quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 11:34 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee hoor, abortus was er al wel voordat er heren in witte jassen waren. Engeltjesmaakster is het op een na oudste beroep ter wereld.
Abortus komt dan ook evenveel (en vaak meer) voor in landen waar abortus wettelijk gesproken verboden is en er (dus) geen legale medische zorg voor bestaat.
Je zal toch eerst moeten bewijzen dat er überhaupt een God bestaat voor je dat als argument in een discussie kan gebruiken. En daartoe zal je (zoals Haushofer al aanvoelde) eerst God moeten definiëren.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 11:13 schreef Bastian het volgende:
[..]
Ok, ik wilde God eigenlijk niet noemen want dat zou voor jullie de geloofwaardigheid omlaag brengen.
Maar... Ik denk dat God ons gevormd heeft vóór onze geboorte. Het is ook door toedoen van God dat we uberhaupt zwanger kunnen worden als mensheid. God maakt leven. Wie zijn wij om dat leven af te breken? (geld ook voor euthenasie, maar dat is andere discussie!)
Dat denk ik niet omdat TS niet van plan is zich open te stellen voor andere gedachten. TS heeft een overtuiging en die draagt hij uit, verder niets.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 11:52 schreef Black_Tulip het volgende:
Het lijkt me duidelijk dat de TS uit het vorige topic niet beschikt over de intelligentie om jullie argumenten, analogieën en dergelijke volledig te doorgronden. Eigenlijk zou er een samenvatting in Jip en Janneke taal moeten zijn, misschien dringt het dan door...
Zolang het bestaan van God niet bewezen is lijkt me dat je met dit standpunt ontzettend voorzichtig moet zijn om het op te leggen aan anderen. Mensen die voorstander van de legalisering van abortus zijn, verplichten abortus niet; dus jij kunt voor jezelf altijd Gods weg volgen, mocht je dat nodig achten. Ik vind dat een legitiem standpunt voor een persoonlijke levensovertuiging, maar niet voor een verplichte wetgeving.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 11:13 schreef Bastian het volgende:
Ok, ik wilde God eigenlijk niet noemen want dat zou voor jullie de geloofwaardigheid omlaag brengen.
Maar... Ik denk dat God ons gevormd heeft vóór onze geboorte. Het is ook door toedoen van God dat we uberhaupt zwanger kunnen worden als mensheid. God maakt leven. Wie zijn wij om dat leven af te breken? (geld ook voor euthenasie, maar dat is andere discussie!)
Ik heb volgens mij vooral geargumenteerd tegen de argumenten van de tegenstanders van abortus, de discussie waarom abortus wél mag is nog net een iets andere; hiervoor moet je volgens mij duidelijk maken wat je onder leven (of b.v. een persoon) verstaat. Sowieso is dat een belangrijke discussie inzake euthanasie, maar ook stemrecht. Zulk soort zaken worden gekoppeld aan bepaalde verstandelijke vermogens, zelfreflectie, intentie en een wil. Iemand die 2 is mag nog niet stemmen; maar iemand die geheel gedementeerd en kinds is, kan die dat nog wel? Is de leeftijdsgrens hier een goed criterium? Evenzo met abortus, of het moorden van wezens, wat zijn essentiële criteria m.b.t. (zelf)bewustzijn om een wezen het leven te mogen ontnemen?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 11:52 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik schaar me bij de "pro-choice" groep overigens, en ik wilde jullie even bedanken omdat ik zelden zulke sterke en goed uitgewerkte argumenten heb gezien voor die positie, maar ik vraag me af waarom jullie überhaupt zoveel moeite hebben gedaan. Het lijkt me duidelijk dat de TS uit het vorige topic niet beschikt over de intelligentie om jullie argumenten, analogieën en dergelijke volledig te doorgronden. Eigenlijk zou er een samenvatting in Jip en Janneke taal moeten zijn, misschien dringt het dan door... Daarmee wil ik niet zeggen dat een "pro-life" standpunt niet kan worden verdedigd met goede argumenten, maar ik heb het vooralsnog niet gezien en dat vind ik eigenlijk jammer.
Mits ik bij de groep van 1 van de 5 hoor kan ik ik me best in dit geloof vindenquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 12:33 schreef Iblis het volgende:
Als gedachte-experiment: iemand anders die claimt dat zijn God zegt dat polygamie een groot goed is, en dat daarom 4 van de 5 jongetjes gedood moeten worden opdat elke man genoeg vrouwen heeft, wat zou je daar van vinden? Ik zou daar niet zo op zitten te wachten eigenlijk, ook al kan hij 3000 pagina's aan ‘heilige geschriften’ aandragen die aantonen dat het Gods wil is.
Dat is ook nog een optie. Maar het is moeilijk om te definiëren wat er nou precies aan de hand is: weigeren gebruik te maken van je intelligentie of eenvoudigweg niet over voldoende intelligentie beschikken.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 12:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat denk ik niet omdat TS niet van plan is zich open te stellen voor andere gedachten. TS heeft een overtuiging en die draagt hij uit, verder niets.
Ik ken een moslim die voor zichzelf heeft besloten dat evolutie onzin is. God heeft de mens gemaakt en zo is het. Als hij dan op TV op een wetenschappelijk programma stuit schud hij na 5 minuten zijn hoofd en zet het af. Niet omdat hij het niet begrijpt maar omdat hij het niet accepteert.
Volgens mij is dat maar een miniem verschil. Min keer min = plus en zoquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 12:37 schreef Iblis het volgende:
Ik heb volgens mij vooral geargumenteerd tegen de argumenten van de tegenstanders van abortus, de discussie waarom abortus wél mag is nog net een iets andere; hiervoor moet je volgens mij duidelijk maken wat je onder leven (of b.v. een persoon) verstaat.
Eens. Er komt van alles bij kijken.quote:Sowieso is dat een belangrijke discussie inzake euthanasie, maar ook stemrecht. Zulk soort zaken worden gekoppeld aan bepaalde verstandelijke vermogens, zelfreflectie, intentie en een wil. Iemand die 2 is mag nog niet stemmen; maar iemand die geheel gedementeerd en kinds is, kan die dat nog wel? Is de leeftijdsgrens hier een goed criterium? Evenzo met abortus, of het moorden van wezens, wat zijn essentiële criteria m.b.t. (zelf)bewustzijn om een wezen het leven te mogen ontnemen?
Beetje gevaarlijk om tegenstanders 'dom' te noemen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 13:04 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat is ook nog een optie. Maar het is moeilijk om te definiëren wat er nou precies aan de hand is: weigeren gebruik te maken van je intelligentie of eenvoudigweg niet over voldoende intelligentie beschikken.
Ik ben er ook niet zo weg van, maar ik zie dat of de uitleg van Papierversnipperaar als de enige plausibele verklaring waarom het ene na het andere goed uitgewerkte argument gewoon genegeerd wordt.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 13:25 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Beetje gevaarlijk om tegenstanders 'dom' te noemen.
Ik wacht op Scaurus..quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 11:52 schreef Black_Tulip het volgende:
Daarmee wil ik niet zeggen dat een "pro-life" standpunt niet kan worden verdedigd met goede argumenten, maar ik heb het vooralsnog niet gezien en dat vind ik eigenlijk jammer.
Dat is zo, ik denk dat het punt wat je onder leven verstaat (voor mij) een tamelijk essentieel punt is. En dat leven funderen in alleen een biologische indeling bij een bepaald soort niet steekhoudend is. Dat acht ik niet veel of veel minder willekeurig dan zeggen: ‘mannen zijn geen leven’ of ‘aziaten zijn geen leven’; sterker nog, zulke grenzen liggen aan de oorsprong van slavernij en onderdrukking van minderheden.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 13:15 schreef Black_Tulip het volgende:
Volgens mij is dat maar een miniem verschil. Min keer min = plus en zoEen argument tegen een argument tegen abortus wordt vanuit dezelfde visie gebracht als een argument voor abortus. Bovendien was er al een
klein beetje een discussie gaande over wat je over leven verstaat.
Maar goed, als je meent eigenlijk nog geen argumenten te hebben gegeven voor abortus, waarom vind je dat het mag?(aangenomen dat je vindt dat het mag, maar dat dacht ik dus al af te kunnen leiden)
Behalve dan wanneer je een foetus als een 'persoon' ziet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:20 schreef sigme het volgende:In geval van abortus beschikt een vrouw over haar lijf. Een persoon beschikt over zichzelf.
Dat zou je inderdaad zou kunnen formuleren.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:20 schreef sigme het volgende:
Maar Iblis, als ik jou goed begrijp, dan is juist wel/geen leven voor jou *niet* het punt.
Het doden van ongewenst leven acht jij verdigbaar als het leven maar 'waardeloos' genoeg is.
Ze beschikt ook over de embryo. En de vraag is of je die embryo (onvervreemdbare) rechten toekent, of niet. En welke rechten zwaarder wegen als ze beide rechten hebben. Dat is ook het verschil met infanticide, omdat afstaan na de geboorte geen betrekking heeft op het lijf van de vrouw.quote:Ik vind abortus heel erg onvergelijkbaar met euthanasie, voor mij is toch essentieel *wie* er beschikt over *wie*.In geval van abortus beschikt een vrouw over haar lijf. Een persoon beschikt over zichzelf.
Zelfbeschikking speelt ook een belangrijke rol in de vraag of je iemand / iets mag doden. Een appel, die weinig benul heeft van zelfbeschikking is daarom een vorm van leven waarbij het niet problematisch is die te doden. De aanstaande moeder heeft uiteraard een zelfbeschikkingsrecht, omdat het een zelfbeschikkingsmogelijkheid heeft, en als die mogelijkheid er is, dan vind ik dat je het recht moet toekennen. De embryo heeft die mogelijkheid en derhalve het recht niet. En wilsonbekwamen ook niet, en daarom is het volgens mij ook niet zinnig om hun dat recht te geven.quote:Bij zelfmoord beschikt een persoon over zichzelf. In geval van eutanasie beschikt een persoon over zichzelf maar voert een ander de wens uit. Zelfbeschikking waarbij de uitvoerende zich erin moet vinden. In geval van 'inslapen' van wilsonbekwamen beschikken derden over iemand. De persoon in kwestie is er niet in gekend, geen sprake van zelfbeschikking.
Ja, daar was ik wat onvoorzichtig. Ik doelde meer op hen die zo kinds zijn dat zelfs de spraak verloren is gegaan. Maar je zou wat mij betreft daar wel moeten kijken in hoeverre iemand nog handelingsbekwaam is qua stemmen, rekening beheren e.d. (en je ziet dan ook vaak dat kinderen de rekening beheren en de belasting doen, en dat vrijwilligers ‘helpen’ stemmen). Maar indien iemand echt niets meer kan, dan is het daarmee niet echt een ‘persoon’ meer. En voor de goede orde, dat zegt niet dat bejaarden uit de weg geruimd moeten worden, het geeft aan dat er onder bepaalde omstandigheden euthanasie te rechtvaardigen zou zijn.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 16:19 schreef sigme het volgende:
Hmm. Dat wilsonbekwamen geen zelfbeschikkingsmogelijkheid hebben lijkt me wat kort door de bocht. Een demente persoon kan lopen; praten; zich voor de trein werpen etc.
Nee, dat klopt. Bij de lijdende baby’s is het dan ook een behoefte het kind niet te laten lijden. Maar op zich is dit niet de issue. Indien iemand een blije baby zou willen doden en niemand het kind zou willen adopteren. dan maakt het niet uit dat het een blije baby is. Echter, naar verwachting zal het zich bij blije (gezonde) baby’s niet zo voordoen. Aangezien er waarschijnlijk stellen zijn die zo’n kind willen adopteren (en waarschijnlijk een stuk minder die een zwaar gehandicapt kind willen adopteren, wat hard is, maar wel de realiteit)quote:Gruwelijk lijdende babytjes zijn niet wilsonbekwamer dan blije babytjes.
Zou daar niet iets op te bedenken moeten zijn? Bijvoorbeeld een passage in het testament of iets dergelijks waarin staat dat als de persoon zwaar dementerend wordt, er euthanasie gepleegd mag worden? Ik ben er wel voor dat zoiets een keuze blijft.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 16:30 schreef Iblis het volgende:
Maar indien iemand echt niets meer kan, dan is het daarmee niet echt een ‘persoon’ meer. En voor de goede orde, dat zegt niet dat bejaarden uit de weg geruimd moeten worden, het geeft aan dat er onder bepaalde omstandigheden euthanasie te rechtvaardigen zou zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |