Dat mag je met het voorgestelde systeem toch ook? Je draait de keuze alleen om...quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:51 schreef Stephe het volgende:
het is schandalig. Ik ben het met van Baalen eens, je mag zelf weten wat je met je eigen lichaam doet. Je hebt er tenslotte ook een leven lang zorg voor gedragen.
je mag ook zelf kiezen, dan moet je aangeven tegen te zijnquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:51 schreef Stephe het volgende:
het is schandalig. Ik ben het met van Baalen eens, je mag zelf weten wat je met je eigen lichaam doet. Je hebt er tenslotte ook een leven lang zorg voor gedragen.
Waarom is dat? Ik heb een verfomfaaid kaartje uit 1998 waarin ik expliciet zeg dat ik geen zin heb om mijn longen voor nog eens 2 jaar te laten reviseren. Gewoon afblijven, het is van mij en ik wil het houden.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:55 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dat mag je met het voorgestelde systeem toch ook? Je draait de keuze alleen om...
Daar hebben ze het ook over, maar de VVD en CDA is tegen, alleen niemand weet waarom.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:58 schreef Stephe het volgende:
[..]
Waarom is dat? Ik heb een verfomfaaid kaartje uit 1998 waarin ik expliciet zeg dat ik geen zin heb om mijn longen voor nog eens 2 jaar te laten reviseren. Gewoon afblijven, het is van mij en ik wil het houden.
Je wordt wel geacht om dat kaartje bij je te houden, voor het geval dat...
Wat let Klink om een systeem te verzinnen waarbij donoren zelf aangeven dat ze mee willen doen in de gekte? Ik vind dat er al genoeg mensen zijn.
Het is nogal brutaal om zonder tegenspraak een lichaam te claimen.
Prima toch? Dat is dan jouw keuze.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:58 schreef Stephe het volgende:
[..]
Waarom is dat? Ik heb een verfomfaaid kaartje uit 1998 waarin ik expliciet zeg dat ik geen zin heb om mijn longen voor nog eens 2 jaar te laten reviseren. Gewoon afblijven, het is van mij en ik wil het houden.
Je wordt wel geacht om dat kaartje bij je te houden, voor het geval dat...
Hij mag zo'n systeem verzinnen, maar als een alternatief systeem (waarbij mensen hun keuzevrijheid behouden) meer donoren oplevert, dan moet je voor dat systeem kiezen lijkt me.quote:Wat let Klink om een systeem te verzinnen waarbij donoren zelf aangeven dat ze mee willen doen in de gekte? Ik vind dat er al genoeg mensen zijn.
Mensen krijgen toch de kans om "Nee" te zeggen? Ik vind het cru dat door gemakzucht, mensen onnodig sterven.quote:Het is nogal brutaal om zonder tegenspraak een lichaam te claimen.
Beetje een Staphorst mentaliteit van de VVDquote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:05 schreef Roland. het volgende:
De reden waarom ze tegen zijn lijkt me nu wel duidelijk; idealistische inslag. De VVD dat de overheid de mensen niets mag opleggen, en het CDA vanwege hun christelijke inslag
Dat is een opt out systeem, en dat is verwerpelijk. De keuze blijft aan de donor, en als die om hem moverende redenen niet uitspreekt voor doneren te zijn houdt het op. Wie anders denkt heeft totalitaire neigingen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:55 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dat mag je met het voorgestelde systeem toch ook? Je draait de keuze alleen om...
Ik vond dat meisje helemaal niet sterk, alleen emotioneel. Van Baalen heeft gewoon een goed principieel punt. Dat die mensen dood gaan is verder niet de schuld van de niet-donor.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:00 schreef Vodkadruppel het volgende:
Rare uitzending, ik vond van Baalen ietsje beter in het debat tegen Marijnissen, ook al ben ik
het met van Baalen totaal niet eens. Ik snap er niks meer van.
Dat meisje was op het einde zeer sterk tegen van Baalen.
Dit is ook precies waarom het politieke systeem vaak faalt.
Niet alleen op dit terrein.
Omdat de staat niks te zeggen heeft over je lichaam, daarom. Daar ben ik heel principieel in, in het afbakenen van de bevoegdheid van de staat. Die moet zo beperkt mogelijk blijven.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:36 schreef MisterFloppy het volgende:
nee wie anders denkt die beseft dat we in een maatschappij leven waarin mensen al zo belachelijk veel moeten, en gek worden gemaakt met formulieren, machtigingen en opgave's en andersoortige bureaucratie.. Heel veel mensen staan niet stil bij wat een donor kan betekenen voor iemand anders, en hebben simpelweg ook geen zin om alles aan te vragen.. en ik kan het me goed voorstellen.. daarom is t veel beter om mensen donor te laten zijn tenzij ze bezwaren hebben vanwege geloof of angst.. ik zie niet in waarom dat verwerpelijk is..
De staat heeft ook in dit alternatieve systeem niets te zeggen over iemands lichaam. De keuze ligt nog steeds bij het individu.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Omdat de staat niks te zeggen heeft over je lichaam, daarom. Daar ben ik heel principieel in, in het afbakenen van de bevoegdheid van de staat. Die moet zo beperkt mogelijk blijven.
Het is toch al hartstikke makkelijk? Iedereen kan donor worden, het vereist nauwelijks inspanning. Overigens is de praktijk al dat artsen de beslissing aan de nabestaanden overlaten, ongeacht donorregistratie.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:47 schreef MisterFloppy het volgende:
ok dan worden we het niet eens.. ik ben van mening dat je als je iemand zijn leven kan redden dat je daarvoor niet eerst een formulier hoeft in te vullen.. ik vind wel dat je natuurlijk het recht moet hebben om aan te geven als je dat niet wilt om wat voor reden dan ook... omdat we in een land leven waarin we elkaar (hopelijk) het beste gunnen, en het vinden van Donors is daarom erg belangrijk.. daarom moeten we doneren zo makkelijk mogelijk maken..
Dus wel. Als je niks zegt bepaalt de staat namelijk voor je.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:50 schreef marcodej het volgende:
[..]
De staat heeft ook in dit alternatieve systeem niets te zeggen over iemands lichaam. De keuze ligt nog steeds bij het individu.
Ik ben het met je eens.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Omdat de staat niks te zeggen heeft over je lichaam, daarom. Daar ben ik heel principieel in, in het afbakenen van de bevoegdheid van de staat. Die moet zo beperkt mogelijk blijven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |