Het enige is dat er straks dus geen huis meer te koop is. Prijzen mogen dan laag zijn, maar iedereen met een hoge hypotheek zit vast. Hoeveel nieuwe huizen komen er ook al weer bij? Bijna geen. Dus alle 3 de te koop staande huizen zijn vast heel goedkoop.. of niet, want die willen alle starters kopen?quote:Op donderdag 12 augustus 2010 22:35 schreef droom_econoom8 het volgende:
Natuurlijk is het dieptepunt nog niet bereikt.
Huizeneigenaren vragen nog steeds te veel (dat heeft het Bouwfonds onderzocht: http://www.telegraaf.nl/o(...)te_hoge_prijs__.html ) .
En als een komend rechts kabinet niks doet aan de HRA dan is de kans groot dat er straks een links kabinet komt. Hoe lang duurt een kabinet nog tegenwoordig? Een beperking van de HRA levert een daling op van 15% ( http://www.cpb.nl/nl/pub/cpbreeksen/bijzonder/84/bijz84.pdf ), als je vlak daarvoor bent ingestapt, kun je jaren werken om dat in te halen.
Paniekzaaierij.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 22:42 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Het enige is dat er straks dus geen huis meer te koop is. ...
En wat zegt dat? Dat ze allemaal voor een prikkie verkocht wordenquote:Op donderdag 12 augustus 2010 22:57 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Paniekzaaierij.
Het aantal huizen dat te koop staat, neemt nog steeds toe.
Economen verwachten dat huizen de komende jaren in prijzen bljven dalen.
Ook de VVD gaat aan de HRA tornen.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 22:35 schreef droom_econoom8 het volgende:
En als een komend rechts kabinet niks doet aan de HRA dan is de kans groot dat er straks een links kabinet komt. Hoe lang duurt een kabinet nog tegenwoordig?
Een beperking van de HRA levert een daling op van 15% ( http://www.cpb.nl/nl/pub/cpbreeksen/bijzonder/84/bijz84.pdf ), als je vlak daarvoor bent ingestapt, kun je jaren werken om dat in te halen.
Dat laatste betekent dat de gemiddelde verkoopprijzen nog sterker gaan dalen dan dat ze nu al doen. Op een executieverkoop brengt een huis namelijk veel minder op.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 23:01 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
En wat zegt dat? Dat ze allemaal voor een prikkie verkocht worden![]()
Nee, dat betekent dat mensen hun huis best te koop zetten, maar niet kwijt raken. En zolang je je huis niet hoeft te verkopen, doe je dat dus niet. Misschien moet ik specifieker zijn - huizen staan vast nog te koop, maar alleen de pechvogels zullen 'm echt voor een prikkie weg doen...
Jup, maar leg me eens uit wat de starters hebben aan de huizen waar dit voor geldt?quote:Op donderdag 12 augustus 2010 23:04 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Dat laatste betekent dat de gemiddelde verkoopprijzen nog sterker gaan dalen dan dat ze nu al doen. Op een executieverkoop brengt een huis namelijk veel minder op.
Ik denk dat starters die even wachten, profiteren van prijsdalingen.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 23:10 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Jup, maar leg me eens uit wat de starters hebben aan de huizen waar dit voor geldt?
Zoals gezegd, de enkele pechvogel die zo z'n huis verliest (en z'n financiele bestaan ziet verdampen) daargelaten, gaat dus niemand z'n huis (kunnen) verkopen.
Stel dat 1000 starters dat ene huis op die veiling willen kopen, kan de onfortuinlijke huizenverliezer er misschien nog z'n voordeel mee doen![]()
Jep, maar gaan er genoeg mensen dood en weg om de vraag te vervullen. Zo niet, is de vraag groter dan het aanbod en komen die inmiddels mythische prijsdalingen alsnog.. niet.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 23:13 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Ik denk dat starters die even wachten, profiteren van prijsdalingen.
- Er blijven mensen dood gaan.
- Er komen nieuwe kavels op de markt.
Oh, en huizenverkopers zullen over het algemeen proberen te vermijden dat hun stulpje in executieverkoop beland, dus in het traject daarvoor zijn ook al prijsdalingen te verwachten.
Sommige van die mensen zijn idd triest, wees een vent. Dat je he overwaarde al verzilverd voordat je het hebt is je eigen stomme schuld idd.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:29 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ooh.... dat word smullen, komen er vast weer allerlei huilies langs die tranen laten over het feit dat ze hun veel te dure woning niet aan een grotere sukkel weten te slijten. Top entertainment
Ja je werkt een paar jaar en je weet precies wat je die jaren aan lasten kwijt ben, is zo makkelijk in te calculeren. En als je het hebt ingehaald zoals je zelf zegt, dan ben je er weer oberheen toch? Huur blijft maar doorgaan, eindeloos.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 22:35 schreef droom_econoom8 het volgende:
Natuurlijk is het dieptepunt nog niet bereikt.
Huizeneigenaren vragen nog steeds te veel (dat heeft het Bouwfonds onderzocht: http://www.telegraaf.nl/o(...)te_hoge_prijs__.html ) .
En als een komend rechts kabinet niks doet aan de HRA dan is de kans groot dat er straks een links kabinet komt. Hoe lang duurt een kabinet nog tegenwoordig? Een beperking van de HRA levert een daling op van 15% ( http://www.cpb.nl/nl/pub/cpbreeksen/bijzonder/84/bijz84.pdf ), als je vlak daarvoor bent ingestapt, kun je jaren werken om dat in te halen.
in 2030 kan je voor 50.000 euro een vrijstaand huis met garage enz. kopen... een appartement daar en tegenm kost dan een miljoenquote:Op zaterdag 11 oktober 2008 14:56 schreef Phalanx747 het volgende:
Het afgelopen jaar ben ik al aan het sparen geweest om een huis te kunnen kopen. Op dat moment was er nauwelijks tegen de stijging van de huizenprijzen op te sparen, maar ik heb inmiddels toch een mooi bedrag opgespaard. Op dit moment zou ik eigenlijk een huis willen kopen, maar gezien de financiele crisis, en de daaruit volgende effecten op de huizenmarkt, zie ik daar nog even van af. Het is nog niet duidelijk hoeveel effect deze crisis gaat hebben op de huizenmarkt, maar dát het een effect gaat hebben lijkt me duidelijk. Op zijn minst zullen de huizenprijzen stagneren (waardoor door inflatie de reeele prijs zal dalen), maar het is minstens zo waarschijnlijk dat de prijzen gewoon zullen dalen.
In het ideale geval zou ik een huis kopen op het moment dat de huizenprijzen zijn dieptepunt hebben bereikt. Ik snap dat het moeilijk (dan wel onmogelijk) is om te voorspellen wanneer dat zal zijn, maar ik vraag het toch maar
Mijn probleem is namelijk wat ik nu moet gaan doen: ik kan nog even thuis blijven wonen, maar als de crisis nog 1-2 jaar voortduurt, word ik daar in de tussentijd natuurlijk ook niet vrolijk van. Ik kan wel iets gaan huren, maar als het dieptepunt over een half jaar bereikt wordt, zou ik net zo goed even thuis kunnen blijven zitten.
Mijn vraag is dus als volgt: wanneer wordt het dieptepunt op de huizenmarkt bereikt? Let op: het gaat dus om het dieptepunt op de huizenmarkt, en niet per se van de economie. Tevens gaat het niet om het punt waarbij het herstel al is ingezet, maar het daadwerkelijke omslagpunt.
Wie doet een gok?(argumentatie wordt uiteraard gewaardeerd.)
Tot nu toe gingen de meeste mensen die geleefd hebben een keer dood.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 07:25 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Jep, maar gaan er genoeg mensen dood en weg om de vraag te vervullen. Zo niet, is de vraag groter dan het aanbod en komen die inmiddels mythische prijsdalingen alsnog.. niet.
Ik denk dat banken veel voorzichtiger worden,quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 15:32 schreef Rejected het volgende:
Hopelijk is de markt gunstig voor mij over anderhalve jaar (lage prijzen en het makkelijk verkrijgen van een hypotheek).
Zo dat is lekker, en dan ook nog opdraaien voor het onderhoud en de eigenaarslastenquote:Op zondag 15 augustus 2010 10:54 schreef Wombcat het volgende:
Overigens zit volgens mij in de deal ook besloten dat als hij zijn woning met winst verkoopt, een deel van de winst naar de corporatie gaat.
Zoals ik zei, heeft 'ie zijn woning ook voor aanzienlijk minder bedrag dan de marktwaarde gekocht (en wel in goede staat overigens).quote:Op zondag 15 augustus 2010 10:58 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
Zo dat is lekker, en dan ook nog opdraaien voor het onderhoud en de eigenaarslasten
Dat klinkt allemaal heel fantastisch... maar de corporatie had de woning nooit voor een dergelijk bedrag kunnen verkopen zolang de huurder er nog in zat... dus de werkelijke marktwaarde lag ook beduidend lager. Ik sluit me dus aan bij de vorige poster.... wel mogen opdraaien voor de verantwoordelijkheden en de verhuurder laten delen in de winst.... not donequote:Op zondag 15 augustus 2010 11:02 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zoals ik zei, heeft 'ie zijn woning ook voor aanzienlijk minder bedrag dan de marktwaarde gekocht (en wel in goede staat overigens).
Beetje selectief quoten wat je nu doet.
Het is inmiddels 5 jaar later. De huizenprijzen zijn sinds die tijd met 18% gedaald en het dieptepunt is nog niet bereikt.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 14:56 schreef Phalanx747 het volgende:
Het afgelopen jaar ben ik al aan het sparen geweest om een huis te kunnen kopen. Op dat moment was er nauwelijks tegen de stijging van de huizenprijzen op te sparen, maar ik heb inmiddels toch een mooi bedrag opgespaard. Op dit moment zou ik eigenlijk een huis willen kopen, maar gezien de financiele crisis, en de daaruit volgende effecten op de huizenmarkt, zie ik daar nog even van af. Het is nog niet duidelijk hoeveel effect deze crisis gaat hebben op de huizenmarkt, maar dát het een effect gaat hebben lijkt me duidelijk. Op zijn minst zullen de huizenprijzen stagneren (waardoor door inflatie de reeele prijs zal dalen), maar het is minstens zo waarschijnlijk dat de prijzen gewoon zullen dalen.
In het ideale geval zou ik een huis kopen op het moment dat de huizenprijzen zijn dieptepunt hebben bereikt. Ik snap dat het moeilijk (dan wel onmogelijk) is om te voorspellen wanneer dat zal zijn, maar ik vraag het toch maar
Mijn probleem is namelijk wat ik nu moet gaan doen: ik kan nog even thuis blijven wonen, maar als de crisis nog 1-2 jaar voortduurt, word ik daar in de tussentijd natuurlijk ook niet vrolijk van. Ik kan wel iets gaan huren, maar als het dieptepunt over een half jaar bereikt wordt, zou ik net zo goed even thuis kunnen blijven zitten.
Mijn vraag is dus als volgt: wanneer wordt het dieptepunt op de huizenmarkt bereikt? Let op: het gaat dus om het dieptepunt op de huizenmarkt, en niet per se van de economie. Tevens gaat het niet om het punt waarbij het herstel al is ingezet, maar het daadwerkelijke omslagpunt.
Wie doet een gok?(argumentatie wordt uiteraard gewaardeerd.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |