abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63258868
quote:
Op zondag 16 november 2008 12:14 schreef Frezer het volgende:

[..]

Het probleem daarbij is niet zozeer de prijs, maar ook de kosten die je er bij krijgt om het bedrijf draaiende te houden. Er zullen best wel wat Japanse en Europese Autobouwers zijn die op basis van de kostprijs heel GM kunnen overnemen. Echter moeten ze dan ook opdraaien voor het draaiende houden van de fabrieken, pensioenen, enz. Dan kom je dus op een veelvoud van de aanschafprijs uit
Als de BOS methode wordt toegepast, dus aankoop tegen de marktwaarde, dan zal de prijs gelijk zijn aan wat de gek nu voor een internationale autofabriek wil geven van de omvang van Opel, ofwel een openbare veiling

Het zou voor Porsche / Mercedes / BMW ieder voor een derde, een leuke deal zijn, en het levert de GM US wel 3 miljard op
  maandag 17 november 2008 @ 11:50:27 #82
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_63284557
quote:
Philips legt productie in Drachten stil

AMSTERDAM - Philips legt een deel van de productie van scheerapparaten in Drachten vanaf 24 november voor zes weken stil.

Ongeveer zeshonderd van de 1400 medewerkers krijgen met de maatregel te maken. De stap past in een serie drastische maatregelen die ook Nederlandse concerns moeten nemen nu de economie wereldwijd in het slop zit.

Het betrokken personeel zou tijdelijk ander werk krijgen, zoals het schoonmaken en verplaatsen van machines of het volgen van scholing. Daarnaast krijgen ze een week vrij. „Die periode rond de kerst was toch al ingepland”, aldus een woordvoerder.

Philips heeft te maken met de teruglopende economie in Europa en de VS, waaronder de omzet van luxe artikelen als scheerapparaten te lijden heeft. Het concern is niet het enige bedrijf dat de pijn voelt: ook staalconcern Corus en chemieconcern DSM kondigden recent tijdelijke sluitingen van productielijnen aan.

De zegsman van Philips verklaarde dat de tijdelijke maatregel onderdeel is van het beleid bij Philips om „het productieproces optimaal te sturen”.
pi_63284763
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 18:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja hoor, staatssteun voor Opel
Waar gaat dit heen
Het zou vooral gaan om het 'garant-stellen' van de Duitse staat voor enkele leningen die Opel wilde afsluiten.

daarentegen is er vanuit de kant van de duitsers ook een duidelijke grens gesteld, waarbij ze willen voorkomen dat GM meer van hun verliezen op Opel afwend ...
Opel zelf doet het best redelijk, maar GM zelf heeft net met wat boekhoudkundige trucjes 500 miljoen euro extra verlies via Opel afgeboekt... waarschijnlijk ook met het idee dat juist 'gulle' overheden verlieslijdende fabrieken meer steun zouden toezeggen.

Al die fabrieken die men voorheen naar Roemenie, of India verplaatst heeft hebben dan ook een probleempje dat die staten zeker niet bereid zijn bij te schieten bij financieringsproblemen van de fabriekseigenaren.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 17 november 2008 @ 14:17:54 #84
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_63288138
quote:
Op maandag 17 november 2008 11:58 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Het zou vooral gaan om het 'garant-stellen' van de Duitse staat voor enkele leningen die Opel wilde afsluiten.

daarentegen is er vanuit de kant van de duitsers ook een duidelijke grens gesteld, waarbij ze willen voorkomen dat GM meer van hun verliezen op Opel afwend ...
Opel zelf doet het best redelijk, maar GM zelf heeft net met wat boekhoudkundige trucjes 500 miljoen euro extra verlies via Opel afgeboekt... waarschijnlijk ook met het idee dat juist 'gulle' overheden verlieslijdende fabrieken meer steun zouden toezeggen.

Al die fabrieken die men voorheen naar Roemenie, of India verplaatst heeft hebben dan ook een probleempje dat die staten zeker niet bereid zijn bij te schieten bij financieringsproblemen van de fabriekseigenaren.
Exact, Daarom heeft destijds de overheid Fokker ook niet geholpen. Die steunoperatie zou dan via omwegen rechtstreeks bij Diamler belanden.
Of je moet de banden met het moederbedrijf losknippen. Maar geen idee of Opel daarvoor voldoende autonoom is. Het is wel een redelijk bekend merk in Europa.
  maandag 17 november 2008 @ 14:20:18 #85
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_63288186
Geen idee of dit ook voor Europa geldt (denk het wel).
quote:
Citigroup's Pandit to Reduce Headcount by 50,000, Cut Expenses


Nov. 17 (Bloomberg) -- Citigroup Inc., the fourth-biggest U.S. bank by market value, plans to eliminate 50,000 jobs, or about 14 percent of the workforce as of Sept. 30, and reduce expenses by 20 percent from their peak as the global economy contracts.

Chief Executive Officer Vikram Pandit is scheduled to announce the plan to employees today. The reductions were disclosed in a presentation posted on New York-based Citigroup's Web site.

Banks and brokerages worldwide have shed almost 160,000 jobs since the subprime mortgage market collapsed last year, sparking a credit crisis.
pi_63288769
Tijd voor een nieuwe 'Houd Daf op de weg'-actie. Iemand die zich dat nog kan herinneren? Ik heb daar volgens mij nog 100 gulden inzitten.
Op dinsdag 28 oktober 2008 20:02 schreef Mwanatabu het volgende:
Denk dat jij met je bord voor je kop blij mag zijn dat jij niet achter een raam staat met je kontje als kutje :W
pi_63289398
quote:
Op maandag 17 november 2008 14:20 schreef Drugshond het volgende:
Geen idee of dit ook voor Europa geldt (denk het wel).
Een kennis van me die bij BNP in parijs werkt vertelde dat in london bij de finaciele bedrijven ongeveer 25% van de medewerkers eruit zijn.

Maar misschien kan iemand hier die zelf in de financiele industrie in london daar wat meer informatie over geven.

Dat was ook natuurlijk een vorm van leverage, een teveel aan personeel.
  maandag 17 november 2008 @ 15:09:52 #88
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_63289488
quote:
Op maandag 17 november 2008 14:42 schreef Lifesaver48 het volgende:
Tijd voor een nieuwe 'Houd Daf op de weg'-actie. Iemand die zich dat nog kan herinneren? Ik heb daar volgens mij nog 100 gulden inzitten.
Ja hoor.... 100 piek voor een fabriek was toen de slogan.
En DAF is daar behoorlijk sterk uitgekomen.
pi_63289668
quote:
Op maandag 17 november 2008 15:09 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Ja hoor.... 100 piek voor een fabriek was toen de slogan.
En DAF is daar behoorlijk sterk uitgekomen.
We hebben alleen nooit ons geld teruggehad... meen ik. Of wel? Is ook alweer zo lang geleden.
Op dinsdag 28 oktober 2008 20:02 schreef Mwanatabu het volgende:
Denk dat jij met je bord voor je kop blij mag zijn dat jij niet achter een raam staat met je kontje als kutje :W
  maandag 17 november 2008 @ 15:42:35 #90
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63290544
DAF is toch ook failliet gegaan en heeft toen een doorstart gemaakt. Alle aandeelhouders hun geld kwijt.

Overigens was DAF mijn eerste aandeel Veel te hoog gekocht op ~f25 en met dik verlies verkocht op ~f22 ofzo, vlak voordat het aandeel echt door het putje ging en op nul eindigde. f120 verlies plus kosten
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_63295928
quote:
Op zondag 16 november 2008 12:22 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In nederland zit mijn pensioen toch echt bij een bedrijfsfonds, daar heeft mijn werkgever niets mee van doen, zou dat in duitsland ook niet zo zijn, of is het daar net zoals in de VS geregeld?

Verder ja je hebt je operationele kosten maar zolang de uiteindelijke producten met een winstmarge verkocht worden is daar niet zoveel mee aan de hand.
Tav pensioenen heb je idd gelijk, die zijn in Europa wat beter geregeld als in de US.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_63296065
quote:
Op zondag 16 november 2008 12:23 schreef henkway het volgende:
Het zou voor Porsche / Mercedes / BMW ieder voor een derde, een leuke deal zijn, en het levert de GM US wel 3 miljard op
Porsche heeft VW al. Voor MB en BMW zou het idd een goede aanvulling zijn, ook omdat ze zelf nogal vervuilende auto's maken; door een fabrikant van zuinige auto's in te lijven kunnen ze een stuk makkelijker aan de milieu eisen voldoen.

Maar goed, voor GM zal die 3 miliard niet meer dan uitstel van executie zijn.
quote:
Op maandag 17 november 2008 15:42 schreef SeLang het volgende:
DAF is toch ook failliet gegaan en heeft toen een doorstart gemaakt. Alle aandeelhouders hun geld kwijt.

Overigens was DAF mijn eerste aandeel Veel te hoog gekocht op ~f25 en met dik verlies verkocht op ~f22 ofzo, vlak voordat het aandeel echt door het putje ging en op nul eindigde. f120 verlies plus kosten
Het failisement van DAF was grotendeels een actie van Rijkman Groenink, over smeerlappen gesproken, .
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_63296300
Maar wat voor discussie wil je eigenlijk voeren met dit topic
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
  dinsdag 18 november 2008 @ 08:25:35 #94
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_63307933
quote:
Op maandag 17 november 2008 19:12 schreef Samson het volgende:
Maar wat voor discussie wil je eigenlijk voeren met dit topic
Eerder een opsomming van bedrijven met bijbehorende ontslagronden. Wellicht als daar spraakmakende namen in voorkomen deze nog even apart in een topic vermelden.

Bulls, Bears & Bucks #49: 50.000 banen weg bij Citigroup was een springplank voor het AEX-forum. Geen idee waar dit zal eindigen.
  dinsdag 18 november 2008 @ 10:07:57 #95
192166 Paupermans
They made me do it
pi_63309647
quote:
Op maandag 17 november 2008 19:04 schreef Frezer het volgende:

[..]

Porsche heeft VW al. Voor MB en BMW zou het idd een goede aanvulling zijn, ook omdat ze zelf nogal vervuilende auto's maken; door een fabrikant van zuinige auto's in te lijven kunnen ze een stuk makkelijker aan de milieu eisen voldoen.
Onzin, een BMW 316i is zuiniger, krachtiger en milieuvriendelijker dan een Opel Vectra 1.6. Ook de zes-cilinders van BMW zijn enorm zuinig vergeleken met andere merken. En wat dacht je van Efficient Dynamics dat ze al een tijdje leveren? Daar kan Opel nog heel wat van leren.
pi_63309994
De Borgstelling voor Opel is voorlopig van de baan:
De duitsers hebben na een 'constructief' gesprek tussen duitse overheid en het Opel concern gemeld dat er geen direkte behoefte bij Opel aan het geld is en enkel gesteld dat er momenteel een constructief onderzoek gedaan wordt naar een mogelijke financiering die eind december eventueel een miljard euro zou betreffen als daartoe bereidheid bestaat bij Opel....


Mocht dat zo zijn, vermoed ik wel dat er tevens een oplossing moet komen voor een krediet van 2 miljard euro die opel nu aan zijn moederconcern GM geleend heeft (en wat GM onder de huidige omstandigheden nooit kan terugbetalen), en de eventuele problemen rondom de '100%-verweving in het GM-concern' die als nadelig gezien wordt ....
Het lijkt erop te duiden dat het zeer goed mogelijk is dat tegen december de duitse overheid idd bereid zou zijn met een krediet over de brug te komen, echter (mogelijk/waarschijnlijk) onder de voorwaarde dat GM dan zn 100% deelname in Opel iig deels afstoot, mogelijk wordt dat krediet van 2 miljard ook als 'ruilmiddel' meegenomen ...

Ik denk trouwens niet dat GM op dat punt te benijden is, als ze gedwongen worden Opel tegen redelijk ongunstige voorwaarden 'op te geven' verliezen ze nu juist een van de gezondere delen van hun concern en worden hun problemen vele malen erger.

http://www.zeit.de/online/2008/47/opel-merkel-krisengipfel
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_63312255
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 10:23 schreef RM-rf het volgende:
De Borgstelling voor Opel is voorlopig van de baan:
De duitsers hebben na een 'constructief' gesprek tussen duitse overheid en het Opel concern gemeld dat er geen direkte behoefte bij Opel aan het geld is en enkel gesteld dat er momenteel een constructief onderzoek gedaan wordt naar een mogelijke financiering die eind december eventueel een miljard euro zou betreffen als daartoe bereidheid bestaat bij Opel....


Mocht dat zo zijn, vermoed ik wel dat er tevens een oplossing moet komen voor een krediet van 2 miljard euro die opel nu aan zijn moederconcern GM geleend heeft (en wat GM onder de huidige omstandigheden nooit kan terugbetalen), en de eventuele problemen rondom de '100%-verweving in het GM-concern' die als nadelig gezien wordt ....
Het lijkt erop te duiden dat het zeer goed mogelijk is dat tegen december de duitse overheid idd bereid zou zijn met een krediet over de brug te komen, echter (mogelijk/waarschijnlijk) onder de voorwaarde dat GM dan zn 100% deelname in Opel iig deels afstoot, mogelijk wordt dat krediet van 2 miljard ook als 'ruilmiddel' meegenomen ...

Ik denk trouwens niet dat GM op dat punt te benijden is, als ze gedwongen worden Opel tegen redelijk ongunstige voorwaarden 'op te geven' verliezen ze nu juist een van de gezondere delen van hun concern en worden hun problemen vele malen erger.

http://www.zeit.de/online/2008/47/opel-merkel-krisengipfel
ik gok het ook de duitse overheid gaat pas geld geven wanneer opel afgesplitst is van gm
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_63314014
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 11:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ik gok het ook de duitse overheid gaat pas geld geven wanneer opel afgesplitst is van gm
dus volledige verzelfstandiging Opel en Saab elimineren
  donderdag 20 november 2008 @ 14:45:42 #99
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_63374543
quote:
’Massa-ontslagen door kredietcrisis’

DEN HAAG (AFN) - Als de overheid en de financiële sector niet snel greep krijgen op de kredietcrisis, gaan er in de Nederlandse industrie op grote schaal banen verloren. “Zeg maar gerust massa-ontslagen”, zo liet Jan Kamminga, voorzitter van de brancheorganisatie FME-CWM voor de technisch industriële sector donderdag weten.

Volgens Kamminga levert de crisis in het bankwezen “een grote bedreiging op voor de industrie”. Overheden en banken moeten dan ook snel ervoor zorgen dat het bancaire systeem weer gaat werken, aldus Kamminga in een aflevering van Forum Video, een internetprogramma van werkgeversorganisatie VNO-NCW.

Binnen de industrie is grote onrust ontstaan nadat kredietverzekeraar Atradius vorige week zo’n 20.000 bedrijven op de ’zwarte lijst’ had gezet omdat die als gevolg van de kredietcrisis en de economische achteruitgang niet meer voldoende kredietwaardig zouden zijn.

Heel ernstig

“De telefoon staat hier roodgloeiend”, aldus Kamminga. De maatregel van Atradius zet volgens de FME-voorzitter “de bijl aan de exportpositie” van de industrie. “65 procent van onze afzet gaat naar het buitenland. Het is echt heel ernstig als je daarin niet wordt gesteund”.

Voor bedrijven die tijdelijk in de problemen komen, biedt een verruiming van de regeling voor werktijdverkorting, een wetsvoorstel waaraan minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) werkt, soelaas. “Maar als de crisis voortduurt, helpt werktijdverkorting ook niet meer en staan we voor ontslagen”.
pi_63375159
In de Verenigde Staten doen ze het net even anders:

(CNN) -- Some lawmakers lashed out at the CEOs of the Big Three auto companies Wednesday for flying private jets to Washington to request taxpayer bailout money.

http://edition.cnn.com/20(...)toryview#cnnSTCVideo (derde filmpje)

Daar is het een duivels dilemma. $ 25 miljard dollar belastinggeld in een vervuilende weinig innovatieve sector stoppen met alleen effecten op de korte termijn (immers is voor een groot deel het probleem de vraag) of daar niet mee instemmen en impliciet de banen van honderdduizenden op het spel zetten waarbij ook neveneffecten van ontslag, bijvoorbeeld betalingsproblemen waardoor creditcardmaatschappijen in zwaar weer terecht gaan komen.

Het verhaal is (symbolisch gezien) niet bepaald geloofwaardig als er met drie afzonderlijke privéjets naar Washington word gevlogen voor overheidssteun.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')