quote:Nedcar en DAF slanken af
Ook de Nederlandse auto- en truckproducenten proberen de economische malaise het hoofd te bieden. Zo bereidt DAF zich voor op de huidige economische ontwikkelingen, heeft Scania al 160 flexwerkers buiten de deur gezet en sleepte ook Nedcar de nodige zandzakken voor de deur.
De kredietstorm raast overal ter wereld, ook autoproducenten komen er niet onderuit. In de Verenigde Staten zijn het de grote drie uit Detroit, General Motors, Ford en Chrysler, die een knieval maken. In Nederland gaat het om eveneens drie partijen: DAF, Nedcar en Scania. Geen titanen, maar evenmin onbelangrijk.
De economische malaise gaat DAF Trucks niet in de koude kleren zitten. Mensen trekken steeds minder geld uit voor het vervoeren van goederen, waardoor de vraag naar nieuwe vrachtwagens afneemt.
Bij de DAF-vestiging in Eindhoven werken momenteel ongeveer zesduizend mensen. De vrachtwagenproducent rept met geen woord over ontslagen, maar erkent wel het aantal uitzendkrachten en werknemers met een tijdelijk contract te willen terugbrengen.
Hoe dit intern opgelost wordt en op welke termijn de afslanking zal plaatsvinden, wil het bedrijf niet zeggen. Ook doet DAF geen mededelingen over het afbouwen van de productie. Maar dat laat dan wel de vraag onbeantwoord waar deze personeelsreductie dan voor nodig is.
Volgens FNV Bondgenoten bestaat een kwart van het personeel van DAF uit flexwerkers. Ongeveer 80 procent hiervan is uitzendkracht. Het overgrote deel van de tijdelijke werknemers zal volgens de vakbond zijn baan kwijtraken. Een andere manier om een eventuele productieverlaging op te vangen, is de vaste medewerkers te verplichten vrije dagen op te nemen.
Dit laatste is ook een instrument dat Nedcar mogelijk wil gebruiken. Hiervoor zal de autoproducent eerdaags met de sociale partners om de tafel gaan. Nedcar verwacht de productie in een later stadium neerwaarts bij te zullen stellen, maar laat weten dat daar op dit moment nog geen sprake van is.
De fabrikant van de Mitsubishi Outlander en Colt, zegt niet te weten hoeveel de productie verlaagd zal worden en wanneer dit zal zijn. Volgens de woordvoerder heeft Nedcar "hard gevochten om het personeelsbestand op peil te krijgen. Dus willen we nu zo min mogelijk mensen kwijt."
Bij Scania in Zwolle zullen op productieniveau in totaal 350 flexbanen sneuvelen, laat vakbond FNV weten. "De eerste 160 banen zijn al geschrapt. De volgende 190 verdwijnen naar verwachting in december."
Q4 gaat zorgen voor extra hobbels op de beurs.quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:48 schreef SeLang het volgende:
Vooral Q4 kan weleens een drama worden.
Veel bedrijfstakken moeten het sowieso hebben van Q4 (vakanties, kerstverkopen, etc).
Q3 zou nog mee vallen omdat de echte angst pas kwam in september toen het grootste deel van Q3 al achter de rug was.
Ik heb geen enkele ervaring daarmee maar ben wel slim.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 02:56 schreef Lyrebird het volgende:
Hmmm. Wij zoeken nog steeds naar een programmeur met C++ ervaring en het liefst een affiniteit met natuurkunde. Dat is het mooie van deze markt: eindelijk kun je als werkgever eisen gaan stellen.
Ik zou het kunnen....maar ik pas ervoor.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 02:56 schreef Lyrebird het volgende:
Hmmm. Wij zoeken nog steeds naar een programmeur met C++ ervaring en het liefst een affiniteit met natuurkunde. Dat is het mooie van deze markt: eindelijk kun je als werkgever eisen gaan stellen.
En om dan maar even terug te komen op de autoindustrie. Volgens de tegenlicht afleveringen here comes the sun , werken er in de duitse solar industrie al meer mensen dan in de autoindustrie. De aflevering daarvoro ging over electrische auto'squote:Op donderdag 30 oktober 2008 12:07 schreef RM-rf het volgende:
tevens is overigens de werkgelegenheid in duitsland op een record-laagtepunt aangekomen, zo weinig werklozen waren er niet meer sinds de vereniging van oost- en westduitsland ..
Zoo slecht gaat het dus lang niet (enkel zijn de gemiddelde lonen ook de laatste jaren nauwelijks toegenomen en is de koopkracht eerder gedaald, ondanks dat er veel meer gewerkt wordt)
quote:NedCar: tot 15.000 auto’s minder van de band
BORN (AFN) - NedCar in Born gaat tot april 2009 tussen de tien- en vijftienduizend auto’s minder maken. Dat heeft het bedrijf vrijdag aan het personeel laten weten, verwijzend naar de kredietcrisis en afzetproblemen.
Ook wordt voortaan een half uur minder gewerkt aan zowel Mitsubishi Colt als Outlander, en vervalt de zaterdagploeg. Daarnaast ligt de productie van de Colt rond de jaarwisseling twee weken stil. De productie van de Outlander zal dan vier weken stilliggen.
Echt niet.quote:Op zaterdag 1 november 2008 05:15 schreef Lyrebird het volgende:
Zie het van de zonnige kant: die productieverlagingen zijn wel goed voor het mejeu. Krijgen de mejeuhippie's, Al Gore en Bill Clinton eindelijk waar ze om gevraagd hebben.
Dat klopt. Maar hoe veel energie kost het om een nieuwe auto te maken en hoe veel CO2 uitstoot wordt er dan gecreerd? Stel dat je een 10-jaar oude auto hebt, die met gemak nog 5 jaar mee kan (zeg een Mercedes diesel). Je rijdt 40.000 km per jaar met het ding. Is het dan beter voor het milieu om een nieuwe auto te kopen, dan nog 5 jaar in de Mercedes rond te rijden?quote:Op zaterdag 1 november 2008 11:51 schreef Basp1 het volgende:
Mensen kunnen beter op dit moment in nieuwe auto's rijden dan oude barrels. Oude barrels verbruiken meer, en vervuilen meer.
De EU wil alleen sectoren die landbouwsubsidie nodig heeft, de rendabele sectoren maakt ze kapot, hetzelfde is al gedaan met de fruitteelt die nu nog slechts 20% is van 25 jaar geleden.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 11:58 schreef Drugshond het volgende:
Deze is nog leuker, en staat zelfs los van de economie. Deze doet de EU in zijn uppie.
[..]
Obama zal wel weer flink met geld gaan strooien, want dit zijn de iconen van de Amerikaanse industrie.quote:Fusie Chrysler en General Motors in de wacht
1 november 2008, 15:23 | ANP
NEW YORK (AFN) - Plannen voor een mogelijke fusie tussen de Amerikaanse autofabrikanten General Motors (GM) en Chrysler staan in de wacht. De Amerikaanse overheid wil niet meefinancieren in de mate waarop GM had gehoopt.
Na de Amerikaanse verkiezingen op 4 november zal meer duidelijk worden over de fusie. Presidentskandidaat Barack Obama gaf deze week aan dat hulp aan autofabrikanten voor hem een economische prioriteit wordt.
Uitstel van de fusieplannen voegt een nieuw element van onzekerheid toe aan de Amerikaanse auto-industrie. Ford, GM en Chrysler zijn zwaar getroffen door de financiële crisis. Volgens vakblad Automotive News Europe hebben bronnen in Washington de sector gewaarschuwd voor een diepe financiële crisis, die tienduizenden banen zal kosten.
Nou laat ze maar failliet gaan , ze hebben zich niet op tijd aangepast aan andere tijdenquote:Op zondag 2 november 2008 08:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Obama zal wel weer flink met geld gaan strooien, want dit zijn de iconen van de Amerikaanse industrie.
Spanje was dan ook een van de ergste 'bubble' landen. Een groot deel van de economie dreef op stijgende huisjes. Denk aan al die Engelsen en Nederlanders die daar een tweede huis kochten. Er is overigens een enorm huizenoverschot in Spanje. Er zal gesloopt moeten gaan worden.quote:Autoverkopen Spanje storten in
3 november 2008, 13:40 | ANP
PARIJS (AFN) - De verkoop van nieuwe auto's in Spanje is in oktober met 40 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. Het aantal auto's dat de showroom verliet was 77.660, zo maakte de Spaanse brancheorganisatie ANFAC maandag bekend. In oktober vorig jaar waren dat er nog 129.384.
Het is al de zesde achtereenvolgende maand dat de autoverkopen afnemen. In heel Europa is er sprake van een daling. In de eerste negen maanden lagen de verkopen 4,4 procent lager dan vorig jaar, zo werd vorige maand bekend. Maar de situatie in Spanje is uitzonderlijk. Voor het gehele jaar 2008 voorziet ANFAC een val in de autoverkopen van 25 procent.
De ontwikkeling toont aan dat de Spaanse economie ernstig vertraagt, zo liet de ANFAC in een verklaring weten. De Spaanse economie kromp in het derde kwartaal met 0,2 procent en veel economen voorzien een recessie. Deze wordt gekenmerkt door twee achtereenvolgende kwartalen van krimp.
In Frankrijk daalde de verkoop van nieuwe auto's in oktober met 7,3 procent, zo maakte de Franse brancheorganisatie bekend. Over de eerste tien maanden van het jaar is er nog sprake van een groei van 2,3 procent.
Dat zal in Amerika ook gaan gebeuren....quote:Op maandag 3 november 2008 14:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Spanje was dan ook een van de ergste 'bubble' landen. Een groot deel van de economie dreef op stijgende huisjes. Denk aan al die Engelsen en Nederlanders die daar een tweede huis kochten. Er is overigens een enorm huizenoverschot in Spanje. Er zal gesloopt moeten gaan worden.
Ik denk dat het in de VS wel mee zal vallen qua slopen. Er worden genoeg kinderen geboren en er is ook veel immigratie. In tegensteling tot Spanje waar een enorme vergrijzing is en ze het eigenlijk moeten hebben van buitenlandse pensionado's.quote:Op maandag 3 november 2008 14:50 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dat zal in Amerika ook gaan gebeuren....
Maar goed... in Spanje is het wel aardig toeven... denk dat er zat mensen zijn die toch graag een mediterraan 2e huisje willen hebben. Dat kan alleen als de prijs verder zakt.
Tegen een beetje verlies verkopen = goedkoper dan de sloopkogel.
- omdat dat véél researsch vereistquote:Op donderdag 16 oktober 2008 17:55 schreef kriele het volgende:
Waarom stappen auto fabrikanten niet in het lucratieve gat dat electrische auto's heet?
Echter, die huizen worden vanzelf gesloopt als ze leegstaan (deuren, kozijnen, wastafels, waterleidingen, etc allemaal eruit. Daarna is het huis bijna niks meer waard)quote:Op maandag 3 november 2008 19:24 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Ik denk dat het in de VS wel mee zal vallen qua slopen. Er worden genoeg kinderen geboren en er is ook veel immigratie.
Die boom hebben we nu gehad en er is veel teveel bij gebouwd, ook om die pensionados te huisvesten. Bovendien kunnen veel mensen met tweede huis hun hypotheek niet meer betalen. En mensen met baan kunnen daar niet gaan wonen want er is geen werk (op de plekken waar die huizen zijn gebouwd)quote:In tegensteling tot Spanje waar een enorme vergrijzing is en ze het eigenlijk moeten hebben van buitenlandse pensionado's.
Vwb Spanje bedoel ik ook dat er gesloopt moet gaan worden, omdat ze daar dus immers geen aanwas meer voor hebben.quote:Op maandag 3 november 2008 19:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Echter, die huizen worden vanzelf gesloopt als ze leegstaan (deuren, kozijnen, wastafels, waterleidingen, etc allemaal eruit. Daarna is het huis bijna niks meer waard)
[..]
Die boom hebben we nu gehad en er is veel teveel bij gebouwd, ook om die pensionados te huisvesten. Bovendien kunnen veel mensen met tweede huis hun hypotheek niet meer betalen. En mensen met baan kunnen daar niet gaan wonen want er is geen werk (op de plekken waar die huizen zijn gebouwd)
Ik bedoelde dus dat die huizen onofficeel gesloopt/ gestript worden. Als je een huis leeg laat staan dan komen buurtbewoners dat huis gewoon helemaal strippen van alles wat nog een beetje waarde heeft. Dat gebeurt nu al op grote schaal.quote:Op maandag 3 november 2008 19:49 schreef Richie_Rich het volgende:
Persoonlijk denk ik dat het in de VS nog wel mee zal vallen, tenzij Obama aan de macht komt. Dan blijft er weinig over van de flexibele economie
Yup, de pionier sector heeft het zwaar, bubble 2001-2002 revisited (been there got the t-shirt)quote:Mogelijk ook vaste banen weg bij DAF
Rotterdam, 4 nov. Vrachtwagenfabrikant DAF in Eindhoven gaat mogelijk ook vast personeel ontslaan. Het bedrijf heeft gisteren een sociaal plan van die strekking voorgelegd aan de bonden. Die tonen zich „zeer verbaasd”.
De vrachtwagenfabrikant, die last heeft van een teruglopende vraag, zette eerder dit najaar het tijdelijk personeel op straat: ongeveer een kwart van de 6.200 werknemers. Daarnaast gaat het bedrijf de personeelskosten drukken door het inroosteren van collectieve vrije dagen en een verplichte ‘vakantie’ van twee weken rond de jaarwisseling. „DAF heeft met al deze maatregelen een deel van het productieverlies kunnen opvangen”, zegt vakbondsbestuurder Felix Alejandro Perez van FNV Bondgenoten. „Maar dat is blijkbaar niet genoeg.”
Het sociaal plan van DAF heeft de vakbond „verrast”. „DAF heeft ons gevraagd om mee te praten, maar we weten niet eens om hoeveel mensen het gaat. Er wordt over een sociaal vangnet gesproken, terwijl we niet weten wat dat vangnet zou moeten opvangen”, aldus Alejandro Perez.
DAF wil nog geen concrete uitspraken doen over mogelijke ontslagen. „We zijn nog niet zover”, zegt woordvoerder Ron den Engelsen. „De wereld om ons heen verandert razendsnel, wij moeten dus ook snel schakelen. We onderzoeken verschillende scenario’s en hebben een sociaal plan opgesteld voor het geval dat straks nodig is.” Gedwongen ontslagen zijn daarbij niet uitgesloten.
Slecht nieuws, vindt Alejandro Perez. „DAF heeft al meer dan duizend tijdelijke krachten naar huis gestuurd. Die komen allemaal terecht op de arbeidsmarkt in de regio.” Op die arbeidsmarkt gaat het druk worden. „Het gaat heel hard nu. Er zijn meer bedrijven in de regio waar het niet goed gaat, zoals elektronicabedrijf Neways.”
Als er maar weer consumenten terug komen dan gaat de economie wel goed.quote:Op maandag 3 november 2008 19:49 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Vwb Spanje bedoel ik ook dat er gesloopt moet gaan worden, omdat ze daar dus immers geen aanwas meer voor hebben.
Persoonlijk denk ik dat het in de VS nog wel mee zal vallen, tenzij Obama aan de macht komt. Dan blijft er weinig over van de flexibele economie
quote:'Crisisoverleg' kabinet, werkgevers en bonden
Uitgegeven: 10 november 2008 19:02
Laatst gewijzigd: 10 november 2008 19:57
DEN HAAG - Het kabinet overlegt volgende week met werkgevers en de vakbeweging om de negatieve gevolgen van de kredietcrisis op de economie het hoofd te bieden.
Ook wordt een top georganiseerd met gemeenten erbij, omdat in de regio vooral manieren bedacht moeten worden om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen en te houden.
Dat heeft minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) maandag gezegd in reactie op de plannen die de vakcentrale FNV heeft gepresenteerd ter bestrijding van de economische neergang.
Volgende week dinsdag is een overleg gepland op het ministerie van Economische Zaken met werkgevers en vakbonden. Een dag komen de partijen weer bijeen, maar dan ook met gemeenten erbij.
Ideeën
Volgens Donner is het eerste overleg vooral bedoeld om ideeën uit te wisselen over hoe de negatieve economische gevolgen op te vangen.
Daarbij wordt ook het verzoek bekeken van sociale partners de regeling voor werktijdverkorting aan te passen en WW-gelden in te zetten om werkgevers door deze moeilijke tijd heen te loodsen zonder dat ze personeel hoeven te ontslaan.
Werktijdverkorting
De bewindsman benadrukt wel dat werktijdverkorting bedoeld is voor bedrijven die plotseling te maken hebben met een terugval in de productie, maar snel een herstel van de vraag verwachten en hun personeel weer hard nodig hebben.
De regeling is volgens hem niet bedoeld om bedrijven op een langere termijn bij economische ontwikkelingen te steunen met WW-gelden.
Langere termijn
Donner stelt verder dat oplossingen voor de langere termijn gevonden moeten worden door vraag en aanbod van personeel in de regio beter bij elkaar te brengen.
Hij wees erop dat al tijdens het najaarsoverleg tussen het kabinet en sociale partners is afgesproken daarover nog een top te organiseren met gemeenten erbij.
Samenwerken
Het is volgens de minister zaak dat het bedrijfsleven ook zelf bekijkt hoe werkgevers die werknemers kwijt moeten, beter kunnen samenwerken met collega's die naarstig op zoek zijn naar geschikte arbeidskrachten. Hij wees erop dat met de economische problemen van nu er nog steeds zo'n 200.000 vacatures zijn.
Ja hoor, staatssteun voor Opelquote:Merkel en Opel gaan praten over staatssteun
15 november 2008, 14:46 | ANP
WASHINGTON (AFN) - De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft de top en ondernemingsraad van de Duitse autofabrikant Opel uitgenodigd om maandag te praten over mogelijke staatssteun aan het concern. Dat zei Merkel zaterdag tijdens de G20-top in Washington.
Eerder maakte minister Peer Steinbrueck van Financiën al bekend dat de Duitse overheid de eisen van de Duitse autofabrikant Opel om staatssteun onderzoekt.
Opel, eigendom van het Amerikaanse General Motors (GM), heeft de kredieten van de Duitse overheid nodig voor investeringen in de fabrieken in Europa. De Duitse autofabrikant gaat zwaar gebukt onder de sterke afname in de verkopen van auto's wereldwijd. Moederbedrijf GM lijdt al maandenlang zware verliezen.
Ik denk dat ze Opel uit GM gaan tillen voor weinig , dat zou een goede deal zijn he??quote:Op zaterdag 15 november 2008 18:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja hoor, staatssteun voor Opel
Waar gaat dit heen
http://finance.google.com/finance?q=gmquote:Op zaterdag 15 november 2008 18:48 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik denk dat ze Opel uit GM gaan tillen voor weinig , dat zou een goede deal zijn he??
Er zitten grote jongens achter joh
Het probleem daarbij is niet zozeer de prijs, maar ook de kosten die je er bij krijgt om het bedrijf draaiende te houden. Er zullen best wel wat Japanse en Europese Autobouwers zijn die op basis van de kostprijs heel GM kunnen overnemen. Echter moeten ze dan ook opdraaien voor het draaiende houden van de fabrieken, pensioenen, enz. Dan kom je dus op een veelvoud van de aanschafprijs uitquote:Op zondag 16 november 2008 11:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
http://finance.google.com/finance?q=gm
Zie ik het nu goed dat het totaal aan GM aandelen "maar" 610.000.000 zijn.
Nou hoeveel aandelen zou opel vertegenwoordigen in het geheel? Stel dat eens even op 1/6 van het totaal . Zou dan opel overgenomen kunnen worden door op dit moment 300 miljoen dollar op tafel te leggen?
In nederland zit mijn pensioen toch echt bij een bedrijfsfonds, daar heeft mijn werkgever niets mee van doen, zou dat in duitsland ook niet zo zijn, of is het daar net zoals in de VS geregeld?quote:Op zondag 16 november 2008 12:14 schreef Frezer het volgende:
Echter moeten ze dan ook opdraaien voor het draaiende houden van de fabrieken, pensioenen, enz. Dan kom je dus op een veelvoud van de aanschafprijs uit
Als de BOS methode wordt toegepast, dus aankoop tegen de marktwaarde, dan zal de prijs gelijk zijn aan wat de gek nu voor een internationale autofabriek wil geven van de omvang van Opel, ofwel een openbare veilingquote:Op zondag 16 november 2008 12:14 schreef Frezer het volgende:
[..]
Het probleem daarbij is niet zozeer de prijs, maar ook de kosten die je er bij krijgt om het bedrijf draaiende te houden. Er zullen best wel wat Japanse en Europese Autobouwers zijn die op basis van de kostprijs heel GM kunnen overnemen. Echter moeten ze dan ook opdraaien voor het draaiende houden van de fabrieken, pensioenen, enz. Dan kom je dus op een veelvoud van de aanschafprijs uit
quote:Philips legt productie in Drachten stil
AMSTERDAM - Philips legt een deel van de productie van scheerapparaten in Drachten vanaf 24 november voor zes weken stil.
Ongeveer zeshonderd van de 1400 medewerkers krijgen met de maatregel te maken. De stap past in een serie drastische maatregelen die ook Nederlandse concerns moeten nemen nu de economie wereldwijd in het slop zit.
Het betrokken personeel zou tijdelijk ander werk krijgen, zoals het schoonmaken en verplaatsen van machines of het volgen van scholing. Daarnaast krijgen ze een week vrij. „Die periode rond de kerst was toch al ingepland”, aldus een woordvoerder.
Philips heeft te maken met de teruglopende economie in Europa en de VS, waaronder de omzet van luxe artikelen als scheerapparaten te lijden heeft. Het concern is niet het enige bedrijf dat de pijn voelt: ook staalconcern Corus en chemieconcern DSM kondigden recent tijdelijke sluitingen van productielijnen aan.
De zegsman van Philips verklaarde dat de tijdelijke maatregel onderdeel is van het beleid bij Philips om „het productieproces optimaal te sturen”.
Het zou vooral gaan om het 'garant-stellen' van de Duitse staat voor enkele leningen die Opel wilde afsluiten.quote:Op zaterdag 15 november 2008 18:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja hoor, staatssteun voor Opel
Waar gaat dit heen
Exact, Daarom heeft destijds de overheid Fokker ook niet geholpen. Die steunoperatie zou dan via omwegen rechtstreeks bij Diamler belanden.quote:Op maandag 17 november 2008 11:58 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Het zou vooral gaan om het 'garant-stellen' van de Duitse staat voor enkele leningen die Opel wilde afsluiten.
daarentegen is er vanuit de kant van de duitsers ook een duidelijke grens gesteld, waarbij ze willen voorkomen dat GM meer van hun verliezen op Opel afwend ...
Opel zelf doet het best redelijk, maar GM zelf heeft net met wat boekhoudkundige trucjes 500 miljoen euro extra verlies via Opel afgeboekt... waarschijnlijk ook met het idee dat juist 'gulle' overheden verlieslijdende fabrieken meer steun zouden toezeggen.
Al die fabrieken die men voorheen naar Roemenie, of India verplaatst heeft hebben dan ook een probleempje dat die staten zeker niet bereid zijn bij te schieten bij financieringsproblemen van de fabriekseigenaren.
quote:Citigroup's Pandit to Reduce Headcount by 50,000, Cut Expenses
Nov. 17 (Bloomberg) -- Citigroup Inc., the fourth-biggest U.S. bank by market value, plans to eliminate 50,000 jobs, or about 14 percent of the workforce as of Sept. 30, and reduce expenses by 20 percent from their peak as the global economy contracts.
Chief Executive Officer Vikram Pandit is scheduled to announce the plan to employees today. The reductions were disclosed in a presentation posted on New York-based Citigroup's Web site.
Banks and brokerages worldwide have shed almost 160,000 jobs since the subprime mortgage market collapsed last year, sparking a credit crisis.
Een kennis van me die bij BNP in parijs werkt vertelde dat in london bij de finaciele bedrijven ongeveer 25% van de medewerkers eruit zijn.quote:Op maandag 17 november 2008 14:20 schreef Drugshond het volgende:
Geen idee of dit ook voor Europa geldt (denk het wel).
Ja hoor.... 100 piek voor een fabriek was toen de slogan.quote:Op maandag 17 november 2008 14:42 schreef Lifesaver48 het volgende:
Tijd voor een nieuwe 'Houd Daf op de weg'-actie. Iemand die zich dat nog kan herinneren? Ik heb daar volgens mij nog 100 gulden inzitten.
We hebben alleen nooit ons geld teruggehad... meen ik. Of wel? Is ook alweer zo lang geleden.quote:Op maandag 17 november 2008 15:09 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ja hoor.... 100 piek voor een fabriek was toen de slogan.
En DAF is daar behoorlijk sterk uitgekomen.
Tav pensioenen heb je idd gelijk, die zijn in Europa wat beter geregeld als in de US.quote:Op zondag 16 november 2008 12:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In nederland zit mijn pensioen toch echt bij een bedrijfsfonds, daar heeft mijn werkgever niets mee van doen, zou dat in duitsland ook niet zo zijn, of is het daar net zoals in de VS geregeld?
Verder ja je hebt je operationele kosten maar zolang de uiteindelijke producten met een winstmarge verkocht worden is daar niet zoveel mee aan de hand.
Porsche heeft VW al. Voor MB en BMW zou het idd een goede aanvulling zijn, ook omdat ze zelf nogal vervuilende auto's maken; door een fabrikant van zuinige auto's in te lijven kunnen ze een stuk makkelijker aan de milieu eisen voldoen.quote:Op zondag 16 november 2008 12:23 schreef henkway het volgende:
Het zou voor Porsche / Mercedes / BMW ieder voor een derde, een leuke deal zijn, en het levert de GM US wel 3 miljard op
Het failisement van DAF was grotendeels een actie van Rijkman Groenink, over smeerlappen gesproken,quote:Op maandag 17 november 2008 15:42 schreef SeLang het volgende:
DAF is toch ook failliet gegaan en heeft toen een doorstart gemaakt. Alle aandeelhouders hun geld kwijt.
Overigens was DAF mijn eerste aandeelVeel te hoog gekocht op ~f25 en met dik verlies verkocht op ~f22 ofzo, vlak voordat het aandeel echt door het putje ging en op nul eindigde. f120 verlies plus kosten
![]()
Eerder een opsomming van bedrijven met bijbehorende ontslagronden. Wellicht als daar spraakmakende namen in voorkomen deze nog even apart in een topic vermelden.quote:Op maandag 17 november 2008 19:12 schreef Samson het volgende:
Maar wat voor discussie wil je eigenlijk voeren met dit topic
Onzin, een BMW 316i is zuiniger, krachtiger en milieuvriendelijker dan een Opel Vectra 1.6. Ook de zes-cilinders van BMW zijn enorm zuinig vergeleken met andere merken. En wat dacht je van Efficient Dynamics dat ze al een tijdje leveren? Daar kan Opel nog heel wat van leren.quote:Op maandag 17 november 2008 19:04 schreef Frezer het volgende:
[..]
Porsche heeft VW al. Voor MB en BMW zou het idd een goede aanvulling zijn, ook omdat ze zelf nogal vervuilende auto's maken; door een fabrikant van zuinige auto's in te lijven kunnen ze een stuk makkelijker aan de milieu eisen voldoen.
ik gok het ook de duitse overheid gaat pas geld geven wanneer opel afgesplitst is van gmquote:Op dinsdag 18 november 2008 10:23 schreef RM-rf het volgende:
De Borgstelling voor Opel is voorlopig van de baan:
De duitsers hebben na een 'constructief' gesprek tussen duitse overheid en het Opel concern gemeld dat er geen direkte behoefte bij Opel aan het geld is en enkel gesteld dat er momenteel een constructief onderzoek gedaan wordt naar een mogelijke financiering die eind december eventueel een miljard euro zou betreffen als daartoe bereidheid bestaat bij Opel....
Mocht dat zo zijn, vermoed ik wel dat er tevens een oplossing moet komen voor een krediet van 2 miljard euro die opel nu aan zijn moederconcern GM geleend heeft (en wat GM onder de huidige omstandigheden nooit kan terugbetalen), en de eventuele problemen rondom de '100%-verweving in het GM-concern' die als nadelig gezien wordt ....
Het lijkt erop te duiden dat het zeer goed mogelijk is dat tegen december de duitse overheid idd bereid zou zijn met een krediet over de brug te komen, echter (mogelijk/waarschijnlijk) onder de voorwaarde dat GM dan zn 100% deelname in Opel iig deels afstoot, mogelijk wordt dat krediet van 2 miljard ook als 'ruilmiddel' meegenomen ...
Ik denk trouwens niet dat GM op dat punt te benijden is, als ze gedwongen worden Opel tegen redelijk ongunstige voorwaarden 'op te geven' verliezen ze nu juist een van de gezondere delen van hun concern en worden hun problemen vele malen erger.
http://www.zeit.de/online/2008/47/opel-merkel-krisengipfel
dus volledige verzelfstandiging Opel en Saab eliminerenquote:Op dinsdag 18 november 2008 11:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik gok het ook de duitse overheid gaat pas geld geven wanneer opel afgesplitst is van gm
quote:’Massa-ontslagen door kredietcrisis’
DEN HAAG (AFN) - Als de overheid en de financiële sector niet snel greep krijgen op de kredietcrisis, gaan er in de Nederlandse industrie op grote schaal banen verloren. “Zeg maar gerust massa-ontslagen”, zo liet Jan Kamminga, voorzitter van de brancheorganisatie FME-CWM voor de technisch industriële sector donderdag weten.
Volgens Kamminga levert de crisis in het bankwezen “een grote bedreiging op voor de industrie”. Overheden en banken moeten dan ook snel ervoor zorgen dat het bancaire systeem weer gaat werken, aldus Kamminga in een aflevering van Forum Video, een internetprogramma van werkgeversorganisatie VNO-NCW.
Binnen de industrie is grote onrust ontstaan nadat kredietverzekeraar Atradius vorige week zo’n 20.000 bedrijven op de ’zwarte lijst’ had gezet omdat die als gevolg van de kredietcrisis en de economische achteruitgang niet meer voldoende kredietwaardig zouden zijn.
Heel ernstig
“De telefoon staat hier roodgloeiend”, aldus Kamminga. De maatregel van Atradius zet volgens de FME-voorzitter “de bijl aan de exportpositie” van de industrie. “65 procent van onze afzet gaat naar het buitenland. Het is echt heel ernstig als je daarin niet wordt gesteund”.
Voor bedrijven die tijdelijk in de problemen komen, biedt een verruiming van de regeling voor werktijdverkorting, een wetsvoorstel waaraan minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) werkt, soelaas. “Maar als de crisis voortduurt, helpt werktijdverkorting ook niet meer en staan we voor ontslagen”.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |