`quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:55 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wie had de verguning verstrekt? En wie garandeerd een bepaalde gedeelte en had dus ook vertrouwen in deze bank? Juist, DNB.
Nou, ik schaam me helemaal niet. IJsland is verantwoordelijk voor de garantie op de eerste 20K. Punt. Den Haag kan wel aan de gang blijven. Anders zouden spaarders die minder risico wilden nemen moeten opdraaien voor die die wel risico nemen, da's de omgekeerde wereld.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:31 schreef santax het volgende:
Slecht nieuws voor de spaarders hier. Bos heeft gezegt niet garant te staan voor de eerste 20k...
Ik schaam me naar iedereen hier die er gespaard heeft toe. Nu hadden we juist solidariteit moeten tonen
Want die solidariteit was ook getoond als men de rentes wel had gekregen ?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:31 schreef santax het volgende:
Slecht nieuws voor de spaarders hier. Bos heeft gezegt niet garant te staan voor de eerste 20k...
Ik schaam me naar iedereen hier die er gespaard heeft toe. Nu hadden we juist solidariteit moeten tonen
Je hoeft ook niet achterlijk te zijn om dingen niet te lezen of uit te zoeken.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:17 schreef ASroma het volgende:
En die mensen zijn echt niet achterlijk ofzo.....
Tja, alles tussen de 20 en 200K krijgen ze gewoon terug.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:17 schreef ASroma het volgende:
Er zijn wel meerdere banken die ook onder DNB vallen die percentages van 5% of meer aanbieden, kijk bijvoorbeeld naar de DSB bank. Is het daarmee gelijk een louche bank?
Mensen die roepen dat ze geen medelijden hebben, omdat mensen voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten hebben waarschijnlijk zelf geen cent te makken![]()
een stel bij mij in de omgeving, die keihard gewerkt hebben om hun ideaal huisje-boompje-beesje te verwezenlijken hadden ook hun spaarcenten daar staan, naar juist goed te informeren en dingen uit te zoeken over hoe betrouwbaar het was, hebben ze uiteindelijk besloten om het te doen. En die mensen zijn echt niet achterlijk ofzo.....
Dat 'foutje' is anders een mooie notendop-illustratie van de hele kredietcrisisquote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:29 schreef speknek het volgende:
Ja, die studenten heb ik dan heel wat minder medelijden mee, want die waren een foutje in het systeem aan het exploiteren.
Van mijn belastinggeld is Fortis/ABN gekocht, daarvan is het ook maar de vraag of dat terugverdiend wordt door de overheid.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:40 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Nou, ik schaam me helemaal niet. IJsland is verantwoordelijk voor de garantie op de eerste 20K. Punt. Den Haag kan wel aan de gang blijven. Anders zouden spaarders die minder risico wilden nemen moeten opdraaien voor die die wel risico nemen, da's de omgekeerde wereld.
Beetje afhankelijk over hoe de markt zich gaat ontwikkelen. Maar als die weer enigzins normaliseert is zeker de ABN AMRO helemaal geen gekke investering.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:50 schreef Pool het volgende:
[..]
Van mijn belastinggeld is Fortis/ABN gekocht, daarvan is het ook maar de vraag of dat terugverdiend wordt door de overheid.
Nog maar niet te spreken over mensen die helemaal niet sparen, maar gewoon alles uitgeven (geld moet rollen).quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:40 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Nou, ik schaam me helemaal niet. IJsland is verantwoordelijk voor de garantie op de eerste 20K. Punt. Den Haag kan wel aan de gang blijven. Anders zouden spaarders die minder risico wilden nemen moeten opdraaien voor die die wel risico nemen, da's de omgekeerde wereld.
Nee, dat is niet van je belastinggeld gegaan (al is de verwarring begrijpelijk). Er zijn wat extra leningen uitgeschreven, en er is uiteraard een hele bank op de balans bij gekomen. Dat kun je niet zeggen van de kosten die gemaakt worden voor het depositogarantiestelsel. Dat wordt uitgekeerd en is sowieso weg.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:50 schreef Pool het volgende:
[..]
Van mijn belastinggeld is Fortis/ABN gekocht, daarvan is het ook maar de vraag of dat terugverdiend wordt door de overheid.
Als de markt zich had genormaliseerd, was IceSave ook helemaal geen gekke investering. Als...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:59 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Beetje afhankelijk over hoe de markt zich gaat ontwikkelen. Maar als die weer enigzins normaliseert is zeker de ABN AMRO helemaal geen gekke investering.
kunnen we daar mooi mee gecompenseerd wordenquote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:59 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Beetje afhankelijk over hoe de markt zich gaat ontwikkelen. Maar als die weer enigzins normaliseert is zeker de ABN AMRO helemaal geen gekke investering.
Als de koesren gestegen waren had dexia ook niet met het lease gebeuren gezeten.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:13 schreef Pool het volgende:
[..]
Als de markt zich had genormaliseerd, was IceSave ook helemaal geen gekke investering. Als...
En als Dexia niet op het verkeerde moment had gekocht had Aegon al niet meer bestaan.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als de koesren gestegen waren had dexia ook niet met het lease gebeuren gezeten.
Sterker nog: Als straks de financiele crisis voorbij is en de aandeelhouders durven weer wat meer, kan Bos de Fortis weer aan hen terug verkopen en houdt de staat zelf een mooi zakcentje er aan overquote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:12 schreef soylent het volgende:
[..]
Nee, dat is niet van je belastinggeld gegaan (al is de verwarring begrijpelijk). Er zijn wat extra leningen uitgeschreven, en er is uiteraard een hele bank op de balans bij gekomen. Dat kun je niet zeggen van de kosten die gemaakt worden voor het depositogarantiestelsel. Dat wordt uitgekeerd en is sowieso weg.
Die aankoop was ver onder de werkelijke waarde van het bedrijf als over een jaar of twee weer naar de beurs gebracht kan worden. daar gaan we winst op maken als Nederlandquote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:50 schreef Pool het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat wel van het belastinggeld betaald, met o.a. belastinggeld wordt van die leningen de rente betaald en worden ze geherfinancierd. Anders zou je ook kunnen zeggen dat een snelweg niet van belasting wordt betaald als de staat daar een paar obligaties voor uitschrijft.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:12 schreef soylent het volgende:
[..]
Nee, dat is niet van je belastinggeld gegaan (al is de verwarring begrijpelijk). Er zijn wat extra leningen uitgeschreven, en er is uiteraard een hele bank op de balans bij gekomen.
Dat zou kunnen, maar waren al die andere bedrijven dan zo ontzettend dom, dat zij zelf Fortis niet op opkochten voor dat prikkie?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:19 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Die aankoop was ver onder de werkelijke waarde van het bedrijf als over een jaar of twee weer naar de beurs gebracht kan worden. daar gaan we winst op maken als Nederland
Of later wilde instappen... Zodat ze echt voor een dubbeltje op de eerste rang hadden gezeten.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:20 schreef Pool het volgende:
[..]
Feit is dat andere banken of bedrijven dit bedrag er niet voor over hadden.
Een snelweg is geen goed voorbeeld, want deze is niet verhandelbaar en staat ook niet op de balans. Op het moment dat je hem bouwt is je geld voor altijd weg. Je moet wel verschil maken tussen kosten en investeringen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:20 schreef Pool het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat wel van het belastinggeld betaald, met o.a. belastinggeld wordt van die leningen de rente betaald en worden ze geherfinancierd. Anders zou je ook kunnen zeggen dat een snelweg niet van belasting wordt betaald als de staat daar een paar obligaties voor uitschrijft.
Maar er is ook vastgesteld dat banken nu opereren in een sfeer van totale paniek. Zij hebben ook een andere horizon (enkele jaren); de staat heeft de tijd.quote:Feit is dat andere banken of bedrijven dit bedrag er niet voor over hadden.
Of gewoon niet langdurig kosten voor leningen e.d. wilden dragen, Fortis is niet iets wat je op de plank legt en pas weer pakt als je er winst op kan maken. Elke dag kost dat vehikel geld en je weet dat de kans bestaat dat onze overheid er nog jaren mee in de maag zit of erger, ze alsnog failliet gaan.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:22 schreef _Vulcanus_ het volgende:
[..]
Of later wilde instappen... Zodat ze echt voor een dubbeltje op de eerste rang hadden gezeten.
Goed he, dat er toen al zulke producten aan particulieren werden aangesmeerd waarvan de financiele experts van dexia de complexiteit niet eens konden overzien.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:15 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
En als Dexia niet op het verkeerde moment had gekocht had Aegon al niet meer bestaan.
Dat zou idd ook kunnen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:26 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Of gewoon niet langdurig kosten voor leningen e.d. wilden dragen, Fortis is niet iets wat je op de plank legt en pas weer pakt als je er winst op kan maken. Elke dag kost dat vehikel geld en je weet dat de kans bestaat dat onze overheid er nog jaren mee in de maag zit of erger, ze alsnog failliet gaan.
Hierop door redenerend zitten we dus met belastinggeld mismanagement te repareren ?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:26 schreef soylent het volgende:
[..]
[..]
Maar er is ook vastgesteld dat banken nu opereren in een sfeer van totale paniek. Zij hebben ook een andere horizon (enkele jaren); de staat heeft de tijd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |