Een Utrechtenaar is een inwoner van de stad Utrecht, of een bewoner van de provincie Utrecht. Sinds de Utrechtse homoseksuelenaffaire van 1730 werd de term ook een scheldwoord voor 'homo'.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:11 schreef bewegende_ninja het volgende:
Hey, hier een import-utrechter in spé. Eind volgende maand ga ik eindelijk naar Utrecht verhuizen en ben ik officieel Utrechtenaar. (vlakbij het kleine rode bruggetje dat altijd nat wordt gespoten) Heb er zin inIn de stad zelf ben ik vaak te vinden in Belgie en de ACU.
nou zou daar wel willen wonen....met een stuk of 4 relexte gasten.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:30 schreef MisterTata het volgende:
Iemand enig idee wat er is met het postkantoor op de Neude?
Edit: ik hoopte dus op een overval ofzomaar het was een brandje: http://www.ad.nl/utrecht/(...)eude_uren_dicht.html
Veel plezier vanavond!quote:Op woensdag 29 oktober 2008 22:32 schreef zwahiel het volgende:
Vrijdagavond...
Mijn laatste avondje in Utrecht in mijn eigen huisje...
Zaterdagmiddag 12 uur komt de huisbaas en moet ik 't opleveren
Vrijdag dus een lekker feestje in een praktisch leeg huis. Het museumcafé mag dan wel dicht zijn, erboven feesten wel nog een keertje.
* zwahiel gaat 't missen!
Straks echt definitief in Antwerpen en dan eens echt aan de studie werken. Nu de hele tijd nog in Utrecht en zo af en toe eens hoorco's bezoeken en boeken lezen, maar dan volgende week voor de echie... (jaiks)
Iemand die in Utrecht woont hoort dit wel te weten.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:13 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Een Utrechtenaar is een inwoner van de stad Utrecht, of een bewoner van de provincie Utrecht. Sinds de Utrechtse homoseksuelenaffaire van 1730 werd de term ook een scheldwoord voor 'homo'.
De hoofdredacteur van het Utrechtsch Nieuwsblad, G.J. van Heuven Goedhart (1901-1956), ergerde zich hier zo aan, dat hij in zijn krant en daarmee in het Utrechtse spraakgebruik sinds de jaren dertig bewust een ander woord ging gebruiken: het woord 'Utrechter', dat tot dan toe veel minder voorkwam.
In het dagelijks taalgebruik worden beide termen door veel Nederlanders gebruikt zonder dat zij van de pejoratieve betekenis weten. Maar 'Utrechtenaar' is tegenwoordig veel zeldzamer dan 'Utrechter', dus Van Heuven Goedhart is in zijn opzet geslaagd.
RIP aan de nabestaanden.quote:Op dinsdag 4 november 2008 12:00 schreef ReisT het volgende:
[ afbeelding ]
Dat was dus de rode brug...
Juist.quote:Op zaterdag 1 november 2008 10:05 schreef Specularium het volgende:
[..]
Iemand die in Utrecht woont hoort dit wel te weten.
Utrechtenaar.
't Zandpad, zoals het in de volksmond ook wel genoemd wordt (maar Rode Brug staat bovenaan)quote:Op dinsdag 4 november 2008 14:59 schreef speknek het volgende:
Wat? Is de rode brug weg? Hoe moet ik het nu noemen, ik ga naar de Zandweg, ofzo?!
Dan toch nog wel de rooiuh brugquote:Op dinsdag 4 november 2008 15:04 schreef Blik het volgende:
[..]
't Zandpad, zoals het in de volksmond ook wel genoemd wordt (maar Rode Brug staat bovenaan)
De Neude ja, daar werden in vroeger tijden mensen opgehangen voor een publiek.quote:Op dinsdag 4 november 2008 13:39 schreef Sjoewe het volgende:
[..]
Juist.
Net zoals mensen die het over het Neude, in plaats van de Neude hebben.
De ontdemping van de Catharijnesingel staat inderdaad voor 2015 op de planning.quote:Op dinsdag 4 november 2008 @ 22:05 schreef zwahiel het volgende:
Zeker als ze NU nog de vergunningen voor de gracht ipv de Catharijnebaan aan moeten vragen. Lekker op tijd!
Er zit er een in HC, bij het station.quote:Op woensdag 5 november 2008 12:13 schreef DAMH het volgende:
Hey waar zit in jullie stad een goeie bloemenwinkel vlak bij hoog catharijne??
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |