Angkorquote:Op vrijdag 4 september 2009 12:05 schreef kepler het volgende:
[..]
Hey, daar hebben ze toch de Ongkar Wat?

quote:Op vrijdag 4 september 2009 12:05 schreef kepler het volgende:
[..]
Hey, daar hebben ze toch de Ongkar Wat?

quote:Op vrijdag 4 september 2009 12:09 schreef Blik het volgende:
[..]
Angkor
zie pas later dat het ene grap was, Loas

Een jetlag als je al een week terug bentquote:Op vrijdag 4 september 2009 16:53 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ach, je kunt het nog op jetlag gooien....
Oh wacht, dit is het slowchattopic niet he?

Laten we het domheid van een Turk noemenquote:Op vrijdag 4 september 2009 12:09 schreef Blik het volgende:
zie pas later dat het ene grap was, Loas

Andersom, met zoiets:quote:Op zondag 17 januari 2010 00:38 schreef Doekes het volgende:
Is er weleens iemand met de speedboot van Siem Reap naar Phnom Penh gevaren? Is dat een beetje te doen?

Moet je idd wel in het regenseizoen gaan. En zelfs in het regenseizoen heb je geen garantie dat het gaat lukken. En ik heb genoeg hele negatieve verhalen over die trip gehoord:quote:Op woensdag 20 januari 2010 14:00 schreef gifkwal het volgende:
Moet er wel genoeg water in de rivier staan. Toen ik de boot wilde nemen was dat niet het geval en moest ik met de bus. Het had me wel leuk geleken, al hoorde ik ook verhalen van mensen die het te lang vonden duren.

Klopt ja, ik was er in het regenseizoen maar alsnog geen boot. En wat ik ook veel hoorde is idd dat er niet bijster veel te zien is onderweg. Maar de bus, volgens mij doet die er 6 uur over?quote:Op woensdag 20 januari 2010 14:08 schreef Blik het volgende:
[..]
Moet je idd wel in het regenseizoen gaan. En zelfs in het regenseizoen heb je geen garantie dat het gaat lukken. En ik heb genoeg hele negatieve verhalen over die trip gehoord:
- Overvolle boot, geen ruimte om binnen te zitten
- Levend verbrandenop het dek door gebrek aan schaduw
- Veel tussenstops waardoor de trip uiteindelijk 12 uur duurde
Kun je beter de bus pakken die er 4 uur over doet

Ziet er goed uit! Zouden ze in maart een beetje kunnen varen, of ligt de boel dan droog?quote:Op zondag 17 januari 2010 01:06 schreef Ruud het volgende:
[..]
Andersom, met zoiets:
[ afbeelding ]
Prima te doen

Geen idee, ik was er begin februari.quote:Op woensdag 20 januari 2010 23:43 schreef Doekes het volgende:
[..]
Ziet er goed uit! Zouden ze in maart een beetje kunnen varen, of ligt de boel dan droog?
De boot vanaf Phnom Penh was in ieder geval stukken aangenamer dan de busrit van Siem Reap naar Thailand over een weg die nog geen weg was en met een chauffeur die reed alsof het z'n laatste dag op aarde was en het hem niet uitmaakte hoe laat hij z'n leven lietquote:Op donderdag 21 januari 2010 10:55 schreef Hik het volgende:
en met de bus reis je toch al genoeg daar.

Frontpagequote:Schermutselingen tussen Cambodja en Thailand
Troepen uit Cambodja hebben het vandaag aan de stok gekregen met Thaise soldaten bij een tempel die op betwist grensgebied ligt. Aan Cambodjaanse zijde zijn volgens een Cambodjaanse generaal geen doden gevallen. De gevechten in het noorden van Cambodja, ongeveer twintig kilometer ten oosten van de Preah Vihear tempel, begonnen volgens de generaal toen Thaise troepen Cambodja binnendrongen.
Dat zou tot twee vuurgevechten hebben geleid, die ieder vijf minuten duurden. Het is niet bekend of daarbij Thaise militairen gewond zijn geraakt of om zijn gekomen.
De afgelopen jaren zijn bij verschillende schermutselingen in de buurt van de tempel doden gevallen. In 2008 wilde Cambodja de tempel op de werelderfgoedlijst van de VN laten zetten. Thaise nationalisten protesteerden omdat ze daardoor geen recht meer zouden hebben op stukken land in het gebied.
De tempel en een lap grond werden in 1962 aan Cambodja toegewezen, maar er is nooit duidelijkheid geschept over het overige land in het gebied. De kwestie heeft ook invloed op de Thaise politiek. In 2008 werden de protesten over de tempel geleid door de People's Alliance for Democracy. Die groep wilde de Thaise regering omver werpen omdat die banden had met de voormalig minister Thaksin Shinawatra. Die was in 2006 na een militaire coup verbannen na beschuldigingen van corruptie en het beledigen van koning Bhumibol Adulyadej.
Door het oplopende conflict hebben beide landen meer militairen in het gebied gestationeerd. Meerdere keren leidden de oplopende spanningen tot dodelijke gevechten. De relaties tussen de landen verslechterden verder toen Cambodja de in Thailand gehate Thaksin tot economisch adviseur benoemde. Een Thaise rechtbank veroordeelde Thaksin in 2008 bij verstek tot twee jaar cel voor corruptie. Zijn benoeming in Cambodja leidde ertoe dat beide landen hun ambassadeur terugriepen.

als er geschoten is, zal de grens binnenkort wel dichtgaan, vermoed ik. Dit is geloof ik wel een nieuw dieptepunt.quote:

Singha is beterquote:Op dinsdag 25 mei 2010 20:25 schreef kepler het volgende:
Podver, ik zou nu wel een Beer Lao lusten![]()
Kan je ze hier ergens kopen eigenlijk?

Ja. Maar ik ga hier geen reclame maken daarvoorquote:Op dinsdag 25 mei 2010 20:25 schreef kepler het volgende:
Podver, ik zou nu wel een Beer Lao lusten![]()
Kan je ze hier ergens kopen eigenlijk?

Voor in Nederland is Chang idd beter, in Thailand gaat er niks boven een ijskoud makkelijk weg te drinken biertje. Chang was gewoon leuk omdat er meer alcohol in zatquote:Op dinsdag 25 mei 2010 20:51 schreef Ruud het volgende:
[..]
Beerlao![]()
En ook Chang vind ik nog beter dan Singha

Mooie auto in Luang Prabang iddquote:Op woensdag 26 mei 2010 18:39 schreef kepler het volgende:
Hier staan ook nog wat foto's van mij:
http://devliegeropreis.nl/?page_id=10&album=1&gallery=12
[ afbeelding ]

quote:Op woensdag 26 mei 2010 18:49 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Mooie auto in Luang Prabang idd![]()
[ afbeelding ]

Veel meer dan Angkor Wat en wellicht Pnomh Penh gaat je heel waarschijnlijk niet lukken in 4 weken. Maar idd vanuit HCMC met de bus naar Pnomh Penh, Killing Fields e.d. bekijken en dan door naar Siem Reap.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 15:45 schreef zatoichi het volgende:
Even hier een TVP-tje; in oktober ga ik vier weken naar Vietnam, maar daarbij wordt ook zeker tijd gemaakt voor Angkor Wat, en misschien nog meer... Wat is de beste methode om vanuit Vietnam in Siem Reap te komen? Ik zou zeggen vliegen, maar mijn vriendin wil eigenlijk niet teveel vliegen en in deze landen vind ik dat eigenlijk ook wel een prima idee (in de trein/bus/boot zit je toch meer tussen de mensen voor mijn gevoel, en kun je het landschap beter bekijken).

Champasakquote:Op dinsdag 1 juni 2010 15:40 schreef bluesparkle het volgende:
Hier mijn voorlopige bijdrage.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Dank je wel voor de info, super! Als het goed is ben ik er over zo'n 4 á 5 weken. Het Bokor Hill station lijkt me geweldig, ik heb daar naar toe willen gaan sinds ik er een paar jaar geleden over las. Het is erg jammer dat ze het gaan ''opknappen'' allemaal.quote:Op zaterdag 12 juni 2010 11:32 schreef Volano het volgende:
Ben vanuit PP naar Kampot gegaan.. er is niks in Kampot.. wat het heerlijk rustig maakt! Ben één dag naar Kep geweest (beroemd om strand en krab eten), een dag een fiets gehuurd en de omgeving doorgefietst en een dag de Bokor Hillstation trek gedaan.
Op dit moment wordt er een dikke asfalt weg naar de top van het Bokor Hill Station aangelegd, samen met een superdelux hotel resort. Een chinees vond het een mooi stukje natuur.. gevolg: alle dieren zijn weg uit het gebied.
Het oude hill station is bijzonder, toen ik er was was het mistig op de top en dan zie je dus allemaal verlaten gebouwen in de mist.. erg bizar! (Alsof je in een horrorfilm zit). De trek zelf is 2 uur stijl omhoog en 2 uur stijl naar beneden, ik vond het leuk.. alleen je moet niet op je slippers gaan. Probeer mister Tri als gids te krijgen.. hij is vermeld op wikitravel. Goede gids en oud oorlogsveteraan (58 jaar oud, gaat als een malle omhoog), heeft 2 jaar in de jungle gewoond.. mooie verhalen!
Conclusie: nu nog een aanrader, als het hotel er staat hoef je er niet meer naar toe..
Edit: als je in Kampot bent, ga dan naar de "Rusty Keyhole" en bestel de spare ribs, officieel de beste van Cambodja.. De eigenaar heeft de krant waar het in staat! http://www.kampot-cambodi(...)ot/rustykeyhole.html

Ik denk dat er na 18:00 uur geeneens meer een bus naar SR gaat. Is ook niet aan te raden met al dat loslopend vee en huisdieren in het pikkedonker. En al gaat er al een bus, het "busstation" in SR ligt wel 4 km buiten de stad. En het is daar echt Cambodja, en geen modern Thais busstation. Absoluut niet doen dus!quote:Op zaterdag 12 juni 2010 23:35 schreef Leee het volgende:
Hey mensen,
Een vraagje,
Wat zijn de mogelijkheden voor een busreis van phnomh penh naar siem riep na 18.00 uur?
De reis duurt 5 uurtjes heb ik begrepen, dan kom ik rond 11 uur aan bij me accomodatie in siem riep.
Aan of af te raden s'avonds met bus te reizen tussen deze 2 plaatsen?

Was idd complete chaos in bij het busstation toen ik daar aankwam, echt letterlijk 50 man om ons heen die ons een tuktuk wilden aansmeren. UIteindelijk gekozen voor de man die het verst achteraan stond en gewoon toevallig voorbij kwam rijdenquote:Op zondag 13 juni 2010 01:44 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Ik denk dat er na 18:00 uur geeneens meer een bus naar SR gaat. Is ook niet aan te raden met al dat loslopend vee en huisdieren in het pikkedonker. En al gaat er al een bus, het "busstation" in SR ligt wel 4 km buiten de stad. En het is daar echt Cambodja, en geen modern Thais busstation. Absoluut niet doen dus!

Heb ik ook geprobeerd, echt niet te etenquote:Op zondag 13 juni 2010 16:13 schreef Blik het volgende:
Maar zou het inderdaad niet doen, zou lekker een extra avondje in PP blijven. Probeer een happy pizza

Haha, zo hebben wij het ook gedaanquote:Op zondag 13 juni 2010 16:13 schreef Blik het volgende:
[..]
Was idd complete chaos in bij het busstation toen ik daar aankwam, echt letterlijk 50 man om ons heen die ons een tuktuk wilden aansmeren. UIteindelijk gekozen voor de man die het verst achteraan stond en gewoon toevallig voorbij kwam rijden

Dan neem je toch gewoon een goed(koop) guesthouse Riverside. De beste bussen vertrekken toch van Riverside tussen street 102 en 104. En die gasten kunnen ook bij aankomst een tuktuk in SR voor je regelen voor een normale prijs. En als je dan nog geen slaapplaats geboekt hebt in SR, hebben ze ook nog wat schappelijke en hele goede aanbiedingen. (ik ben even de naam van die bus maatschappij kwijt, dacht dat het SORAYA was.quote:Op zondag 13 juni 2010 22:00 schreef Leee het volgende:
Ok thanks,
Ik zal dan wel een nachtje in PP moeten doorbrengen.

Klopt, maar de laatste bus van de bekendere busmaatschappijen die uit PP vertrekt is om iets van 14:30, en dat is al rijkelijk laat want dan kom je dus in het donker aan op het "busstation" 4 km buiten SR in the middle of nowhere. Die directe nachtbus vanuit Snooky is redelijk nieuw. Het is geen sleeperbus en stop een half uur in PP. Totale trip duurt iets van 11 uur.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 17:46 schreef MCH het volgende:
Er gaat een nachtbus vanaf Sihanoukville naar Siem Reap die hoe dan ook via PP moet, dus het lijkt me sterk dat er geen nachtbussen gaan vanaf PP naar SR.

Bij ons kaartje die wij kochten in Sihanoukville kregen wij een gratis pick-up vanaf dat busstation naar ons hotel in SR. Dus dat was wel fijn om daar aan te komen met onze namen op een bordje.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:31 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Klopt, maar de laatste bus van de bekendere busmaatschappijen die uit PP vertrekt is om iets van 14:30, en dat is al rijkelijk laat want dan kom je dus in het donker aan op het "busstation" 4 km buiten SR in the middle of nowhere. Die directe nachtbus vanuit Snooky is redelijk nieuw. Het is geen sleeperbus en stop een half uur in PP. Totale trip duurt iets van 11 uur.

Uiterste noorden ben ik geweest, erg tof daarquote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:35 schreef GoLaos.nl het volgende:
Iemand ervaring in het deel van Laos ten westen van Vientiane en ten zuiden van Huay Xai? De meest westelijke strook dus? Daar ben ik nog niet geweest en het trekt me op de ene of andere manier wel aan.
En mensen met ervaring in het uiterste noorden? Pongsali e.d.?

Dank je voor de leuke reactie! Ik ben zelf een keer bij Mengla de grens over gegaan tussen China en Laos maar vanuit daar door gegaan naar Luang Nam Tha. De meest noordelijke 'punt' (noord-oosten) heb ik dus nog niet gezien. Wel ben ik een keer op de brommer van Luang Nam Tha naar Muang Sing en terug gereden en dat was echt een aanrader, zo'n mooi gebiedquote:Op zaterdag 24 juli 2010 20:22 schreef kepler het volgende:
[..]
Uiterste noorden ben ik geweest, erg tof daarGeen idee meer welke stad/dorp, kan ik van de week wel even opzoeken. Ik kon iig op de fiets naar China
Erg rustig daar, heel weinig toeristen en de toeristen die er zijn zijn super gezellig

Ah ja, die laatste twee ben ik geweestquote:Op zaterdag 24 juli 2010 23:05 schreef GoLaos.nl het volgende:
[..]
Dank je voor de leuke reactie! Ik ben zelf een keer bij Mengla de grens over gegaan tussen China en Laos maar vanuit daar door gegaan naar Luang Nam Tha. De meest noordelijke 'punt' (noord-oosten) heb ik dus nog niet gezien. Wel ben ik een keer op de brommer van Luang Nam Tha naar Muang Sing en terug gereden en dat was echt een aanrader, zo'n mooi gebied

Ja ik denk nog vaak terug aan dat soort gave dingen en hoop die binnen niet al te lange tijd weer een keer te kunnen gaan doen. Zo ontzettend gaaf was dat. Zonder benzine komen staan op behoorlijk wat kilometers van Muang Sing was overigens ook een avontuurquote:Op zaterdag 24 juli 2010 23:12 schreef kepler het volgende:
[..]
Ah ja, die laatste twee ben ik geweestSupercool om daar brommer te rijden

ik heb mijn brommer daar in de prak geredenquote:Op zaterdag 24 juli 2010 23:12 schreef kepler het volgende:
[..]
Ah ja, die laatste twee ben ik geweestSupercool om daar brommer te rijden

quote:Toen ik die kant op ging was de goedkoopste optie idd op Bangkok vliegen en vervolgens doorvliegen met Air Asia.Op vrijdag 22 oktober 2010 14:54 schreef kthxbye het volgende:
Na vorig jaar naar Thailand te zijn geweest, wil ik dit jaar waarschijnlijk met mijn vriendin richting Vietnam, Laos en Cambodja gaan. Hoe kan je daar echter het goedkoopste op vliegen? Via Bangkok? Is het een idee om eerst te vliegen naar Hanoi, vanuit daar een stuk Vietnam te doen, dan naar Laos en Cambodja te gaan en om dan in Ho Chi Minh te eindigen (en vanaf daar weer terug naar Nederland te vliegen)? Is dat een goedkope oplossing?

quote:Dit.Op vrijdag 22 oktober 2010 15:21 schreef Blik het volgende:
[..]
Toen ik die kant op ging was de goedkoopste optie idd op Bangkok vliegen en vervolgens doorvliegen met Air Asia.

Dat had ik totaal niet in Cambodia, het eerste dat ik zag was de armoede net over de grens en het niet zo gezellige Phnom Penh.quote:Op woensdag 10 november 2010 14:23 schreef zatoichi het volgende:
Ben nu voor de tweede dag in Siem Reap, eigenlijk alleen voor Angkor Wat en de overige tempels, maar ik moet zeggen dat ik helemaal overdonderd ben van de sfeer en de mensen in Camboja; ik heb spijt van dat ik alleen dit gepland heb tijdens mijn rondreis in Vietnam; want ik wil graag meer van het land ontdekken....
Nou ja het is altijd mooi om een goede reden te hebben om ergens nog eens terug te keren vind ik

Bus Number 825 - Suvarnabhumi Airport - NongKhaiquote:Op donderdag 11 november 2010 11:53 schreef Illuminare het volgende:
Ha mensen!
Even een vraagje, ik vlieg de 18e vanaf Sydney naar Bangkok, vanwaar ik direct naar Laos wil. Op het lonely-planet forum las ik dat er op het vliegveld van Bangkok een busstation is met een sleeperbus die direct naar Vientiane gaat, alleen dat topic was voor het laatst gereageerd in 2009. Weet misschien iemand hier of er nog steeds een sleeperbus vanaf het vliegveld naar Vientiane gaat?
Alvast bedankt!

Ah, super, bedankt voor de info. Weet je misschien ook tot hoe laat de bus vertrekt? Ik kom 17:00 aan met het vliegtuig en hoop die avond eigenlijk nog een bus te kunnen pakken naar NongKhai..quote:Op donderdag 11 november 2010 18:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Bus Number 825 - Suvarnabhumi Airport - NongKhai
http://www.bangkokairportonline.com/node/56
maar ik betwijfel of dat sleeper bussen zijn. Wij vlogen naar Udon Thani en namen dan een share taxi naar de grens.
Vanaf het noordelijke busstation heb je ws. meer (private) opties.

Volgens mij staat op Travel Fish recente informatie.quote:Op donderdag 11 november 2010 11:53 schreef Illuminare het volgende:
Ha mensen!
Even een vraagje, ik vlieg de 18e vanaf Sydney naar Bangkok, vanwaar ik direct naar Laos wil. Op het lonely-planet forum las ik dat er op het vliegveld van Bangkok een busstation is met een sleeperbus die direct naar Vientiane gaat, alleen dat topic was voor het laatst gereageerd in 2009. Weet misschien iemand hier of er nog steeds een sleeperbus vanaf het vliegveld naar Vientiane gaat?
Alvast bedankt!

2100 of 2200, in ieder geval eentje laat 's avonds en eentje vroeg 's ochtends.quote:Op vrijdag 12 november 2010 09:57 schreef Illuminare het volgende:
[..]
Ah, super, bedankt voor de info. Weet je misschien ook tot hoe laat de bus vertrekt? Ik kom 17:00 aan met het vliegtuig en hoop die avond eigenlijk nog een bus te kunnen pakken naar NongKhai..

Dat vliegt AirAsia ook, en waarschijnlijk wel heel wat goedkoper dan Thai Airways. Ik vloog pas met NOK vanaf Dong Muang, aanbieding voor 790Bt. En met een beetje geluk ben je vanaf Udon Thani binnen de 2,5 uur in Vientiane. 200 Bt p/p voor de minibus tot aan de Friendshipbridge en met een beetje geluk een private taxi voor 300Bt naar Vientiane. Elke snellere optie kost vanaf Udon Airport echt veel meer, en overstappen moet je toch.quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:18 schreef bluesparkle het volgende:
[..]
Enkele reis Bangkok - Udon Thani per vliegtuig kost ongeveer 60 euro en is dus ook het overwegen waard. Vlucht per Thai Airways vanaf Suvarnabhumi.

voor sleepers en langafstands (luxe) bussen is het soms wel handig om een dagje van te voren een ticket te kopen, met als voordeel dat je dan ook de beste seats kan kiezen.quote:Op zondag 14 november 2010 02:41 schreef Bombshell het volgende:
Is het nodig om van te voren je busreizen te boeken als je door laos en cambodje reist? Of is er altijd wel plek??

Thanks voor de info! Ik bedoelde inderdaad de Plain of Jarsquote:Op zondag 14 november 2010 23:54 schreef GoLaos.nl het volgende:
The plain of jairs bedoel je denk ik Athlon? De vlakte der kruiken bij Phonsavan is veilig te bezoeken maar ga niet van de paden en let op de bordjes. Er ligt nog heel veel niet afgegaan spul. De rit vanuit Luang Prabang is lang maar je ziet onderweg ontzettend veel.

Vietnam hier regelen, dat gaat eenvoudig in Den Haag en is gelijk klaar. Natuurlijk neem je een multiple-entry visum. Visum voor Laos kun je wel regelen in grotere steden van Vietnam. Geen idee hoelang dat duurt.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:21 schreef kthxbye het volgende:
Zou iemand mij kunnen vertellen wat nou het beste is mbt. een visum? Wij gaan naar Vietnam en willen ook naar Laos, we vliegen op Hanoi en vanaf daar ook weer retour naar Amsterdam.
Kan je het visum het beste gewoon bij aankomst in de landen zelf regelen, of van te voren in Nederland al? (wat is dat duur zeg, van te voren!) En moet er dan een "1 x binnenkomst" of "Multiple" visum geregeld worden? Ik denk zelf het laatste omdat we van Vietnam > Laos > Vietnam plannen te gaan.
p.s. we reizen op eigen gelegenheid, dus níet via een reisorganisatie o.i.d.

In Vientiane, Vang Vieng en Luang Prabang in ieder geval wel.quote:Op woensdag 8 december 2010 21:03 schreef Bombshell het volgende:
Kan je inmiddels al overal pinnen in Laos met een rabobank pas?

Voor Laos kun je een visa on arrival krijgen. Dit is 30 dagen geldig. Je hoeft dus niet van te voren een visum te regelen. Voor Vietnam moet je wel van te voren een visum aanvragen. Wel trouwens 2 pasfoto's meenemen en ongeveer 40 USD per persoon in cash.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:21 schreef kthxbye het volgende:
Zou iemand mij kunnen vertellen wat nou het beste is mbt. een visum? Wij gaan naar Vietnam en willen ook naar Laos, we vliegen op Hanoi en vanaf daar ook weer retour naar Amsterdam.
Kan je het visum het beste gewoon bij aankomst in de landen zelf regelen, of van te voren in Nederland al? (wat is dat duur zeg, van te voren!) En moet er dan een "1 x binnenkomst" of "Multiple" visum geregeld worden? Ik denk zelf het laatste omdat we van Vietnam > Laos > Vietnam plannen te gaan.
p.s. we reizen op eigen gelegenheid, dus níet via een reisorganisatie o.i.d.

Laos is volgens mij alleen visa on arrival via de lucht, toen ik over de grond ging moest ik wel een visum regelenquote:Op zondag 12 december 2010 12:19 schreef breaky het volgende:
[..]
Voor Laos kun je een visa on arrival krijgen. Dit is 30 dagen geldig. Je hoeft dus niet van te voren een visum te regelen. Voor Vietnam moet je wel van te voren een visum aanvragen. Wel trouwens 2 pasfoto's meenemen en ongeveer 40 USD per persoon in cash.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |