Zoals je wil: de reële waarde van de hypotheek zal zeker dalen (geen of weinig inflatie over 30 jaar lijkt me sterk) en of de reële waarde waarde van het huis in diezelfde periode zal dalen is nog maar de vraag en die eventuele daling zal nooit zo sterk zijn als die van de hypotheek.quote:Op zondag 12 oktober 2008 00:42 schreef GioStyle het volgende:
Ah, als toekomstige econoom praat ik natuurlijk over reële waarden. De waarde in geld is totaal niet interessant.
De rente van je flexibel krediet lager dan je hypotheekrente?quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 12:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Omdat de rente een stuk lager is?
De koper betaald de notaris dus de koper kiest de notaris uit.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 06:46 schreef cgok het volgende:
tussenstand:
Toch een ander adviseur genomen. Kwam betrouwbaarder over.
Ik ga een aflossingsvrjje hypotheek nemen met NHG. Neem dus de lening niet mee in de hypotheek.
levensverzekering word 100.000 euro.
Ik heb gisteren de koopakte ondertekend. Daar stond al een notaris in. Is dat nog mogelijk om te wijzigen?
Ik heb zelf eentje gevonden, alles der op en daaraan voor rond de 1000 euro. scheelt mij toch ongeveer
1500 euro minder. Ben ook zelf aan het rondkijken voor de hypotheek.
ik heb deze gevonden: http://www.schipholwoonarrangement.nl/content.php
Dat klinkt toch niet slecht.
volgens mij had je dat al moeten doen... Ik denk dat je die makelaar van je eens moet bellen en van hem moiet verwachten dat hjij je verder helpt.quote:Op maandag 20 oktober 2008 11:41 schreef cgok het volgende:
Vandaag is mijn laatste dag van mijn bedenktijd. Wat ik wel raar vind, is dat ik voor 3 november met een bankgarantie moet komen. Is dat niet een beetje te kort? Vanaf morgen hoor ik toch te beginnen met de papieren voor de financiering.
Moet ik de makelaar bellen?.
De bankgarantie moet er voor het aflopen van de ontbindende voorwaarden zijn. Maar niet veel eerder.quote:Op maandag 20 oktober 2008 11:41 schreef cgok het volgende:
Vandaag is mijn laatste dag van mijn bedenktijd. Wat ik wel raar vind, is dat ik voor 3 november met een bankgarantie moet komen. Is dat niet een beetje te kort? Vanaf morgen hoor ik toch te beginnen met de papieren voor de financiering.
Moet ik de makelaar bellen?.
de rente is zo laag naar huidige marktomstandigheden dat ik wel bijna zeker weet dat je relatief veel betaalt voor de levensverzekering. Kijk dus goed naar wat je in totaal betaalt.quote:Op zondag 9 november 2008 15:56 schreef cgok het volgende:
ik heb via een nieuwe adviseur een offerte gekregen bij Florius:
hypotheek:: 202000
rente: 5,2% voor 10 jaar.
met nhg garantie.
79000 aflossingvrij.
123000 via levensverzekering bij Erasmus verzekeringen.
Ik vroeg hem nog om banksparen. Hij zei dat hij geen banksparen deed.
dit is zijn antwoord:
" Banksparen doe ik niet want in banksparen zit 17% kosten verwerkt waardoor verhoudingsgewijs een levensverzekering goedkoper is. Kosten 25% inclusief overlijdensricicopremie die je bij banksparen er apart bij moet regelen."
Als je nhg garantie wilt, dan ben je verplicht 50% aflossingvrij en 50% te sparen.Maar 50% van de koopsom(187500) of van de hypotheeksom (202000)?
Ik heb het toch laten doorgaan bij hem, maar ik voel me toch niet op mijn gemak.
Nee, helaas kan het niet zonder levens- of spaarverzekering vanwege NHG.quote:Op zondag 9 november 2008 16:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
de rente is zo laag naar huidige marktomstandigheden dat ik wel bijna zeker weet dat je relatief veel betaalt voor de levensverzekering. Kijk dus goed naar wat je in totaal betaalt.
Kan het niet zonder levensverzekering?
Ook met NHG?quote:Op zondag 9 november 2008 17:09 schreef klusfoobje het volgende:
Overigens, ik heb 100% aflossingsvrij... en geen enkele verzekering hoor... dus het kan wel.
Daarbij mag je max. 50% van de waarde van de woning aflossingsvrij nemen.quote:
is dat de koopsom dus 187500 of de hypotheeksom dus 202000.quote:Op zondag 9 november 2008 20:39 schreef Dromer het volgende:
[..]
Daarbij mag je max. 50% van de waarde van de woning aflossingsvrij nemen.
waarde van het huis... zie www.nhg.nlquote:Op zondag 9 november 2008 21:39 schreef cgok het volgende:
[..]
is dat de koopsom dus 187500 of de hypotheeksom dus 202000.
van welke bedrag moet je 50% nemen?
hij is getaxeerd op 190.000.quote:Op zondag 9 november 2008 21:55 schreef Dromer het volgende:
[..]
waarde van het huis... zie www.nhg.nl
Nee. Je aflossingsvrije gedeelte mag maximaal 50% van de (getaxeerde) vrije verkoopwaarde zijn. (50% van dat bedrag) De rest moet worden verzekerd. (da's dus meestal geen 50%quote:Op zondag 9 november 2008 22:01 schreef cgok het volgende:
[..]
hij is getaxeerd op 190.000.
moet ik 50% van deze bedrag verzekeren?
Volledig aflossingsvrij kan het zelfs zijn, alleen dan zul je wel eigen geld moeten meebrengen of oversluiten met een grote overwaardequote:Op zondag 9 november 2008 22:07 schreef Dromer het volgende:
De verzekering kan (ook onder NHG) zelfs lager zijn dan die 50% als ik me niet vergis.
Maar vraag dat even na bij een expert.
Ik wou eigenlijk meer zekerheid hebben dat ik over 30 jaar de afgesproken bedrag zou krijgen.quote:Op zondag 9 november 2008 22:00 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik vind banksparen in principe een gedrocht van een product, maar wilde je dan daadwerkelijk sparen of beleggen?
Hmm. Ik heb nu tweemaal achter elkaar bij een 100% financiering (veel) minder dan 50% levensverzekering.quote:Op zondag 9 november 2008 22:09 schreef Five_Horizons het volgende:
In de praktijk zal voor starters zonder eigen vermogen gelden dat het te verzekeren (en op te bouwen) bedrag meer richting de 60% is.
Dan snap ik niet dat 'ie dan niet een spaarhypotheek adviseert (als 'ie dan toch niets met banksparen doet).quote:Op zondag 9 november 2008 22:13 schreef cgok het volgende:
[..]
Ik wou eigenlijk meer zekerheid hebben dat ik over 30 jaar de afgesproken bedrag zou krijgen.
nu heb ik dus een levensverzekering afgesloten met een afgesproken bedrag van 123000, maar of je dat ook echt gaat krijgen is een tweede
Dit kan niet onder NHG zijn, dan.quote:Op zondag 9 november 2008 22:14 schreef Dromer het volgende:
[..]
Hmm. Ik heb nu tweemaal achter elkaar bij een 100% financiering (veel) minder dan 50% levensverzekering.
Het komt meer in de buurt van 40% (ook nodig vanwege het onbetaalbaar zijn van een hoge levensverzekering bij mijn 'lichamelijke gesteldheid')
De opbouw hebben we niet lager gezet btw.
dus 50% van 190.000 is 95.000. waarom moest ik mij dan voor 123000 verzekeren? de premie is nu dus veel hoger geworden.quote:Op zondag 9 november 2008 22:08 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee. Je aflossingsvrije gedeelte mag maximaal 50% van de (getaxeerde) vrije verkoopwaarde zijn. (50% van dat bedrag) De rest moet worden verzekerd. (da's dus meestal geen 50%)
Zie mijn rekenvoorbeeld in de post boven je.( Het te verzekeren bedrag is méér dan die 50%quote:Op zondag 9 november 2008 22:19 schreef cgok het volgende:
[..]
dus 50% van 190.000 is 95.000. waarom moest ik mij dan voor 123000 verzekeren? de premie is nu dus veel hoger geworden.
ik snap die adviseur niet meer.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |