abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 30 oktober 2008 @ 21:34:52 #226
862 Arcee
Look closer
pi_62822600
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 17:29 schreef Viking84 het volgende:
Ik vind de vraag of Jezus wel of niet bestaan heeft niet zo interessant, zoals ik al vaker heb aangegeven. Als hij bestaan heeft, zal hij ws een soort Gandhi geweest zijn. Maar bovennatuurlijke gaven heeft hij zeker niet gehad .
Inderdaad. Het is net zo relevant als over iets zeggen: "Want dat staat in de bijbel".

Face it, mensen. Religies zijn gewoon door mensen bedacht. Er zijn er niet voor niets zo veel verschillende. Al die mensen die hun God ervaren en voelen, hoe kunnen die allemaal gelijk hebben als hun Goden in tegenspraak met elkaar zijn? Heilige boeken zijn gewoon door mensen geschreven. De bewijslast voor het wel bestaan van een opperwezen ligt bij hen die er in geloven. Ik geloof niet in een God. Net zoals ik ook niet in horoscopen, tarotkaarten, helderziendheid, bijna-doodervaringen, feng shui, leven na de dood, spreken met doden, lepelbuigen met je geest, wichelroedelopers of hypnose geloof.

Mensen willen graag een stukje magie in hun leven, maar we zijn gewoon een virus op schoenen.

(dit alles IMHO natuurlijk, hè)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_62823853
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 21:34 schreef Arcee het volgende:

[..]

Inderdaad. Het is net zo relevant als over iets zeggen: "Want dat staat in de bijbel".

Face it, mensen. Religies zijn gewoon door mensen bedacht. Er zijn er niet voor niets zo veel verschillende. Al die mensen die hun God ervaren en voelen, hoe kunnen die allemaal gelijk hebben als hun Goden in tegenspraak met elkaar zijn?
Die conclusie volgt niet. "Er zijn zoveel meningen er zal dus wel niemand gelijk hebben."

quote:
Heilige boeken zijn gewoon door mensen geschreven.
Dat ben ik met je eens.

quote:
De bewijslast voor het wel bestaan van een opperwezen ligt bij hen die er in geloven.
Ben ik ook met je eens. Bewijs zal er echter niet komen.

quote:
Ik geloof niet in een God. Net zoals ik ook niet in horoscopen, tarotkaarten, helderziendheid, bijna-doodervaringen, feng shui, leven na de dood, spreken met doden, lepelbuigen met je geest, wichelroedelopers of hypnose geloof.
Hoe kan je nu niet in 'bijna-dood ervaringen' geloven?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 30 oktober 2008 @ 22:53:17 #228
862 Arcee
Look closer
pi_62824693
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:22 schreef koningdavid het volgende:
Die conclusie volgt niet. "Er zijn zoveel meningen er zal dus wel niemand gelijk hebben."
Dat staat er ook niet, maar ze kunnen niet allemaal gelijk hebben, terwijl ze in essentie hetzelfde argument gebruiken, dat tegelijk contradictoir is.

En degenen waarvan ik zelf denk dat ze gelijk hebben noemde ik niet, omdat dit mij vrij duidelijk leek, getuige bijvoorbeeld de afbeelding.
quote:
Ben ik ook met je eens. Bewijs zal er echter niet komen.
quote:
Hoe kan je nu niet in 'bijna-dood ervaringen' geloven?
Ach, je weet wel, dat met die tunnel en dat licht en met 1 been in de hemel staan en dan weer teruggetrokken worden, enzo.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_62824797
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 13:52 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Waarom zijn die oorlogen niet vervangbaar en de positieve dingen wel? Onderbouw dat eens.
Heel simpel. De oorlogen zijn ontstaan uit religieuze conflicten. Het positieve is ontstaan uit de goede van de mens.
pi_62824907
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:53 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dat staat er ook niet, maar ze kunnen niet allemaal gelijk hebben, terwijl ze in essentie hetzelfde argument gebruiken, dat tegelijk contradictoir is.
Dat ze niet allemaal gelijk kunnen hebben lijtk me evident. Maar welk argument gebruiken ze allemaal dan?
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:53 schreef Arcee het volgende:
Ach, je weet wel, dat met die tunnel en dat licht en met 1 been in de hemel staan en dan weer teruggetrokken worden, enzo.
Ik ken het, maar of je nou gelooft dat ze echt iets bovennatuurlijks meemaken is iets anders, ervaringen blijven het natuurlijk. Iedereen gelooft in bijna dood ervaringen alleen interpreteert vrijwel iedereen ze weer anders. Maar ach, ik begrijp wat je bedoelt.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_62824940
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:56 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Heel simpel. De oorlogen zijn ontstaan uit religieuze conflicten. Het positieve is ontstaan uit de goede van de mens.
Lekker makkelijk. De oorlogen zijn ontstaan uit het slechte van de mens. Het positieve is ontstaan uit religieuze motieven.

Kan ik ook doen. Ik vind het niet echt overtuigend. Ik denk dat religie mensen aanzet tot zowel slechte als goede dingen. Dat jij denkt dat religie mensen enkel tot slechte dingen aanzet is echt verschrikkelijk bekrompen.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 30 oktober 2008 @ 23:16:05 #232
862 Arcee
Look closer
pi_62825339
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 23:00 schreef koningdavid het volgende:
Dat ze niet allemaal gelijk kunnen hebben lijtk me evident. Maar welk argument gebruiken ze allemaal dan?
Dat ze hun God ervaren en voelen. "Nee, ik kan het niet bewijzen, maar ik voel dat zo. Ik voel Zijn aanwezigheid. Hij is in mijn nabijheid". Dat is mooi, maar het bewijst geenszins het bij hun God behorende scheppingsverhaal waar is. Zo zijn er meerdere Goden die mensen op die manier ervaren, met verschillende scheppingsverhalen (en andere concrete zaken uit de bijbehorende heilige boeken). Daarin ligt de contradictie.
quote:
Maar ach, ik begrijp wat je bedoelt.
En je was het in je vorige post 2 keer met me eens. Daar had ik op voorhand direct voor getekend.
pi_62825395
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 23:16 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dat ze hun God ervaren en voelen. "Nee, ik kan het niet bewijzen, maar ik voel dat zo. Ik voel Zijn aanwezigheid. Hij is in mijn nabijheid". Dat is mooi, maar het bewijst geenszins het bij hun God behorende scheppingsverhaal waar is. Zo zijn er meerdere Goden die mensen op die manier ervaren, met verschillende scheppingsverhalen (en andere concrete zaken uit de bijbehorende heilige boeken). Daarin ligt de contradictie.
Begrijp ik. Daarom vind ik beredeneren op basis van een 'gevoel' ook gevaarlijk. Ik benader het liever wat rationeler.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 30 oktober 2008 @ 23:20:12 #234
862 Arcee
Look closer
pi_62825436
Maar op basis van ratio loopt men vaak al gauw vast. God staat buiten de ratio, zeggen ze dan ook nog.
pi_62825455
God staat niet buiten de ratio, dat vind ik ongelukkig geformuleerd. God staat wel buiten de 'natuurlijke wereld' en is daarom niet te 'bewijzen'. Er zal altijd 'geloof' bij komen kijken. Maar voor mij persoonlijk toch ook wel veel ratio.
pi_62825581
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 23:01 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Lekker makkelijk. De oorlogen zijn ontstaan uit het slechte van de mens. Het positieve is ontstaan uit religieuze motieven.

Kan ik ook doen. Ik vind het niet echt overtuigend. Ik denk dat religie mensen aanzet tot zowel slechte als goede dingen. Dat jij denkt dat religie mensen enkel tot slechte dingen aanzet is echt verschrikkelijk bekrompen.
Neeheeeeee dat hoor je mij niet zeggen. Dat was het uitgangspunt ook totaal niet. Jij zei dat religie ook positieve dingen in de maatschappij bracht. En daarop zei ik dat dat zo was alleen dat dat niet komt juist omdat het een religie is maar omdat de mens voor zichzelf wel moreel aan leert. Dat wil dus niet zeggen dat religie alleen slecht is, alleen zijn de positieve punten niet onmisbaar.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 31 oktober 2008 @ 21:35:29 #237
862 Arcee
Look closer
pi_62849487
George Bush viel Irak aan, omdat God hem dat had ingegeven.
Sarah Palin wil een oliepijplijn aanleggen, omdat God dat wil.

En dan dit:
quote:
'God wil dat wij seks hebben'

AMSTERDAM - Een Amerikaanse vrouw heeft een priester voor de rechter gesleept, omdat deze seks met haar wilde hebben. De geestelijke had de vrouw geprobeerd wijs te maken dat God haar beval om met hem onder de lakens te duiken.

De 50-jarige Judith Rodrigues-Lytwyn was net gescheiden van haar man en zocht geestelijke hulp bij de priester. Deze dacht makkelijk zijn slag te kunnen slaan bij de weerloze vrouw en vertelde haar dat een gezonde partij seks haar leed zou doen verzachten.

Rodrigues stapte naar de rechtbank en eiste een schadevergoeding van de priester.
Wat is het verschil tussen Bush, Palin en deze priester?

Als Bush oorlog mag voeren met goedkeuring van God, maar een priester ook seks hebben met goedkeuring van God, toch?

Met goedkeuring van God mag alles. Je kunt het immers toch niet controleren. Of geldt het alleen als het om iets gaat wat binnen onze eigen normen en waarden valt? Maar valt een oorlog waar geen steun en achteraf ook geen bewijs voor was (geen WMD's gevonden, God zat er kennelijk even naast) daar wel onder?

In mijn ogen zijn de beweringen van Bush, Palin en die priester alle drie even absurd.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:03:43 #238
185261 Scaurus
Memento mori
pi_62850352
Elke week is er wel iets in het nieuws over een priester die dit of dat doet - of over een dominee die een aardappel in zijn anus krijgt. M.i. is het puur antiklerikalisme waar dit soort nieuws uit voortkomt. In boeken en films stoort het mij ook weleens. Clerici worden altijd afgeschilderd als bekrompen, inhalig en naargeestig afgeschilderd. Jammer, want predikant en priesters verrichten vaak ook goed werk in de gemeenschap.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:07:46 #239
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_62850455
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 22:03 schreef Scaurus het volgende:
Elke week is er wel iets in het nieuws over een priester die dit of dat doet - of over een dominee die een aardappel in zijn anus krijgt. M.i. is het puur antiklerikalisme waar dit soort nieuws uit voortkomt. In boeken en films stoort het mij ook weleens. Clerici worden altijd afgeschilderd als bekrompen, inhalig en naargeestig afgeschilderd. Jammer, want predikant en priesters verrichten vaak ook goed werk in de gemeenschap.
Het probleem is denk ik dat mensen dergelijke negatieve eigenschappen onlosmakelijk koppelen aan het zijn van een geestelijke. Alsof die negatieve eigenschappen door het zijn van een geestelijke worden ontketend in het individu. Wat er werkelijk aan de hand is, is dat die negatieve eigenschappen zijn gekoppeld aan het mens-zijn. Maar ja, zoals je al zegt, men vindt het nu eenmaal heerlijk om de geestelijkheid an sich onderuit te halen.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:09:50 #240
862 Arcee
Look closer
pi_62850501
Het gaat mij niet om de priester, maar om de absurd van de bewering dat God iemand iets ingeeft.
pi_62851007
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 22:09 schreef Arcee het volgende:
Het gaat mij niet om de priester, maar om de absurd van de bewering dat God iemand iets ingeeft.
In God geloven is dan ook tamelijk absurd.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:31:30 #242
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_62851108
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 22:07 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Het probleem is denk ik dat mensen dergelijke negatieve eigenschappen onlosmakelijk koppelen aan het zijn van een geestelijke. Alsof die negatieve eigenschappen door het zijn van een geestelijke worden ontketend in het individu. Wat er werkelijk aan de hand is, is dat die negatieve eigenschappen zijn gekoppeld aan het mens-zijn. Maar ja, zoals je al zegt, men vindt het nu eenmaal heerlijk om de geestelijkheid an sich onderuit te halen.
Uiteraard, mensen raken nu eenmaal geirriteerd door hypocrisie. Wanneer iemand die dagelijks de morele waarheid verkondigt zelf de fout ingaat, is het erg fijn hem daar op te wijzen.

Het interesseert me geen fluit als iemand seks met mannen heeft, behalve als diegene er altijd de mond vol van heeft gehad dat homoseksualiteit een enorme zonde is. Geestelijken mag je wat dat betreft best aan een hogere standaard onderwerpen.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:36:42 #243
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_62851274
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 22:31 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Uiteraard, mensen raken nu eenmaal geirriteerd door hypocrisie. Wanneer iemand die dagelijks de morele waarheid verkondigt zelf de fout ingaat, is het erg fijn hem daar op te wijzen.

Het interesseert me geen fluit als iemand seks met mannen heeft, behalve als diegene er altijd de mond vol van heeft gehad dat homoseksualiteit een enorme zonde is. Geestelijken mag je wat dat betreft best aan een hogere standaard onderwerpen.
Die geestelijken individueel inderdaad, niet geestelijken in het algemeen.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:39:40 #244
185261 Scaurus
Memento mori
pi_62851360
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 22:09 schreef Arcee het volgende:
Het is natuurlijk evident dat de priester God aanwendt als rechtvaardiging van zijn daden. Nergens stelt de priester dat God hem iets ingeeft. Immers: 'De geestelijke had de vrouw geprobeerd wijs te maken dat God haar beval om met hem onder de lakens te duiken.'

Wandaden worden op de meest vreemde manieren gerechtvaardigd. Niet alleen God, maar ook 'vooruitgang' of 'emancipatie' worden aangewend om het kwade een acceptabele verschijning te laten hebben.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:41:56 #245
185261 Scaurus
Memento mori
pi_62851426
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 22:31 schreef Hephaistos. het volgende:
De kloof die er tussen ideaal en realiteit is, is iets waar geestelijken zich vaak goed bewust van zijn. De mens weet hoe hij moet handelen, maar hij schiet bijna altijd naast. De bewuste aanwending van God om je zonden te rechtvaardigen is natuurlijk wat anders.
  zaterdag 1 november 2008 @ 10:50:54 #246
181362 Paramnesia
f.k.a. Razzberry
pi_62857472
God is al jaren dood. En dat zal ook nog wel zo blijven.

Thank god.
Op al deze posts is de no-homo clausule van toepassing.
The beaver is still fucked up, but fucked up with a yellow-black kind of feeling to it.
Omcircel koosnaam naar keuze: Razzy, Razz, Para, Kaizer Soze, Pablo.
pi_62948725
Op verzoek van iemand nog een reactie van mij op de volgende post.
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 21:35 schreef Arcee het volgende:
George Bush viel Irak aan, omdat God hem dat had ingegeven.
Sarah Palin wil een oliepijplijn aanleggen, omdat God dat wil.

En dan dit:
[..]

Wat is het verschil tussen Bush, Palin en deze priester?

Als Bush oorlog mag voeren met goedkeuring van God, maar een priester ook seks hebben met goedkeuring van God, toch?

Met goedkeuring van God mag alles. Je kunt het immers toch niet controleren. Of geldt het alleen als het om iets gaat wat binnen onze eigen normen en waarden valt? Maar valt een oorlog waar geen steun en achteraf ook geen bewijs voor was (geen WMD's gevonden, God zat er kennelijk even naast) daar wel onder?

In mijn ogen zijn de beweringen van Bush, Palin en die priester alle drie even absurd.
Ik vind alledrie die beweringen ook belachelijk. Waarom? Niet omdat ze vertellen dat God hun iets verteld heeft, maar om wat God ze verteld zou hebben.

Een richtlijn die die christenen is meegegeven om te beoordelen of iemand inderdaad profeteert en namens God spreekt is om het te toetsen aan de bijbel. Als een uitspraak van een profeet in tegenspraak is met de bijbel is het geen profeet van God. Die uitspraak van die priester lijkt me dan duidelijk verkeerd, bij de uitspraken van Bush en Palin is dat eigenlijk iets minder helder.

Al geloof ik persoonlijk niet dat God in die beide gevallen ze een of andere opdracht hebben gegeven. Het zijn marketingtrucjes denk ik, niets meer dan dat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')