abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62236220
quote:
En wat betekent dit dan voor de spaarrente?
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 16:59:02 #252
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62236258
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:54 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat soort uitspraken doe ik dus niet, omdat ik hier geen enkele informatie over beschikbaar heb. Weet iemand misschien nog hoelang dat toendertijd bij Van der Hoop heeft geduurt?

Edit: dat is waar ook, de opbrengst van de faiiliete boedel was hoger dan de DGS, dus hier is dat niet aan de orde geweest. Wie is er oud genoeg dat 'ie bewust de ondergang van de Amsterdam-American Bank heeft meegemaakt?
Volgens mij heeft er op de site van DNB gestaan dat er binnen 3 maanden duidelijkheid zou komen na een faillissemtn van een bank die onder DNB valt.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 16:59:28 #253
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62236268
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:57 schreef wingdings het volgende:

[..]

En wat betekent dit dan voor de spaarrente?
Dat het van je bank af hangt of die ook het halve procent gaat zakken.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:02:03 #254
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62236325
Wel grappig. Het IJslandse garantiestelsel faalt keihard, je wordt als Icesave-rekeninghouder gewoon opgelicht waar je bijstaat, door de IJslandse centrale bank. Maar iedereen gaat er wel automatisch vanuit dat het garantiestelsel van DNB een bikkelharde garantie is, terwijl juist dit geval met IJsland aantoont dat dergelijke garanties veel minder hard zijn dan gedacht. Alsof DNB bij een compleet instortende bankenmarkt niet net zo makkelijk kan zeggen "weet je wat? zoek het maar lekker uit!", bijvoorbeeld als CEB failliet gaat.
en zijn vriendje de Kietelaar
pi_62236342
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:54 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Blijf je wel even normaal doen?
[..]
Ik vnid het wel best met je.
quote:

Ik schreef letterlijk dat, als de CEB failliet gaat, de mensen voorlopig kunnen fluiten naar hun geld. Net als bij Icesave nu. Dat is nu eenmaal inherent aan zo'n garantiestelsel. Dat geld staat echt niet meteen de volgende dag op je betaalrekening bij de door sommigen hier zo verafschuwde lutjebroeksebank. Je zult er moeite voor moeten doen om het terug te krijgen en dat duurt gewoon een tijdje.

Echter, nergens zeg ik dat de twee situaties voor 100% vergelijkbaar zijn.
Bronnen kerel, ik wil bronnen zien. Jij roept gewoon wat in het wilde weg, zet erbij dat "men" dat vindt en dat "ze" het roepen, maar komt met geen enkele bron. Behalve je "gezonde boerenverstand".
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:06:31 #256
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62236412
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:02 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik vnid het wel best met je.
[..]

Bronnen kerel, ik wil bronnen zien. Jij roept gewoon wat in het wilde weg, zet erbij dat "men" dat vindt en dat "ze" het roepen, maar komt met geen enkele bron. Behalve je "gezonde boerenverstand".
Goed, blijf jij dan maar geloven dat je geld in handen van DNB 100% veilig is, en dat je zuurverdiende centen de volgende dag nog op je betaalrekening bij de lutjebroeksebank worden bijgestort als CEB (of welke Nederlandse bank dan ook) failliet gaat.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 17:06:59 #257
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62236434
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:02 schreef PurnodePurno het volgende:
Wel grappig. Het IJslandse garantiestelsel faalt keihard, je wordt als Icesave-rekeninghouder gewoon opgelicht waar je bijstaat, door de IJslandse centrale bank. Maar iedereen gaat er wel automatisch vanuit dat het garantiestelsel van DNB een bikkelharde garantie is, terwijl juist dit geval met IJsland aantoont dat dergelijke garanties veel minder hard zijn dan gedacht. Alsof DNB bij een compleet instortende bankenmarkt niet net zo makkelijk kan zeggen "weet je wat? zoek het maar lekker uit!", bijvoorbeeld als CEB failliet gaat.
Ik denk dat Nederlandse banken echt wel de lasten kunnen dragen. In Ijsland kunnen ze dat echter niet.. Omdat er gewoon veel meer geld uitgeleend was door Landsbanki dan dat de andere banken aan geld hebben (ongeacht of het bij hun uit staat aan leningen aan anderen)
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 17:07:44 #258
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62236451
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:06 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Goed, blijf jij dan maar geloven dat je geld in handen van DNB 100% veilig is, en dat je zuurverdiende centen de volgende dag nog op je betaalrekening bij de lutjebroeksebank worden bijgestort als CEB (of welke Nederlandse bank dan ook) failliet gaat.
Stop jij je geld dan even onder je matras.... ach en doe ons dan een plezier en zet je adres even op internet met de melding er bij hoeveel geld er onder dat matras ligt...
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:09:55 #259
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62236497
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:07 schreef Wexy het volgende:

[..]

Stop jij je geld dan even onder je matras.... ach en doe ons dan een plezier en zet je adres even op internet met de melding er bij hoeveel geld er onder dat matras ligt...
Ik zeg toch nergens dat mensen hun geld op moeten nemen? Ik zeg alleen dat het een flinke tijd kan duren voordat je je geld terugkrijgt als een bank failliet gaat. Dat geldt niet alleen voor Icesave, maar ook voor ECB. Of ING ftm.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:11:19 #260
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62236529
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:06 schreef Wexy het volgende:

[..]

Ik denk dat Nederlandse banken echt wel de lasten kunnen dragen.
Ik hoop en denk het ook. Maar zeker weten doe ik het niet. Zeker niet als er nog veel meer banken gaan vallen. Dan zou die ¤100.000 garantie DNB nog wel eens rauw op hun dak kunnen vallen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 17:12:20 #261
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62236555
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:09 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Ik zeg toch nergens dat mensen hun geld op moeten nemen? Ik zeg alleen dat het een flinke tijd kan duren voordat je je geld terugkrijgt als een bank failliet gaat. Dat geldt niet alleen voor Icesave, maar ook voor ECB. Of ING ftm.
Ik zeg toch ook niet dat mensen dat moeten doen?

Ik zeg dat ik graag zou zien dat jij het doet.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:18:57 #262
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_62236704
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:06 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Volgens mij is de situatie in Ijsland zo vreemd omdat het BNP van het gehele land vele malen lager ligt dan de omzet van 1 van hun grootste banken. Dat is een compleet kromme situatie waarbij de cash van je centrale systeem nooit voldoende zal zijn om 1 bank te dekken. In Nederland liggen de verhoudingen heel anders. Daarom is het niet te vergelijken. Stond gisteren een artikel over in het FD (? geloof FD).
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_62236778
*verkeerde topic
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:23:23 #264
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62236825
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:12 schreef Wexy het volgende:

[..]

Ik zeg toch ook niet dat mensen dat moeten doen?

Ik zeg dat ik graag zou zien dat jij het doet.
Nee, mijn geld staat relatief veilig. De kans dat mijn bank failliet gaat schat ik ongeveer 0. Dat kan alleen als de Nederlandse staat failliet gaat en dat acht ik vooralsnog uitgesloten.

Maar ik zou m'n geld op dit moment nooit bij ATB, Akbank of CEB neerzetten. Niet dat ik geloof dat je het nooi terug zult zien als zo'n bank failliet gaat. Maar omdat ik denk dat er wel enige tijd overheen gaat voordat je het terugziet. En je zou het geld dan maar net nodig hebben. Dat is het me allemaal echt niet waard.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:25:30 #265
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62236874
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 14:19 schreef Stiemie het volgende:
Hmm ik heb zelf geen geld staan bij IceSave, maar wel bij de ATBank. Is het nu ook verstandiger om dat eraf te halen? Of is dat nu juist niet handig omdat het toch gegarandeerd wordt je je met (massaal) afhalen juist paniek veroorzaakt
Gewoon laten staan! Wat anders? Massaal opnemen? Resultaat: bank failliet! Dan zet je je geld bij een andere bank, en 2 dagen later hetzelfde. Resultaat over 2 weken: geen bank meer over... Het valt onder het garantiestelsel, het beste wat je nu kan doen is gewoon niet stressen!
censuur :O
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:25:30 #266
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62236875
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:18 schreef Cheiron het volgende:

[..]

Volgens mij is de situatie in Ijsland zo vreemd omdat het BNP van het gehele land vele malen lager ligt dan de omzet van 1 van hun grootste banken. Dat is een compleet kromme situatie waarbij de cash van je centrale systeem nooit voldoende zal zijn om 1 bank te dekken. In Nederland liggen de verhoudingen heel anders. Daarom is het niet te vergelijken. Stond gisteren een artikel over in het FD (? geloof FD).
Dat klinkt plausibel. Toch had IJsland ook weldegelijk een garantiestelsel. Een beetje raar dat niemand (DNB) vantevoren aan de bel heeft getrokken dat men dat garantiestelsel helemaal niet waar kon maken, en het dus feitelijk een wassen neus was. Die bank had hier helemaal niet mogen bankieren.
pi_62236919
Maar wat is nou eigenlijk het probleem? Zolang je niet meer dan 100.000 euro op je rekening heb staan krijg je je geld terug. Ben je toch een dief van je eigen portomonnee wanneer je niet gebruik maakt van de hoge rente bij bijv. CEB?

Wat Remcodelft dus zegt.
pi_62236965
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:25 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Dat klinkt plausibel. Toch had IJsland ook weldegelijk een garantiestelsel. Een beetje raar dat niemand (DNB) vantevoren aan de bel heeft getrokken dat men dat garantiestelsel helemaal niet waar kon maken, en het dus feitelijk een wassen neus was. Die bank had hier helemaal niet mogen bankieren.
hear, hear, eindelijk iemand die het doorheeft. DNB is waanzinnig kritisch bij het verlenen van bankvergunningen (NOT).
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:29:45 #269
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62236992
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:25 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Gewoon laten staan! Wat anders? Massaal opnemen? Resultaat: bank failliet! Dan zet je je geld bij een andere bank, en 2 dagen later hetzelfde. Resultaat over 2 weken: geen bank meer over... Het valt onder het garantiestelsel, het beste wat je nu kan doen is gewoon niet stressen!
In wezen is dit gewoon een vorm van het Prisoners Dilemma. Ik zou m'n geld opnemen. Waarom? Omdat het niet mogelijk is om samen te werken met andere klanten van de bank. Je hebt er dus niks (ja, een half procentpuntje rente, maar da's toch bijna niks) bij te winnen door je geld te laten staan, alleen te verliezen.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:30:12 #270
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62237008
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 14:58 schreef Omniej het volgende:
Irritant ook trouwens dat nu zelfs de website van De Nederlandsche Bank op z'n gat ligt. Ik hoopte daar iets meer info over de situatie rond IceSave te vinden eigenlijk.
Nogal knullig inderdaad! En niet de eerste keer dat een overheidssite plat gaat door drukte.. Je zou toch zeggen dat ze als belastinggeldverspillers wel een grote server reserve kunnen houden, om daar desgewenst per direct 1 site naar te redirecten...
pi_62237030
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:29 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

In wezen is dit gewoon een vorm van het Prisoners Dilemma. Ik zou m'n geld opnemen. Waarom? Omdat het niet mogelijk is om samen te werken met andere klanten van de bank. Je hebt er dus niks (ja, een half procentpuntje rente, maar da's toch bijna niks) bij te winnen door je geld te laten staan, alleen te verliezen.
Half procentje?
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:32:27 #272
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62237081
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:30 schreef Toad het volgende:

[..]

Half procentje?
Ja zoiets, volgens mij. Da's honderd euro voor ¤20.000, maar wel een vergroot risico dat je je geld voor een maand of drie kwijt bent en helemaal naar je rente kunt fluiten.
pi_62237104
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:25 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Uuuhhh ik wil niet lullig doen, maar als je naar de site van Icesave ging, dan kon je toch echt lezen dat je onder het garantiestelsel van IJsland viel! Jij wilt de hoge rente? Nu betaal je daar de prijs voor.

En daar komt nog bij dat niet al te lang geleden, de IJslandse banken al op het randje stonden en toen gered werden door een Deense bank. Toen hadden de alarmbellen moeten gaan rinkelen. En dat was nog ruim voor de kredietcrisis....

Ben blij dat ik het op de AKbank heb gezet, met het DNB garantiestelsel.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:34:19 #274
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62237135
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:54 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]
Ik schreef letterlijk dat, als de CEB failliet gaat, de mensen voorlopig kunnen fluiten naar hun geld. Net als bij Icesave nu. Dat is nu eenmaal inherent aan zo'n garantiestelsel. Dat geld staat echt niet meteen de volgende dag op je betaalrekening
En het probleem is? Het is een spaarrekening! Hoeveel mensen hebben al hun spaargeld nou toevallig net morgen nodig?
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:36:51 #275
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62237203
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:29 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Je bent nu 3 pagina's aan het roepen dat je je geld wilt opnemen... Prima, ga je gang! Alleen niet relevant, want je zit niet bij die banken...
Ik wel, en m'n geld staat mij daar prima
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')