Toch zou ik haar doenquote:
ja ik ookquote:
Echt hè, als die dag er komt...geen haar op m'n hoofd die daar aan mee gaat doen, royal sadnessquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:36 schreef MikeyMo het volgende:
"ja wel willen bekijken of het mogelijk zou zijn om 1x per maand een rookdag te organiseren voor kleine kroegen"
maar dat hoeft dan niet voor elke kroeg gelijktijdig te zijn en iedereen mag zijn dag kiezen
proefballonnetje van Boris van der Ham, D66quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:42 schreef Pek het volgende:
[..]
Echt hè, als die dag er komt...geen haar op m'n hoofd die daar aan mee gaat doen, royal sadness
Ik denk dat ik toch maar VVD ga stemmen, voor het eerst in m'n levenquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:44 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
proefballonnetje van Boris van der Ham, D66
Je zegt dit tegen iemand die de laatst keer op de Partij voor de Dieren heeft gestemdquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:51 schreef MikeyMo het volgende:
Ik heb het in het verleden wel eens gedaan, overigens is het rookverbod niet iets waar mijn stemgedrag afhangt. Lijkt me niet zo snugger om uberhaupt je stemgedrag hiervan af te hangen aangezien er zoveel meer dingen zijn dan enkel dit verbod
Kun je dat even uitleggen voor de niet-volgers van het debat? Wie wil dit, wil deze persoon het rookverbod voor kleine horeca afschaffen, etc?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:36 schreef MikeyMo het volgende:
"ja wel willen bekijken of het mogelijk zou zijn om 1x per maand een rookvrije dag te organiseren voor kleine kroegen"
maar dat hoeft dan niet voor elke kroeg gelijktijdig te zijn en iedereen mag zijn dag kiezen
nee, sorry, my bad... Boris van der Ham had als idee om 1x per maand een dag aan te wijzen als zgn rookdag. Op die dag zou dan gerookt mogen worden in kleine horeca.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 17:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Kun je dat even uitleggen voor de niet-volgers van het debat? Wie wil dit, wil deze persoon het rookverbod voor kleine horeca afschaffen, etc?
dat hoord eik dus ook terug in het debat. De PVV en de VVD schreeuwden om het ven dat men geen rookruimte zou kunnen faciliteren, maar zoals de praktijk ook al heeft uitgewezen en ook al duidelijk was is er geen minimum of maximum aan de oppervlakte. Dus zelfs de kleinste kroeg kan een rookruimte maken in principe, ter grootte van een telefooncel (heb ik in werking gezien) is al voldoende. Maar dat doen ze niet want de roker wilt aan de bar roken en niet in een ruimte...quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 17:20 schreef Pek het volgende:
Maar om even terug te komen op die oplossing van de coffeeshop hier om de hoek:
[ afbeelding ]
Het hangt natuurlijk af van de indeling, maar ik denk dat het voor de meeste kleine kroegen wel haalbaar is. Glazen wandje met schuifpui en hoppa, hoeft ook niet veel te kosten. Het is alleen wat lullig voor de barman, die staat een groot deel van de dag in z'n eentje, maar als die ook rookt komt ie er gewoon gezellig bijzitten
Kan ie gelijk bier meenemen![]()
Hier ben ik het deels mee eens. Zodra de uitbater het roken faciliteert en zegt tegen zijn klanten; paf je suf. De asbakjes weer terugzet en mooie forces-pamfletten aan de deur hangt dan zeg ik; bekeuren die uitbater. Zodra de politie toevallig in de kroeg moet zijn of daar gewoon rondloopt (gebeurt wel eens in den helder) en iemand staat stiekem in een hoekie een sigaret te roken zonder dat de uitbater dat doorheeft of hij wil niet stoppen na aandringen van is het imho juist dat de politie dan een boete uitschrijftquote:CAN eist boete voor roker
Clean Air Nederland (CAN) eist dat minister Ab Klink van VWS besluit om met onmiddellijke ingang ook rokers in cafés te beboeten. CAN zegt zo de ondernemers te willen helpen.
‘Het gaat niet goed met de handhaving van het rookverbod in met name kroegen en zalen’, zegt voorzitter Willem van den Oetelaar van CAN.
‘We moeten de horecaondernemer helpen om het rookverbod te handhaven door ook rokers een boete te geven. De meerderheid van de kroegeigenaren wil graag meewerken, maar het wordt door de huidige regelgeving en het gedrag van alle collega-ondernemers niet gemakkelijk gemaakt’.
Spoeddebat
Dinsdagmiddag vindt er een spoeddebat plaats in de Tweede Kamer. CAN eist dat minister Klink hierbij bepaalt dat ook de roker wordt beboet bij overtreding van de rookwet. CAN wil dat de minister met stevige maatregelen komt omdat het rookverbod in vooral cafés behoorlijk wordt geschonden.
Van den Oetelaar: ‘Het rookverbod is ingevoerd om de 500.000 werknemers in de horeca een gezonde en dus rookvrije werkplek te kunnen garanderen. Daarom zijn stevige maatregelen noodzakelijk’.
polderen met D66quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:22 schreef McKillem het volgende:
Een rookdag? Ja dat gaat zoden op de spreekwoordelijke dijk plaatsen. Dan maar niet.
Boris van der Ham, D'66 fractie Tweede Kamer.quote:
De truuk is er ook veel bij te drinken.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:15 schreef Schanulleke het volgende: Hoe geestvernauwend is dat spul?
Nou, toegegeven.... het heeft wel degelijk invloed op de omzet van kroegen, pubs en bars. Ook in het buitenland had het invloed op het aantal faillissementen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:15 schreef Schanulleke het volgende:
Ongelooflijk ook, wereldwijd de volledige economie op zijn gat maar omzetverlies in de horeca komt dan opeens niet door de recessie maar door het rookverbod. Hoe geestvernauwend is dat spul?
Niemand hoeft te stoppen met het vergiftigen van je EIGEN lichaam.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:31 schreef Pek het volgende:
De truuk is er ook veel bij te drinken.
Bloedvaten vernauwen, bloedvaten verwijden etc, cirkeltje. Punt is dus dat als je stopt met roken, dan moet je ook stoppen met drinken en wat blijft er dan nog over in deze wereld?
Heb je hem weer. Ik zal er aan denken als ik morgenochtend m'n SUV warm draai, goed?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:35 schreef maartena het volgende:
[..]
Het gaat er om wat bepaalde toedieningsmethoden (zoals het in de fik steken van iets waar schadelijke chemicaliën in zit) doet met de mensen om je heen.
Joh, wat kan jou het schelen dat 1000 kroegen failliet gaan. Je komt er toch nooit!quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:47 schreef MikeyMo het volgende:
alsof de horeca zal uitsterven als er 1000 kroegen verspreid over den lande verdwijnen... ook zoiets
ach ja, die kroegen die failliet gaan lijdden toch al een marginaal bestaan, daar ga ik niet om janken. Beetje dat amerikaanse marktdenken hea; als je niet mee kunt komen heb je pech. Er zullen genoeg kroegen zijn die het verlies van jullie klandizie (want ja, jullie blijven weg ipv niet-rokende maten op te zoeken en die te iontroduceren in het uitgaanslevenquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:52 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Joh, wat kan jou het schelen dat 1000 kroegen failliet gaan. Je komt er toch nooit!
Kroegen failliet die vele tientallen jaren bestaan omdat jij en je anti-rook helden te lui zijn om je eigen rookvrije kroegen op te starten. En er nog trots op zijn ook.![]()
Zolang je die SUV niet binnen in een kroeg parkeert is er weinig aan de hand. Net zoals roken, alleen buiten.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:45 schreef Pek het volgende:
Heb je hem weer. Ik zal er aan denken als ik morgenochtend m'n SUV warm draai, goed?
Ik moet eerst nog zien hoeveel kroegen daadwerkelijk verdwijnen. Dat er een aantal failliet gaan staat vast. Maar dat andere takken van de horeca groeien - zoals restaurants en grand cafe's - staat ook vrij vast, dat is in andere landen namelijk ook gebeurd.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:52 schreef Boze_Appel het volgende:
Joh, wat kan jou het schelen dat 1000 kroegen failliet gaan. Je komt er toch nooit!
Kroegen failliet die vele tientallen jaren bestaan omdat jij en je anti-rook helden te lui zijn om je eigen rookvrije kroegen op te starten. En er nog trots op zijn ook.![]()
Bron?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 22:09 schreef maartena het volgende:
[..]
Zolang je die SUV niet binnen in een kroeg parkeert is er weinig aan de hand.
Nooit gehoord van mensen die zelfmoord plegen door de auto te starten in een garage en deze te laten draaien?quote:
Maar het is, economisch gezien, wat lastig daar iets aan te doen, ik snap het.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 22:39 schreef maartena het volgende:
[..]
Nooit gehoord van mensen die zelfmoord plegen door de auto te starten in een garage en deze te laten draaien?
Uitlaatgassen zijn ook vrij giftig natuurlijk.
Dat, en uitlaatgassen hebben een andere samenstelling. Verder hebben we de afgelopen 30 jaar tientallen, zoniet honderden nieuwe wetten en regels ingevoerd om uitlaatgassen te beperken. Sterker nog, door alle regels stoten we nu ongeveer net zoveel uitlaatgassen uit als in de jaren 70, alleen met twee keer zoveel auto's omdat de uitstoot per auto (o.a. door katalysatoren, loodvrije benzine, schonere/zuinigere motoren) een stuk verminderd is.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 22:46 schreef Pek het volgende:
Maar het is, economisch gezien, wat lastig daar iets aan te doen, ik snap het.
Het is ook niet 1 op 1 te vergelijken. Als het wel 1 op 1 te vergelijken zou zijn, dan is er niets hypocriets aan.... beide methoden om iets te verbranden mag namelijk alleen in de buitenlucht gebeuren.quote:Hypocriet blijft het wel natuurlijk
Nee, dat maakt me inderdaad niks uit en ik kom genoeg in kroegen. Als ze failliet gaan door het rookverbod is het een kutkroeg die nu geen recht van bestaan meer heeft. Opgeruimd staat netjes, komt wel weer een nieuwe kroeg voor in de plaats, of iets wat financieel wel rendabel is.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:52 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
quote:3 maanden rookverbod: de cijfers
De eerste drie maanden van het rookverbod in de horeca zitten erop. De VWA heeft de officiële cijfers van de inspecties bekend gemaakt.
Drie maanden na de invoering van het rookverbod zegt de VWA dat het verbod nog altijd in 95 procent van de totale horeca wordt nageleefd. In de eerste drie maanden zijn 6742 bedrijven bezocht.
In 5 procent van de gevallen werd een maatregel genomen; er werden 242 herinspecties uitgevoerd. Het aantal maatregelen bij onder andere restaurants, sportkantines en fastfoodrestaurants lag rond de 3 procent. Bij cafés lag dat percentage op bijna een kwart.
Bij de cafés bleek dat bijna één op de vier gecontroleerde bedrijven zich niet aan de regels houdt. In 10 procent van de in totaal 750 gecontroleerde cafés ging het om een bewuste overtreding van het rookverbod.
Gerichte actie
In bijna honderd cafés constateerde de VWA een lichte overtreding. Daarom richten de inspecteurs de controles vanaf half september op de cafés waarvan wordt vermoed dat zij bewust de regels overtreden.
De eerste week van oktober zijn in het hele land 22 boetes uitgedeeld, waarvan drie keer een tweede boete. Het totaal aantal boetes komt daardoor op circa vijftig. De boetes lopen op van 300 tot 2400 euro.
Bij een gerichte actie in het centrum van Zaandam werden het afgelopen weekeinde dertien inspecties uitgevoerd: acht boetes en één waarschuwing voor een relatief lichte overtreding.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |