abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 oktober 2008 @ 12:58:24 #1
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_62431936
Een melding vooraf: Het is niet de bedoeling dat dit een Linux/Windows bash topic word. Graag opbouwende reacties of kritiek

Linux is niet populair onder thuisgebruikers. Ik denk dat ik dat wel kan stellen.
Toch zou bijvoorbeeld Ubuntu het prima voor 80% van de gebruikers die alleen maar msn gebruiken, surfen en tekstverwerken op de computer.

Het is natuurlijk zo dat Windows standaard verkocht wordt op een computer. Maar waarom blijven mensen hier hangen. Weten ze niet beter? Durven ze de overstap niet te maken?

Een tweede vraag is uiteraard wat er zou moeten gebeuren om Liinux populairder te maken.

Graag jullie commentaar!
pi_62431989
- Dat is niet relevant. -

[ Bericht 87% gewijzigd door Jo0Lz op 16-10-2008 15:36:31 ]
pi_62431991
Wat dacht je van games?

En bijvoorbeeld Vista werkt toch prima? Waarom dan moeilijk gaan doen.
pi_62432023
Onbekend maakt onbemind......
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:02:47 #5
136730 PiRANiA
pi_62432057
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:00 schreef SuperAttie het volgende:
Werk jij voor Linux TS?
Dat is wat lastig Linux is vrij gedecentraliseerd Ik ben wel Linux-gebruiker overigens
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:00 schreef Saekerhett het volgende:
Wat dacht je van games?

En bijvoorbeeld Vista werkt toch prima? Waarom dan moeilijk gaan doen.
Daar verschillen meningen over uiteraard, of Vista goed is of niet

Maar wat ik stel: voor 80% van de gebruikers zou het een prima alternatief zijn. Bijkomstigheid is natuurlijk dat, zoals jij stelt, games niet altijd werken. Toch werken de grootste games prima.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:04:42 #6
165512 MASD
Music is dead.
pi_62432104
"Linux, wasda?"
Long live music.
pi_62432139
Omdat mensen klik-klik-klik-klaar fijner vinden
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:06:13 #8
92117 Cydex
Pennywise but Poundfoolish
pi_62432141
Ben geen gamer, gebruik mijn pc voor office, internet en photoshop. Graag een alternatief voor Vista (zat er op). Ik stoor me ontzettend aan de lange tijden van laden en vooral afsluiten van systeem.
Ik ben geen held op pc gebied en heb geen zin in problemen als ik Linux zal installeren. Weet niet wat op mijn weg komt en laat het daarom maar zo.

Wat kun je doen om Linux te promoten...
Vrijwillers per regio naar kneuzen zoals mij laten gaan en hulp bieden bij problemen of zelfs installeren.
"Werk, en de vreugde komt vanzelf" - Goethe -
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:06:56 #9
136730 PiRANiA
pi_62432152
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:04 schreef MASD het volgende:
"Linux, wasda?"
Die reactie krijg ik inderdaad ook vaak. Het zou mooi zijn om het meer mensen te laten kennen, maar er is gewoon weinig advertentiebudget omdat er geen/weinig geld mee verdiend wordt..

Inhoudenlijk over "wasda": http://nl.wikipedia.org/wiki/Linux . Het is een besturingssysteem wat je in plaats van windows kunt gebruiken.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:07:48 #10
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_62432175
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:06 schreef DjDev het volgende:
juist die mensen zouden prima Ubuntu kunnen gebruiken
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:08:20 #11
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62432187
quote:
Dat lukt tegenwoordig makkelijker met bijvoorbeeld Ubuntu dan Windows...

De enige reden die ik kan bedenken is de games-ondersteuning en onwetendheid en de daar bijkomende angst.
pi_62432203
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:07 schreef Klonk het volgende:

[..]

Mensen zijn bang voor nieuwe klik-klik-klik-klaar knopjes
pi_62432207
Linux is voor mij vrij onbekend, omdat windows er met de paplepel ingegoten is...
Alhoewel ik wel geintereseerd zou zijn als ik er wat meer van af wist.
krijg t dit jaar nog wat van op school ben benieuwd heb t wel ooit op een virtuele omgeving geprobeerd maar ben niet zo ver gekomen
Gouwe tande zijn toch geen echte tande!
*Tot onze grooste spijt is de cursus omgaan met teleurstellingen afgelast.*
pi_62432208
Het probleem ligt denk ik op diverse vlakken;

Om te beginnen heb je natuurlijk het onbekende aspect, mensen weten niet wat het is en het voelt niet vertrouwd aan. Daarnaast zijn er weinig bekende programma's die ook op Linux werken, dus is support krijgen lastiger.Je kan niet je ervaringen en tips delen met anderen, omdat Windows zo enorm geïntegreerd is onder de mensen. Het installeren en updaten van programma's kan via diverse wegen, en gaat niet altijd dmv een installatiewizard.

Het is gewoon niet geschikt voor de beginnende gebruiker, en dit omvat het grootste gebied van de gebruikers. Computersupportbedrijven blijven hierdoor ook achter op Linux, omdat Windows veel meer gebruikt word. Pubers die thuis rommelen maken ook de start met Windows, en vinden Linux teveel gedoe om opnieuw te bestuderen vanaf 0.

My 2 cents
pi_62432224
Omdat mensen gewoontediertjes zijn, als ze hun leven lang windows gebruiken willen ze de moeite niet doen om te veranderen, daar hebben ze gewoon geen zin in. "Het moet werken, hoe het werkt boeit niet"
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:10:06 #16
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_62432228
Omdat Linux debiel veel keus bied. Mensen zien door de bomen het bos niet meer.

Zelfs het prachtig standaard Ubuntu moest zo nodig tienduizend splintervarianten krijgen. Gekkenwerk.
Ik ga naar huis.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:10:08 #17
136730 PiRANiA
pi_62432230
quote:
Snap ik

Het is tegenwoordig alleen wel zo dat linux qua gebruikersvriendelijkheid onwijs verbeterd is. Ik durf te beweren dat iemand met een gemiddelde kennis van computers Linux minstens zo makkelijk te installeren vindt als Windows
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:06 schreef Cydex het volgende:
Ben geen gamer, gebruik mijn pc voor office, internet en photoshop. Graag een alternatief voor Vista (zat er op). Ik stoor me ontzettend aan de lange tijden van laden en vooral afsluiten van systeem.
Ik ben geen held op pc gebied en heb geen zin in problemen als ik Linux zal installeren. Weet niet wat op mijn weg komt en laat het daarom maar zo.

Wat kun je doen om Linux te promoten...
Vrijwillers per regio naar kneuzen zoals mij laten gaan en hulp bieden bij problemen of zelfs installeren.
Okee, goeie. Kijk eens op de website van ubuntu. Je kan daar een cd bestellen en gewoon even kijken hoe je het vindt, zonder te installeren
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:12:09 #18
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_62432272
Markt lock-in. Vroeger werd alle software voor Windows geschreven omdat dat zo makkelijk programmeert. Nu heeft iedereen Windows, en is het een kwestie van gewenning. Plus, developen voor Linux is nog steeds moeilijker dan developen voor Linux en dat is de hele cru ook.
pi_62432274
Overigens zie ik net zoals vele andere mensen geen reden om over te stappen op linux
pi_62432285
Waarom zou iemand die alleen surft msnt en tekstverwerkt dan Linux willen? XP en Vista doen dit prima, en zoals TS zelf al zegt krijg je die erbij, waarom dan overstappen?
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:12:54 #21
19840 Libris
Live from Singapore
pi_62432292
Voornamelijk imago probleem denk ik. 'Linux is voor nerds, Linux is moeilijk'
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:14:56 #22
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_62432342
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:09 schreef Hpzone het volgende:
Het probleem ligt denk ik op diverse vlakken;

Om te beginnen heb je natuurlijk het onbekende aspect, mensen weten niet wat het is en het voelt niet vertrouwd aan. Daarnaast zijn er weinig bekende programma's die ook op Linux werken, dus is support krijgen lastiger.Je kan niet je ervaringen en tips delen met anderen, omdat Windows zo enorm geïntegreerd is onder de mensen. Het installeren en updaten van programma's kan via diverse wegen, en gaat niet altijd dmv een installatiewizard.

Het is gewoon niet geschikt voor de beginnende gebruiker, en dit omvat het grootste gebied van de gebruikers. Computersupportbedrijven blijven hierdoor ook achter op Linux, omdat Windows veel meer gebruikt word. Pubers die thuis rommelen maken ook de start met Windows, en vinden Linux teveel gedoe om opnieuw te bestuderen vanaf 0.

My 2 cents
wat een partij stierenpoep

1: updaten in ubuntu is een kwestie van klikken als er een uitroepteken verschijnt, die updates zijn zowel voor programma´s als ubuntu zelf
2: installeren is kippetje eitje, wederom Ubuntu als voorbeeld nemen, makkelijker dan software toevoegen/verwijderen klikken en dan de goeie categorie klikken kan het niet worden.
3: niet geschikt voor een beginnend gebruiker, ook flauwekul, als je windows kunt bedienen dan moet Ubuntu geen enkel probleem zijn
4: elke grote linux distro heeft perfecte forums, daar helpen mensen je snel in plaats van dat je aan het lijntje gehouden word door een helpdesk.

kortom: download Ubuntu eens, live cd erin proppen en dan kun je me gelijk geven
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:14:57 #23
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_62432343
Je zegt het zelf al. Mensen krijgen Windows bij een nieuwe pc en voor office, internet en msn werkt windows prima. Zeker XP en Vista zijn prima voor dagelijks gebruik. Bovendien werkt alles op windows, hoef je bijna nergens op te letten terwijl een .exe bestand toch al omwegen nodig heeft om op Linux te werken. Net als .doc, omdat iedereen het gebruikt gaat niemand over want dan moet je allemaal moeilijk doen.

Puur uit gemak, vrees voor het onbekende en Linux heeft nog steeds wel een nerd sfeertje eromheen hangen wat mensen afschrikt.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:15:47 #24
27648 Weakling
available in strong mint
pi_62432359
quote:
De meeste distributies van Linux, zoals Ubuntu, zijn ook "klik klik klaar" installaties. Daarna beschik je over een systeem met een browser, Open Office en nog wat standaard meuk.

De ellende begint zodra je extra software wil installeren of nog een stapje erger: nieuwe hardware. Hoewel de hardware ondersteuning steeds beter wordt, loop je toch nog steeds een goede kans tegen iets aan te lopen wat niet werkt.

Vervolgens moet je je gaan verdiepen in commandline opdrachten om het alsnog voor elkaar te krijgen. Daar kun je bij de standaard gebruikers niet mee aankomen, die wil gewoon dat zijn printertje, scannertje en webcam zonder gezeur werkt.

Een klein jaar terug heb ik Ubuntu nog geprobeerd. Installatie ging als een zonnetje. Daarna wilde ik mijn scanner aan de praat krijgen, lukte niet. Mijn webcam, lukte niet. Ook diverse software kreeg ik niet of nauwelijks fatsoenlijk geinstalleerd.

Begrijp met niet verkeerd, Linux is een pracht product, zolang alles maar "out of the box" werkt. Zodra je wat wil aanpassen wordt het in nogal wat gevallen een stuk lastiger dan Windows.

Daarnaast zal Linux ook niet snel populairder worden omdat de vrienden van de gebruiker ook geen Linux hebben, maar wel allerlei leuke programma's en spellen hebben die je ook wilt gebruiken. Beetje kip en het ei speelt ook mee dus.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_62432379
In aziatische landen is Linux wel populair. Hoe kom jij aan een percentage van 80 %?
Fedora 9 werkt perfect! Stabieler dan windows en minstens zo mooi als Vista. Als je Linux populair wilt maken moet je zorgen dat grote jongens zoals HP het standaard installeert op hun pc's. Maar het word al meegenomen als standaard OS bij bijv Acer(laptops) zag ik laatst in de folder.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:17:25 #26
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62432384
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:12 schreef DjDev het volgende:
Overigens zie ik net zoals vele andere mensen geen reden om over te stappen op linux
Een paar honderd euro is niet reden genoeg?
Daarnaast genoeg voor- en nadelen, waarbij de eerste voor mij voor Linux in grotere getale zijn, maar dat is vrij persoonlijk...
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:19:30 #27
27648 Weakling
available in strong mint
pi_62432422
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:17 schreef pfaf het volgende:Een paar honderd euro is niet reden genoeg?
Daarnaast genoeg voor- en nadelen, waarbij de eerste voor mij voor Linux in grotere getale zijn, maar dat is vrij persoonlijk...
De huis-tuin-en-keuken PC gebruiker koopt zijn computer met daarop Windows voorgeinstalleerd, die ziet helemaal niets van die paar honderd euro.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:19:54 #28
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_62432429
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:17 schreef pfaf het volgende:
Een paar honderd euro is niet reden genoeg?
Voor elke klaplul die een machine bij de Mediamarkt of een andere dozenschuiver weghaalt is dat natuurlijk compleet irrelevant, aangezien Windows gewoon meegeleverd is.
Ik ga naar huis.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:20:00 #29
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62432430
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:15 schreef Weakling het volgende:

[..]

De meeste distributies van Linux, zoals Ubuntu, zijn ook "klik klik klaar" installaties. Daarna beschik je over een systeem met een browser, Open Office en nog wat standaard meuk.

De ellende begint zodra je extra software wil installeren
Dat is met Synaptic Package Manager ongeveer drie miljoen keer makkelijker dan bij Windows...

Hardware is een ander verhaal inderdaad.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:20:59 #30
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_62432449
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:14 schreef MrFl0ppY het volgende:
Je zegt het zelf al. Mensen krijgen Windows bij een nieuwe pc en voor office, internet en msn werkt windows prima. Zeker XP en Vista zijn prima voor dagelijks gebruik. Bovendien werkt alles op windows, hoef je bijna nergens op te letten terwijl een .exe bestand toch al omwegen nodig heeft om op Linux te werken. Net als .doc, omdat iedereen het gebruikt gaat niemand over want dan moet je allemaal moeilijk doen.
Nee, niet alles werkt op Windows. Er zijn een boel argumenten om dat onderuit te halen. Een exe op Linux aan de praat krijgen is overigens makkelijker dan een linux-executable op Windows aan de praat krijgen.
quote:
Puur uit gemak, vrees voor het onbekende en Linux heeft nog steeds wel een nerd sfeertje eromheen hangen wat mensen afschrikt.
Eens, al ken ik een boel mensen die Linux niet of nauwelijks kennen.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:21:12 #31
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62432456
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:19 schreef nietzman het volgende:

[..]

Voor elke klaplul die een machine bij de Mediamarkt of een andere dozenschuiver weghaalt is dat natuurlijk compleet irrelevant, aangezien Windows gewoon meegeleverd is.
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:19 schreef Weakling het volgende:

[..]

De huis-tuin-en-keuken PC gebruiker koopt zijn computer met daarop Windows voorgeinstalleerd, die ziet helemaal niets van die paar honderd euro.
Dat begrijp ik heus wel. Maar áls in een prachtige hypothetische Wereld iedereen dat nu eens niet zou doen, zou men een stuk goedkoper uit zijn.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:21:47 #32
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_62432472
.doc bestanden openen prima on open office, wat standaard mee komt met Ubuntu. Daarnaast werken mijn geluidskaart en videokaart out-of-the-box in ubuntu, iets wat ik met windows nog niet mee heb gemaakt.

Toch is het lastig, je moet effe anders denken om linux te gebruiken. Mensen zijn gewend om een programmatje te downloaden van download.com en te installeren. Tja, dat dat in ubuntu vanuit je startmenu kan, dat is raar.
En The Gimp? Dat kan nooit zo goed als photoshop zijn, want het is gratis...
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:22:09 #33
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_62432482
Overigens gaan de meeste argumenten hier ook op voor Apple met Mac OS X, en als er een gemakkelijk en mooi OS is is dat het wel .
pi_62432536
Heel simpel, omdat de paketten waar op het werk / kantoor / thuis mee gewerkt wordt, niet op linux draaien.

Microsoft Office
MSN
(de meeste) Games
Photoshop

En nog honderden pakketen zoals boekhoudpakketen voor het MKB, andere kantoorsoftware, drivers voor je randapparatuur die niet linux-compatible zijn, etc.

Dit lijkt me wel voldoende om op Windows te draaien als standaard gebruiker.
pi_62432553
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:07 schreef Klonk het volgende:

[..]

Ubuntu heeft alleen een cursus gebruikerservaring nodig, voor de rest is het prima. Het is niet erg intuitief...
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_62432576
Maar de voornaamste reden: Omdat Linux jarenlang de gewone gebruiker genegeerd heeft en alleen bruikbaar was door ITérs met Linux kennis en niet door Jan Alleman. Hierdoor heeft Linux een gigantische achterstand opgelopen en een (voor sommige distro's inmiddels) verkeerd beeld gewekt.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:26:42 #37
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_62432577
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:25 schreef existenz het volgende:

[..]

Ubuntu heeft alleen een cursus gebruikerservaring nodig, voor de rest is het prima. Het is niet erg intuitief...
niet intutief

men nemen een menu, en daar staan alle programma´s op soort bij elkaar in plaats van de naam van de producent, hoe makkelijk wil je het hebben
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:27:53 #38
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62432610
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:24 schreef StonedKinG het volgende:
Heel simpel, omdat de paketten waar op het werk / kantoor / thuis mee gewerkt wordt, niet op linux draaien.

Microsoft Office
MSN
(de meeste) Games
Photoshop
OpenOffice opent prima documenten uit MS Office, Met Pidgen kun je chatten met MSN-ers en The GIMP is een prachtig gratis alternatief voor Photoshop, waarmee je uiteraard weer PS-afbeeldingen kunt laden.... Ik zie niet in waarom dit redenen zouden moeten zijn...

Behalve games dan, maar a) dat heeft niets met werk te maken en b) dat had ik ook al genoemd.
pi_62432615
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:26 schreef Klonk het volgende:

[..]

niet intutief

men nemen een menu, en daar staan alle programma´s op soort bij elkaar in plaats van de naam van de producent, hoe makkelijk wil je het hebben
Ja, en dat laatste is dus het probleem. Voor Jan Alleman is bedrijfsnaam intuitief tegenwoordig...
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:29:02 #40
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62432634
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:25 schreef existenz het volgende:

[..]

Hoezo is Ubuntu niet intuïtief? Vensters, taakbalk, startmenu, snelstart menu, alles hetzelfde als Windows...
pi_62432662
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 12:58 schreef PiRANiA het volgende:

Het is natuurlijk zo dat Windows standaard verkocht wordt op een computer. Maar waarom blijven mensen hier hangen. Weten ze niet beter? Durven ze de overstap niet te maken?
90% van de mensen heeft helemaal geen zin om veel te gaan veranderen aan wat ze gekocht hebben ...
juist dat idee van 'jamaar, je kunt alles precies zo installen als je het zélf wil hebben' schrikt meer mensen af dan dat kleine cintigent dat juist meet die mogelijkheid enorm in zn nopjes is...

daarbij zijn het dus ook die 'je-kunt-alles-aanpassen'-fans die slechte reclame geven als ze weer eens gaan opnoemen waarom linux voor hén zo prettig is, omdat zij 'er alles mee kunnen doen'... wat veel onervaren gebruikers, die gewoon een 'geen-gezeik-snel-klaar' systeem willen kopen (en het idee hebben daarvoor best wel wat geld neer te willen leggen) ook heel snel afschrikt: 'dat linux is enkel voor mensen die hel veel kennis van computers hebben en veel eisen' en 'jamaar, ik wil gewoon enkel een simpele computer voor internet, emailen en textverwerken'

quote:
Een tweede vraag is uiteraard wat er zou moeten gebeuren om Liinux populairder te maken.
er is geen direkt 'algemeen belang' erbij dat linux populair _moet_ worden... populariteit volgt meestal gewoon uit een product dat de wensen van de markt (en aanbieders) vervult, de juiste distributie en commerciele mogelijkheden bij die distributie.

Linux is een zeer redelijk product, maar heeft wat commerciele nadelen... meerdere distributeurs die allemaal 'andere' versies aanbieden met net wat andere opties, wat tot verwarring bij klanten kan leiden en teveel 'gratis' aanbod wat de winstmarges erg laag maakt... als er weinig geld mee te verdienen is, is de behoefte stevig te 'werven' erg laag ....

Punt is echter ook dat als je het vergelijkt met windows op een markt die feitelijk ook door juist windows 'geschapen' en helemaal rondom het commerciele model 'gevormd' is ...
windows natuurlijk een enorm groot voordeel heeft dat _alles_ in zulk een markt juist toegespits is op hoe windows functioneert (ook qua release-routines, supporting en bv computer-onderwijs)..

Linux kan heel veel erg goed, maar het functioneert domweg niet zoals windows doet en ook het hele distributiesysteem en licentietechnisch is het allemaal heel aners, waardoor het nooit in een 'windows-gebaseerde en gedomineerde markt' zich goed kan positioneren.
(een aantal schijnbare voordelen, zoals bv het feit dat je zo makkelijk aan gratis verspeidde programma's _kan_ komen, geen virusscanner nodig hebt en geen twee of driemaandelijkse 'opschoonbeurt, alswel de redelijke lowcost in maintenace en minder systeemeisen bij nieuwere versie maken het voor veel winkels een product dat een veels te lage winstmarge biedt: een klant die ze windows veerkopen staat zeer goed mogelijk een maand ater of hooguit twee maanden weer bij die winkel met extra vragen, wens tot support of wens softare te kopen... een klant die een linux-product zou kopen zal hoogstwaarschijnlijk niet zo snel die winkel weer opzoeken voor vereder ondersteuning of aanschaffen.)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:30:15 #42
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_62432665
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:26 schreef existenz het volgende:
Maar de voornaamste reden: Omdat Linux jarenlang de gewone gebruiker genegeerd heeft en alleen bruikbaar was door ITérs met Linux kennis en niet door Jan Alleman. Hierdoor heeft Linux een gigantische achterstand opgelopen en een (voor sommige distro's inmiddels) verkeerd beeld gewekt.
Totaal mee oneens. Juist Windows XP en Vista slaan heden ten dage de plank compleet mis wb usability. Ze stappen van oude dogma's af en ruilen er slecht geteste meuk voor in.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:31:26 #43
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_62432689
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:26 schreef Klonk het volgende:
niet intutief

Mjah, en elk programma werkt vervolgens weer volgens z'n andere grafische stelregels. Het is een opeenhoping van stijlen en daardoor totaal niet intuïtief.

Daar kun je lang of kort over lullen, maar de gemiddelde programmeernerd heeft gewoon geen kaas van usability gegeten.
Ik ga naar huis.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:32:47 #44
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_62432707
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:30 schreef Slarioux het volgende:
Totaal mee oneens. Juist Windows XP en Vista slaan heden ten dage de plank compleet mis wb usability. Ze stappen van oude dogma's af en ruilen er slecht geteste meuk voor in.
Da's nog wel meer aan de hedendaagse softwarebouwers te wijten, alles moet tegenwoordig maar hippe nieuwe interfaces hebben die nergens meer aan conformeren.
Ik ga naar huis.
pi_62432725
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:30 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Volgens onafhankelijke onderzoeken zijn mensen nog nooit zo tevreden geweest als over XP. En over Vista klagen alleen nerds, die bij XP klaagden dat er geen goede beveiliging was. Nu is die er wel en is die ook niet goed, maar ja op Linux typen ze wel om de haverklap "sudo bash" in
pi_62432802
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:24 schreef StonedKinG het volgende:

Microsoft Office
MSN
(de meeste) Games
Photoshop

En nog honderden pakketen zoals boekhoudpakketen voor het MKB, andere kantoorsoftware, drivers voor je randapparatuur die niet linux-compatible zijn, etc.

Dit lijkt me wel voldoende om op Windows te draaien als standaard gebruiker.
zeker wel!! Sterker nog bij fedora zitten programma's als msn,office er standaard bij..99% draait op fedora die ook op windows draaien
  donderdag 16 oktober 2008 @ 13:36:58 #48
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62432820
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:31 schreef nietzman het volgende:

[..]

Mjah, en elk programma werkt vervolgens weer volgens z'n andere grafische stelregels. Het is een opeenhoping van stijlen en daardoor totaal niet intuïtief.

Daar kun je lang of kort over lullen, maar de gemiddelde programmeernerd heeft gewoon geen kaas van usability gegeten.
Mja, dat is misschien wel zo ja. The GIMP werkt bijvoorbeeld weer net wat anders dan Photoshop vanwege het ontbreken van een 'main-venster'...
pi_62432835
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:36 schreef Schut85 het volgende:

[..]

zeker wel!! Sterker nog bij fedora zitten programma's als msn,office er standaard bij..99% draait op fedora die ook op windows draaien
Er is helemaal geen MSN en Office versie die op Linux draait. Wel een MAC versie en die is troep...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')