abonnement Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 10 oktober 2008 @ 09:26:54 #51
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_62279785
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:23 schreef Moonlith het volgende:

[..]

Heel leuk verhaal allemaal, maar probeer nu eens te denken hoe dat zou zijn in een maatschappij waarin je BASISBEHOEFTEN onbeperkt en aan overvloed worden gedekt - volledig geautomatiseerd.

Dit betekent dat je bijvoorbeeld geen prut kunstenaars meer hebt die hun kliederwerk voor duizenden euros verkopen, maar kunstenaars die hun werk uit passie en liefde doen, en het weggeven met trots. Immers, je hebt geen geld nodig om je basisbehoeften te bevredigen, en enige luxe producten worden enkel uit passie gemaakt - niet omdat je er geld mee kan verdienen.
Ja, hoe komen we tot die situatie? Daar zullen we toch eerst moeten komen. Het is niet zo dat we gaan slapen en ineens de volgende morgen zijn alle basisbehoeften er in overvloed. We moeten eerst tot die situatie komen, en daar ligt hetzelfde probleem als in mn vorige post omschreven.

Het is wel heel romantisch om er over na te denken zoals jij zegt, maar de werkelijkheid is dat we niet in die situatie zijn. Daar moeten we dan eerst komen, en dat gaat niet gebeuren op wereldschaal, omdat jij uitgaat van mensen die hun werk uit passie en liefde doen, maar als er in de hele samenleving ook maar 1 is die dat niet doet, dan stort het systeem in elkaar. En dan? Dan laat je die persoon opzouten? Wijkt dan toch niet zo heel veel af van ons huidige systeem he.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_62280623
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:10 schreef Vedanta_veri het volgende:

[..]

Waarom zou je iets willen hebben?
Omdat iemand anders het niet heeft en dat je onderscheid van anderen, dat is volgens mij voor velen wel een drijfveer, je wil graag uniek zijn, dat geeft je zelfwaarde.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 11:21:45 #53
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_62282411
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 10:03 schreef Ender_Wiggin het volgende:
Omdat iemand anders het niet heeft en dat je onderscheid van anderen, dat is volgens mij voor velen wel een drijfveer, je wil graag uniek zijn, dat geeft je zelfwaarde.
Anders lezen jullie de opzet op de site, ipv je te onderscheiden met wat je hebt,
onderscheid je jezelf met wat je doet... ff plat gezegd kan je dus niet meer de
meneer met de dikke piemel spelen met die dure auto, maar ligt het eraan wat je
bent en wat je daarmee doet... Maskers vallen af en werkelijke gezichten komen
tevoorschijn...

Al vind ik het moeilijk voor te stellen dat alles waarmee je iets zou kunnen doen
of maken gratis en algemene publieke eigendom zou zijn is het idee helemaal
niet gek... Wel is het heel anders dan de opzet van nu en zul je moeten loskomen
van monetair denken... Individualisme wordt op een persoonlijkere en meer psychische
manier beleefd... Het maakt wel degelijk uit wat je doet in een dergelijk systeem...

Lees op de site het stukje over resource based economy, alleen het beste
wordt gemaakt waardoor er veel grondstoffen die normaliter voor minder
kwalitatieve (wegwerp of kortetermijn) producten gebruikt worden gewoonweg
niet aan deze onzin besteed worden...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_62283725
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 09:26 schreef CoolGuy het volgende:

Het is wel heel romantisch om er over na te denken zoals jij zegt, maar de werkelijkheid is dat we niet in die situatie zijn. Daar moeten we dan eerst komen, en dat gaat niet gebeuren op wereldschaal, omdat jij uitgaat van mensen die hun werk uit passie en liefde doen, maar als er in de hele samenleving ook maar 1 is die dat niet doet, dan stort het systeem in elkaar. En dan? Dan laat je die persoon opzouten? Wijkt dan toch niet zo heel veel af van ons huidige systeem he.
Educatie. Menselijke mentaliteit hangt af van de maatschappij waar je in opgroeit, je medemens, en enig moraal besef dat je mee krijgt in je opvoeding. Leer mensen aan dat compassie, liefde en je inzetten voor je medemens de hoogste waarden zijn ipv eigen winstbejag en arrogantie.

Ik durf te stellen dat hebzucht en dergelijke kwaliteiten een direct gevolg kunnen zijn van deze maatschappij.

Ik vind dat het tijd is voor evolutie - mentale evolutie. Zeitgeist zegt het heel mooi: Mensen in de toekomst zullen terugkijken en lachen om hoe primitief we in deze tijd waren.
quote:
Ja, hoe komen we tot die situatie? Daar zullen we toch eerst moeten komen. Het is niet zo dat we gaan slapen en ineens de volgende morgen zijn alle basisbehoeften er in overvloed. We moeten eerst tot die situatie komen, en daar ligt hetzelfde probleem als in mn vorige post omschreven.
Laat ik je iets vragen. Stel voor een moment dat het WAAR is wat ze in Zeitgeist beweren: Dat de technologie er al is om voedselproductie volledig te automatiseren en optimaliseren... Wat zou dit betekenen, denk je ?
pi_62283907
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 12:13 schreef Moonlith het volgende:

[..]

Educatie. Menselijke mentaliteit hangt af van de maatschappij waar je in opgroeit, je medemens, en enig moraal besef dat je mee krijgt in je opvoeding. Leer mensen aan dat compassie, liefde en je inzetten voor je medemens de hoogste waarden zijn ipv eigen winstbejag en arrogantie.

Ik durf te stellen dat hebzucht en dergelijke kwaliteiten een direct gevolg kunnen zijn van deze maatschappij.

Ik vind dat het tijd is voor evolutie - mentale evolutie. Zeitgeist zegt het heel mooi: Mensen in de toekomst zullen terugkijken en lachen om hoe primitief we in deze tijd waren.
[..]

Laat ik je iets vragen. Stel voor een moment dat het WAAR is wat ze in Zeitgeist beweren: Dat de technologie er al is om voedselproductie volledig te automatiseren en optimaliseren... Wat zou dit betekenen, denk je ?
Dat we allemaal aan genetisch gemodificeerd voedsel moeten of mischien zelfs synthetische vervangers?
precies wat die NWO waar jullie het over hebben heen wil toch want zij hebben de patenten in handen....
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:20:21 #56
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_62283925
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 23:55 schreef Da_Ripper het volgende:

[..]

De mens heeft in die tijd ook een heel andere mindset, een andere manier van kijken naar 'dingen'.
Ik denk dat wanneer je in een wereld leeft waar alles voor iedereen voor niets verkrijgbaar is, je ook geen reden meer ziet tot conflict.
Dus de vraag waarom zou je iets willen hebben is een goede
Ieder mens heeft behoeften. Om die te bevredigen, wil je dingen hebben. Je wilt een mooi schilderij, omdat het je gelukkig maakt als je er naar kijkt.. je wilt brood omdat je je hongergevoel wilt bevredigen, je wilt een vervoersmiddel om comfortabel van a naar b te gaan
dus de vraag waarom je iets wilt hebben, is hooguit het analyseren van je behoeften
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:29:45 #57
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_62284177
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 12:19 schreef Ender_Wiggin het volgende:
Dat we allemaal aan genetisch gemodificeerd voedsel moeten of mischien zelfs synthetische vervangers?
precies wat die NWO waar jullie het over hebben heen wil toch want zij hebben de patenten in handen....
Helemaal niet, er wordt 2 x zoveel voedsel verbouwd als we opkunnen, alleen komt
het niet op plekken aan omdat er geen winst op gemaakt kan worden...

Door de marktwerking zoals we die hebben (oog op winst en anders niet) bepaalt
hoeveel mensen er hoeveel te eten hebben en wat voor eten er beschikbaar is... Er
wordt eerder voedsel weggegooid dan dat er iemand investeert om het te verplaatsen
naar plaatsen waar het opgegeten kan worden... Genetische manipulatie zal niet
meer voorkomen als het niet ten goede komt van de mens, patenten zullen dan niet
meer bestaan omdat alles publieke eigendom is, en distributie zal evenwichtig geregeld
zijn...

Met een opzet als in t project (alweer gewoon op de site te lezen) wordt er gestreefd
naar het beste, voeding wordt daarin genoemd als gezond en voedzaam, daar nog
lekker aan toevoegen is natuurlijk geen slecht iets en prima te combineren...

[ Bericht 5% gewijzigd door B-FliP op 10-10-2008 12:37:21 ]
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_62284618
Natuurlijk voedsel is van zichzelf eigenlijk al lekker, daar hoef je niks aan toe te voegen.
If you want your dreams to come true,
don't sleep.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:01:34 #59
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_62284994
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 12:46 schreef Vedanta_veri het volgende:
Natuurlijk voedsel is van zichzelf eigenlijk al lekker, daar hoef je niks aan toe te voegen.
Met lekker bedoelde ik niet onnatuurlijk, maar veel mensen krijgen bij gezond en
voedzaam een beeld in hun hoofd van penen, bieten en rauwkost... Ik bedoelde
het begrip 'lekker' toevoegen...

Er is een verschil tussen op een biet kauwen en een culinair hoogstandje waarin
kruiden zijn verwerkt en het op een bepaalde manier is klaargemaakt... Geen
chemicalien natuurlijk, maar een diversiteit aan smaak... Lekker dus...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_62321334
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 12:13 schreef Moonlith het volgende:

Laat ik je iets vragen. Stel voor een moment dat het WAAR is wat ze in Zeitgeist beweren: Dat de technologie er al is om voedselproductie volledig te automatiseren en optimaliseren... Wat zou dit betekenen, denk je ?
En wie doet het "klotewerk" dat nodig is om de machines te maken? Staal en andere grondstoffen delven, onderhoud en bediening van de machines,vervoer van producten,,...? En wie bouwt de vrachtwagens? En de schepen?

En als het allemaal geïnformatiseerd wordt, wie bouwt de computers? Wie maakt de microscopen om chips mee te fabriceren? Wie ontwerpt de software?

Etc. etc. etc. etc.
pi_62322130
wie zou dat niet willen doen voor een vrije wereld man.. er zijn al genoeg donateurs zelfs, wat krijgen die er voor terug? Geen geld iig.
If you want your dreams to come true,
don't sleep.
pi_62322522
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 06:28 schreef Vedanta_veri het volgende:
wie zou dat niet willen doen voor een vrije wereld man.. er zijn al genoeg donateurs zelfs, wat krijgen die er voor terug? Geen geld iig.
Ik denk niet dat mensen dat goed zullen oppakken, want dan zul je altijd jaloezie krijgen, waarom heeft hij een mooi rustig baantje en waarom moet ik keihard werken terwijl we allebei dezelfde beloning krijgen? Dat werkt gewoon demotiverend bij mensen...
  zondag 12 oktober 2008 @ 15:54:44 #63
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_62328665
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 02:49 schreef Chancard het volgende:

[..]

En wie doet het "klotewerk" dat nodig is om de machines te maken? Staal en andere grondstoffen delven, onderhoud en bediening van de machines,vervoer van producten,,...? En wie bouwt de vrachtwagens? En de schepen?

En als het allemaal geïnformatiseerd wordt, wie bouwt de computers? Wie maakt de microscopen om chips mee te fabriceren? Wie ontwerpt de software?

Etc. etc. etc. etc.
Machines maken, software ontwerpen hoeft maar éénmalig te gebeuren toch. 1 project waar je verschillende koppen opzet en machines maken de rest. Ook het onderhoud lijkt mij gedaan te kunnen worden middels technologie. Er zal vast supervisie moeten zijn, maar waar daar nu 50 mensen voor nodig zijn kan dan aangestuurd worden door 1.

Grondstoffen delfen ... wie weet maken we dan niet eens meer gebruik van (natuurlijke) grondstoffen en kan alles aangeleverd/aangemaakt worden (wederom zo goed als volledig ge-automatiseerd)
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 08:41 schreef Ender_Wiggin het volgende:
... waarom heeft hij een mooi rustig baantje en waarom moet ik keihard werken terwijl we allebei dezelfde beloning krijgen?
Het lijkt mij niet zo zeer een kwestie van 'een beloning krijgen' als in een salaris. Het is niet zo dat 'iets/iemand' je iets geeft. Die beloning krijg je niet van anderen maar die vind je zelf, voldoening/inspiratie/motivatie/kennis/dankbaarheid. Dat kunnen beloningen zijn voor inspanning.

edit: toepasselijke quote --> die Moonlith hieronder ge-post heeft

[ Bericht 3% gewijzigd door Da_Ripper op 12-10-2008 16:28:49 ]
Wat je vindt, ...
pi_62329166
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 02:49 schreef Chancard het volgende:
En als het allemaal geïnformatiseerd wordt, wie bouwt de computers? Wie maakt de microscopen om chips mee te fabriceren? Wie ontwerpt de software?
quote:
In a true society, there would be no such thing as the separation of "work and "leisure", for humans should be allowed to pursue whatever they feel is relevant. To put it a different way, consider the curiosity and interest of a child. He or she doesn't even know what money is...Do they need to be motivated by money to go out and explore/create? No. They have a personal interest and they pursue it without reward. In fact, the greatest contributors to our society, such as Einstein, Newton or Galileo, pursued what they did without any regard to money. They did it because they wanted to. The act of doing and contributing was their reward.
Er zullen altijd mensen zijn die zich interesseren voor dat soort dingen.
pi_62329817
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 08:41 schreef Ender_Wiggin het volgende:

waarom heeft hij een mooi rustig baantje en waarom moet ik keihard werken terwijl we allebei dezelfde beloning krijgen? Dat werkt gewoon demotiverend bij mensen...
Waarom zou je keihard "moeten" werken? Dat beslis je toch zelf, en dan is het nog niet voor geld maar omdat je iets wilt maken.
If you want your dreams to come true,
don't sleep.
  zondag 12 oktober 2008 @ 23:46:45 #66
75447 sir_Tachyon
46 and 2 Just Ahead of Me
pi_62340041
Ik moet zeggen dat dit echt geweldige ideeen zijn maar als je echt alles gaat automatiseren, gaan mensen zich toch vervelen, ofnie? Maarja van mij mogen ze, want ik wordt nu ook gek van hoe alles nu loopt. Een wereld vol corruptie, non-nieuws, verdraaide waarheden, steeds meer mensen aan de anti-depressiva en voetbal.
"The boy blesses whispers into words,
in the painted valleys they await rain"
  maandag 13 oktober 2008 @ 01:40:30 #67
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_62341647
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 23:46 schreef sir_Tachyon het volgende:
Ik moet zeggen dat dit echt geweldige ideeen zijn maar als je echt alles gaat automatiseren, gaan mensen zich toch vervelen, ofnie?
Ik krijg dan altijd het beeld van The Jetsons voor me. Vanuit je opvouwbare zelfgestuurde voertuig zo op de lopende band stappen die je naar je plaats van bestemming brengt

Maar vervelen zie ik me niet doen, juist niet! Als (van)alles mogelijk is dan kun je het zo gek niet bedenken ...
Wat je vindt, ...
  donderdag 16 oktober 2008 @ 17:18:15 #68
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_62438963
Zo'n 10 dagen verder na het zien van Future by Design en ben nog meer overtuigd van deze denkwijze.
Zo grappig om te merken hoe je visie op dingen kan veranderen na het horen van andere denkbeelden

Ben nu in een aantal discussies geweest waar ik de visie van het Venus Project kon gebruiken in mijn betoog ... en het voelde goed Kon veel argumenten weerleggen en de andere partij ook aan het denken brengen.
Misschien is het wel heel gemakkelijk (of juist heel moeilijk) om vanuit dit standpunt te discussiëren omdat het best veel inlevingsvermogen vraagt, tis natuurlijk allemaal heel hypothetisch. Probeer maar eens een samenleving voor te stellen wat geen geld kent, geen religie kent, een overvloed aan spullen, een totaal andere attitude t.a.v. moeder aarde, onze tijd hier .....

Maar ik blijf erover fantaseren en discussiëren want het voelt gewoon zo lekker positief
Wat je vindt, ...
pi_62439598
Jamaar 'hebzucht' en beter willen zijn en meer willen hebben dan een ander is toch menselijk/natuur?
In die Venus-wereld heeft dat geen plaats, maar de natuur van een mesn komt dan nog wel tot uiting, hoe pakken ze dat dan aan?
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
  donderdag 16 oktober 2008 @ 17:58:45 #70
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_62439840
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 17:46 schreef Man-E-Faces het volgende:
maar de natuur van een mens ...
Naar mijn mening is DE natuur van een mens geen 'universal truth'. De mens wordt vormgegeven door zijn omgeving. Dus wanneer men bewust zijn omgeving gaat aanpassen; bouwen, verbouwen, aanleggen met een bepaald doel voor ogen, nml. zo efficient, milieuvriendelijk en zelfs inspirerend, mogelijk ---> dan zal 'de natuur van de mens' ook totaal anders zijn dan dat we tot nu toe gewend waren.
Ik denk zelfs dat tegen die tijd 'survival of the fittest' ook niet meer van toepassing is omdat de technologie onze omgeving zo heeft veranderd dat iedereen het kan overleven.
Wat je vindt, ...
  donderdag 16 oktober 2008 @ 19:25:01 #71
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_62441878
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 17:46 schreef Man-E-Faces het volgende:
Jamaar 'hebzucht' en beter willen zijn en meer willen hebben dan een ander is toch menselijk/natuur?
In die Venus-wereld heeft dat geen plaats, maar de natuur van een mesn komt dan nog wel tot uiting, hoe pakken ze dat dan aan?
Waarom denk je dat we naar school MOETEN op het moment dat je net aan kan lopen en praten. Indoctrinatie. Hebzucht wordt aangepraat...

Waarom hebben we z'n drang naar materialisme. Die denkwijze moet omgegooid worden.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_62442143
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 17:58 schreef Da_Ripper het volgende:

[..]

Naar mijn mening is DE natuur van een mens geen 'universal truth'. De mens wordt vormgegeven door zijn omgeving. Dus wanneer men bewust zijn omgeving gaat aanpassen; bouwen, verbouwen, aanleggen met een bepaald doel voor ogen, nml. zo efficient, milieuvriendelijk en zelfs inspirerend, mogelijk ---> dan zal 'de natuur van de mens' ook totaal anders zijn dan dat we tot nu toe gewend waren.
Ik denk zelfs dat tegen die tijd 'survival of the fittest' ook niet meer van toepassing is omdat de technologie onze omgeving zo heeft veranderd dat iedereen het kan overleven.
We zullen toch ook altijd blijven vechten om de mooie vrouwtjes, je vrienden verraden, willen pronken. Bij dieren is het niet anders. Zou het anders echt allemaal aangepraat zijn? 'k kan het me idd niet voorstellen.
In de oertijd waren we volgens mij niet anders. 'Een ieder voor zich'. Wie het eerst komt wie het eerst maalt.

Ik ben voor dit prokect, hoop alleen dat deze Venus-project niet struikelt over dit soort dingen, daar de wetenschap altijd iets te ethisch en veel te mooi denkt over de aard van mensen. Daarbij vergetend dat deze belangrijke factoren welicht tot een mislukking kunnen leiden van het hele project.
Ik ben dus voor, alleen erg kritisch.
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
  donderdag 16 oktober 2008 @ 19:51:06 #73
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_62442574
quote:
We zullen toch ook altijd blijven vechten om de mooie vrouwtjes
Waarschijnlijk wel, maar wanneer was de laatste keer dat er een grootschalig conflict was op basis van liefde/lust/voortplanting?
quote:
je vrienden verraden
dat doe ik nu al niet
quote:
willen pronken
waarom wil men pronken? Nu pronkt men met materialistische zaken omdat we geconditioneerd zijn om status aan bezit te binden. In de natuur wordt natuurlijk ook gepronkt bij het leven, maar hier pronken ze met hun lichaam (verendons, lichaamsbouw) soms zelfs ook met iets materialistisch (een vogelnestje wat zo bij MTV-Cribz zou kunne) maar dit geeft alleen maar een skill weer.
quote:
Ik ben dus voor, alleen erg kritisch.
Wat je vindt, ...
  Moderator zaterdag 8 november 2008 @ 23:05:07 #74
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_63064344
Vanaf vandaag heb ik een nieuwe held.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een buitengewoon boeiende man en met hele interessante theorieen.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_63065484
lijkt verdacht veel op het communisme
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')