abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:17:54 #101
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62552461
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 22:50 schreef Apollyon het volgende:
Een simpele Wikipedia ... en dit is gewoon geaccepteerd :
"Asperger wordt tot het autismespectrum gerekend. Zoals bij andere stoornissen uit dit spectrum is er ... moeite met het (begrijpen) van sociale situaties, .... , een neiging tot vaste, rituele gewoonten (vgl. bijgeloof) (en) obsessief bezig zijn. Metaforen zijn voor mensen met Asperger vaak moeilijker te begrijpen, terwijl hun eigen metaforen juist voor de omgeving onbegrijpelijk zijn." http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Asperger

Mensen met Asperger kunnen niet tegen een grapje ...
Mijn ervaring is dat de bewuste conflicten alleen ontstaan in emotioneel beladen situaties.
Ik begrijp de impact van emoties niet zo goed, ook al legt iemand mij uit hoe hij zich voelt. Ik 'voel' het niet, dus ik kan onmogelijk inschatten wat het met iemand doet.
Wel kan ik het rationaliseren, maar dat dekt de lading niet altijd.
Een conflict is snel geboren als iemand zich begrepen wil voelen, maar aan alles merkt dat het gevoel niet begrepen wordt.

De stelling dat Aspergers geen humor hebben gaat niet op. Ik heb een goed ontwikkeld gevoel voor humor, wellicht wat zwart, maar dat is geen aspect die alleen autisten treft.
Het is allemaal niet zo zwart/wit als jij wilt doen voorkomen.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:47:23 #102
187328 B1nulnul
telefoon te koop
pi_62553311
Ik maakte er dan wel een grap over, maar ook serieus vraag ik me af om welke reden ts de link legt tussen asperger en geloof/dierenactivisten.
ik heb ook altijd pech.. :'(
pi_62553422
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 13:47 schreef B1nulnul het volgende:
Ik maakte er dan wel een grap over, maar ook serieus vraag ik me af om welke reden ts de link legt tussen asperger en geloof/dierenactivisten.
Omdat hij ervaren heeft dat het zo is schijnbaar, daarnaast schijnt het ook in de literatuur te staan maar ik geloof dat dat voor hem Wikipedia is...
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 14:40:22 #104
187328 B1nulnul
telefoon te koop
pi_62554828
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 13:50 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Omdat hij ervaren heeft dat het zo is schijnbaar, daarnaast schijnt het ook in de literatuur te staan maar ik geloof dat dat voor hem Wikipedia is...
De link met dieren is eventueel nog wel enigszins te verklaren, aangezien dieren in verhouding minder bedreigend zijn dan mensen. En er vaak sprake is van een extreme belangstelling rondom een onderwerp, waar een bepaalde diersoort bijvoorbeeld het lijdend voorwerp van kan zijn. Echter kan het net zo goed om een levenloos onderwerp gaan. Desalniettemin vind ik dan de link met extreme dierenliefhebberij en actievoeren voor dierenrechten onbegrijpelijk. TS?

Maar het geloofspunt verbaast mij het meest. Het is juist 'geaccepteerd' dat mensen met Asperger minder snel in een godsdienst geloven. Een recente studie wees overigens uit dat mensen met en zonder Asperger dezelfde geloofsbeleving hebben, maar dat terzijde.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 14:40:23 #105
187328 B1nulnul
telefoon te koop
pi_62554831
-dubbel- excuses
pi_62560482
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 09:19 schreef _Ophelia_ het volgende:

Een geslaagde zakenman heeft per definitie psychopatische kenmerken?
Ik volg je hier niet echt.
"Psychopaat een goede zakenman?
De beste handelaren zijn functioneel psychopaten. Onderzoekers van de universiteit van Stanford kwamen tot de vaststelling dat dergelijke karakters immers minder bang zijn om risico's te nemen en betere resultaten boeken.

"Mensen met een hersenbeschadiging presteren beter in het nemen van financiële beslissingen dan gezonde personen," merken de onderzoekers op. "De beste handelaren zijn functioneel psychopaten, mensen met een emotionele handicap."

http://managing21.skynetb(...)t-een-goede-zakenman ..."

Is nu direct elke zakenman een psychopaat ? ! Nee ! Natuurlijk niet ! Zeg ik dat dan ?
Dus wil iedereen nu alles lezen, zoals het er ongeveer staat en alles uitvergroten naar de extremen toe ?
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 14:40 schreef B1nulnul het volgende:
De link met dieren is eventueel nog wel enigszins te verklaren, aangezien dieren in verhouding minder bedreigend zijn dan mensen. En er vaak sprake is van een extreme belangstelling rondom een onderwerp, waar een bepaalde diersoort bijvoorbeeld het lijdend voorwerp van kan zijn.
Zo ongeveer; er zijn ook therapieen voor autisten met zware contactstoornissen die de hulp inroepen van dieren en dan voornamelijk honden.

Een autist kan enorm gefocussed zijn op een onderwerp : Geobsedeerd.

Een autist kan moeite hebben met het inleven in een ander denkbeeld : Conflict.

Een autist kan 'moeilijker' overtuigd worden van zijn inschattingsfout : Halstarrig.

Ik heb het over een aantal, eigen ervaringen, op forums, met autisten; ik val die mensen niet aan, ik constateer slechts en haal hele simpele, algemene kwesties aan. Ik heb het niet over karaktertrekken, noch wil ik enige autist zich aangesproken laten voelen door mijn simpele beredenering; uiteraard is alles veel complexer, dan ik het hier kan stellen.

Niemand hoeft zich te verdedigen, noch aangesproken te voelen; de strekking van de topic was ook : 'Ik heb een mening' en die komt voort uit ervaring en is gestoeld op literatuur.
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 14:40 schreef B1nulnul het volgende:
Echter kan het net zo goed om een levenloos onderwerp gaan. Desalniettemin vind ik dan de link met extreme dierenliefhebberij en actievoeren voor dierenrechten onbegrijpelijk. TS?
"... extreme dierenliefhebberij en actievoeren voor dierenrechten onbegrijpelijk."
Ik heb "actievoeren" helemaal niet gezegd. Ik heb ook niet gezegd dat "alle Aspergers godsdienstfanatici zijn". Je vergroot de woorden uit, die ik schrijf. Je geeft zelf al aan, dat een autist geobserdeerd kan zijn. Nou dan ? Gekoppeld aan de hoge begaafdheid van Asperger, tezamen met een tegengestelde mening dan die van mij, kan een conflict snel om de hoek lkomen. Dit conflict heb ik gekregen op het gebied van dieren en Godsdienst. Heb ik nu gezegd, dat elke autist conflicten zoekt op het gebied van dieren en Godsdienst ?

Nee ! ! ! ... Mensen, niet alles uitvergroten wat ik schrijf, alstublieft

[ Bericht 0% gewijzigd door Apollyon op 21-10-2008 18:48:23 ]
pi_62560880
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 18:33 schreef Apollyon het volgende:

[..]

"Psychopaat een goede zakenman?
De beste handelaren zijn functioneel psychopaten. Onderzoekers van de universiteit van Stanford kwamen tot de vaststelling dat dergelijke karakters immers minder bang zijn om risico's te nemen en betere resultaten boeken.

"Mensen met een hersenbeschadiging presteren beter in het nemen van financiële beslissingen dan gezonde personen," merken de onderzoekers op. "De beste handelaren zijn functioneel psychopaten, mensen met een emotionele handicap."

http://managing21.skynetb(...)t-een-goede-zakenman ..."

Is nu direct elke zakenman een psychopaat ? ! Nee ! Natuurlijk niet ! Zeg ik dat dan ?
Dus wil iedereen nu alles lezen, zoals het er ongeveer staat en alles uitvergroten naar de extremen toe ?
Denk je niet dat het handig was geweest als je dat linkje er gelijk bij had gegeven?
pi_62561027
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 13:11 schreef Walging het volgende:
Jezus Christus ik erger me echt zo aan die schuingedrukte woorden van je dat ik het topic niet eens meer kan lezen.

Maar ik zal ook wel een autist zijn.
Sorry ... Ik zal het niet meer doen ...

Behalve ! ...
pi_62561179
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 18:50 schreef _Ophelia_ het volgende:
Denk je niet dat het handig was geweest als je dat linkje er gelijk bij had gegeven?
Tsja, het was meer bedoeld als losse opmerking, maar wel gebaseerd rapporten.
pi_62561303
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 23:37 schreef _Ophelia_ het volgende:
... een kind wat een fantasievriendje creëert ...
Veel kinderen doen dat toch?
pi_62561453
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 19:09 schreef Deliah het volgende:

[..]

Veel kinderen doen dat toch?
Inderdaad, heel gewoon.
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 19:03 schreef Apollyon het volgende:

[..]

Tsja, het was meer bedoeld als losse opmerking, maar wel gebaseerd rapporten.
Dat begrijp ik, maar zonder verdere uitleg of bron raakt die opmerking kant nog wal.
pi_62562651
TVP
Weet nu nog niet wat ik hiermee aanmoet maar vind het wel een interessante discussie op zich...
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_62564326
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 13:17 schreef SHE het volgende:
De stelling dat Aspergers geen humor hebben gaat niet op. Ik heb een goed ontwikkeld gevoel voor humor, wellicht wat zwart, maar dat is geen aspect die alleen autisten treft.
Het is allemaal niet zo zwart/wit als jij wilt doen voorkomen.
Ik heb gezegd, dat grapjes in slechte aarde kunnen vallen bij autisten, omdat ze op dat moment niet de strekking van dat grapje inzien. Natuurlijk hebben autisten ook humor; ik heb het over de miscommunicatie die kan ontstaan.

En dat geldt niet altijd, met elke autist in elke situatie ... natuurlijk niet.

Die miscommunicatie bestaat dan overigens ook bij de spreker, want die kan (naar alle waarschijnlijkheid) zich niet in de ervaringswereld van de autist begeven. Autisten zijn hele aardige, normale mensen; dus begrijp me niet verkeerd.

Op een forum wordt meestal niet kenbaar gemaakt dat iemand autist is en dat hoeft ook helemaal niet; maar een kenmerk van autisme is, of kan zijn, of (vul het zelf in) ... 'neiging tot miscommunicatie'. Ik heb dit in korte meegemaakt op een forum en de reacties waren nagenoeg gelijk. Ik wil helemaal niet generaliseren, want daar hou ik niet van, maar ik kreeg ineens een 'brainwave' over soortgelijkige conflicten op forums ... en vroeg me af, of deze mensen toevallig autist geweest konden zijn ?

Ik ben blij dat er veelal zinnige, hoewel sommige pinnige bijdragen worden geleverd, want het is geenzins mijn bedoeling autisten te kleineren, in een hoekje te drukken of dat anderen te zien doen. Vooral de mensen met autisme die een bijdrage leveren, door hun mening en visie te geven, waardeer ik zeer.
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 20:02 schreef Pandora73 het volgende:
TVP
Weet nu nog niet wat ik hiermee aanmoet maar vind het wel een interessante discussie op zich...
"Weet nog niet wat ik hiermee aanmoet ..."
Ik ook niet ...

Het topic is al eens gesloten geweest, opgeschoond en weer geopend. Gelukkig dat er ruimte is, voor een, wellicht tamelijk triviale, maar serieus bedoelde topic.

Ik had als kind ook een trek van Asperger : Het officiele taalgebruik. Niet zozeer in taal, danwel in schrift. Ik heb lang geschreven 'alsof ik in 1880 leefde'
pi_62566290
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 20:54 schreef Apollyon het volgende:

Ik heb gezegd, dat grapjes in slechte aarde kunnen vallen bij autisten, omdat ze op dat moment niet de strekking van dat grapje inzien. Natuurlijk hebben autisten ook humor; ik heb het over de miscommunicatie die kan ontstaan.

En dat geldt niet altijd, met elke autist in elke situatie ... natuurlijk niet.

Die miscommunicatie bestaat dan overigens ook bij de spreker, want die kan (naar alle waarschijnlijkheid) zich niet in de ervaringswereld van de autist begeven. Autisten zijn hele aardige, normale mensen; dus begrijp me niet verkeerd.

Op een forum wordt meestal niet kenbaar gemaakt dat iemand autist is en dat hoeft ook helemaal niet; maar een kenmerk van autisme is, of kan zijn, of (vul het zelf in) ... 'neiging tot miscommunicatie'. Ik heb dit in korte meegemaakt op een forum en de reacties waren nagenoeg gelijk. Ik wil helemaal niet generaliseren, want daar hou ik niet van, maar ik kreeg ineens een 'brainwave' over soortgelijkige conflicten op forums ... en vroeg me af, of deze mensen toevallig autist geweest konden zijn ?

Ik ben blij dat er veelal zinnige, hoewel sommige pinnige bijdragen worden geleverd, want het is geenzins mijn bedoeling autisten te kleineren, in een hoekje te drukken of dat anderen te zien doen. Vooral de mensen met autisme die een bijdrage leveren, door hun mening en visie te geven, waardeer ik zeer.
[..]

"Weet nog niet wat ik hiermee aanmoet ..."
Ik ook niet ...

Het topic is al eens gesloten geweest, opgeschoond en weer geopend. Gelukkig dat er ruimte is, voor een, wellicht tamelijk triviale, maar serieus bedoelde topic.

Ik had als kind ook een trek van Asperger : Het officiele taalgebruik. Niet zozeer in taal, danwel in schrift. Ik heb lang geschreven 'alsof ik in 1880 leefde'
Ik heb alleen de eerste en laatste paar posts gelezen, dus vergeef me als ik dingen herhaal.

Iets wat ik mis alles wat ik tot nu toe gelezen heb, is het onderscheid in autisten. Allereerst is er het autismespectrum. De ziektebeelden die hier inliggen hebben verschillende gradaties van maatschappelijke gevolgen voor het individu, afhankelijk van de ernst van de stoornis. Daarnaast lopen de ziektebeelden vaak in elkaar over (en gaan ze ook geregeld gepaard met andere ziekten), waardoor weinig mensen de verschillen kennen tussen de verschillende stoornissen.

Maar wat je zegt dat autisten humor hebben en hele aardige, normale mensen zijn, klopt maar half. Mensen met een ernstig autistische stoornis zijn volledig hulpbehoefend en hebben een compleet eigen gevoel voor humor. Een ernstige autist gedraagt zich dan ook niet op een manier die "normaal" wordt gevonden. Ik moet hier wel bijzeggen dat ik zelf nooit een relatie heb opgebouwd/heb gewerkt met (ernstige) autisten en dat ik mijn kennis van deze stoornis heb van derden.

Maargoed, terug naar de mildere varianten van de stoornissen uit het spectrum (met o.a. als uitzondering AD(H)D)
Hou in gedachten dat ik niet een absolute waarheid geef. Geestelijke afwijkingen kunnen zich op talloze manieren manifesteren en je zult dus altijd autisten, aspergers, etc. vinden die niet aan "mijn" beschrijving voldoen
De miscommunicatie waar jij het over hebt vindt voornamelijk plaats wanneer er meer dan één (potentiele) gesprekspartners is. Één op één volgen ze het gesprek vaak prima.

Ik moet gaan nu Misschien dat ik deze post vanavond afmaak
Extremistisch gematigd.
pi_62567708
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 21:47 schreef P8 het volgende:

[..]
[knip]
Maargoed, terug naar de mildere varianten van de stoornissen uit het spectrum (met o.a. als uitzondering AD(H)D)

[knip]
AD(H)D, in het Nederlands ATS\ AT(HS)\ ATHS (aandachtstekort hyperkinetische stoornis) is op geen enkele manier een autistische spectrumstoornis en is er ook niet aan verwant. De enige verwante "milde vorm van Autisme" is Asperger, daarnaast is PPD-Nos een gelinkte stoornis (POS-NAO in de DSM).
pi_62567762
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 21:47 schreef P8 het volgende:
Wat je zegt dat autisten humor hebben en hele aardige, normale mensen zijn, klopt maar half. Mensen met een ernstig autistische stoornis zijn volledig hulpbehoefend en hebben een compleet eigen gevoel voor humor. Een ernstige autist gedraagt zich dan ook niet op een manier die "normaal" wordt gevonden.
Ik doelde op de autisten, die in het mildere spectrum zitten. Mensen die eerder 'een buitenbeentje' zijn, dan dat je zegt : "Die is niet normaal". Ik heb de autisten 'van mijn ervaring op het forum' leren kennen als hele aardige mensen. Tenminste ... twee daarvan, dan. Mensen met Asperger zijn zelfs hoogst intelligent.

Mensen in het hele zware spectrum, zitten die op internet ? ...
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 22:32:36 #117
262 Re
Kiss & Swallow
pi_62567912
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 22:26 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

AD(H)D, in het Nederlands ATS\ AT(HS)\ ATHS (aandachtstekort hyperkinetische stoornis) is op geen enkele manier een autistische spectrumstoornis en is er ook niet aan verwant. De enige verwante "milde vorm van Autisme" is Asperger, daarnaast is PPD-Nos een gelinkte stoornis (POS-NAO in de DSM).
om precies te zijn is de hoofdklasse PDD, pervasive development disorder, en de subklassen ASS, Asperger en PDD-NOS en idd hyperkinetische/ADHD heeft daar geen bal mee te maken
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_62568252
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 22:32 schreef Re het volgende:

[..]

om precies te zijn is de hoofdklasse PDD, pervasive development disorder, en de subklassen ASS, Asperger en PDD-NOS en idd hyperkinetische/ADHD heeft daar geen bal mee te maken
O.K., is dat de indeling die de DSMIV gebruikt (die heb ik niet bij de hand), ik heb hier namelijk het boek van Oudshoorn naast me (Kinder- en Adolescentenpsychiatrie) en die deelt het in in Autisme en autisme verwante stoornissen\ POS-NAO\ PDD-Nos. Hij geeft aan dat pervasive developmental disorder één van de benamingen is voor de aan autisme verwante contactstoornissen, ergo alles wat geen klassiek autisme is.

[ Bericht 0% gewijzigd door _Ophelia_ op 21-10-2008 22:46:51 ]
pi_62568449
@_Ophelia_ en Re; ja, inderdaad. ADHD valt niet in dat spectrum.

Zou je iemand met ADHD kunnen herkennen aan bepaalde trekken in de communicatie op een forum ?
pi_62568575
quote:
Een brainwave zou ik het niet echt noemen. Zoiets laat je los als iemand met argumenten aantoont dat het onzin is. Voor jou lijkt het echter een vaststaande waarheid te zijn dat die mensen met wie jij miscommunicatie hebt gehad wel autisten geweest moeten zijn. Dat stuit me tegen de borst. Er kan zoveel geweest zijn aan karaktereigenschappen of botsende persoonlijkheden wat miscommunicatie oplevert in een discussie. Ik wil niet ontkennen dat de personen met wie jij gesproken hebt best autistisch kunnen zijn (want die mogelijkheid bestaat altijd); het is echter totaal irrelevant om hier dieper op in te gaan. Autisme en Asperger is iets anders en zoveel meer dan wat miscommunicatie op een forum. Niemand schiet wat op als bij miscommunicatie de ene partij de ander het labeltje 'autist' opplakt. Zo wordt autist een scheldwoord (sterker nog, dat is het eigenlijk al) en vergeet men wat het nou eigenlijk inhoudt. Bij deze daarom mijn vriendelijke verzoek of je je brainwave eens los wil laten.
pi_62568704
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 22:49 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Een brainwave zou ik het niet echt noemen. Zoiets laat je los als iemand met argumenten aantoont dat het onzin is. Voor jou lijkt het echter een vaststaande waarheid te zijn dat die mensen met wie jij miscommunicatie hebt gehad wel autisten geweest moeten zijn. Dat stuit me tegen de borst. Er kan zoveel geweest zijn aan karaktereigenschappen of botsende persoonlijkheden wat miscommunicatie oplevert in een discussie. Ik wil niet ontkennen dat de personen met wie jij gesproken hebt best autistisch kunnen zijn (want die mogelijkheid bestaat altijd); het is echter totaal irrelevant om hier dieper op in te gaan. Autisme en Asperger is iets anders en zoveel meer dan wat miscommunicatie op een forum. Niemand schiet wat op als bij miscommunicatie de ene partij de ander het labeltje 'autist' opplakt. Zo wordt autist een scheldwoord (sterker nog, dat is het eigenlijk al) en vergeet men wat het nou eigenlijk inhoudt. Bij deze daarom mijn vriendelijke verzoek of je je brainwave eens los wil laten.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 22:56:22 #122
262 Re
Kiss & Swallow
pi_62568794
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 22:46 schreef Apollyon het volgende:
@_Ophelia_ en Re; ja, inderdaad. ADHD valt niet in dat spectrum.

Zou je iemand met ADHD kunnen herkennen aan bepaalde trekken in de communicatie op een forum ?
zodat je er nog een labeltje aan vast kan plakken als je weer eens aan het miscommuniceren bent... nooit eens bij stilgestaan dat het misschien aan jou ligt?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_62569174
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 22:49 schreef Black_Tulip het volgende:
-knipped-
Een brainwave zou ik het niet echt noemen. Voor jou lijkt het een vaststaande waarheid te zijn dat die mensen met wie jij miscommunicatie hebt gehad wel autisten geweest moeten zijn. Ik wil niet ontkennen dat de personen met wie jij gesproken hebt best autistisch kunnen zijn; het is echter totaal irrelevant om hier dieper op in te gaan. Autisme en Asperger is iets anders en zoveel meer dan wat miscommunicatie op een forum. Niemand schiet wat op als bij miscommunicatie de ene partij de ander het labeltje 'autist' opplakt. Zo wordt autist een scheldwoord (sterker nog, dat is het eigenlijk al). Bij deze daarom mijn vriendelijke verzoek of je je brainwave eens los wil laten.
Hmmm ... het spijt me dat ik moet zeggen, dat je de strekking volstrekt verkeerd hebt en dat je je persoonlijk aangevallen voelt, om iets, wat kan gebeuren in de communicatie met iemand in een autistisch spectrum.

Ja, ik heb een aantal aanvaringen gehad met autisten en daar spreek ik over op dit forum. Lees al mijn posten nog eens door en dan zul je zien, dat ik niet elke autist over een kam scheer. Ik belicht een aspect uit het autistisch spectrum, wat ikzelf heb ervaren en dat is miscommunicatie.

Je kunt natuurlijk willen, dat ik zwijg, maar daar begint het meningsverschil alweer. Ik baseer mijn mening op ervaring en op literatuur; daar open ik een topic over en ik nodig iedereen uit daarop te reageren. Autisme bestaat en heeft haar verschijningsvorm. Ik wil niet generaliseren, maar wel daarover praten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Apollyon op 21-10-2008 23:23:03 ]
pi_62569498
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 22:56 schreef Re het volgende:

['Zou je iemand met ADHD kunnen herkennen aan bepaalde trekken in de communicatie op een forum ?']

zodat je er nog een labeltje aan vast kan plakken als je weer eens aan het miscommuniceren bent... nooit eens bij stilgestaan dat het misschien aan jou ligt?
Ik heb lang nagedacht of ik die cynische opmerking zou laten staan, maar ik heb die toch gepost.

Ik praat over iets en ik krijg het verwijt dat ik stigmatiseer; niet eens, maar vaker. Dat is de strekking ook van deze topic.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 23:32:37 #125
187328 B1nulnul
telefoon te koop
pi_62569914
quote:

Je schrijft niet zozeer formeel als warrig en onduidelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')