abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62540736
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 21:48 schreef Apollyon het volgende:
Autisten geven blijk van waarde aan vaste denkpatronen (religie) en een voorkeur voor dieren; je kunt het allemaal terugvinden in de literatuur. Niet alle en niet iedereen ... Je moet zo voorzichtig zijn.
Als je iedere karaktereigenschap kan aanvoeren als een algemeen kenmerk van een bepaalde stoornis, kun je bezig blijven. Bijvoorbeeld: psychopaten houden van de kleur rood. Niet alle en niet iedereen... Je moet zo voorzichtig zijn. En ik denk dat ze van de kleur rood houden, omdat het geweld symboliseert, en psychopaten houden van geweld, niet waar? Nou zijn er vast psychopaten te vinden die van de kleur rood houden, dus dat deel van het syllogisme is waar, maar daar volgt geenszins uit dat het houden van de kleur rood ook maar iets met psychopaten te maken heeft.

Ik kan ook niet genoeg benadrukken dat ik, als autist, niet in God geloof en inderdaad een fervent dierenliefhebber ben... als ze zich dood op mijn bord bevinden that is.
quote:
Wat jij zwaar beledigen noemt, is een grapje. En elke homo, die zichzelf waardeert, ziet dat ook als een geintje.
Ook dat is een misvatting. Zoals ik al eerder zei, korte tenen hebben is niet voorbehouden aan autisten.
quote:
Moet ik naar de psychiater, omdat ik een punt aanhaal wat ikzelf heb meegemaakt ? Met referte aan autisme ? Volgens mij haal ik slechts die zaken aan, die redelijkheid betrachten en betreft het hier een discussie omtrent : 'Ik kwam iemand met autisme tegen op het internet; wat nu ?'
Nee, net zo goed als het geen symptoom is van autisme als iemand op een bepaalde wijze op jou reageert die jij als ongewenst ziet.
pi_62540986
@Ophelia_ ... heb jij de diagnose autistisch ?
@Black_Tulip ... ik heb het over de uitvergroting van karaktereigenschappen waardoor de diagnose 'autisme' is opgetekend !

... sorry voor de accenten ...

Ik probeer een serieus onderwerp aan te brengen ten aanzien van sommige reacties van sommige mensen en geef daaraan een verklaring in sommige situaties. Wat moet je toch voorzichtig zijn met je woorden

Wat ik zeg is niet generaliserend voor elke autist, maar wel een eigenschap die velen delen. Mag ik dat zeggen ? Is dat niet feitelijk, waarop een diagnose vaak is gebaseerd ?

... ik baseer mijn mening puur op de wetenschap en ... op mijn persoonlijke ervaringen. Lees mijn mening en aanvaart die; dat is alles: accepteer mijn mening.
pi_62541093
Nee, Apollyon, de diagnose autisme is niet gebaseerd op het batterij aan negatieve karaktereigenschappen wat jij hier de revue laat passeren. Als jij denkt dat het wel zo is, dan raad ik je aan om nog wat meer wetenschappelijke literatuur te lezen en wat meer ervaringen op te doen met de hoogfunctionerende autisten die Fok rijk is.
pi_62541194
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 21:48 schreef Apollyon het volgende:

[..]

Ik probeer te nuanceren en geef voorbeelden; meen ik ...

Autisten geven blijk van waarde aan vaste denkpatronen (religie) en een voorkeur voor dieren; je kunt het allemaal terugvinden in de literatuur. Niet alle en niet iedereen ... Je moet zo voorzichtig zijn.
Dan mag jij de literatuur noemen, kijk ik of ik het in de kast heb staan want ik heb duidelijk andere literatuur gelezen dan jij.
quote:
Wat jij zwaar beledigen noemt, is een grapje. En elke homo, die zichzelf waardeert, ziet dat ook als een geintje.

[...]
Voor jou was het een geintje, voor hem niet gezien zijn reactie, vandaar dat ik "zwaar beledigd" gebruik. Het lijkt erop dat je hem gekwetst hebt met die opmerking, dat kun je lange tenen noemen, aan de andere kant kun je ook de conclusie trekken dat je schijnbaar over de schreef bent gegaan.

Verder kan ik nu Black_Tulip gaan herhalen maar zij beschrijft het erg goed.
pi_62541404
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 22:15 schreef Apollyon het volgende:
@Ophelia_ ... heb jij de diagnose autistisch ?
Dat zou je wel goed uitkomen hè, dan kon je met terugwerkende kracht al mijn reacties daarop afschuiven. Nee dus.
quote:
@Black_Tulip ... ik heb het over de uitvergroting van karaktereigenschappen waardoor de diagnose 'autisme' is opgetekend !

... sorry voor de accenten ...

Ik probeer een serieus onderwerp aan te brengen ten aanzien van sommige reacties van sommige mensen en geef daaraan een verklaring in sommige situaties. Wat moet je toch voorzichtig zijn met je woorden

Wat ik zeg is niet generaliserend voor elke autist, maar wel een eigenschap die velen delen. Mag ik dat zeggen ? Is dat niet feitelijk, waarop een diagnose vaak is gebaseerd ?

... ik baseer mijn mening puur op de wetenschap en ... op mijn persoonlijke ervaringen. Lees mijn mening en aanvaart die; dat is alles: accepteer mijn mening.
Autisme wordt niet gediagnosticeerd op basis van uitvergrote karaktereigenschappen, wat dat ook mogen zijn.

Wat ik zie is iemand die met terugwerkende kracht geobserveerde eigenschappen die hem niet bevallen toeschrijft aan een stoornis, en daarbij zegt dat die eigenschappen bij veel individuen met die stoornis voorkomen zonder daar bewijs in de vorm van bronvermelding voor geeft.
Een mening mag je geven maar die zonder onderbouwing poneren als waarheid is niet slim.
pi_62541563
Overigens Apollyon, als je serieus geïnteresseerd bent kun je hier meer lezen het diagnosticeren van autisme, of eigenlijk de criteria ervoor. Mijn DSMIV exemplaar heb ik niet bij de hand maar voor zover ik kan zien klopt wat daar staat.
pi_62541564
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 22:18 schreef Black_Tulip het volgende:
Nee, Apollyon, de diagnose autisme is niet gebaseerd op het batterij aan negatieve karaktereigenschappen wat jij hier de revue laat passeren ... en (probeer) wat meer ervaringen op te doen met de hoogfunctionerende autisten die Fok rijk is.
Ik haal slechts enkele kenmerken aan. Deze kenmerken worden beschreven in de literatuur en je geeft het zelf al aan. Mensen met Asperger zijn hoogst intelligent, maar kunnen enorm slecht tegen een grapje, want ze vatten het niet ...
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 22:21 schreef _Ophelia_ het volgende:
Dan mag jij de literatuur noemen, kijk ik of ik het in de kast heb staan want ik heb duidelijk andere literatuur gelezen dan jij.
Dan moet je nog eens goed gaan lezen en niet zo selectief ...

---

Ik blijf mezelf herhalen ... wordt vervelend, zo ...
pi_62541695
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 22:21 schreef _Ophelia_ het volgende:
Verder kan ik nu Black_Tulip gaan herhalen maar zij beschrijft het erg goed.
Dankjewel, je doet het zelf ook niet slecht

En je hebt een toffe avatar.
pi_62541798
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 22:32 schreef Apollyon het volgende:
Ik haal slechts enkele kenmerken aan. Deze kenmerken worden beschreven in de literatuur en je geeft het zelf al aan. Mensen met Asperger zijn hoogst intelligent, maar kunnen enorm slecht tegen een grapje, want ze vatten het niet ...
Dat eerste is niet waar. Mensen met Asperger varieren van gemiddeld begaafd tot hoogbegaafd. Daarmee zijn ze wel een stuk intelligenter dan klassieke autisten, wiens intelligentie varieert van laagbegaafd tot hoogbegaafd, maar zich vaak toch in het hokje laagbegaafd schijnt te bevinden. Dat tweede is wel waar, maar dat heeft niet per se alle andere nare eigenschappen die je hebt genoemd in dit topic tot gevolg.
pi_62541961
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 22:36 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Dankjewel, je doet het zelf ook niet slecht

En je hebt een toffe avatar.
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 22:39 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Dat eerste is niet waar. Mensen met Asperger varieren van gemiddeld begaafd tot hoogbegaafd. Daarmee zijn ze wel een stuk intelligenter dan klassieke autisten, wiens intelligentie varieert van laagbegaafd tot hoogbegaafd, maar zich vaak toch in het hokje laagbegaafd schijnt te bevinden. Dat tweede is wel waar, maar dat heeft niet per se alle andere nare eigenschappen die je hebt genoemd in dit topic tot gevolg.
Dat tweede is zeker waar, een grapje wat niet begrepen wordt levert in de meeste gevallen een niet begrijpende blik op. De gemiddelde persoon met de diagnose Asperger herkent die momenten echt wel.
pi_62542043
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 22:46 schreef _Ophelia_ het volgende:
Dat tweede is inderdaad waar, een grapje wat niet begrepen wordt levert in de meeste gevallen een niet begrijpende blik op. De gemiddelde persoon met de diagnose Asperger herkent die momenten echt wel.
Ik ken te weinig Aspergers om daar een uitspraak over te doen. Mijn ervaring is dat de manier waarop ik serieus inga op iets dat niet serieus bedoeld was (hoewel ik me zelden daadwerkelijk beledigd voel) veroorzaakt dat iemand lacherig gaat doen, zegt dat ik aan het happen ben en gelijk kenbaar maakt dat het niet serieus bedoeld was.
pi_62542083
Een simpele Wikipedia ... en dit is gewoon geaccepteerd :
"Asperger wordt tot het autismespectrum gerekend. Zoals bij andere stoornissen uit dit spectrum is er ... moeite met het (begrijpen) van sociale situaties, .... , een neiging tot vaste, rituele gewoonten (vgl. bijgeloof) (en) obsessief bezig zijn. Metaforen zijn voor mensen met Asperger vaak moeilijker te begrijpen, terwijl hun eigen metaforen juist voor de omgeving onbegrijpelijk zijn." http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Asperger

Mensen met Asperger kunnen niet tegen een grapje ...
pi_62542296
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 22:49 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik ken te weinig Aspergers om daar een uitspraak over te doen. Mijn ervaring is dat de manier waarop ik serieus inga op iets dat niet serieus bedoeld was (hoewel ik me zelden daadwerkelijk beledigd voel) veroorzaakt dat iemand lacherig gaat doen, zegt dat ik aan het happen ben en gelijk kenbaar maakt dat het niet serieus bedoeld was.
Je ziet niet dat er een grapje gemaakt wordt, dat is iets anders dan er niet tegen kunnen.
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 22:50 schreef Apollyon het volgende:
Een simpele Wikipedia ... en dit is gewoon geaccepteerd :
"Asperger wordt tot het autismespectrum gerekend. Zoals bij andere stoornissen uit dit spectrum is er ... moeite met het (begrijpen) van sociale situaties, .... , een neiging tot vaste, rituele gewoonten (vgl. bijgeloof) (en) obsessief bezig zijn. Metaforen zijn voor mensen met Asperger vaak moeilijker te begrijpen, terwijl hun eigen metaforen juist voor de omgeving onbegrijpelijk zijn." http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Asperger

Mensen met Asperger kunnen niet tegen een grapje ...
Dat klopt ook wel, de link die ik jou daarstraks gaf is de wetenschappelijke omschrijving. Bij een samenvatting en interpretatie als op WikiP gaat de nuance soms verloren. Als je over zo'n uitleg nog een eigen interpretatie gooit, bijvoorbeeld dierenliefde als ritueel, kan het wel eens zijn dat dat in een enkel geval klopt maar in het algemeen kan het gebeuren dat je de plank compleet misslaat.
pi_62542625
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 22:49 schreef Black_Tulip het volgende:
Mijn ervaring is dat de manier waarop ik serieus inga op iets dat niet serieus bedoeld was (hoewel ik me zelden daadwerkelijk beledigd voel) veroorzaakt dat iemand lacherig gaat doen, zegt dat ik aan het happen ben en gelijk kenbaar maakt dat het niet serieus bedoeld was.
Ja, en mag ik zeggen dat ik 'trots' op je bent, dat je zo open met deze topic meedoet ?

Je hapt wel, maar goed ...
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 22:58 schreef _Ophelia_ het volgende:
Dat klopt ook wel, de link die ik jou daarstraks gaf is de wetenschappelijke omschrijving. Bij een samenvatting en interpretatie als op WikiP gaat de nuance soms verloren. Als je over zo'n uitleg nog een eigen interpretatie gooit, bijvoorbeeld dierenliefde als ritueel, kan het wel eens zijn dat dat in een enkel geval klopt maar in het algemeen kan het gebeuren dat je de plank compleet misslaat.
Ik nuanceer ... de aanleg tot rituelen en overdreven dierenliefde vanwege de contactstoornis met mensen.
pi_62542982
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 23:12 schreef Apollyon het volgende:
Grapje ! ....

...

Weer serieus ... en even niet alles zo scherp nemen, als het is gesteld : 'Met een autist. kun je relatief snel een conflict hebben. Dit is eerder een positieve boodschap aan niet-autisten, dan een negatieve boodschap aan autisten : Ik vraag om begrip
pi_62543311
quote:

[..]

Ja, en mag ik zeggen dat ik 'trots' op je bent, dat je zo open met deze topic meedoet ?

Dat leest behoorlijk denigrerend weg, de enige manier waarop Black_Tulip hier hapt is wanneer jij dit hele topic bewust uit je duim gezogen hebt. Ze beschrijft juist erg duidelijk waar het in Asperger om draait.
quote:
[..]

Ik nuanceer ... de aanleg tot rituelen en overdreven dierenliefde vanwege de contactstoornis met mensen.
Je interpreteert, er staat een voorbeeld in over een kind wat een fantasievriendje creëert rondom een huisdier en daar maak jij "overdreven dierenliefde vanwege de contactstoornis met mensen" van. Dat een kind! met asperger soms! een fantasievriendje bedenkt rondom een knuffel of huisdier zegt niets over dierenliefde of rituelen in het algemeen.

Lees de link die ik je eerder gaf, wat daar staat is erg abstract maar dat is wel waar het daadwerkelijk om draait zonder voorbeelden, waarvan ik het idee heb dat jij ze als algemene waarheid leest. Mocht er iets niet duidelijk zijn of wil je uitleg dan ga ik daar met liefde op in (morgen).
pi_62543337
quote:
Natuurlijk. Gezien je negatieve verwachtingen van autisten is het positief om te horen dat ik deze verwachtingen overstijg. Maar ik had ook niets anders verwacht eigenlijk.
quote:
Aanleg tot rituelen hebben autisten zeker. Overdreven dierenliefde als algemeen kenmerk heb ik nog niet eerder gezien en ik denk eigenlijk dat het niet opgaat. En het lijkt me onzin dat het veroorzaakt wordt door de contactstoornis met mensen. Aanleg tot rituelen en een contactstoornis met mensen zijn twee kenmerken van autisme, maar het een wordt niet veroorzaakt door het ander.
pi_62543449
Overigens een nieuwsgierige vraag voor ik naar bed ga, aangezien de diagnose asperger vaak later gegeven wordt dan klassiek autisme, Black_Tulip, hoe oud was jij toen je gediagnosticeerd werd?

[ Bericht 1% gewijzigd door _Ophelia_ op 20-10-2008 23:47:50 ]
pi_62543504
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 22:58 schreef _Ophelia_ het volgende:
Je ziet niet dat er een grapje gemaakt wordt, dat is iets anders dan er niet tegen kunnen.
Muah. Ik kon vroeger ook een stuk slechter tegen een plagerijtje dan iemand anders. Daarentegen werd ik vaak genoeg wel echt gepest overigens.
pi_62543603
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 23:42 schreef _Ophelia_ het volgende:
Overigens een nieuwsgierige vraag voor ik naar bed ga, aangezien de diagnose asperger later gegeven wordt dan klassiek autisme, Black_Tulip, hoe oud was jij toen je gediagnosticeerd werd?
Vlak voor mijn 17e verjaardag. Mijn ouders hadden bij de overgang van groep 2 naar groep 3 door dat er iets aan de hand was en daar begon de 'malle molen' (waar ik eigenlijk vooral goede ervaringen aan heb overgehouden). Ik werd eerst gediagnosticeerd met ADHD, maar mijn ouders waren het daar niet mee eens, omdat ik niet hyperactief was. Rond mijn 14e (of zoiets) heb ik een jaartje bij een psycholoog gelopen die Asperger vermoedde, maar het niet durfde te diagnosticeren. Vlak voor mijn 17e kwam ik bij een psychiater die binnen vijf minuten wist te vertellen dat ik Asperger had. Van hem heb ik een jaar therapie gehad en sindsdien gaat het heel goed met me.
pi_62545421
Nogmaals @_Ophelia_ en vooral @Black_Tulip ... ik val niemand aan; ik heb geen kritiek, maar ik constateer enkele feiten rond mijn persoon. Ik probeer het wellicht bespreekbaar te maken, dat sommige mensen niet 'juist reageren'. Dit is geenzins persoonlijk bedoeld voor enige autist [als ik dat woord nog mag gebruiken]. En voel dit ook niet zo. Ik zeg ook niet, dat 'ik de wijsheid in pacht heb'; maar ik reageer na persoonlijke ervaringen, dus zeker legitiem.

Als je een geslaagde zakenman bent, heb ik 'meer medelijden met je', omdat dan een 'psychopatisch profiel om de hoek komt kijken'.

Iedereen heeft wel iets ... ik belichtte slechts een klein onderdeel in de communicatie-schakel tussen mensen en het punt, waar het soms fout kan gaan. Ik ben blij, dat de moderators hebben ingezien dat ik een serieuze topic heb geopend, want deze topic was bijna gesloten, terwijl dat absoluut niet nodig hoeft te zijn.

Ik heb een uitgesproken mening ... misschien ben ik wel de autist (Grapje)
pi_62547161
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 01:52 schreef Apollyon het volgende:
Nogmaals @_Ophelia_ en vooral @Black_Tulip ... ik val niemand aan; ik heb geen kritiek, maar ik constateer enkele feiten rond mijn persoon. Ik probeer het wellicht bespreekbaar te maken, dat sommige mensen niet 'juist reageren'. Dit is geenzins persoonlijk bedoeld voor enige autist [als ik dat woord nog mag gebruiken]. En voel dit ook niet zo. Ik zeg ook niet, dat 'ik de wijsheid in pacht heb'; maar ik reageer na persoonlijke ervaringen, dus zeker legitiem.
Lieve Apollyon, ik geloof dat niemand zich echt persoonlijk voelt aangevallen door jouw verhaal. Dat mensen niet altijd reageren zoals een ander dat zou willen of verwacht is niets nieuws en al jaren bespreekbaar. Om die reden worden er al jaren sociale vaardigheidstrainingen gegeven aan allerlei soorten kinderen en volwassen. Dat is tegelijkertijd wat ik en anderen jou willen laten inzien, dat de situaties en kenmerken die jij beschrijft (ondanks dat jij ze schijnbaar alleen gezien hebt bij autisten) bij allerlei mensen voorkomen en geen directe relatie hebben met een stoornis, het zijn gewone persoonlijkheidskenmerken, karaktertrekken.

Er zijn zeker bepaalde kenmerken die sterker zichtbaar zijn bij veel (maar niet alle) mensen met een autismespectrumstoornis. Dat hele spectrum is overigens enorm breed, het gaat van mensen die nooit leren kruipen, voor wie je bijvoorbeeld de gordijnen dicht moet doen omdat ze anders de hele dag in de zon staren maar waar je geen contact mee kunt maken. Van plantjes dus tot de mensen met asperger waaraan je vaak weinig merkt.
quote:
Als je een geslaagde zakenman bent, heb ik 'meer medelijden met je', omdat dan een 'psychopatisch profiel om de hoek komt kijken'.

Een geslaagde zakenman heeft per definitie psychopatische kenmerken?
Ik volg je hier niet echt.
quote:
Iedereen heeft wel iets ... ik belichtte slechts een klein onderdeel in de communicatie-schakel tussen mensen en het punt, waar het soms fout kan gaan. Ik ben blij, dat de moderators hebben ingezien dat ik een serieuze topic heb geopend, want deze topic was bijna gesloten, terwijl dat absoluut niet nodig hoeft te zijn.

Ik heb een uitgesproken mening ... misschien ben ik wel de autist (Grapje)
Een uitgesproken mening komt voor bij individuen met allerlei stoornissen
Maar ik krijg het idee dat het niet direct over autisme gaat maar dat jij autisme als kapstokwoord gebruikt voor mensen die moeite hebben met het communiceren met andere mensen of mensen die gewoon niet zo aardig zijn. En dat het eigenlijke onderwerp is 'waarom reageren die mensen zo'.

En voor ik het vergeet: De autist bestaat niet, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:11:51 #98
223256 Walging
ongeleid projectiel
pi_62552287
Jezus Christus ik erger me echt zo aan die schuingedrukte woorden van je dat ik het topic niet eens meer kan lezen.

Maar ik zal ook wel een autist zijn.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:13:40 #99
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62552332
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 13:11 schreef Walging het volgende:
Jezus Christus ik erger me echt zo aan die schuingedrukte woorden van je dat ik het topic niet eens meer kan lezen.

Maar ik zal ook wel een autist zijn.
Ik erger me ook. Het is bijna compulsief en het dient geen enkel doel.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:16:06 #100
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_62552418
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 13:13 schreef SHE het volgende:

[..]

Ik erger me ook. Het is bijna compulsief en het dient geen enkel doel.
Sommige personen kunnen gewoon niet juist reageren in een bepaalde omgeving.
Misschien moet ie Bourdieu en Goffman eens lezen over reageren in een omgeving.
[KNE]-Mod
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')