Dat is wat lastigquote:
Daar verschillen meningen over uiteraard, of Vista goed is of nietquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:00 schreef Saekerhett het volgende:
Wat dacht je van games?
En bijvoorbeeld Vista werkt toch prima? Waarom dan moeilijk gaan doen.
Die reactie krijg ik inderdaad ook vaak. Het zou mooi zijn om het meer mensen te laten kennen, maar er is gewoon weinig advertentiebudget omdat er geen/weinig geld mee verdiend wordt..quote:
juist die mensen zouden prima Ubuntu kunnen gebruikenquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:06 schreef DjDev het volgende:
Omdat mensen klik-klik-klik-klaar fijner vinden
Dat lukt tegenwoordig makkelijker met bijvoorbeeld Ubuntu dan Windows...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:06 schreef DjDev het volgende:
Mensen zijn bang voor nieuwe klik-klik-klik-klaar knopjesquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:07 schreef Klonk het volgende:
[..]
juist die mensen zouden prima Ubuntu kunnen gebruiken
Snap ikquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:06 schreef DjDev het volgende:
Okee, goeie. Kijk eens op de website van ubuntu. Je kan daar een cd bestellen en gewoon even kijken hoe je het vindt, zonder te installerenquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:06 schreef Cydex het volgende:
Ben geen gamer, gebruik mijn pc voor office, internet en photoshop. Graag een alternatief voor Vista (zat er op). Ik stoor me ontzettend aan de lange tijden van laden en vooral afsluiten van systeem.
Ik ben geen held op pc gebied en heb geen zin in problemen als ik Linux zal installeren. Weet niet wat op mijn weg komt en laat het daarom maar zo.
Wat kun je doen om Linux te promoten...
Vrijwillers per regio naar kneuzen zoals mij laten gaan en hulp bieden bij problemen of zelfs installeren.
wat een partij stierenpoepquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:09 schreef Hpzone het volgende:
Het probleem ligt denk ik op diverse vlakken;
Om te beginnen heb je natuurlijk het onbekende aspect, mensen weten niet wat het is en het voelt niet vertrouwd aan. Daarnaast zijn er weinig bekende programma's die ook op Linux werken, dus is support krijgen lastiger.Je kan niet je ervaringen en tips delen met anderen, omdat Windows zo enorm geïntegreerd is onder de mensen. Het installeren en updaten van programma's kan via diverse wegen, en gaat niet altijd dmv een installatiewizard.
Het is gewoon niet geschikt voor de beginnende gebruiker, en dit omvat het grootste gebied van de gebruikers. Computersupportbedrijven blijven hierdoor ook achter op Linux, omdat Windows veel meer gebruikt word. Pubers die thuis rommelen maken ook de start met Windows, en vinden Linux teveel gedoe om opnieuw te bestuderen vanaf 0.
My 2 cents
De meeste distributies van Linux, zoals Ubuntu, zijn ook "klik klik klaar" installaties. Daarna beschik je over een systeem met een browser, Open Office en nog wat standaard meuk.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:06 schreef DjDev het volgende:
Een paar honderd euro is niet reden genoeg?quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:12 schreef DjDev het volgende:
Overigens zie ik net zoals vele andere mensen geen reden om over te stappen op linux
De huis-tuin-en-keuken PC gebruiker koopt zijn computer met daarop Windows voorgeinstalleerd, die ziet helemaal niets van die paar honderd euro.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:17 schreef pfaf het volgende:Een paar honderd euro is niet reden genoeg?
Daarnaast genoeg voor- en nadelen, waarbij de eerste voor mij voor Linux in grotere getale zijn, maar dat is vrij persoonlijk...
Voor elke klaplul die een machine bij de Mediamarkt of een andere dozenschuiver weghaalt is dat natuurlijk compleet irrelevant, aangezien Windows gewoon meegeleverd is.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:17 schreef pfaf het volgende:
Een paar honderd euro is niet reden genoeg?
Dat is met Synaptic Package Manager ongeveer drie miljoen keer makkelijker dan bij Windows...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:15 schreef Weakling het volgende:
[..]
De meeste distributies van Linux, zoals Ubuntu, zijn ook "klik klik klaar" installaties. Daarna beschik je over een systeem met een browser, Open Office en nog wat standaard meuk.
