abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63738179
quote:
Op maandag 1 december 2008 05:06 schreef ES57 het volgende:

[..]

Tja, zouden Belgen dat wel snappen? Of willen ze ons doen geloven dat Belgische artsen bereid zijn om voor een hongerloontje patiënten te genezen?
Ik denk dat men het argument vooral gebruikt als het uitkomt. "Kijk eens hoe goedkoop de Belgische zorg is". Het is een kwestie van verder kijken dan je neus lang is natuurlijk.
  woensdag 3 december 2008 @ 23:15:39 #77
226255 ES57
Live from Van Aartsen City
pi_63741614
quote:
Op woensdag 3 december 2008 21:53 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik denk dat men het argument vooral gebruikt als het uitkomt. "Kijk eens hoe goedkoop de Belgische zorg is". Het is een kwestie van verder kijken dan je neus lang is natuurlijk.
Belgen kijken nooit ver, ze zijn goed in navelstaren en leugens verkondigen over hun noorderbuurtjes.
"Friends, Romans, countrymen, lend me your ears"
pi_63758012
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 04:54 schreef ES57 het volgende:

[..]

Als Westerling lach ik me dood om jullie. Jullie praten allemaal zo raar. Nou ja, bij jullie Oosterlingen zal er ook wel een slim iemand tussen zitten die zich verstaanbaar kan maken aan de rest van Nederland.
Precies, in Winterswijk en Haarlo had ik een tolk nodig
En dat terwijl iemand die net van de boot uit Paramaribo stapt prima te verstaan is
pi_63758055
quote:
Op donderdag 4 december 2008 16:06 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Precies, in Winterswijk en Haarlo had ik een tolk nodig
En dat terwijl iemand die net van de boot uit Paramaribo stapt prima te verstaan is
Ik woon in winterswijk en ben er van overtuigd dat je geen enkele moeite hebt mij te verstaan.
  donderdag 4 december 2008 @ 19:19:03 #81
236716 motherflocker
live for the weekends
pi_63762553
Belgen sporen gewoon weg niet, voelen zich altijd onderdrukt en hebben een haat tegen ons waarvan ze vaak zelf niet eens weten waarom!
PSV
4 in a row!
29-04-2007 PSV kampioen met 1 doelpunt verschil!
pi_63762779
quote:
Op donderdag 4 december 2008 19:19 schreef motherflocker het volgende:
Belgen sporen gewoon weg niet, voelen zich altijd onderdrukt en hebben een haat tegen ons waarvan ze vaak zelf niet eens weten waarom!
wat breng je het aardig en subtiel!
  donderdag 4 december 2008 @ 19:35:16 #83
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_63762965
haha mensen die zo veel haat dragen. Medelij moet je hebben met deze types.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_63763209
quote:
Op donderdag 4 december 2008 16:08 schreef erikkll het volgende:

[..]

Ik woon in winterswijk en ben er van overtuigd dat je geen enkele moeite hebt mij te verstaan.
Dat gelook ik best
pi_63767085
quote:
Op donderdag 4 december 2008 19:44 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Dat gelook ik best
In Haarlo daarentegen

pi_63770757
Haarlo ken ik
Heb daar eens "wat gedaan" met een meisje (Erica) en zij woonde op een boederie met varkens etc, nou was zij moeilijk te verstaan maar haar vader was nog erger
En dan is er altijd nog Aalten
pi_63771615
Ach ja. Laat ik vooropstellen dat ik iedereen hier prima versta, ook in dialect. Ik heb alleen wel gemerkt dat als je Nederlands terugpraat dat de meeste mensen toch wel overschakelen op nederlands ipv dialect!
  vrijdag 5 december 2008 @ 10:56:43 #88
236716 motherflocker
live for the weekends
pi_63777973
Ik moet wel zeggen dat Belgische meisjes wel leuk zijn !

Heb zelf op de middelbare school gezeten daar en vind dat ze veel liever zijn als die nederlandse breezers..
PSV
4 in a row!
29-04-2007 PSV kampioen met 1 doelpunt verschil!
pi_63785788
quote:
Op maandag 1 december 2008 10:30 schreef secoh het volgende:
Ik schaam me als Belg zijnde in dat soort programma's.
zelfs als nederlander schaam ik me voor dit soort programma's een grapje over nederlanders kan leuk zijn, maar dit is een programma van 40 min. hahaha en het gaat maar door, dat ze niet moe van zichzelf worden.
pi_63788095
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 10:56 schreef motherflocker het volgende:
Heb zelf op de middelbare school gezeten daar en vind dat ze veel liever zijn als DAN die nederlandse breezers..
Als ze je nu nog algemeen beschaafd vlaams hadden geleerd was dat mooi geweest.
pi_63788256
quote:
Op donderdag 4 december 2008 16:00 schreef Mestras het volgende:
Belgen zijn dom
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus posuere.
Fusce vulputate dolor id augue. Maecenas sapien metus, consectetuer quis,
commodo eget, vehicula sed, elit.
pi_63788485
''Nederland is net zoals een stilleven!''
''Die Die, Hazes, Die verpakt dat uit de bol gaan wel een beetje [...] dat onredelijke van die Hollanders!''

''Ja, klompen op hun hoofd. Ja jezus zeg!''

''Paul de Leeuw [...] ik moet hem gewoon niet!''

''Nederlanders, ja... die zijn gewoon gek''

''En met dat WK, ik zag gewoon hele wijken, ze waren gewoon verpakt in oranje plastiek folie!''

... en ga zo nog maar even door....
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus posuere.
Fusce vulputate dolor id augue. Maecenas sapien metus, consectetuer quis,
commodo eget, vehicula sed, elit.
  vrijdag 5 december 2008 @ 19:08:45 #93
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_63789674
Het zou me trouwens hoogstens verbazen als deze figuren meer dan 3 nederlanders in hun leven zijn tegengekomen. Met die ontiegelijk slechte, overduidelijk verzonnen, voorbeeldjes van ze

[ Bericht 2% gewijzigd door SpecialK op 05-12-2008 22:04:04 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_63791362
dat nederlanders belgen nadoen, door overdreven vlaams te gaan spreken in het bijzijn van belgen is wel zo waar en idd dat stopt niet naar 1 minuutje maar gaat maar door
  zondag 7 december 2008 @ 11:59:01 #95
126620 Krln
Belg in Breda
pi_63820758
ik ben een belg, en gelukkig hoor je dat alleen nog maar aan mijn accent .woon nu al bijna 7j in NL, nog maar klein stukje over de grens en een beetje in de middenzone denk ik qua typisch gedrag (B bourgondish en vals bescheiden en NL zelfstandig en positief arrogant). ik kan echt niet meer terug, erger me dood aan het kleinburgerlijke en onnozel gedrag, en dat afgeven op 'd'hollanders'. ze zijn gewoon stom en onzeker. bijvoorbeeld: in een rij aan de kassa , iemand dringt voor. B: niemand zegt wat, iedereen moppert een beetje stil of tegen zijn gezelschap tegen elkaar, achteraf spreekt iedereen schande , blabla. maar toch glimlacht men naar de persoon die voordringt. (die dat misschien per ongeluk deed). NL: iemand zegt wat, al dan niet arrogant, maar wel assertief. de betreffende persoon voelt zich aangesproken en zal daar al dan niet pos of negatief op reageren. niemand laat over zich heen lopen. gewoon voor jezelf opkomen en niet achteraf gaan lopen zielig doen. ik kan het niet eens goed uitleggen. het enige dat ik mis in B is het lekker eten en mijn familie uiteraard.
pi_63827945
quote:
Op maandag 1 december 2008 10:25 schreef MLI het volgende:
Tuurlijk betaal je daar via de belasting voor. Draagt hier de helft van je salaris af. Maar dan nog, het zorgsysteem hier is bijvoorbeeld wel gericht op service. Net als bijvoorbeeld een land als Denemarken. De artsen hier zeggen altijd 'als er een Hollander langskomt, dan weet je dat er iets aan de hand is'. Je wordt door je arts veel serieuzer genomen. In Nederland is het systeem toegespitst op kostenbesparing en dat merk je ontzettend in de houding van de arts.
quote:
Belgische gezondheidszorg zakt langzaam naar achteren

BRUSSEL - Dat we de beste gezondheidszorg ter wereld hebben, zoals onze politici en zorgverleners vaak beweren, wordt tegengesproken. We eindigen maar twaalfde in de Euro Health Consumer Index (EHCI). Nederland staat al een aantal jaar aan de top. België zakt jaar na jaar verder weg.

Van onze redacteur

Nederland aan de top en wij pas twaalfde? Waarom komen al die Nederlanders dan naar hier voor hun hart- en andere operaties?

Om drie redenen, waarvan er twee ook uit deze index blijken. Ten eerste: wachtlijsten kennen wij haast niet en zij wel. Ten tweede is de toegankelijkheid van diensten in beide landen zeer hoog, maar de Nederlanders zijn slim en bouwen zelf weinig ziekenhuizen uit in bijvoorbeeld grensstreken, omdat ze weten dat wij een overaanbod hebben en zij er goedkoop gebruik van kunnen maken.

Ten derde, en dat blijkt niét uit deze index, is de tevredenheid van de patiënt zeer hoog; die heeft vooral te maken met de 'randvoorwaarden': het eten in het ziekenhuis, de vriendelijkheid van de arts. Daarin scoren we goed omdat de patiënt keuzevrijheid heeft en de concurrentie volop speelt. De Nederlanders voeren nu ook de concurrentie in.

Twaalfde op 31, zou je 'niet slecht' kunnen noemen, ware het niet dat onze politici en zorgverleners voortdurend zeggen dat wij de beste gezondheidszorg ter wereld hebben en we vroeger de zesde plaats bekleedden.

In de meeste 'geobjectiveerde' rangschikkingen staan we niet zo goed. Voor levensverwachting, kindersterfte, kansen op overleving na kanker, scoren we maar middelmatig.

De EHCI-index vertrekt van zes criteria en 34 indicatoren. Ze gaan over patiëntenrechten (en daarvoor scoren we goed) en over de uitbouw van de elektronische informatie-uitwisseling ('e-health') waarin we matig scoren.

Voor wachtlijsten zitten we zeer goed: vierde, net na Zwitserland, Luxemburg en Duitsland. Ook voor beschikbaarheid en toegankelijkheid van diensten scoren we goed: aantal kataraktoperaties, vaccinatiegraad van kinderen, beschikbaarheid van tandzorg, aantal transplantaties.

Voor 'resultaten' is onze score slecht: aantal hartaanvallen met dodelijke afloop; overlevingskansen van kankerpatiënten, kindersterfte, ziekenhuisinfecties (DS 13 november), zelfmoorden.

Tot slot is ook gemeten hoe snel nieuwe geneesmiddelen beschikbaar zijn. Ze dringen 'merkwaardig traag' door, zegt EHCI. Hoe dat komt? Dat wordt bewust afgeremd om de uitgaven in te beperken. Voor een deel speelt hier ook mee: de grote achterstand die het (verwaarloosde) geneesmiddelenagentschap tot voor kort had.

Als redenen voor de magere prestatie van België noemden de onderzoekers spontaan: de zwakke resultaten, de hoge resistentie tegen antibiotica, het lage succes bij het terugdringen van het aantal zelfmoorden, de slechte behandeling van diabetespatiënten en de vertragingen bij de terugbetaling van nieuwe medicijnen.

Dokter Arne Björnberg, onderzoeksdirecteur bij de EHCI, zegt dat België in 'het rapporteren van gegevens aan internationale instellingen bijna tien jaar achteroploopt'. Hij legt daarmee de vinger op de wonde.

We hebben veel, we doen veel, we vullen veel formulieren in en we tellen veel, maar echt meten doen we ontzettend weinig. Dat we tot vorige week geen harde gegevens hadden over de ziekenhuisbacterie, zegt veel: hoe kun je ze dan efficiënt bestrijden?

De kern van het verhaal is dat we inefficiënt zijn omdat we te weinig meten en vervolgens bijsturen, met andere woorden: ons gezondheidssysteem wordt niet goed geleid.

Het zit hem dus in het beleid. Veel wordt stilzwijgend geduld, bijvoorbeeld overbodige hartcentra, of overbodige en verouderde onderzoeken die nog gebeuren 'omdat de apparatuur nog niet is afgeschreven'.

Directeur Johan Hjertqvist zei nog dat patiënten in België er ook bij zouden winnen als er zoals in de buurlanden rangschikkingen en beoordelingen van artsen en ziekenhuizen zouden gepublicerd worden.

Bron: De Standaard
Dit is iets wat ik al langer vermoedde. Ja, de Nederlandse gezondheidszorg heeft zo zijn problemen. Maar in Belgie zijn er weer andere, nog grotere problemen. Zo ben je in Belgie financieel zwaar de lul als je chronisch ziek wordt. Na elke bezoek mag je daar contant afrekenen met de arts. In Nederland is zoiets ondenkbaar.
  dinsdag 9 december 2008 @ 05:53:42 #97
226255 ES57
pi_63869074
quote:
Nederland doet het meest voor arme landen; België heeft niet zo veel over voor arme landen
Desondanks blijven Belgen beweren dat Ollanders gierig zijn

09 december 2008

Nederland koploper in ontwikkelingshulp, België 14de

Nederland doet het meeste aan ontwikkelingshulp voor arme landen. Dat blijkt uit een jaarlijkse ranglijst met 22 rijke landen die door de Amerikaanse denktank Center for Global Development is opgesteld. Nederland laat de Scandinavische landen Zweden, Noorwegen en Denemarken achter zich op de lijst.

Milieu en veiligheid
De denktank kijkt voor de lijst naar hoeveel regeringen doen op de terreinen hulp, handel, migratie, technologie en investeringen voor arme landen. Daarnaast wordt gekeken naar milieuaspecten en de oplossing van veiligheidsproblemen. Nederland blinkt volgens de denktank uit in buitenlandse hulp en hulp bij investeringen.

Wapenexport
België staat net na Spanje en Duitsland veertiende in die rangschikking en scoort net iets beter dan vijf jaar geleden. België is maar voor twee onderdelen een topland: hulp aan het buitenland en prestaties op milieugebied. Voor drie onderdelen staat ons land bij de staart: migratie, veiligheid en technologie. Negatieve factoren voor de algemene score van België zijn vooral het kleine aantal ongeschoolde immigranten uit ontwikkelingslanden dat in de jaren negentig België binnenkwam, de wapenexport naar arme landen en ondemocratische regimes, de kleine bijdragen die het land levert aan internationale vredesmachten en humanitaire interventies en de geringe overheidssteun voor onderzoek en ontwikkeling.

VS pas 17de
Onderaan de lijst staat Zuid-Korea dat weinig hulp biedt en de interne markt afschermt voor producten uit ontwikkelingslanden. Japan doet het niet veel beter, evenals de Verenigde Staten dat zeventiende staat. Dat komt volgens de opstellers van de lijst omdat ze wel hulp bieden, maar vooral aan landen die daar niet veel zinnigs mee doen. Het gaat vooral om landen waar de VS politieke belangen heeft, zoals Afghanistan, Irak en Pakistan. (novum/kh)

Rangschikking
1. Nederland
2. Zweden
3. Noorwegen
4. Denemarken
5. Ierland
6. Verenigd Koninkrijk
7. Nieuw-Zeeland
8. Finland
9. Australië
10. Oostenrijk
11. Canada
12. Spanje
13. Duitsland
14. België
15. Portugal
16. Frankrijk
17. Verenigde Staten
18. Zwitserland
19. Griekenland
20. Italië
21. Japan
22. Zuid-Korea
Update;
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/(...)lp-Belgie-14de.dhtml

[ Bericht 4% gewijzigd door ES57 op 10-12-2008 23:33:51 ]
pi_63916880
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 05:53 schreef ES57 het volgende:

[..]
Wat is je bron, ES57?
 FR
  woensdag 10 december 2008 @ 23:33:18 #99
226255 ES57
pi_63920786
quote:
Op woensdag 10 december 2008 21:29 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Wat is je bron, ES57?
Het Laatste Nieuws
  donderdag 11 december 2008 @ 00:00:53 #100
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_63921737
quote:
Op woensdag 10 december 2008 21:29 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Wat is je bron, ES57?
Nederland leidt in klassement ontwikkelingshulp
When all things seem to end, the future still remains..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')