abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 oktober 2008 @ 14:52:40 #1
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_62405093
Het enige echte bento-topic!

Vorige delen:
Meet Mr Bento
Bento-topic - deel 2

Bentō (弁当 or べんとう) is een Japanse meeneem-maaltijd die over het algemeen bij de lunch gegeten wordt. Een traditionele bento bestaat uit rijst, vis of vlees en één of meer groente-gerechten. De dozen waar de maaltijd inzit variëren van handgemaakte lacquer-waar tot plastic wegwerpbakjes. Sommige bento’s, met name de bento’s die voor kinderen worden gemaakt kenmerken zich door een uitgesproken design. Schattige ontwerpen en figuren uit anime series spelen vaak de hoofdrol en lenen zich dankbaar om een aantrekkelijke lunch te crëeren.

Hoewel een bento van origine Japans is, kan er van alles in het bakje gedaan worden, variërend van traditioneel Japanse gerechten, tot pasta en brood of oerhollandse zaken zoals poffertjes. Over het algemeen wordt in het achterhoofd gehouden dat een bento:

- goed volgepakt moet zitten;
- vooral gezonde ingrediënten moet bevatten;
- 3 delen koolhydraten bevat (zoals rijst/pasta/brood etcetera);
- 1 deel proteïne, zoals tofu, ei of vlees(waren);
- en 2 delen groente of fruit. (waarbij het fruit eigenlijk als snack gezien wordt.)

Wanneer dit het geval is zal de inhoud van het bakje in ml. ongeveer gelijk staan aan het aantal kcal. die de maaltijd zal leveren.

Nuttige links:

- Lunchinabox.net (topsite met veel tips, recepten; no-nonsense)
- Cookingcute.com (veel lekkere recepten en goeie tips, mooie ontwerpen; sinds kort weer geupdate!)
- Tips, trucs en FAQ over bento (van lunchinabox.net)
- Sakurakitsa’s Flickr (erg uitgebreide esthetische bento’s)
- Bento op Flickr
- Japanse bento’s (klik bovenin op de kalender voor foto’s)
- Lunch links (zeer uitgebreid website overzicht van lunchinabox.net)
- Bento TV (filmpjes met een ietwat vreemd meiske, wat en hoe over bento. de spullen die zij verkoopt zijn erg prijzig! )
- Just Bento // Just Hungry (zeer uitgebreide sites van een Zwitserse met veel recepten en tips.)

In Nederland zijn slechts sporadisch bento’s en bento-accesoires te krijgen. Het loont om de lokale toko’s af te struinen en creatief te denken, zo heeft de Xenos een hoop spulletjes staan die interessant zijn voor bentomakers, zoals kleine sausbakjes en siliconen muffinvormpjes, ook bij de halfords is een bento gesignaleerd die verdacht veel lijkt op de Mr. Bento van Zojirushi . Andere opties zijn bijvoorbeeld Ebay of Japan Centre. Het loont hierbij om zoveel mogelijk bij dezelfde verkoper te kopen in verband met de verzendkosten, of om met meerdere mensen tegelijk te bestellen.

Uiteindelijk draait het bij bento vooral om het maken van een smakelijke en leuke lunch, dus kom maar op met al die foto’s van jullie bento’s zodat we inspiratie op kunnen doen!

Voor de vorm alvast wat inspiratie:

- sperzieboontjes,
- quiche met spinazie en feta,
- komkommersalade
- couscoussalade

- mais, erwtjes, tofu en kaas,
- wortelsla met appel en rozijn
- onigiri (rijstbal) gevuld met tonijn
- noedelsalade

(Beide van Zwaalie, in de Mr. Bento)

- gehaktballetjes, kaasje, gele paprika
- komkommer, zuurtje
- halve kiwi
- twee onigiri met furikake en een klein gehaktballetje

- onigir met furikake, gyoza-dumpling,
- kerstomaatjes, druiven,
- ontbijtkoekje
- gehaktballetjes

(Van Huuphuup)

- oreokoekjes,
- Eikuikentje, tomaatjes, kaassterretjes, miniflesje mangochilisaus,
- Roomkaaswraps,
- appelkonijntjes, patéetje met crackers en een mix van bosbessen, rozijnen en organische cacaobonen met een chocoladelaagje.

- Bento-poffertjes met blokjes roomboter en flesjes stroop.

(Van Minilot)

[ Bericht 51% gewijzigd door Beelzebufo op 15-10-2008 15:01:08 ]
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  woensdag 15 oktober 2008 @ 14:58:30 #2
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_62405257
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 11:19 schreef Beelzebufo het volgende:
Even een egg-mould vraagje tussendoor: is er een truukje voor om te zorgen dat het eigeel in het midden van het ei uitkomt? En hoe krijg ik het voor elkaar om een heet ei te pellen zonde er scheuren in te maken of stukken uit te breken?

Hoe lang moet zo'n ei koken? Heb het nu met 7 minuten geprobeerd (staan nu in de vorm af te koelen), ben benieuwd. Helaas wel met wat scheurtjes, losse stukjes en een off-center eigeel...
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_62405584
Het derde topic alweer, alleen een kleine vraag; maakt iemand ze ook voor zijn of haar kinderen?
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_62407272
Ik heb geen kinderen, dus nee

Laatste tijd is het er ook niet echt van gekomen om Bento's te maken, en nou heb ik vakantie en daarna nog 3 weken dat ik amper naar school hoef, dus van mij weinig nieuwe bijdragen ben ik bang voor.
pi_62407353
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 15:08 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Het derde topic alweer, alleen een kleine vraag; maakt iemand ze ook voor zijn of haar kinderen?
Alleen voor mezelf.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62407419
Over die eggmolds: ik leg de eieren in koud water en als het dan kookt zet ik de wekker op 5 min. Als de wekker gaat heet water uit de pan gieten en de eieren laten 'schrikken' met koud water, eventueel even herhalen nog. Dan laat de schil makkelijker los.
Verse eieren zijn trouwens ook moeilijker te pellen, eieren van een paar dagen oud doen het beter.
  † In Memoriam † woensdag 15 oktober 2008 @ 18:24:37 #7
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_62411384
Om het eigeel midden in het ei te houden zou je het ei voortdurend heen en weer moeten rollen tijdens het koken. Aldus Just Bento in het stukkie Fun with Japanese egg molds.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_62433914
TVP
Ik begin er handigheid in te krijgen. Vandaag weer een bentootje mee met rijst, sojasaus, ei, komkommer en tomaatjes. Ben nu erg benieuwd of ik vanmiddag niet ontzettend honger krijg.

Denk dat ik maar 's een zak brocolliroosjes (diepvries) haal. Dan kan ik die s'morgens bij de rijst stomen.

En ik ga volgende week eens onigiris maken. Misschien met vulling, nog tips?

[ Bericht 18% gewijzigd door Innocence op 16-10-2008 14:40:38 ]
Sweet and innocent...
pi_62433964
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 16:05 schreef MinderMutsig het volgende:
Over die eggmolds: ik leg de eieren in koud water en als het dan kookt zet ik de wekker op 5 min. Als de wekker gaat heet water uit de pan gieten en de eieren laten 'schrikken' met koud water, eventueel even herhalen nog. Dan laat de schil makkelijker los.
Verse eieren zijn trouwens ook moeilijker te pellen, eieren van een paar dagen oud doen het beter.

ooh jaaa zou jij niet nog een picca plaatsen van je vis-ei ?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62442627
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 18:24 schreef Macka66 het volgende:
Om het eigeel midden in het ei te houden zou je het ei voortdurend heen en weer moeten rollen tijdens het koken. Aldus Just Bento in het stukkie Fun with Japanese egg molds.
Het is allemaal wel echt idioot arbeidsintensief, zeg
pi_62443092
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 14:15 schreef DarkElf het volgende:

[..]

ooh jaaa zou jij niet nog een picca plaatsen van je vis-ei ?
Dat was een vis zonder staart. En daarna heb ik het nog niet aangedurfd om nog een keer een vis te maken.
Maar ik zal het binnenkort nog eens proberen.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 23:35:00 #12
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_62448461
Kan ik iemand blij maken met Furikake-zakjes met Hello kitty erop? Ik vind het niet te vreten
Als ik het kan opsturen naar iemand mag je me PM-en, er zijn nog 9 van de 10 zakjes over.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_62449368
TVP! topic 3 alweer.
Haha, niet lekker nee bbq-kip?
Ik verslind die dingen maar ik heb er dan dus nu ook een jaarvoorraad van liggen

Ik maak geen bento's voor kinderen, wel voor mn vriend; komt op hetzelfde neer, handige manier om er wat meer groente en fruit in te krijgen.

Ik laat mn eieren altijd schrikken met koud water, vrij lang, en daarna tik ik het ei rondom voorzicht stuk op het aanrecht blad. Dus echt dat er overal van de barstjes zitten. Schil komt er bij tijd en wijlen in 1 keer af zo , daarna in het vormpje proppen en in bak met koud water leggen inderdaad. Hoe je het eigeel in het midden krijgt weet ik niet. Meestal gaat dat wel goed bij mij? Of in elk geval goed genoeg.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_62453149
Nou, volgende week gaat het ervan komen: ik ga mijn eerste bento's maken Maar .. nu moet ik boodschappen gaan doen ...

Welke dingen mag ik absoluut niet vergeten? Ik heb niks in huis dus heb het volgende lijstje samengesteld:

* Sushi rijst (ivm het aan elkaar plakken .. is er een ander alternatief? Ik wil geen gewone witte rijst en zie hierboven allemaal rijst "met iets erin" voorbij komen, waar haal ik dat of hoe maak ik dat?)
* gehakt (voor de gehaktballetjes .. wat kan ik daar het beste indoen verder?)
* Cherry tomaatjes
* Komkommer
* Pitloze druiven
* Wraps, met philadelphia met paprika, kaas en komkommer met een paprika dressing
* Sojasaus
* Saus vormpjes (bij de Chinese toko te halen neem ik aan?)
* Appels
* kipfilet
* mosterd/dillesaus

Ik moet voor een hele week hebben maar heb het idee dat het zo weinig variatie is ... Iemand nog leuke aanvullingen? Ik oet hier nog even wat creatiever in worden

Ik heb wel 2 broodtrommels en siliconen cakevormpjes, dus ga het daar in eerste instantie mee proberen (voor het geval ik er na een maand geen zin meer in heb )

Alvast bedankt!
pi_62453568
Ik vind die hello-kitty furikake wel lekker eigenlijk
Saartje
pi_62453747
Om te beginnen zou ik niet zoveel in huis halen hoor. Gewoon goede rijst en verder aanvullen met groente, fruit en restjes die je toch al in huis hebt.
Iets van kipfiler zou inderdaad wel lekker zijn.
Sweet and innocent...
pi_62454155
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 10:13 schreef Innocence het volgende:
Om te beginnen zou ik niet zoveel in huis halen hoor. Gewoon goede rijst en verder aanvullen met groente, fruit en restjes die je toch al in huis hebt.
Iets van kipfiler zou inderdaad wel lekker zijn.
Het probleem is dat ik niks in huis heb ... ben afgelopen 2 weken weg geweest dus alles is op, vandaar en ik heb eigenlijk nooit restjes, maar misschien is dit de tijd om daaraan te beginnen

Welke rijst kan ik het beste pakken dat het niet alleen wiite is? Dus een "speciale" of er zelf iets doorheen doen? En zo ja, wat?
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 10:33:50 #18
224140 Nantes
Mommy to be!
pi_62454272
Wat gaat deze reeks goed .
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 10:37:17 #19
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_62454364
TVP
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_62454858
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 10:29 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Welke rijst kan ik het beste pakken dat het niet alleen wiite is? Dus een "speciale" of er zelf iets doorheen doen? En zo ja, wat?
Bij de toko heb je speciale kleefrijst Als je daar gewoon naar kleefrijst vraagt, komt het wel goed Bij mijn toko kostte een zak van 1 kg 2,50 euro
pi_62454913
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 10:55 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Bij de toko heb je speciale kleefrijst Als je daar gewoon naar kleefrijst vraagt, komt het wel goed Bij mijn toko kostte een zak van 1 kg 2,50 euro
Doe je er ook nog iets doorheen zodat het dus niet alleen "saaie" (en ik vind persoonlijke vaak een beetje smakeloze) witte rijst is?
pi_62454985
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 10:37 schreef Vivi het volgende:
TVP
Ga je klooien voor die kleine van je?
pi_62455071
Je zou kunnen zoeken maar furikake in de toko of zelf kruiden. In de OP staat volgens mij een link naar tips om het zelf to maken.
pi_62455274
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 11:05 schreef MinderMutsig het volgende:
Je zou kunnen zoeken maar furikake in de toko of zelf kruiden. In de OP staat volgens mij een link naar tips om het zelf to maken.
Dank je dan ga ik daar eens naar kijken, moet toch naar de toko had al wel ergens in een topic gelezen dat het zelf maken redelijk wat werk is dus dat is dan voor later

De laatste vraag voor nu:

Wat doen jullie in de gyoza-dumpling? Want zie op internet met Curry maar dat is niet zo mijn favoriet .. en dit is weer iets dat ik in kan vriezen dus dat komt goed uit
pi_62458215
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 11:14 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

gyoza-dumpling
Ik zag hier een lekkere. Maar maak je het deeg zelf of weet je waar je die 'wrappers' kunt kopen?
Sweet and innocent...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')