Dat is wat lastigquote:
Daar verschillen meningen over uiteraard, of Vista goed is of nietquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:00 schreef Saekerhett het volgende:
Wat dacht je van games?
En bijvoorbeeld Vista werkt toch prima? Waarom dan moeilijk gaan doen.
Die reactie krijg ik inderdaad ook vaak. Het zou mooi zijn om het meer mensen te laten kennen, maar er is gewoon weinig advertentiebudget omdat er geen/weinig geld mee verdiend wordt..quote:
juist die mensen zouden prima Ubuntu kunnen gebruikenquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:06 schreef DjDev het volgende:
Omdat mensen klik-klik-klik-klaar fijner vinden
Dat lukt tegenwoordig makkelijker met bijvoorbeeld Ubuntu dan Windows...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:06 schreef DjDev het volgende:
Mensen zijn bang voor nieuwe klik-klik-klik-klaar knopjesquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:07 schreef Klonk het volgende:
[..]
juist die mensen zouden prima Ubuntu kunnen gebruiken
Snap ikquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:06 schreef DjDev het volgende:
Okee, goeie. Kijk eens op de website van ubuntu. Je kan daar een cd bestellen en gewoon even kijken hoe je het vindt, zonder te installerenquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:06 schreef Cydex het volgende:
Ben geen gamer, gebruik mijn pc voor office, internet en photoshop. Graag een alternatief voor Vista (zat er op). Ik stoor me ontzettend aan de lange tijden van laden en vooral afsluiten van systeem.
Ik ben geen held op pc gebied en heb geen zin in problemen als ik Linux zal installeren. Weet niet wat op mijn weg komt en laat het daarom maar zo.
Wat kun je doen om Linux te promoten...
Vrijwillers per regio naar kneuzen zoals mij laten gaan en hulp bieden bij problemen of zelfs installeren.
wat een partij stierenpoepquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:09 schreef Hpzone het volgende:
Het probleem ligt denk ik op diverse vlakken;
Om te beginnen heb je natuurlijk het onbekende aspect, mensen weten niet wat het is en het voelt niet vertrouwd aan. Daarnaast zijn er weinig bekende programma's die ook op Linux werken, dus is support krijgen lastiger.Je kan niet je ervaringen en tips delen met anderen, omdat Windows zo enorm geïntegreerd is onder de mensen. Het installeren en updaten van programma's kan via diverse wegen, en gaat niet altijd dmv een installatiewizard.
Het is gewoon niet geschikt voor de beginnende gebruiker, en dit omvat het grootste gebied van de gebruikers. Computersupportbedrijven blijven hierdoor ook achter op Linux, omdat Windows veel meer gebruikt word. Pubers die thuis rommelen maken ook de start met Windows, en vinden Linux teveel gedoe om opnieuw te bestuderen vanaf 0.
My 2 cents
De meeste distributies van Linux, zoals Ubuntu, zijn ook "klik klik klaar" installaties. Daarna beschik je over een systeem met een browser, Open Office en nog wat standaard meuk.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:06 schreef DjDev het volgende:
Een paar honderd euro is niet reden genoeg?quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:12 schreef DjDev het volgende:
Overigens zie ik net zoals vele andere mensen geen reden om over te stappen op linux
De huis-tuin-en-keuken PC gebruiker koopt zijn computer met daarop Windows voorgeinstalleerd, die ziet helemaal niets van die paar honderd euro.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:17 schreef pfaf het volgende:Een paar honderd euro is niet reden genoeg?
Daarnaast genoeg voor- en nadelen, waarbij de eerste voor mij voor Linux in grotere getale zijn, maar dat is vrij persoonlijk...
Voor elke klaplul die een machine bij de Mediamarkt of een andere dozenschuiver weghaalt is dat natuurlijk compleet irrelevant, aangezien Windows gewoon meegeleverd is.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:17 schreef pfaf het volgende:
Een paar honderd euro is niet reden genoeg?
Dat is met Synaptic Package Manager ongeveer drie miljoen keer makkelijker dan bij Windows...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:15 schreef Weakling het volgende:
[..]
De meeste distributies van Linux, zoals Ubuntu, zijn ook "klik klik klaar" installaties. Daarna beschik je over een systeem met een browser, Open Office en nog wat standaard meuk.
De ellende begint zodra je extra software wil installeren
Nee, niet alles werkt op Windows. Er zijn een boel argumenten om dat onderuit te halen. Een exe op Linux aan de praat krijgen is overigens makkelijker dan een linux-executable op Windows aan de praat krijgen.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:14 schreef MrFl0ppY het volgende:
Je zegt het zelf al. Mensen krijgen Windows bij een nieuwe pc en voor office, internet en msn werkt windows prima. Zeker XP en Vista zijn prima voor dagelijks gebruik. Bovendien werkt alles op windows, hoef je bijna nergens op te letten terwijl een .exe bestand toch al omwegen nodig heeft om op Linux te werken. Net als .doc, omdat iedereen het gebruikt gaat niemand over want dan moet je allemaal moeilijk doen.
Eens, al ken ik een boel mensen die Linux niet of nauwelijks kennen.quote:Puur uit gemak, vrees voor het onbekende en Linux heeft nog steeds wel een nerd sfeertje eromheen hangen wat mensen afschrikt.
quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:19 schreef nietzman het volgende:
[..]
Voor elke klaplul die een machine bij de Mediamarkt of een andere dozenschuiver weghaalt is dat natuurlijk compleet irrelevant, aangezien Windows gewoon meegeleverd is.
Dat begrijp ik heus wel. Maar áls in een prachtige hypothetische Wereld iedereen dat nu eens niet zou doen, zou men een stuk goedkoper uit zijn.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:19 schreef Weakling het volgende:
[..]
De huis-tuin-en-keuken PC gebruiker koopt zijn computer met daarop Windows voorgeinstalleerd, die ziet helemaal niets van die paar honderd euro.
Ubuntu heeft alleen een cursus gebruikerservaring nodig, voor de rest is het prima. Het is niet erg intuitief...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:07 schreef Klonk het volgende:
[..]
juist die mensen zouden prima Ubuntu kunnen gebruiken
niet intutiefquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:25 schreef existenz het volgende:
[..]
Ubuntu heeft alleen een cursus gebruikerservaring nodig, voor de rest is het prima. Het is niet erg intuitief...
OpenOffice opent prima documenten uit MS Office, Met Pidgen kun je chatten met MSN-ers en The GIMP is een prachtig gratis alternatief voor Photoshop, waarmee je uiteraard weer PS-afbeeldingen kunt laden.... Ik zie niet in waarom dit redenen zouden moeten zijn...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:24 schreef StonedKinG het volgende:
Heel simpel, omdat de paketten waar op het werk / kantoor / thuis mee gewerkt wordt, niet op linux draaien.
Microsoft Office
MSN
(de meeste) Games
Photoshop
Ja, en dat laatste is dus het probleem. Voor Jan Alleman is bedrijfsnaam intuitief tegenwoordig...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:26 schreef Klonk het volgende:
[..]
niet intutief
men nemen een menu, en daar staan alle programma´s op soort bij elkaar in plaats van de naam van de producent, hoe makkelijk wil je het hebben
Hoezo is Ubuntu niet intuïtief? Vensters, taakbalk, startmenu, snelstart menu, alles hetzelfde als Windows...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:25 schreef existenz het volgende:
[..]
Ubuntu heeft alleen een cursus gebruikerservaring nodig, voor de rest is het prima. Het is niet erg intuitief...
90% van de mensen heeft helemaal geen zin om veel te gaan veranderen aan wat ze gekocht hebben ...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 12:58 schreef PiRANiA het volgende:
Het is natuurlijk zo dat Windows standaard verkocht wordt op een computer. Maar waarom blijven mensen hier hangen. Weten ze niet beter? Durven ze de overstap niet te maken?
er is geen direkt 'algemeen belang' erbij dat linux populair _moet_ worden... populariteit volgt meestal gewoon uit een product dat de wensen van de markt (en aanbieders) vervult, de juiste distributie en commerciele mogelijkheden bij die distributie.quote:Een tweede vraag is uiteraard wat er zou moeten gebeuren om Liinux populairder te maken.
Totaal mee oneens. Juist Windows XP en Vista slaan heden ten dage de plank compleet mis wb usability. Ze stappen van oude dogma's af en ruilen er slecht geteste meuk voor in.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:26 schreef existenz het volgende:
Maar de voornaamste reden: Omdat Linux jarenlang de gewone gebruiker genegeerd heeft en alleen bruikbaar was door ITérs met Linux kennis en niet door Jan Alleman. Hierdoor heeft Linux een gigantische achterstand opgelopen en een (voor sommige distro's inmiddels) verkeerd beeld gewekt.
Mjah, en elk programma werkt vervolgens weer volgens z'n andere grafische stelregels. Het is een opeenhoping van stijlen en daardoor totaal niet intuïtief.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:26 schreef Klonk het volgende:
niet intutief
men nemen een menu, en daar staan alle programma´s op soort bij elkaar in plaats van de naam van de producent, hoe makkelijk wil je het hebben
Da's nog wel meer aan de hedendaagse softwarebouwers te wijten, alles moet tegenwoordig maar hippe nieuwe interfaces hebben die nergens meer aan conformeren.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:30 schreef Slarioux het volgende:
Totaal mee oneens. Juist Windows XP en Vista slaan heden ten dage de plank compleet mis wb usability. Ze stappen van oude dogma's af en ruilen er slecht geteste meuk voor in.
Volgens onafhankelijke onderzoeken zijn mensen nog nooit zo tevreden geweest als over XP. En over Vista klagen alleen nerds, die bij XP klaagden dat er geen goede beveiliging was. Nu is die er wel en is die ook niet goed, maar ja op Linux typen ze wel om de haverklap "sudo bash" inquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:30 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Totaal mee oneens. Juist Windows XP en Vista slaan heden ten dage de plank compleet mis wb usability. Ze stappen van oude dogma's af en ruilen er slecht geteste meuk voor in.
zeker wel!! Sterker nog bij fedora zitten programma's als msn,office er standaard bij..99% draait op fedora die ook op windows draaienquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:24 schreef StonedKinG het volgende:
Heel simpel, omdat de paketten waar op het werk / kantoor / thuis mee gewerkt wordt, niet op linux draaien.
Microsoft Office
MSN
(de meeste) Games
Photoshop
En nog honderden pakketen zoals boekhoudpakketen voor het MKB, andere kantoorsoftware, drivers voor je randapparatuur die niet linux-compatible zijn, etc.
Dit lijkt me wel voldoende om op Windows te draaien als standaard gebruiker.
Mja, dat is misschien wel zo ja. The GIMP werkt bijvoorbeeld weer net wat anders dan Photoshop vanwege het ontbreken van een 'main-venster'...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:31 schreef nietzman het volgende:
[..]
Mjah, en elk programma werkt vervolgens weer volgens z'n andere grafische stelregels. Het is een opeenhoping van stijlen en daardoor totaal niet intuïtief.
Daar kun je lang of kort over lullen, maar de gemiddelde programmeernerd heeft gewoon geen kaas van usability gegeten.
Er is helemaal geen MSN en Office versie die op Linux draait. Wel een MAC versie en die is troep...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:36 schreef Schut85 het volgende:
[..]
zeker wel!! Sterker nog bij fedora zitten programma's als msn,office er standaard bij..99% draait op fedora die ook op windows draaien
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |