abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 augustus 2010 @ 22:35:06 #126
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85208057
Natuurlijk is het dieptepunt nog niet bereikt.

Huizeneigenaren vragen nog steeds te veel (dat heeft het Bouwfonds onderzocht: http://www.telegraaf.nl/o(...)te_hoge_prijs__.html ) .

En als een komend rechts kabinet niks doet aan de HRA dan is de kans groot dat er straks een links kabinet komt. Hoe lang duurt een kabinet nog tegenwoordig? Een beperking van de HRA levert een daling op van 15% ( http://www.cpb.nl/nl/pub/cpbreeksen/bijzonder/84/bijz84.pdf ), als je vlak daarvoor bent ingestapt, kun je jaren werken om dat in te halen.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_85208489
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 22:35 schreef droom_econoom8 het volgende:

Huizeneigenaren vragen nog steeds te veel (dat heeft het Bouwfonds onderzocht: http://www.telegraaf.nl/o(...)te_hoge_prijs__.html ) .

En als een komend rechts kabinet niks doet aan de HRA dan is de kans groot dat er straks een links kabinet komt. Hoe lang duurt een kabinet nog tegenwoordig? Een beperking van de HRA levert een daling op van 15% ( http://www.cpb.nl/nl/pub/cpbreeksen/bijzonder/84/bijz84.pdf ), als je vlak daarvoor bent ingestapt, kun je jaren werken om dat in te halen.
Het enige is dat er straks dus geen huis meer te koop is. Prijzen mogen dan laag zijn, maar iedereen met een hoge hypotheek zit vast. Hoeveel nieuwe huizen komen er ook al weer bij? Bijna geen. Dus alle 3 de te koop staande huizen zijn vast heel goedkoop.. of niet, want die willen alle starters kopen?

De dalings-theorie werkt niet doordat we nog steeds te kort huizen hebben. Tuurlijk is er een dorp in Friesland te vinden waar dit niet geldt, maar das een ander probleem - we willen allemaal in de randstad wonen. Dus 1 keer raden waar de prijzen niet gaan dalen en waar ze wel zullen dalen.

Overigens woon ik nu 6 jaar in een huis wat hooguit in prijs is gedaald, dus als je dat weg zet met de inflatie ben ik er al zo'n 10-15% bij ingeschoten over die periode. Dat vergeten de doemdenkers ook, een deel van die prijzenval hebben we al doorgemaakt. Wat de bodem zal zijn is gokken - het is dan weer in mijn voordeel dat er momenteel niets bijgebouwd wordt (naast wat al liep, maar zeg in de komende 3 jaar).
  donderdag 12 augustus 2010 @ 22:57:37 #128
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85209286
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 22:42 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Het enige is dat er straks dus geen huis meer te koop is. ...
Paniekzaaierij.

Het aantal huizen dat te koop staat, neemt nog steeds toe.

Economen verwachten dat huizen de komende jaren in prijzen bljven dalen.
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_85209503
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 22:57 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Paniekzaaierij.

Het aantal huizen dat te koop staat, neemt nog steeds toe.

Economen verwachten dat huizen de komende jaren in prijzen bljven dalen.
En wat zegt dat? Dat ze allemaal voor een prikkie verkocht worden :N

Nee, dat betekent dat mensen hun huis best te koop zetten, maar niet kwijt raken. En zolang je je huis niet hoeft te verkopen, doe je dat dus niet. Misschien moet ik specifieker zijn - huizen staan vast nog te koop, maar alleen de pechvogels zullen 'm echt voor een prikkie weg doen.

Heeft niets met paniek te maken overigens. Lees mijn verhaal, denk je dat ik mijn huis weg ga doen tot de waarde weer gefixed is? Van de 5 verhuisde buren, zijn 4 huizen verhuurd. Wordt niet eens meer te koop gezet, huurprijzen zijn namenlijk ziekelijk hoog. Vraag is er immers nog altijd.
pi_85209671
quote:

En als een komend rechts kabinet niks doet aan de HRA dan is de kans groot dat er straks een links kabinet komt. Hoe lang duurt een kabinet nog tegenwoordig?
Een beperking van de HRA levert een daling op van 15% ( http://www.cpb.nl/nl/pub/cpbreeksen/bijzonder/84/bijz84.pdf ), als je vlak daarvoor bent ingestapt, kun je jaren werken om dat in te halen.
Ook de VVD gaat aan de HRA tornen.
Men wil de huurwaardeforfait voor woningen boven de 1.000.000 terugbrengen van 2,35% van de WOZ naar 1,35%.
Dan zal de Huurwaardeforfait van woningen onder de 1.000.000 die nu 0,55% is ook naar de 1,35% gaan

Bij een WOZ van 200.000 en een Hypo van 120.000 tegen 5% heeft dat consequenties, de starter echter die zal er relatief weinig van merken
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
  donderdag 12 augustus 2010 @ 23:04:34 #131
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85209693
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 23:01 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

En wat zegt dat? Dat ze allemaal voor een prikkie verkocht worden :N

Nee, dat betekent dat mensen hun huis best te koop zetten, maar niet kwijt raken. En zolang je je huis niet hoeft te verkopen, doe je dat dus niet. Misschien moet ik specifieker zijn - huizen staan vast nog te koop, maar alleen de pechvogels zullen 'm echt voor een prikkie weg doen...
Dat laatste betekent dat de gemiddelde verkoopprijzen nog sterker gaan dalen dan dat ze nu al doen. Op een executieverkoop brengt een huis namelijk veel minder op.
pi_85209965
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 23:04 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Dat laatste betekent dat de gemiddelde verkoopprijzen nog sterker gaan dalen dan dat ze nu al doen. Op een executieverkoop brengt een huis namelijk veel minder op.
Jup, maar leg me eens uit wat de starters hebben aan de huizen waar dit voor geldt?
Zoals gezegd, de enkele pechvogel die zo z'n huis verliest (en z'n financiele bestaan ziet verdampen) daargelaten, gaat dus niemand z'n huis (kunnen) verkopen.

Stel dat 1000 starters dat ene huis op die veiling willen kopen, kan de onfortuinlijke huizenverliezer er misschien nog z'n voordeel mee doen :+
  donderdag 12 augustus 2010 @ 23:13:05 #133
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85210116
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 23:10 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Jup, maar leg me eens uit wat de starters hebben aan de huizen waar dit voor geldt?
Zoals gezegd, de enkele pechvogel die zo z'n huis verliest (en z'n financiele bestaan ziet verdampen) daargelaten, gaat dus niemand z'n huis (kunnen) verkopen.

Stel dat 1000 starters dat ene huis op die veiling willen kopen, kan de onfortuinlijke huizenverliezer er misschien nog z'n voordeel mee doen :+
Ik denk dat starters die even wachten, profiteren van prijsdalingen.

- Er blijven mensen dood gaan.
- Er komen nieuwe kavels op de markt.

Oh, en huizenverkopers zullen over het algemeen proberen te vermijden dat hun stulpje in executieverkoop beland, dus in het traject daarvoor zijn ook al prijsdalingen te verwachten.
  FOK!fotograaf vrijdag 13 augustus 2010 @ 07:25:36 #134
13368 NiGeLaToR
pi_85218283
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 23:13 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Ik denk dat starters die even wachten, profiteren van prijsdalingen.

- Er blijven mensen dood gaan.
- Er komen nieuwe kavels op de markt.

Oh, en huizenverkopers zullen over het algemeen proberen te vermijden dat hun stulpje in executieverkoop beland, dus in het traject daarvoor zijn ook al prijsdalingen te verwachten.
Jep, maar gaan er genoeg mensen dood en weg om de vraag te vervullen. Zo niet, is de vraag groter dan het aanbod en komen die inmiddels mythische prijsdalingen alsnog.. niet.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 09:21:38 #135
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85219531
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 20:29 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ooh.... dat word smullen, komen er vast weer allerlei huilies langs die tranen laten over het feit dat ze hun veel te dure woning niet aan een grotere sukkel weten te slijten. Top entertainment ^O^
Sommige van die mensen zijn idd triest, wees een vent. Dat je he overwaarde al verzilverd voordat je het hebt is je eigen stomme schuld idd.

Echter om daar zo van te smullen terwijl je waarschijnlijk de rest van je leven huur moet betalen en niet veel te zeggen heb over de staat, onderhoud en aanpassingen in je woning is dubbelzinnig.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 09:28:10 #136
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85219649
quote:

Ja je werkt een paar jaar en je weet precies wat je die jaren aan lasten kwijt ben, is zo makkelijk in te calculeren. En als je het hebt ingehaald zoals je zelf zegt, dan ben je er weer oberheen toch? Huur blijft maar doorgaan, eindeloos.
and made it rain upward
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 09:32:45 #137
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85219742
En voor de TS;

Het gaat niet echt om het dieptepunt maar om bereikbaarheid.
and made it rain upward
pi_85245408
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 14:56 schreef Phalanx747 het volgende:
Het afgelopen jaar ben ik al aan het sparen geweest om een huis te kunnen kopen. Op dat moment was er nauwelijks tegen de stijging van de huizenprijzen op te sparen, maar ik heb inmiddels toch een mooi bedrag opgespaard. Op dit moment zou ik eigenlijk een huis willen kopen, maar gezien de financiele crisis, en de daaruit volgende effecten op de huizenmarkt, zie ik daar nog even van af. Het is nog niet duidelijk hoeveel effect deze crisis gaat hebben op de huizenmarkt, maar dát het een effect gaat hebben lijkt me duidelijk. Op zijn minst zullen de huizenprijzen stagneren (waardoor door inflatie de reeele prijs zal dalen), maar het is minstens zo waarschijnlijk dat de prijzen gewoon zullen dalen.

In het ideale geval zou ik een huis kopen op het moment dat de huizenprijzen zijn dieptepunt hebben bereikt. Ik snap dat het moeilijk (dan wel onmogelijk) is om te voorspellen wanneer dat zal zijn, maar ik vraag het toch maar :)

Mijn probleem is namelijk wat ik nu moet gaan doen: ik kan nog even thuis blijven wonen, maar als de crisis nog 1-2 jaar voortduurt, word ik daar in de tussentijd natuurlijk ook niet vrolijk van. Ik kan wel iets gaan huren, maar als het dieptepunt over een half jaar bereikt wordt, zou ik net zo goed even thuis kunnen blijven zitten.

Mijn vraag is dus als volgt: wanneer wordt het dieptepunt op de huizenmarkt bereikt? Let op: het gaat dus om het dieptepunt op de huizenmarkt, en niet per se van de economie. Tevens gaat het niet om het punt waarbij het herstel al is ingezet, maar het daadwerkelijke omslagpunt.

Wie doet een gok? :P (argumentatie wordt uiteraard gewaardeerd.)
in 2030 kan je voor 50.000 euro een vrijstaand huis met garage enz. kopen... een appartement daar en tegenm kost dan een miljoen
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 21:16:50 #139
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85255753
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 07:25 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Jep, maar gaan er genoeg mensen dood en weg om de vraag te vervullen. Zo niet, is de vraag groter dan het aanbod en komen die inmiddels mythische prijsdalingen alsnog.. niet.
Tot nu toe gingen de meeste mensen die geleefd hebben een keer dood.

Het aantal woningen dat te koop staat, neemt nog steeds toe.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 15:25:19 #140
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85280360

* Wegduikt *
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_85280516
Hopelijk is de markt gunstig voor mij over anderhalve jaar (lage prijzen en het makkelijk verkrijgen van een hypotheek). :P
pi_85301432
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 15:32 schreef Rejected het volgende:
Hopelijk is de markt gunstig voor mij over anderhalve jaar (lage prijzen en het makkelijk verkrijgen van een hypotheek). :P
Ik denk dat banken veel voorzichtiger worden,
Je ziet het aan corporaties die hun afgesleten tochtige woningen in de tokkiebuurten (prachtwijken) willen verkopen, die geven nu terugkoopgarantie in geval van baanverlies of echtscheiding, dat kunnen ze makkelijk doen, want dan gaat die hut gewoon weer de verhuur in en het is voor de bank een mooie zekerheid.
Veel van de sleetse hutten worden nu met erfpacht verkocht zodat de koper alleen een hoop oud bouwmateriaal op een stapeltje koopt voor de hoofdprijs
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
pi_85301837
Die terugkoop garantie geven corporaties al veel langer. Een vriend van me heeft een jaar of 8 geleden ook zijn huurwoning van de corporatie gekocht met terugkoopgarantie. En dat was niet voor de marktprijs, maar eronder. Overigens zit volgens mij in de deal ook besloten dat als hij zijn woning met winst verkoopt, een deel van de winst naar de corporatie gaat.

[ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2010 10:56:43 ]
pi_85301913
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 10:54 schreef Wombcat het volgende:
Overigens zit volgens mij in de deal ook besloten dat als hij zijn woning met winst verkoopt, een deel van de winst naar de corporatie gaat.
Zo dat is lekker, en dan ook nog opdraaien voor het onderhoud en de eigenaarslasten 8)7
pi_85301985
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 10:58 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Zo dat is lekker, en dan ook nog opdraaien voor het onderhoud en de eigenaarslasten 8)7
Zoals ik zei, heeft 'ie zijn woning ook voor aanzienlijk minder bedrag dan de marktwaarde gekocht (en wel in goede staat overigens).
Beetje selectief quoten wat je nu doet.
pi_85303800
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 11:02 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Zoals ik zei, heeft 'ie zijn woning ook voor aanzienlijk minder bedrag dan de marktwaarde gekocht (en wel in goede staat overigens).
Beetje selectief quoten wat je nu doet.
Dat klinkt allemaal heel fantastisch... maar de corporatie had de woning nooit voor een dergelijk bedrag kunnen verkopen zolang de huurder er nog in zat... dus de werkelijke marktwaarde lag ook beduidend lager. Ik sluit me dus aan bij de vorige poster.... wel mogen opdraaien voor de verantwoordelijkheden en de verhuurder laten delen in de winst.... not done :N
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_85327811
als je niet van plan bent om snel te verkopen maar er echt lang te gaan wonen is het natuurlijk geweldig

voorbeeld, vraagprijs199k

Koopsom: ¤ 166.600,-- k.k. met 15% korting Koopgarant
Koopsom: ¤ 156.800,-- k.k. met 20% korting Koopgarant
Koopsom: ¤ 147.000,-- k.k. met 25% korting Koopgarant

mocht het een leuk huis zijn kan je dus aardig wat besparen;)

al zul je hier die 50k wel moeten gebruiken voor de verbouwing :o

http://www.funda.nl/koop/(...)veldstraat-25/fotos/
pi_126160252
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2008 14:56 schreef Phalanx747 het volgende:
Het afgelopen jaar ben ik al aan het sparen geweest om een huis te kunnen kopen. Op dat moment was er nauwelijks tegen de stijging van de huizenprijzen op te sparen, maar ik heb inmiddels toch een mooi bedrag opgespaard. Op dit moment zou ik eigenlijk een huis willen kopen, maar gezien de financiele crisis, en de daaruit volgende effecten op de huizenmarkt, zie ik daar nog even van af. Het is nog niet duidelijk hoeveel effect deze crisis gaat hebben op de huizenmarkt, maar dát het een effect gaat hebben lijkt me duidelijk. Op zijn minst zullen de huizenprijzen stagneren (waardoor door inflatie de reeele prijs zal dalen), maar het is minstens zo waarschijnlijk dat de prijzen gewoon zullen dalen.

In het ideale geval zou ik een huis kopen op het moment dat de huizenprijzen zijn dieptepunt hebben bereikt. Ik snap dat het moeilijk (dan wel onmogelijk) is om te voorspellen wanneer dat zal zijn, maar ik vraag het toch maar :)

Mijn probleem is namelijk wat ik nu moet gaan doen: ik kan nog even thuis blijven wonen, maar als de crisis nog 1-2 jaar voortduurt, word ik daar in de tussentijd natuurlijk ook niet vrolijk van. Ik kan wel iets gaan huren, maar als het dieptepunt over een half jaar bereikt wordt, zou ik net zo goed even thuis kunnen blijven zitten.

Mijn vraag is dus als volgt: wanneer wordt het dieptepunt op de huizenmarkt bereikt? Let op: het gaat dus om het dieptepunt op de huizenmarkt, en niet per se van de economie. Tevens gaat het niet om het punt waarbij het herstel al is ingezet, maar het daadwerkelijke omslagpunt.

Wie doet een gok? :P (argumentatie wordt uiteraard gewaardeerd.)
Het is inmiddels 5 jaar later. De huizenprijzen zijn sinds die tijd met 18% gedaald en het dieptepunt is nog niet bereikt.
pi_126181732
Ik ben behoorlijk negatief geweest over de huizenmarkt maar ik denk dat we die bodem wel gezien hebben.
Geld lenen kost geen drol en er zitten leuke koopjes tussen.
Jaja het wordt tijd om te kopen :)

Dat er nog een hoop lucht in verwaarloosde panden met een te hoge vraagprijs zit zal nog wel even duren maar voor een normale woning is de bodem volgens mij wel bereikt.

Tot zover mijn koffiediksessie, kick over 2 jaar maar weer eens omhoog.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_144865912

Hmm... het lijkt inderdaad of die bodem ergens half 2013 lag.
Toch zijn die prijsstijgingen van de laatste maanden helaas weer op lucht gebaseerd imho.
Door de achterlijk lage rente kan de bubbel weer lekker opgeblazen worden.
4,08% voor 20 jaar vast 8)7
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')