abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62365453
LELYSTAD - Op de Bataviawerf in Lelystad woedt een grote, uitslaande brand. De brand brak maandagavond rond kwart over tien uit.

De brandweer probeert de replica van het zeventiende-eeuwse oorlogsschip De 7 Provinciën en koopjesdorp Batavia Stad te redden van de vuurzee door die nat te houden. De reconstructie van de Batavia is buiten gevaar.

De vlammen reiken huizenhoog boven de werf uit. Tot in de wijde omtrek van de werf waren een aantal ontploffingen te horen. Volgens de politie zou het gaan om gasflessen die geëxplodeerd zijn.

Een wijde straal rond de werf is afgezet voor publiek.

Bron: www.nu.nl

Vond het altijd wel mooi winkelen daar...
pi_62365502
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 23:19 schreef Mark-Hgl het volgende:

Vond het altijd wel mooi winkelen daar...
Ik heb weinig winkels gezien op de bataviawerf.

Die liggen er een stuk achter en heb ik toen ontweken.
  maandag 13 oktober 2008 @ 23:21:34 #3
109693 Dr.Aart
Grolsch Royce
pi_62365512
Iemand in de buurt toevallig?
Brakmanschap is Meesterschap
Ja,wij zijn ons er eentje!
pi_62365528
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 23:21 schreef Dr.Aart het volgende:
Iemand in de buurt toevallig?
waarschijnlijk wel.
pi_62365657
ff een tvp
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
pi_62365676
.
pi_62365677
kom er net vandaan woon er dichtbij grote brand en explosies lijkt nu onder controle
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qB2UcWt8pFw[/youtube]
pi_62365692
http://www.omroepflevolan(...)f0.aspx?NewsID=49739
quote:
Op de Bataviawerf in Lelystad is vanavond brand uitgebroken in de gebouwen van de zeilmakerij en opslagloods.

Het vuur dreigt over te slaan naar restaurant La Place van Batavia Stad. Korpsen uit de hele provincie zijn opgeroepen te komen blussen. De brand woedt op enkele meters van het schip de 7-Provinciën. Het schip in aanbouw wordt nat gehouden. Getuigen melden zware explosies, mogelijk veroorzaakt door gasflessen.
pi_62365706
Verrek, zijn die Pirates of the Caribbean daar bezig geweest?
pi_62366046
Kan iemand een update geven van wat er precies in de brand staat, en of het nu onder controle is?
Thx alvast!
pi_62366107
Groot deel bataviawerf in de fik, Batavia zeilen verloren gegaan. Batavia zelf, Bataviastad en 7 Provincieen worden nat gehouden

Woon aan de andere kant van Lelystad, zie alleen oranje gloed

Op p2000 lekker veel meldingen...
  Moderator maandag 13 oktober 2008 @ 23:49:06 #12
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_62366128
pfoeh, dat klinkt niet best
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_62366136
Naar wat ik weet/ zag stond er een gedeelte van de werf in de fik en geen winkels het lijkt nu onder controle. Maar op het moment van schrijven hoor ik weer een boel sirenes
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qB2UcWt8pFw[/youtube]
pi_62366142
pi_62366147
Zag er net naar uit dat het wel onder controle is, veel volk liep al weg omdat er niet echt veel meer te zien was (of je werd weggestuurd door de politie)
pi_62366204
Gelukkig dat de Batavia en de 7 Provinciën gered zijn. Jammer van de zeilen, maar dat is vervangbaar. Ik ben wel benieuwd naar de houtsnijderij, daar staan al vrij grote stukken van de 7 Provinciën idem voor de het bezoekerscentrum, bijna de complete spiegel hangt daar. .
Dobbert nu even niet de wereld rond.
pi_62366221
Kort filmmateriaal op http://www.omroepflevoland.nl/
pi_62366231
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 23:52 schreef Theebag het volgende:
Gelukkig dat de Batavia en de 7 Provinciën gered zijn. Jammer van de zeilen, maar dat is vervangbaar.
Zat 10 jaar werk aan
  Donald Duck held dinsdag 14 oktober 2008 @ 00:00:20 #19
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_62366391
als het echte replica's zijn kunnen ze vast ook gewoon wegvaren
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_62366449
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 23:52 schreef Theebag het volgende:
Gelukkig dat de Batavia en de 7 Provinciën gered zijn. Jammer van de zeilen, maar dat is vervangbaar. Ik ben wel benieuwd naar de houtsnijderij, daar staan al vrij grote stukken van de 7 Provinciën idem voor de het bezoekerscentrum, bijna de complete spiegel hangt daar. .
Een zeil waar 10 jaar aan is gewerkt, is niet zomaar vervangbaar, natuurlijk...
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 14 oktober 2008 @ 00:06:18 #21
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_62366509
hopelijk blijft de 7 Provinciën helemaal gespaard, daar zijn ze al een flinke tijd mee bezig
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 14 oktober 2008 @ 00:09:01 #22
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_62366551
oke, binnen een uur moet de brand geblust zijn
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_62366584
wat een halfie die van de ggd op ned 1
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
pi_62366663
Ok, de noordzijde is weg dus. Werkplaatsen, zeilmakerij, kantoren en waarschijnlijk ook de kantineruimte voor het personeel. Daar zuidelijk van is de Taveerne, met de expositieruimte en filmzaal. In de expositieruimte hangt het Hakkebord van de 7 Provincieen, waaraan ruim 2 jaar gewerkt is. Naast het feit dat de zeilen van de Batavia al verloren zijn gegaan, zou het verlies van het Hakkebord en de doorluchtige wulft in de houtsnijderij dolksteken zijn voor de voortgang van de 7 Provincieen.

Laten we het beste ervan hopen. Dat de 7 Provincieen geen schade heeft opgelopen zou een wonder zijn. Deze ligt amper 10 meter van de in vlammen opgegane loodsen.

Morgen maar de schade bekijken Wat een tegenslag voor zo'n stichting!
pi_62366723
Volgens mij heeft de 7 provincieen geen schade. Ik zag wel dat ze de achterkant van de Batavia losgemaakt hadden van de rand zodat haar kontje een klein beetje verder van het vuur ligt.
Verder kon je niet dichtbij komen of er iets van zien ze hadden het groots afgezet.
Je ruikt het hout dat brand, best wel een lekkere geur opzich.
La Place is gered door de brandwerende muur die tussen de werf en La Place inligt maar er is wel brand en rookschade.
Je kon het nog het beste zien vanaf de dijk naar Enkhuizen.
pi_62366776
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 00:15 schreef LeXX het volgende:
Ok, de noordzijde is weg dus. Werkplaatsen, zeilmakerij, kantoren en waarschijnlijk ook de kantineruimte voor het personeel. Daar zuidelijk van is de Taveerne, met de expositieruimte en filmzaal. In de expositieruimte hangt het Hakkebord van de 7 Provincieen, waaraan ruim 2 jaar gewerkt is. Naast het feit dat de zeilen van de Batavia al verloren zijn gegaan, zou het verlies van het Hakkebord en de doorluchtige wulft in de houtsnijderij dolksteken zijn voor de voortgang van de 7 Provincieen.

Laten we het beste ervan hopen. Dat de 7 Provincieen geen schade heeft opgelopen zou een wonder zijn. Deze ligt amper 10 meter van de in vlammen opgegane loodsen.

Morgen maar de schade bekijken Wat een tegenslag voor zo'n stichting!
Damn LeXX...

Ik hoop echt dat de schepen allemaal oke zijn. En de expositieruimte ook.
pi_62366832
quote:
Uitslaande brand op Bataviawerf Lelystad
Uitgegeven: 13 oktober 2008 23:02
Laatst gewijzigd: 14 oktober 2008 00:17

LELYSTAD - Op de Bataviawerf in Lelystad woedt een grote, uitslaande brand. De brand brak maandagavond rond kwart over tien uit.

[fotoserie] ANP
Brand Bataviawerf

De vlammen reiken huizenhoog boven de werf uit. Tot in de wijde omtrek van de werf was een aantal ontploffingen te horen. Volgens de politie zou het gaan om gasflessen die geëxplodeerd zijn. Een wijde straal rond de werf is afgezet voor publiek.

De brandweer probeert de replica van het zeventiende-eeuwse oorlogsschip De 7 Provinciën en koopjesdorp Batavia Stad te redden van de vuurzee door die nat te houden. De wind lijkt hierin een gunstige rol te spelen. De reconstructie van de Batavia is buiten gevaar, maar de zeilen van de Batavia zijn wel verloren gegaan. Dat heeft een woordvoerder van de werf gemeld.

De zeilen lagen opgeslagen in de zeilenmakerij, die volledig afbrandde. Aan het zeildoek, dat 1180 vierkante meter besloeg, is tien jaar gewerkt. Ook een groot deel van de kantoren van de werf en de werkplaats moeten als verloren worden beschouwd.

Tonnen
Directeur Rein Beije van de Bataviawerf in Lelystad schat dat de brand maandagavond voor "minimaal enkele tonnen schade" heeft aangericht. Hij deed deze schatting ongeveer anderhalf uur na het ontstaan van de brand.

"Ik voel me heel machteloos", verwoordde Beije zijn gevoelens. "Je ziet het gebeuren, maar kan eigenlijk maar weinig doen."
(c) ANP
Bijgewerkt bericht van http://www.nu.nl/news/178(...)awerf_Lelystad.html#
pi_62366851
Voor alle duidelijkheid: De Bataviawerf wordt gerund door voornamelijk vrijwilligers (waar ik er eentje van ben). Er is dus 10 jaar gewerkt aan de zeilen, ruim 1100 m3. Dat is niet zomaar vervangen, en betekent dus dat de (al kleine) kans dat de Batavia op (langere) termijn weer zou gaan varen, nihil is. Dat is een zeer grote tegenslag!
De Bataviawerf moet het vooral van de bezoekers hebben voor inkomsten voor de funding van het onderhoud aan de Batavia (wat behoorlijk is voor een houten schip van 20 jaar), en nieuwbouw van de 7 Provincieen. Goddank dat het bezoekerscentrum, de winkel en expositieruimte de brand wel overleefd lijken te hebben, anders was de voornaamste bron van inkomsten weg geweest, en zag het er nog somberder uit.

Ik hoop morgen een beter beeld te krijgen van de schade. Voor nu hoop ik dat het vuur snel gedoofd is, en er geen persoonlijke ongelukken zijn geweest.
  Donald Duck held dinsdag 14 oktober 2008 @ 00:31:40 #29
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_62366855
wat voor zeil is dat dan, dat ze er 10 jaar aan werken?
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_62366859
Zonde.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 14 oktober 2008 @ 00:34:00 #31
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_62366885
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 00:31 schreef LeXX het volgende:
Voor alle duidelijkheid: De Bataviawerf wordt gerund door voornamelijk vrijwilligers (waar ik er eentje van ben). Er is dus 10 jaar gewerkt aan de zeilen, ruim 1100 m3. Dat is niet zomaar vervangen, en betekent dus dat de (al kleine) kans dat de Batavia op (langere) termijn weer zou gaan varen, nihil is. Dat is een zeer grote tegenslag!
De Bataviawerf moet het vooral van de bezoekers hebben voor inkomsten voor de funding van het onderhoud aan de Batavia (wat behoorlijk is voor een houten schip van 20 jaar), en nieuwbouw van de 7 Provincieen. Goddank dat het bezoekerscentrum, de winkel en expositieruimte de brand wel overleefd lijken te hebben, anders was de voornaamste bron van inkomsten weg geweest, en zag het er nog somberder uit.

Ik hoop morgen een beter beeld te krijgen van de schade. Voor nu hoop ik dat het voor snel gedoofd is, en er geen persoonlijke ongelukken zijn geweest.
goed uitgelegd wij zijn hier al jarenlang rouw donateur. Het is een bijzonder mooi project en hopelijk kan de boel weer snel opgepakt worden
DeLuna vindt me dik ;(
pi_62367121
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 00:00 schreef __Saviour__ het volgende:
als het echte replica's zijn kunnen ze vast ook gewoon wegvaren
Zonder zeilen is het lastig varen voor een zeilschip En de 7 provincieen ligt in de steigers, enkel kiel, spanten, deel van het galjoen en een deel van de huid is af.
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 00:31 schreef __Saviour__ het volgende:
wat voor zeil is dat dan, dat ze er 10 jaar aan werken?

Hier zie je de Batavia "in vol ornaat". Deze foto is geloof ik genomen in 2000, toen de Batavia in Australië was tijdens de OS. Ze heeft toen op eigen kracht op de Stille Oceaan gevaren.
10 jaar klinkt erg lang, vergeet daarbij niet dat het voornamelijk door vrijwilligers gedaan wordt, en geld ook een rol speelt, evenals het feit dat het om zeilen gaat die in de 17de eeuw "doorsnee" waren, maar waar nu soms de kennis en kunde van ontbreekt. Dat is ook oa de reden waarom de bouw van het schip zoveel meer tijd kost. 10 jaar aan de reconstructie in de 20ste eeuw, 8 maanden (!) bij het origineel in de 17de eeuw.
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 00:34 schreef rubbereend het volgende:

[..]

goed uitgelegd wij zijn hier al jarenlang rouw donateur. Het is een bijzonder mooi project en hopelijk kan de boel weer snel opgepakt worden
Top dat jullie donateur zijn. Daarvan moet de werf het écht hebben. De werf is uniek in de wereld vwb hun motto: op authentieke wijze het bouwen van replica's van historische schepen. De scheepsbouw was Nederlands trots in de 17de eeuw, we waren er beter in dan wie dan ook. Met deze schepen is Nederland groot geworden, en is Amsterdam nu zoals het is (in de 17de eeuw werd 90% van alle handel in de wereld in pakhuizen opgeslagen en verhandeld in de stad, oa van de VOC). Met de 7 Provincieen zijn zeeslagen gewonnen, en is het enige "buitenlandse" schip die de Thames op is geweest. Zoals eens een Engelse gast op de werf zei: Those bloody Dutch were better than our ships!
Met de werf gaat deze kennis en historie niet verloren, en dat mag een brand als deze ook niet laten gebeuren!

[ Bericht 5% gewijzigd door LeXX op 14-10-2008 01:04:08 ]
pi_62367287
tvp'tje

Ben ook wezen kijken, eerst via de dijk bij Lelystad-Haven, zo dichtbij mogelijk gekomen en daarna via de dijk naar Enkhuizen er recht tegenover gestaan. Ben rond 12 uur vertrokken en toen zag je nog dat de brand uitsloeg. La-Place werd nat gehouden, verder geen nieuwe info.

Hoop dat de schade beperkt blijft tot de zeilen, ook al is de schade dan nog enorm...
pi_62367571
Het laatste nieuws is dat er veel water en roetschade ook bij winkels is, en winkels afgebrand waaronder die waar ik werk.
Tot nader orde mogen we niks meer doen omdat er asbest is vrijgekomen batavia stad is dus voorlopig dicht tot alles is opgeruimd en bekeken hoe groot de schade aan de rest van de winkels is.
pi_62367602
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 01:40 schreef Ashley1 het volgende:
Het laatste nieuws is dat er veel water en roetschade ook bij winkels is, en winkels afgebrand waaronder die waar ik werk.
Tot nader orde mogen we niks meer doen omdat er asbest is vrijgekomen batavia stad is dus voorlopig dicht tot alles is opgeruimd en bekeken hoe groot de schade aan de rest van de winkels is.
Thx voor de update
Werk je bij de La Place, of wellicht daaronder Bij Ralph Lauren oid? Wat is er precies afgebrand, ik heb begrepen dat het enkel om de loodsen ging op de werf...
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 01:50:07 #36
77575 NiTiN
Move On Up
pi_62367630
hmm... ik wou net binnenkort wat kledings scoren.
Also: goed dat de oude zeilschepen nog oke zijn. Vind dat wel mooi enzo, geschiedenis en het hele project op zich.
I went clubbing. Softest coat ever.
pi_62367641
Weet iemand hoe het met de Adidas winkel is?
Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Tha-CheF het volgende:
rudedeltadude, wie heeft nou zo'n nickname !
Op vrijdag 6 maart 2009 00:34 schreef Gabbylicious het volgende:
Rudedeltatoedeloe :W
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 01:53:03 #38
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_62367653
Hmm, ik overweeg om d'r even langs te fietsen en pics te schieten. Woon in de Schoener.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_62367664
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 01:51 schreef rudedeltadude het volgende:
Weet iemand hoe het met de Adidas winkel is?
Zal denk ik wel goed zijn, die zit er niet echt in de buurt.
pi_62367670
die is aan de andere kant van batavia stad die zal niks hebben het gaat echt om de hoek met winkels die achterin bijna tegen die loodsen gebouwd waren. de hoek waar la place ook zit daar stonden ze binnen in batavia stad ook te blussen al die winkels daar zullen zeker roet/rook en waterschade hebben als ze niet zijn afgebrand, toen wij weg gingen uit batavia stad rond 1 uur was het vuur nog niet brandmeester dus hoe het daarna was weet ik nog niet, we worden morgen verder op de hoogte gebracht maar die poorten blijven gesloten tot alles weer veilig is.
pi_62367784
ligt dat winkelcentrum Bataviastad ook ergens in die buurt, ik wilde er dit weekend namelijk heen.. konden ze niet een weekje wachten met die brand..
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 02:33:19 #42
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_62367800
Nou, ik ben even op de fiets d'r heen gegaan, maar verder dan de brug nabji de Aldi in de Punter kwam ik niet. Afgesloten vanwege asbest.
pi_62367805
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 01:56 schreef Ashley1 het volgende:
die is aan de andere kant van batavia stad die zal niks hebben het gaat echt om de hoek met winkels die achterin bijna tegen die loodsen gebouwd waren. de hoek waar la place ook zit daar stonden ze binnen in batavia stad ook te blussen al die winkels daar zullen zeker roet/rook en waterschade hebben als ze niet zijn afgebrand, toen wij weg gingen uit batavia stad rond 1 uur was het vuur nog niet brandmeester dus hoe het daarna was weet ik nog niet, we worden morgen verder op de hoogte gebracht maar die poorten blijven gesloten tot alles weer veilig is.
Blijft heel Batavia Stad nou dicht?
pi_62367812
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 02:33 schreef Xebber het volgende:
Nou, ik ben even op de fiets d'r heen gegaan, maar verder dan de brug nabji de Aldi in de Punter kwam ik niet. Afgesloten vanwege asbest.
Ik stond dus lekker asbest in te ademen daar.
pi_62367816
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 02:26 schreef WeMan het volgende:
ligt dat winkelcentrum Bataviastad ook ergens in die buurt, ik wilde er dit weekend namelijk heen.. konden ze niet een weekje wachten met die brand..
Het medeleven van sommige mensen is hartverwarmend.

pi_62367821
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 02:38 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Het medeleven van sommige mensen is hartverwarmend.

welkom op fok
Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Tha-CheF het volgende:
rudedeltadude, wie heeft nou zo'n nickname !
Op vrijdag 6 maart 2009 00:34 schreef Gabbylicious het volgende:
Rudedeltatoedeloe :W
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 02:41:05 #47
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_62367823
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 02:37 schreef rcco het volgende:

[..]

Het was werkelijk hemelsbreed nog minstens een kilometer fietsen.

Rip alvast.
pi_62367830
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 02:37 schreef rcco het volgende:

[..]

Het zou een niet-schadelijke hoeveelheid zijn (geweest).
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 02:45:55 #49
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_62367836
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 02:43 schreef Sally het volgende:

[..]

Het zou een niet-schadelijke hoeveelheid zijn (geweest).
Eigenlijk best wel maf. Sprak daar met de agenten ook over. Bataviastad is nog geen 10 jaar oud of zo. Asbest is al veel langer verboden voor zover ik weet. Maf dat er dan überhaupt asbest is vrijgekomen. Agent kon me in ieder geval ook niet aan een antwoord helpen. Naast het zinnetje: "Er zal wel een onderzoek naar komen, bla bla bla".
pi_62367845
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 02:45 schreef Xebber het volgende:

[..]

Eigenlijk best wel maf. Sprak daar met de agenten ook over. Bataviastad is nog geen 10 jaar oud of zo. Asbest is al veel langer verboden voor zover ik weet. Maf dat er dan überhaupt asbest is vrijgekomen. Agent kon me in ieder geval ook niet aan een antwoord helpen. Naast het zinnetje: "Er zal wel een onderzoek naar komen, bla bla bla".
Het wordt volgens mij nog gebruikt (iig dan nog 10 jaar geleden?). Als het in gewone platen geperst is, is het niet schadelijk. Zodra je het stuk gaat maken, komen de schadelijke vezels vrij.
pi_62367851
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 02:45 schreef Xebber het volgende:

[..]

Ik denk dat de asbest in de gebouwen van de werf zat. En die zijn natuurlijk een stuk ouder dan Batavia Stad
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')