Verstuurd naar de familie Bonninga:
quote:
Geachte mevrouw Bonninga,
jongstleden heb ik bij de wereldomroep een item in het kader van wereldarmoededag mogen aanschouwen. In dit item werd gefocust op een vrouw van 39 genaamd Peggy en zittend in de bijstand en gebruikmakend van uw voedselbank. In dit item gaf u aan dat het niet van belang was dat deze persoon een auto had, al werd wel met o.a. de belasting rekening gehouden i.v.m. het bestedingsbedrag wat ze had en of ze dan naar jullie maatstaven recht had op hulp van de voedselbank. Ik vind het persoonlijk erg frappant dat een moeder van 2 kinderen en die gebruik moet maken van de voedselbank naast de auto ook de volgende eigendommen bezit:
Meerdere huisdieren, minimaal 4 katten en 2 honden
PC met een flatscreen en webcam
Internet
Een Beertender
Een Hyvesprofiel waarvoor betaald is
Een Nintendo DS
Wellicht dat de Beertender een gift is geweest alsmede de PC met accessoires maar dan nog heeft ze een internetabonnement wat niet gratis is en ik mag toch aannemen dat jullie bij de voedselbank geen fustjes Beertender gratis uitdelen. Ook heeft ze een Hyves-profiel waarvoor ze voor extra functies heeft betaald. Huisdieren zijn een enorme kostenpost, zelfs al zijn ze nooit ziek. Ook rookt deze vrouw, iets wat in een maand zo minimaal 100 euro kan kosten. Wanneer je in de bijstand zit neemt dat zo meer dan 10% van je totale inkomsten in beslag.
Om nog even terug te komen op de auto. Deze heeft mevrouw naar eigen zeggen omdat ze straatvrees heeft. Dit vind ik raar aangezien er foto's van haar zijn waar ze met haar kinderen in een drukke winkelstraat op een bankje zit, ze in een park poseert. Als zij straatvrees heeft; wie laat de honden dan uit? Mijn vermoeden is dat dit zogenaamde straatvrees opgediend wordt als excuus voor die auto. Alhoewel er verschillende gradaties van straatvrees bestaan draait het allemaal om de zogenaamde veilige thuishaven. Als je een lichte vorm van straatvrees hebt wordt je wellicht paniekerig van drukke winkelstraten, of je daar met de auto danwel lopend bent gekomen maakt dan geen verschil.
Als deze vrouw aan jullie maatstaven voldoet dan moet ik concluderen dat er toch geen armoede is in Nederland, of dat zij de boel aan meerdere zo niet alle kanten oplicht.
Van mijn kant de volgende vragen:
Hoe staat u tegenover bovenstaande bevindingen, bent u van mening dat iemand als Peggy nog steeds recht heeft op hulp van de Voedselbank?
Kennelijk staat u niet onwelwillend tegen het bezit een auto. Maar bent u ook niet van mening dat er een verkeerd signaal uitgaat van mensen die naar de voedselbank gaan in dure transportmiddelen?
Hoe berekenen jullie eigenlijk of iemand recht heeft op hulp van de voedselbank? Een auto wordt kennelijk niet meegenomen, maar als ik al die electrische apparatuur zie en de pakjes tabak kan ik me niet anders indenken dat een groot gedeelte van de inkomsten opgaat aan luxegoederen als computers met internet en shag. Van een pakje tabak per dag kan men immers ook weer een maaltijd maken.
Begrijpt u me niet verkeerd. Ik heb niets tegen uw initiatief, maar bij de armoede waar men het over heeft heb ik een beeld van die man op de straathoek die de daklozenkrant verkoopt. Niet mensen zoals Peggy, die hun handje ophouden bij uw stichting maar ondertussen geld uitgeeft aan tabak, hyves e.d.
Met vriendelijke groet,
MikeyMo
ps. bijgevoegd een foto van armoede in Nederland; Peggy, de rokende bijstandmoeder met straatvrees in een drukke winkelstraat

[b]Op 
vrijdag 7 november 2008  08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held  _O_