:29:09 #66
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62554538
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 13:53 schreef Klopkoek het volgende:
Kun je dat uitleggen?
Pas nadat het bestemmingsplan was goed gekeurd kon het aan de RvS voorgelegd worden. Die goedkeuring kwam begin dit jaar. Een eerder plan is al door de RvS gekraakt. Ook andere bezwaarstermijnen en procedures lopen nog. Desondanks is de aanleg al begonnen. Als je zo handelt, dan loop je het risico teruggefloten te worden. Het is m.i. niet MD die extra laat nog eens bezwaar wilde maken, het bezwaar kon pas nadat het bestemmingsplan was goedgekeurd. Dat wist de gemeente van te voren. In dit gehele proces is het havenbedrijf al wat vaker te optimistisch geweest.
pi_62554606
Dit bericht pas wel in de tendens om kritische geluiden tegen Kamer en regering dwars te zitten. Terwijl aan de andere kant men roept de vrijheid van meningsuiting te bewaken komt er in de praktijk weinig van terecht. Het CDA ging ook fel tekeer tegen de korpschef van Gouda terwijl die gewoon kritiek had op de volksvertegenwoordiging. Blijkbaar mag je als burger geen kritiek hebben op je eigen volksvertegenwoordiging. Ook nu kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit idee er vooral is gekomen om voor bepaalde politieke mensen ongewenste acties te voorkomen.
quote:
Hij stelt dat burgers en organisaties die protesteren tegen democratisch genomen overheidsbesluiten, zelf hun financiering moeten regelen.
Waarom dan Greenpeace eruit halen? oppositiepartijen krijgen ook steun via subsidies en protesten tegen democratisch genomen overheidssteun. ook maar opheffen. Ik kan welm meer voorbeelden geven, maar het is duidelijk dat een duidelijke definitie over wat dan nog wel/niet subsidie mag ontvangen zeer onduidelijk is waardoor je dus de situatie in de hand werkt dat bepaalde groepen niks krijgen en andere wel, naar gelang de mening van de persoon die het verdeelt. Die situatie zou je niet moeten willen.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 14:42:12 #68
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_62554881
FJD, ik wacht nog op antwoord.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_62555309
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 12:18 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wuif maar dag met je handje tegen alle politieke partijen behalve de SP (en vooral tegen Wilders!), alle vakbonden behalve de FNV, alle werkgeversorganisaties, etc.
't kan ook niet zonder dat burgers weer gaan beseffen dat de samenleving van de burger is en niet van de overheid.
pi_62555531
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 14:42 schreef Klopkoek het volgende:
FJD, ik wacht nog op antwoord.
Weet ik

Maar als je het niet erg vind dan ga ik geen anderhalf A4tje editten op een iPhone Vanavond of anders morgenavond kijk ik er naar op mn PC

Zag er iig interessanter uit dan je eerste bijdragen
pi_62558862
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 12:18 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wuif maar dag met je handje tegen alle politieke partijen behalve de SP (en vooral tegen Wilders!), alle vakbonden behalve de FNV, alle werkgeversorganisaties, etc.
Verdonk en Wilders halen al genoeg geld elders op en de Staatspartij wil juist die donaties gaan aanpakken met als gevolg dat er geen nieuwe partijen kunnen ontstaan.

Ontopic: het is niet te geloven maar Greenpeace en Milieudefensie hebben vorig jaar 90 miljoen euro subsidie gekregen
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_62559139
Ik heb een beter idee beste CDA. Schaf de regel af dat loterijen verplicht zijn aan goede doelen te schenken. Laat mensen zelf maar beslissen welk goed doel ze steunen.
pi_62559189
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 17:21 schreef nikk het volgende:
Ik heb een beter idee beste CDA. Schaf de regel af dat loterijen verplicht zijn aan goede doelen te schenken. Laat mensen zelf maar beslissen welk goed doel ze steunen.
Mensen kunnen nu ook al beslissen geen lot te kopen en van dat geld het goede doel naar keuze te ondersteunen.

Trouwens ook echt Hollands, dat geld ophalen voor goede doelen opgehangen moet worden aan een loterij.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 17:24:39 #74
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_62559215
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 17:10 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ontopic: het is niet te geloven maar Greenpeace en Milieudefensie hebben vorig jaar 90 miljoen euro subsidie gekregen
Je doet net alsof ze zo'n bedrag van de Overheid hebben gekregen, terwijl je het gewoon over privaat geld hebt .Als ik een gift geef aan Greenpeace, is het dan ook subsidie?
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 17:38:21 #75
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_62559484
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 17:10 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Verdonk en Wilders halen al genoeg geld elders op en de Staatspartij wil juist die donaties gaan aanpakken met als gevolg dat er geen nieuwe partijen kunnen ontstaan.

Ik zou er niet vanuit gaan dat Wilders en Verdonk op langere termijn genoeg geld zullen ophalen om te blijven bestaan. Dat ze het nu redden oke, maar wat over 5 jaar? Over 15 jaar? Er is een reden dat politieke partijen subsidie krijgen vanuit belastinggeld, het kosten klauwen met geld om niet alleen de kamerleden, maar al het ondersteunend personeel, wetenschappelijke bureaus etc. te draaien. Verdonk is al zo arm dat ze moest bedelen voor spullen voor haar kantoor.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')