De ellende begint zodra je extra software wil installeren
Nee, niet alles werkt op Windows. Er zijn een boel argumenten om dat onderuit te halen. Een exe op Linux aan de praat krijgen is overigens makkelijker dan een linux-executable op Windows aan de praat krijgen.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:14 schreef MrFl0ppY het volgende:
Je zegt het zelf al. Mensen krijgen Windows bij een nieuwe pc en voor office, internet en msn werkt windows prima. Zeker XP en Vista zijn prima voor dagelijks gebruik. Bovendien werkt alles op windows, hoef je bijna nergens op te letten terwijl een .exe bestand toch al omwegen nodig heeft om op Linux te werken. Net als .doc, omdat iedereen het gebruikt gaat niemand over want dan moet je allemaal moeilijk doen.
Eens, al ken ik een boel mensen die Linux niet of nauwelijks kennen.quote:Puur uit gemak, vrees voor het onbekende en Linux heeft nog steeds wel een nerd sfeertje eromheen hangen wat mensen afschrikt.
quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:19 schreef nietzman het volgende:
[..]
Voor elke klaplul die een machine bij de Mediamarkt of een andere dozenschuiver weghaalt is dat natuurlijk compleet irrelevant, aangezien Windows gewoon meegeleverd is.
Dat begrijp ik heus wel. Maar áls in een prachtige hypothetische Wereld iedereen dat nu eens niet zou doen, zou men een stuk goedkoper uit zijn.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:19 schreef Weakling het volgende:
[..]
De huis-tuin-en-keuken PC gebruiker koopt zijn computer met daarop Windows voorgeinstalleerd, die ziet helemaal niets van die paar honderd euro.
Ubuntu heeft alleen een cursus gebruikerservaring nodig, voor de rest is het prima. Het is niet erg intuitief...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:07 schreef Klonk het volgende:
[..]
juist die mensen zouden prima Ubuntu kunnen gebruiken
niet intutiefquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:25 schreef existenz het volgende:
[..]
Ubuntu heeft alleen een cursus gebruikerservaring nodig, voor de rest is het prima. Het is niet erg intuitief...
OpenOffice opent prima documenten uit MS Office, Met Pidgen kun je chatten met MSN-ers en The GIMP is een prachtig gratis alternatief voor Photoshop, waarmee je uiteraard weer PS-afbeeldingen kunt laden.... Ik zie niet in waarom dit redenen zouden moeten zijn...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:24 schreef StonedKinG het volgende:
Heel simpel, omdat de paketten waar op het werk / kantoor / thuis mee gewerkt wordt, niet op linux draaien.
Microsoft Office
MSN
(de meeste) Games
Photoshop
Ja, en dat laatste is dus het probleem. Voor Jan Alleman is bedrijfsnaam intuitief tegenwoordig...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:26 schreef Klonk het volgende:
[..]
niet intutief
men nemen een menu, en daar staan alle programma´s op soort bij elkaar in plaats van de naam van de producent, hoe makkelijk wil je het hebben
Hoezo is Ubuntu niet intuïtief? Vensters, taakbalk, startmenu, snelstart menu, alles hetzelfde als Windows...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:25 schreef existenz het volgende:
[..]
Ubuntu heeft alleen een cursus gebruikerservaring nodig, voor de rest is het prima. Het is niet erg intuitief...
90% van de mensen heeft helemaal geen zin om veel te gaan veranderen aan wat ze gekocht hebben ...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 12:58 schreef PiRANiA het volgende:
Het is natuurlijk zo dat Windows standaard verkocht wordt op een computer. Maar waarom blijven mensen hier hangen. Weten ze niet beter? Durven ze de overstap niet te maken?
er is geen direkt 'algemeen belang' erbij dat linux populair _moet_ worden... populariteit volgt meestal gewoon uit een product dat de wensen van de markt (en aanbieders) vervult, de juiste distributie en commerciele mogelijkheden bij die distributie.quote:Een tweede vraag is uiteraard wat er zou moeten gebeuren om Liinux populairder te maken.
Totaal mee oneens. Juist Windows XP en Vista slaan heden ten dage de plank compleet mis wb usability. Ze stappen van oude dogma's af en ruilen er slecht geteste meuk voor in.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:26 schreef existenz het volgende:
Maar de voornaamste reden: Omdat Linux jarenlang de gewone gebruiker genegeerd heeft en alleen bruikbaar was door ITérs met Linux kennis en niet door Jan Alleman. Hierdoor heeft Linux een gigantische achterstand opgelopen en een (voor sommige distro's inmiddels) verkeerd beeld gewekt.
Mjah, en elk programma werkt vervolgens weer volgens z'n andere grafische stelregels. Het is een opeenhoping van stijlen en daardoor totaal niet intuïtief.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:26 schreef Klonk het volgende:
niet intutief
men nemen een menu, en daar staan alle programma´s op soort bij elkaar in plaats van de naam van de producent, hoe makkelijk wil je het hebben
Da's nog wel meer aan de hedendaagse softwarebouwers te wijten, alles moet tegenwoordig maar hippe nieuwe interfaces hebben die nergens meer aan conformeren.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:30 schreef Slarioux het volgende:
Totaal mee oneens. Juist Windows XP en Vista slaan heden ten dage de plank compleet mis wb usability. Ze stappen van oude dogma's af en ruilen er slecht geteste meuk voor in.
Volgens onafhankelijke onderzoeken zijn mensen nog nooit zo tevreden geweest als over XP. En over Vista klagen alleen nerds, die bij XP klaagden dat er geen goede beveiliging was. Nu is die er wel en is die ook niet goed, maar ja op Linux typen ze wel om de haverklap "sudo bash" inquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:30 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Totaal mee oneens. Juist Windows XP en Vista slaan heden ten dage de plank compleet mis wb usability. Ze stappen van oude dogma's af en ruilen er slecht geteste meuk voor in.
zeker wel!! Sterker nog bij fedora zitten programma's als msn,office er standaard bij..99% draait op fedora die ook op windows draaienquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:24 schreef StonedKinG het volgende:
Heel simpel, omdat de paketten waar op het werk / kantoor / thuis mee gewerkt wordt, niet op linux draaien.
Microsoft Office
MSN
(de meeste) Games
Photoshop
En nog honderden pakketen zoals boekhoudpakketen voor het MKB, andere kantoorsoftware, drivers voor je randapparatuur die niet linux-compatible zijn, etc.
Dit lijkt me wel voldoende om op Windows te draaien als standaard gebruiker.
Mja, dat is misschien wel zo ja. The GIMP werkt bijvoorbeeld weer net wat anders dan Photoshop vanwege het ontbreken van een 'main-venster'...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:31 schreef nietzman het volgende:
[..]
Mjah, en elk programma werkt vervolgens weer volgens z'n andere grafische stelregels. Het is een opeenhoping van stijlen en daardoor totaal niet intuïtief.
Daar kun je lang of kort over lullen, maar de gemiddelde programmeernerd heeft gewoon geen kaas van usability gegeten.
Er is helemaal geen MSN en Office versie die op Linux draait. Wel een MAC versie en die is troep...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:36 schreef Schut85 het volgende:
[..]
zeker wel!! Sterker nog bij fedora zitten programma's als msn,office er standaard bij..99% draait op fedora die ook op windows draaien
Maar dat neemt niet weg dat jouw argument niet staande blijft voor mijn argumentatie dat OO hetzelfde kan als MS O, maar dan gratis en dat geen enkel bedrijf daar last van zal hebben.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:37 schreef existenz het volgende:
[..]
Er is helemaal geen MSN en Office versie die op Linux draait. Wel een MAC versie en die is troep...
Maar, volgens mij zal een groot gedeelte van de mensen dat met Windows werkt ook niet vaak b.v. een nieuwe videokaart aanschaffen, die zelf installeren, en de drivers installeren. Zodra er hardware 'van enig formaat' moet worden aangeschaft moet de buurjongen het toch komen fiksen, of het nou Windows of Linux zou zijn.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:20 schreef pfaf het volgende:
Hardware is een ander verhaal inderdaad.
Dat heb ik nergens beweerd. Dat was iemand anders. OO kan veel en wat de normale gebruiker nodigt heeft kan hij meer dan genoeg. Maar hij is niet gelijk aan MSO qua features, maar dat zit hem echt in dingen die je eigenlijk nooit gebruikt.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:39 schreef pfaf het volgende:
[..]
Maar dat neemt niet weg dat jouw argument niet staande blijft voor mijn argumentatie dat OO hetzelfde kan als MS O, maar dan gratis en dat geen enkel bedrijf daar last van zal hebben.
pfffttt ongelovelijk he! DIE IS ER WEL!! heb ze gedraaid en heb een testcase gehad van linux.(fedora) google maar is op bijv amsnquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:37 schreef existenz het volgende:
[..]
Er is helemaal geen MSN en Office versie die op Linux draait. Wel een MAC versie en die is troep...
Iedereen die met Windows overweg kan, kan dat ook met Ubuntu. Dat tweede ben ik met je eens, waarom veranderen van OS, als alles al (redelijk) werkt. ( redelijk, omdat ik wel 1 keer in de paar maanden bij m'n schoonfamilie langs moet om de spyware en virussen te verwijderen )quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:40 schreef MarMar het volgende:
Ik kan je er wel een antwoord op geven.
Ik denk dat de meeste huistuin en keuken pcgebruikers, waaronder ik mezelf reken, gewoon niet uit de voeten kunnen met linux.
En aangezien windows er toch al op staat en de dingen gaan zoals je wilt met msn en explorer en de huistuinenkeuken dingetjes, waarom zou je daar als leek dan aan gaan knutselen?
Dat doen wij huistuin en keuken gebruikers dus niet, we laten het gewoon zoals het uit de winkel kwam en als iets niet goed meer gaat gaan we terug naar die winkel.
Geen dependencies meer? Geen pakketmanager die speciefiek ondersteunt moet worden voor tientallen verschillende distri's?quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:14 schreef Klonk het volgende:
[..]
wat een partij stierenpoep
1: updaten in ubuntu is een kwestie van klikken als er een uitroepteken verschijnt, die updates zijn zowel voor programma´s als ubuntu zelf
Nee die is er niet. Microsoft maakt geen Office voor Linux en ook geen MSN. AMSN is niet van Microsoft en Open Office ook niet.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:42 schreef Schut85 het volgende:
[..]
pfffttt ongelovelijk he! DIE IS ER WEL!! heb ze gedraaid en heb een testcase gehad van linux.(fedora) google maar is op bijv amsn
Dat zal best, maar ik weet niet eens wat ubuntu is.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:42 schreef pfaf het volgende:
[..]
Iedereen die met Windows overweg kan, kan dat ook met Ubuntu. Dat tweede ben ik met je eens, waarom veranderen van OS, als alles al (redelijk) werkt. ( redelijk, omdat ik wel 1 keer in de paar maanden bij m'n schoonfamilie langs moet om de spyware en virussen te verwijderen )
Nou nee dus. Geen officiële clients.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:42 schreef Schut85 het volgende:
pfffttt ongelovelijk he! DIE IS ER WEL!!
Nou, dát zou met Linux echt prima kunnen volgens mij. Waarom zou je niet uit de voeten kunnen met Linux? Je hebt, zoals gezegd, een startmenu, desktop, een browser die er niet bizar vreemd uitziet, en daarnaast een tekstverwerker die er zoals Word uitziet en mail programma's die op Outlook Express lijken, en een chat programma dat helaas wel al die reclamebanners van MSN mist, maar verder toch prima werkt.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:40 schreef MarMar het volgende:
Ik kan je er wel een antwoord op geven.
Ik denk dat de meeste huistuin en keuken pcgebruikers, waaronder ik mezelf reken, gewoon niet uit de voeten kunnen met linux.
En aangezien windows er toch al op staat en de dingen gaan zoals je wilt met msn en explorer en de huistuinenkeuken dingetjes, waarom zou je daar als leek dan aan gaan knutselen?
Dat doen wij huistuin en keuken gebruikers dus niet, we laten het gewoon zoals het uit de winkel kwam en als iets niet goed meer gaat gaan we terug naar die winkel.
De pakketmanager is er nog steeds en dat is nog een onding. Wel verbeterd tov vroeger, maar voor de gewone gebruiker nog een onding. Je hebt hem echter niet direct nodig. Je kunt idd gewoon een icoontje drukken als er updates zijn en die installeert hij netjes voor je. Ik moest gisteren overigens wel 6x klikken voor dat dat ding uberhaubt opstartte...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:43 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Geen dependencies meer? Geen pakketmanager die speciefiek ondersteunt moet worden voor tientallen verschillende distri's?
Dan is het wel sterk verbeterd in de laatste 3 jaar.
Yup. Je klikt op je programma en dependencies worden automatisch meegeïnstalleerd. Zo zouden zelfs mijn ouders nog eens wat durven installeren, terwijl ze bij de aanblik van Windows Setup al snel hun blik van de monitor halen uit pure angst.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:43 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Geen dependencies meer? Geen pakketmanager die speciefiek ondersteunt moet worden voor tientallen verschillende distri's?
Dan is het wel sterk verbeterd in de laatste 3 jaar.
En als ze bij jou klaar zijn mag je ze doorsturen naar hier.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:06 schreef Cydex het volgende:
Ben geen gamer, gebruik mijn pc voor office, internet en photoshop. Graag een alternatief voor Vista (zat er op). Ik stoor me ontzettend aan de lange tijden van laden en vooral afsluiten van systeem.
Ik ben geen held op pc gebied en heb geen zin in problemen als ik Linux zal installeren. Weet niet wat op mijn weg komt en laat het daarom maar zo.
Wat kun je doen om Linux te promoten...
Vrijwillers per regio naar kneuzen zoals mij laten gaan en hulp bieden bij problemen of zelfs installeren.
Als je drivers van de fabrikant nodig hebt, werkt het dus niet out of the box…quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:41 schreef Salatrel het volgende:
de gemiddelde consument wil een product wat out of the box gelijk werkt. het grootste probleem voor zover ik dit in kan schatten is het feit dat driver support vanuit de fabrikant voor linux nog steeds slecht is.
Precies hetzelfde met Ubuntu hoor. Als jij nu hier achter m'n pc ging zitten kon je meteen met m'n Ubuntu overweg, dat garandeer ik je. Ubuntu is overigens een naam voor het besturingssysteem, net als Windows Vista.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:44 schreef MarMar het volgende:
[..]
Dat zal best, maar ik weet niet eens wat ubuntu is.
Klinkt wel een beetje als niburu
Niet vergeten dat de meeste pcgebruikers gewoon maar gebruikers zijn, net als met een wasmachine, ik weet welke knopjes ik in moet drukken, maar verder weet ik echt niet hoe het werkt
Die hebben ook allang een mooi icoontje die het automagisch doet en windows update is echt wel wat beter dan de pakketmanager in Ubuntu. Dat ding is qua UI ontzettend onhandig, zodra je het door hebt werkt het echter wel vrij snel.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:45 schreef pfaf het volgende:
[..]
Yup. Je klikt op je programma en dependencies worden automatisch meegeïnstalleerd. Zo zouden zelfs mijn ouders nog eens wat durven installeren, terwijl ze bij de aanblik van Windows Setup al snel hun blik van de monitor halen uit pure angst.
klopt maar het gaat om het feit dat je kan msnen en office kan gebruiken niet of het van bedrijf A of B isquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:44 schreef existenz het volgende:
[..]
Nee die is er niet. Microsoft maakt geen Office voor Linux en ook geen MSN. AMSN is niet van Microsoft en Open Office ook niet.
Helaas voor jou hadden we het over Microsoft Office/MSN voor Linux en niet iets anders....quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:48 schreef Schut85 het volgende:
[..]
klopt maar het gaat om het feit dat je kan msnen en office kan gebruiken niet of het van bedrijf A of B is
Kapitaal? Je bestelt hier: ( http://www.ubuntu-nl.org/ubuntu ) een gratis cd, stopt 'm in je pc en je hebt een (gestripte ) versie van Linux werkende. Bevalt 't installeer je 'm ( eventueel naast Windows ). Bevalt 't niet, start je je pc opnieuw op, haal je je cd eruit en heb je je vertrouwde Windows weer terug. Proberen kan nooit kwaad.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:46 schreef botterfly het volgende:
[..]
En als ze bij jou klaar zijn mag je ze doorsturen naar hier.
Ik hoor van echte nerds dat Linux gewoon veel beter is. Maar als ik er een kapitaal voor moet betalen om mijn comp op linux te laten draaien en iemand achter de hand te hebben om mij weer even uit de shit te helpen omdat ik weer iets verkeerd heb gedaan, dan werkt het gewoon niet en ga ik terug naar windows.
Liever niet maar voor deze NooB is er geen andere mgelijkheid.
Ja hoor ik sommige zeggen: die mogelijkheid moet je zelf creeeren. Maar dat doen wij dus niet! En daar zijn wij terug bij de vraagstelling van TS!
Kapitaal? Je kunt gratis CD's van b.v. Ubuntu thuisgestuurd krijgen.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:46 schreef botterfly het volgende:
Maar als ik er een kapitaal voor moet betalen om mijn comp op linux te laten draaien
En dat heb je niet met Windows? Ik ken genoeg Windows-gebruikers die ook iemand achter de hand nodig hebben om ze uit de shit te helpen als ze iets verkeerd hebben gedaan. Voor hen verandert dat niet als ze naar Linux overstappen. Het wordt er ook niet minder op. Ik heb vaak genoeg mensen gehad bij wie hun Windows in zeer obscure blauwe schermen duidelijk maakte dat er iets mis was. Zelfs niet eens meer wilde booten. Dat blijft het 'risico' als je met software werkt.quote:en iemand achter de hand te hebben om mij weer even uit de shit te helpen omdat ik weer iets verkeerd heb gedaan, dan werkt het gewoon niet en ga ik terug naar windows.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |