Al het vrijwilligerswerk voor goede doelen waar alle kerken zich voor inzetten bijvoorbeeld? Als je ziet wat vrijwel elke kerk in Nederland allemaal doet om armen/zieken/etc. binnen en buiten Nederland te helpen, dat is niet niks.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:06 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Ik zou het niet zo snel kunnen bedenken.
Ik heb de kerk als sociaal verband altijd positief ervaren: het afscheid nemen van het geloof heb ik in die zin dan ook als vrij pijnlijk ervaren.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:16 schreef speknek het volgende:
True, ik, en waarschijnlijk jij ook, heb geen enkele behoefte aan deze zaken (of de kerkelijke invulling daarvan), maar dat wil niet zeggen dat niet een heleboel mensen wel vinden dat ze hun tijd er zinnig besteden..
Als je dat positief noemt. 't Is een vereniging. Net zoals je ook voetbalverenigingen hebt. Ik vind dat voorbeeld nou niet echt uitbundig positief, ook niet negatief. Maar het draagt niet iets bij als uitzonderlijk positief in de samenleving omdat het vervangbaar is.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:17 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het ligt voor de hand om Bach en Händel erbij te halen, maar je kan het ook over een andere boeg gooien. De kerkgemeente is een instituut. Zij is een sociaal verband waarin mensen gevormd worden en contacten met elkaar aangaan. In een samenleving die sterk individualistisch is, kan de kerk mensen nader tot elkaar brengen. (Maar dat is iets wat je misschien alleen echt begrijpt als je zelf deel bent geweest van een gemeente.)
Is ook vervangbaar.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Al het vrijwilligerswerk voor goede doelen waar alle kerken zich voor inzetten bijvoorbeeld? Als je ziet wat vrijwel elke kerk in Nederland allemaal doet om armen/zieken/etc. binnen en buiten Nederland te helpen, dat is niet niks.
Het zegt veel dat jij dat niet eens weet.
Tuurlijk, door de overheid misschien. Denk jij dat als kerken wegvallen dat atheïsten opeens massaal dit soort zaken gaan overnemen? Lijkt me niet hoor...quote:
Zoals de negatieve effecten van religie ook via andere wegen te bereiken zijn. Het is het een of het ander natuurlijk, als je de effecten van godsdienst wil bekijken is het wat flauw om je enkel te richten op de nadelen en bij de voordelen te stellen dat het vervangbaar is.quote:
Mijn ervaring was precies andersom. Ik was ontzettend blij dat ik er afscheid van heb genomen. Voornamelijk vanwege de hypocritie die er daar heerst. Een aantal vrienden van mij geloven ook nog steeds en het valt me altijd op dat dat soort lui altijd veel meer hun eigen wetten overtreden dan een buitenstaander.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:23 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ik heb de kerk als sociaal verband altijd positief ervaren: het afscheid nemen van het geloof heb ik in die zin dan ook als vrij pijnlijk ervaren.
Jammere alleen daarvan is dat je niet uit de box kan denken. Die vrijheid geniet je wel als non-gelovige. En daarmee wil ik trouwens niet beweren dat ongelovigen ruimdenkender zijn., alleen dat de vrijheid groter is.quote:Ik zit zelf ook dicht tegen dat standpunt aan, maar zie ook dat intelligente, zelfstandig denkende mensen in de kerk floreren. Dat er voor weldenkende mensen geen plaats is in moderne kerken is quatsch. Ja, in de zwaar gereformeerde kerken hebben ze weinig op met 'rational inquiry', maar over het algemeen zijn binnen kerken genoeg gespreksgroepen e.d. waarin men thema's als ethiek en geloof en wetenschap bespreekt.
Waarom niet? Mededogen en naastenliefde zijn niet voorbehouden aan gelovigen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:34 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Tuurlijk, door de overheid misschien. Denk jij dat als kerken wegvallen dat atheïsten opeens massaal dit soort zaken gaan overnemen? Lijkt me niet hoor...
We hebben al voedselbanken, for instance. Er zijn zat ongelovigen die zich de naad werken voor de minderbedeelden.Dus dat gat zal ook wel opgevuld worden.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:34 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Tuurlijk, door de overheid misschien. Denk jij dat als kerken wegvallen dat atheïsten opeens massaal dit soort zaken gaan overnemen? Lijkt me niet hoor...
Niks tegen atheïsten, maar het is nu eenmaal zo dat veel gelovigen via bijv. hun kerk gewoon veel goed werk doen. Als dit weg zou vallen zou het wel een flink gat achterlaten denk ik.
Ik had de interpretatie van de vraag zo dat de gelovigen iets uitzonderlijks deden wat niet vervangen kon worden. Dat het positief is, is waar, maar dat komt niet omdat het de religie zelf is maar omdat we te maken hebben met mensen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:35 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Zoals de negatieve effecten van religie ook via andere wegen te bereiken zijn. Het is het een of het ander natuurlijk, als je de effecten van godsdienst wil bekijken is het wat flauw om je enkel te richten op de nadelen en bij de voordelen te stellen dat het vervangbaar is.
Je zal je nog verbazen hoeveel van die voedselbanken christelijk zijn of voortkomen uit een kerk.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:39 schreef Heathen. het volgende:
[..]
We hebben al voedselbanken, for instance. Er zijn zat ongelovigen die zich de naad werken voor de minderbedeelden.Dus dat gat zal ook wel opgevuld worden.
En dit principe pas je niet toe bij oorlogen en religieus geweld? Dat is toch ook 'vervangbaar' door niet-gelovigen? Dat is toch ook omdat we te maken hebben met mensen?quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:41 schreef Heathen. het volgende:
Dat het positief is, is waar, maar dat komt niet omdat het de religie zelf is maar omdat we te maken hebben met mensen.
Het zal je nog verbazen hoeveel atheïsten er aan meewerken.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:45 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je zal je nog verbazen hoeveel van die voedselbanken christelijk zijn of voortkomen uit een kerk.
Je leest niet goed. Dat soort oorlogen zijn niet vervangbaar, het positieve wat gelovigen doen in de samenleving wel.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:47 schreef koningdavid het volgende:
[..]
En dit principe pas je niet toe bij oorlogen en religieus geweld? Dat is toch ook 'vervangbaar' door niet-gelovigen? Dat is toch ook omdat we te maken hebben met mensen?
Kap eens met die dubbele moraal van je joh.
Oh nee hoor... ik zeg ook niet atheïsten geen positieve bijdrage hebben aan de samenleving. Dat is het verschil tussen jou en mij. Ik ben geen kortzichtige schreeuwlelijk.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:47 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Het zal je nog verbazen hoeveel atheïsten er aan meewerken.
Waarom zijn die oorlogen niet vervangbaar en de positieve dingen wel? Onderbouw dat eens.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:50 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Je leest niet goed. Dat soort oorlogen zijn niet vervangbaar, het positieve wat gelovigen doen in de samenleving wel.
Dat eindeloos ophemelen is mij wat overdreven, maar wat een oratorquote:
He heals the sick? Dat is ook onzin als je gelovig bent.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 16:41 schreef koningdavid het volgende:
Als je ongelovig bent is het onzin inderdaad, als je gelovig bent is het de waarheid.
Dat wel natuurlijk.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 16:44 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat eindeloos ophemelen is mij wat overdreven, maar wat een orator
Uhm nee? Dat Jezus zieken genas is een van de best gedocumenteerde gegevens over hem.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 16:45 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
He heals the sick? Dat is ook onzin als je gelovig bent.
Nee hoor. Waarheid, na waarheid.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 16:45 schreef MinderMutsig het volgende:
En zo wordt er wel meer onzinnigs beweert in dat filmpje.
Waarom? Als je het geloof 'binnengetreden' bent, dan is het waar wat spreker vertelt.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 16:45 schreef MinderMutsig het volgende:
He heals the sick? Dat is ook onzin als je gelovig bent.
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 16:47 schreef koningdavid het volgende:
Uhm nee? Dat Jezus zieken genas is een van de best gedocumenteerde gegevens over hem.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |