Ik heb weinig winkels gezien op de bataviawerf.quote:Op maandag 13 oktober 2008 23:19 schreef Mark-Hgl het volgende:
Vond het altijd wel mooi winkelen daar...
quote:Op de Bataviawerf in Lelystad is vanavond brand uitgebroken in de gebouwen van de zeilmakerij en opslagloods.
Het vuur dreigt over te slaan naar restaurant La Place van Batavia Stad. Korpsen uit de hele provincie zijn opgeroepen te komen blussen. De brand woedt op enkele meters van het schip de 7-Provinciën. Het schip in aanbouw wordt nat gehouden. Getuigen melden zware explosies, mogelijk veroorzaakt door gasflessen.
Zat 10 jaar werk aanquote:Op maandag 13 oktober 2008 23:52 schreef Theebag het volgende:
Gelukkig dat de Batavia en de 7 Provinciën gered zijn. Jammer van de zeilen, maar dat is vervangbaar.
Een zeil waar 10 jaar aan is gewerkt, is niet zomaar vervangbaar, natuurlijk...quote:Op maandag 13 oktober 2008 23:52 schreef Theebag het volgende:
Gelukkig dat de Batavia en de 7 Provinciën gered zijn. Jammer van de zeilen, maar dat is vervangbaar. Ik ben wel benieuwd naar de houtsnijderij, daar staan al vrij grote stukken van de 7 Provinciën idem voor de het bezoekerscentrum, bijna de complete spiegel hangt daar..
Damn LeXX...quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 00:15 schreef LeXX het volgende:
Ok, de noordzijde is weg dus. Werkplaatsen, zeilmakerij, kantoren en waarschijnlijk ook de kantineruimte voor het personeel. Daar zuidelijk van is de Taveerne, met de expositieruimte en filmzaal. In de expositieruimte hangt het Hakkebord van de 7 Provincieen, waaraan ruim 2 jaar gewerkt is. Naast het feit dat de zeilen van de Batavia al verloren zijn gegaan, zou het verlies van het Hakkebord en de doorluchtige wulft in de houtsnijderij dolksteken zijn voor de voortgang van de 7 Provincieen.
Laten we het beste ervan hopen. Dat de 7 Provincieen geen schade heeft opgelopen zou een wonder zijn. Deze ligt amper 10 meter van de in vlammen opgegane loodsen.
Morgen maar de schade bekijkenWat een tegenslag voor zo'n stichting!
Bijgewerkt bericht van http://www.nu.nl/news/178(...)awerf_Lelystad.html#quote:Uitslaande brand op Bataviawerf Lelystad
Uitgegeven: 13 oktober 2008 23:02
Laatst gewijzigd: 14 oktober 2008 00:17
LELYSTAD - Op de Bataviawerf in Lelystad woedt een grote, uitslaande brand. De brand brak maandagavond rond kwart over tien uit.
[fotoserie] ANP
Brand Bataviawerf
De vlammen reiken huizenhoog boven de werf uit. Tot in de wijde omtrek van de werf was een aantal ontploffingen te horen. Volgens de politie zou het gaan om gasflessen die geëxplodeerd zijn. Een wijde straal rond de werf is afgezet voor publiek.
De brandweer probeert de replica van het zeventiende-eeuwse oorlogsschip De 7 Provinciën en koopjesdorp Batavia Stad te redden van de vuurzee door die nat te houden. De wind lijkt hierin een gunstige rol te spelen. De reconstructie van de Batavia is buiten gevaar, maar de zeilen van de Batavia zijn wel verloren gegaan. Dat heeft een woordvoerder van de werf gemeld.
De zeilen lagen opgeslagen in de zeilenmakerij, die volledig afbrandde. Aan het zeildoek, dat 1180 vierkante meter besloeg, is tien jaar gewerkt. Ook een groot deel van de kantoren van de werf en de werkplaats moeten als verloren worden beschouwd.
Tonnen
Directeur Rein Beije van de Bataviawerf in Lelystad schat dat de brand maandagavond voor "minimaal enkele tonnen schade" heeft aangericht. Hij deed deze schatting ongeveer anderhalf uur na het ontstaan van de brand.
"Ik voel me heel machteloos", verwoordde Beije zijn gevoelens. "Je ziet het gebeuren, maar kan eigenlijk maar weinig doen."
(c) ANP
goed uitgelegdquote:Op dinsdag 14 oktober 2008 00:31 schreef LeXX het volgende:
Voor alle duidelijkheid: De Bataviawerf wordt gerund door voornamelijk vrijwilligers (waar ik er eentje van ben). Er is dus 10 jaar gewerkt aan de zeilen, ruim 1100 m3. Dat is niet zomaar vervangen, en betekent dus dat de (al kleine) kans dat de Batavia op (langere) termijn weer zou gaan varen, nihil is. Dat is een zeer grote tegenslag!
De Bataviawerf moet het vooral van de bezoekers hebben voor inkomsten voor de funding van het onderhoud aan de Batavia (wat behoorlijk is voor een houten schip van 20 jaar), en nieuwbouw van de 7 Provincieen. Goddank dat het bezoekerscentrum, de winkel en expositieruimte de brand wel overleefd lijken te hebben, anders was de voornaamste bron van inkomsten weg geweest, en zag het er nog somberder uit.
Ik hoop morgen een beter beeld te krijgen van de schade. Voor nu hoop ik dat het voor snel gedoofd is, en er geen persoonlijke ongelukken zijn geweest.
Zonder zeilen is het lastig varen voor een zeilschipquote:Op dinsdag 14 oktober 2008 00:00 schreef __Saviour__ het volgende:
als het echte replica's zijn kunnen ze vast ook gewoon wegvaren
quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 00:31 schreef __Saviour__ het volgende:
wat voor zeil is dat dan, dat ze er 10 jaar aan werken?
quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 00:34 schreef rubbereend het volgende:
[..]
goed uitgelegdwij zijn hier al jarenlang rouw donateur. Het is een bijzonder mooi project en hopelijk kan de boel weer snel opgepakt worden
Thx voor de updatequote:Op dinsdag 14 oktober 2008 01:40 schreef Ashley1 het volgende:
Het laatste nieuws is dat er veel water en roetschade ook bij winkels is, en winkels afgebrand waaronder die waar ik werk.
Tot nader orde mogen we niks meer doen omdat er asbest is vrijgekomen batavia stad is dus voorlopig dicht tot alles is opgeruimd en bekeken hoe groot de schade aan de rest van de winkels is.
Zal denk ik wel goed zijn, die zit er niet echt in de buurt.quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 01:51 schreef rudedeltadude het volgende:
Weet iemand hoe het met de Adidas winkel is?
Blijft heel Batavia Stad nou dicht?quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 01:56 schreef Ashley1 het volgende:
die is aan de andere kant van batavia stad die zal niks hebben het gaat echt om de hoek met winkels die achterin bijna tegen die loodsen gebouwd waren. de hoek waar la place ook zit daar stonden ze binnen in batavia stad ook te blussen al die winkels daar zullen zeker roet/rook en waterschade hebben als ze niet zijn afgebrand, toen wij weg gingen uit batavia stad rond 1 uur was het vuur nog niet brandmeester dus hoe het daarna was weet ik nog niet, we worden morgen verder op de hoogte gebracht maar die poorten blijven gesloten tot alles weer veilig is.
quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 02:33 schreef Xebber het volgende:
Nou, ik ben even op de fiets d'r heen gegaan, maar verder dan de brug nabji de Aldi in de Punter kwam ik niet. Afgesloten vanwege asbest.
Het medeleven van sommige mensen is hartverwarmend.quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 02:26 schreef WeMan het volgende:
ligt dat winkelcentrum Bataviastad ook ergens in die buurt, ik wilde er dit weekend namelijk heen.. konden ze niet een weekje wachten met die brand..
welkom op fokquote:Op dinsdag 14 oktober 2008 02:38 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Het medeleven van sommige mensen is hartverwarmend.
Het was werkelijk hemelsbreed nog minstens een kilometer fietsen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 02:37 schreef rcco het volgende:
[..]
Ik stond dus lekker asbest in te ademen daar.
Het zou een niet-schadelijke hoeveelheid zijn (geweest).quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 02:37 schreef rcco het volgende:
[..]
Ik stond dus lekker asbest in te ademen daar.
Eigenlijk best wel maf. Sprak daar met de agenten ook over. Bataviastad is nog geen 10 jaar oud of zo. Asbest is al veel langer verboden voor zover ik weet. Maf dat er dan überhaupt asbest is vrijgekomen. Agent kon me in ieder geval ook niet aan een antwoord helpen. Naast het zinnetje: "Er zal wel een onderzoek naar komen, bla bla bla".quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 02:43 schreef Sally het volgende:
[..]
Het zou een niet-schadelijke hoeveelheid zijn (geweest).
Het wordt volgens mij nog gebruikt (iig dan nog 10 jaar geleden?). Als het in gewone platen geperst is, is het niet schadelijk. Zodra je het stuk gaat maken, komen de schadelijke vezels vrij.quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 02:45 schreef Xebber het volgende:
[..]
Eigenlijk best wel maf. Sprak daar met de agenten ook over. Bataviastad is nog geen 10 jaar oud of zo. Asbest is al veel langer verboden voor zover ik weet. Maf dat er dan überhaupt asbest is vrijgekomen. Agent kon me in ieder geval ook niet aan een antwoord helpen. Naast het zinnetje: "Er zal wel een onderzoek naar komen, bla bla bla".
Ik denk dat de asbest in de gebouwen van de werf zat. En die zijn natuurlijk een stuk ouder dan Batavia Stadquote:Op dinsdag 14 oktober 2008 02:45 schreef Xebber het volgende:
[..]
Eigenlijk best wel maf. Sprak daar met de agenten ook over. Bataviastad is nog geen 10 jaar oud of zo. Asbest is al veel langer verboden voor zover ik weet. Maf dat er dan überhaupt asbest is vrijgekomen. Agent kon me in ieder geval ook niet aan een antwoord helpen. Naast het zinnetje: "Er zal wel een onderzoek naar komen, bla bla bla".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |