Vanmorgen vroeg vertrokken richting Houston. Het was druk op de weg.

![]()
Houston in zicht:
![]()
Ons eerste reisdoel was het Museum of Natural Science, voor een bezoek aan Body Worlds. En dat was zeker de moeite waard! Behalve de oorspronkelijke tentoonstelling, die de meeste mensen waarschijnlijk wel kennen van nieuws en/of internet, was er een 'Body Worlds 2' over het menselijk brein. Body Worlds is absoluut fascinerend, en als je ooit de kans krijgt om er naartoe te gaan, dan moet je dat zeker doen. Foto's maken was helaas niet toegestaan, maar er is op
de site genoeg te zien voor de liefhebbers. Ik heb nog twee leuke souvenirs meegenomen voor heiden6, maar ik ga hier uiteraard niet verklappen wat voor souvenirs.

Behalve de Body Worlds-tentoonstelling bezochten we ook een tentoonstelling over dinosaurussen, maar die viel erg tegen, zeker gezien de $ 15.00 per persoon die we ervoor neer moesten leggen (je moest voor elke tentoonstelling apart kaartjes kopen; Body Worlds was $ 25.00).
Buiten het Museum of Natural Science stond een monument voor
Sam Houston:
![]()
Toen we uitgekeken waren in het Museum of Natural Science, vertrokken we richting de Galleria, een gigantische 'mall' met werkelijk honderden winkels. Én met een ijsbaan dus:
![]()
Schaatsen bij 25-30 graden celcius.
Cor vond het wel een goed idee om naar Galveston te rijden; de plek die het tijdens Hurricane Ike het zwaarst te verduren heeft gehad. Galveston is een eiland aan de kust van de Golf van Mexico, waar je via een brug vanaf het vasteland kunt komen. Het is een heel toeristisch eiland met zon, zee en strand. Galveston ligt op ongeveer een uur ten zuiden van Houston.
Hadden we tot nog toe weinig gezien van de gevolgen van Ike; op Galveston was dat héél anders. Het is er een absolute teringbende. De mate van destructie is indrukwekkend. Een impressie:
Schroot langs de weg:
![]()
![]()
De kant van de weg was over het hele eiland één onafgebroken vuilnisbelt met schroot, huisraad, reclameborden, koelkasten...
Men was bezig om alle rotzooi naar een groot terrein vlak buiten de stad te brengen:
![]()
Het gaat nog wel een poosje duren voordat alles is opgeruimd.
We zijn naar de westpunt van het eiland gereden. Dit moet de kant zijn geweest waar Ike landde, gezien de nog veel grotere rotzooi dan op de rest van het eiland.
![]()
At the local bar:
![]()
Dit wás kortgeleden de ingang naar de Baja Beach Club:
![]()
Het interieur, met stalen palen die zijn omgebogen als was het spaghetti:
![]()
En ook voor beton draait een beetje orkaan zijn hand niet om:
![]()
Ex-huis:
![]()
Het is echt onvoorstelbaar wat zo'n orkaan aanricht. Veel mensen zijn echt álles kwijt. En het zijn de armsten die het hardst getroffen worden, want de stenen huizen kunnen er gewoon tegen. Het zijn de wat oudere, houten huizen waar soms niets van overblijft. En de verzekering (zo je die al hebt) dekt de schade vaak niet.
Op de heenweg zagen we ook veel boten op de snelweg liggen, maar het was nauwelijks mogelijk om hier foto's van te nemen omdat je niet kon stoppen en het deel van de weg waar de boten (en dan hebben we het niet over kleine roeibootjes, maar echt over pleziervaartuigen tot een meter of tien) lagen, was afgezet. Ik heb op de terugweg één boot kunnen vastleggen:
![]()
Eén boot lag dwars over de middenberm. Er hing een notice op van de county sherrif. Ik denk om aan te geven dat het ding afgevoerd en vernietigd wordt als niemand 'm claimt.
Het was niet alleen ellende op Galveston. Op de terugweg zijn we gestopt bij het strand en hebben Brian en Cor gezwommen in de Golf van Mexico. Het water was zeker twintig graden.
![]()
![]()
Toen weer terug richting Livingston. Bij Houston reden we een paar keer verkeerd. Er zijn zó ontzettend veel rijbanen (meestal zes naast elkaar) en zoveel megagrote klaverbladachtige constructies (alleen dan geen klavertjes vier maar klavertjes twintig

) en afslagen, dat de kans dat je verkeerd rijdt groot is, ondanks de GPS.
Onderweg hebben we gegeten bij 'Pueblo Viejo' ('Oude Pueblo'), een Mexicaans restaurant in Cleveland (niet de stad, maar een lokaal plaatsje met diezelfde naam). Je moet echt de tentjes op de back roads hebben wil je een beetje lekker eten. Alles wat langs de snelweg zit, hoort bij een keten (McDonald's, Whataburger, Jack in the Box, KFC, Wendy's en nog vele anderen, maar allemaal fastfoodzooi). Pueblo stelde ons niet teleur, ook al deed de inrichting denken aan een gemiddelde kantine. In Nederland vind ik het eten wat als 'Mexicaans' geldt, absoluut niet lekker, maar dit was heerlijk. De tent was ook van Mexicanen, dus ik neem aan dat dit écht Mexicaans was (en Tex-Mex natuurlijk, maar dat staat apart aangegeven).
Het was een lange dag. Ik heb het idee dat ik hier al een week ben in plaats van twee dagen...
[ Bericht 0% gewijzigd door Isegrim op 20-10-2008 13:35:57 ]