quote:
Op zondag 9 november 2008 17:16 schreef Man-E-Faces het volgende:En toen werd die broodfabriek in 2029 'self aware'. En hoe zit het met een vleesfabriek want niet iedereen verdraagt koolhydraten even goed.
Ik zie inderdaad meer en meer dat 'schaarste' mensen opjaagt. Om te bieden, kopen, nu te beslissen etcetera. En dat de economie enoverheden inspelen op menselijke angsten en jagers-instincten. En ook ons gevoel voor territorium. [kuch] Lastige Marokkanen[/kuch]
En is het niet gewoon zo, omdat we jagers-instincten hebben, dat mensen toch een of andere vorm van arbeid nodig hebben waaraan ze een tevreden gevoel kunnen overhouden? Dat maakt "de vangst" toch wat het is, namelijk een prijs?
Wat moeten mensen dan doen als ze niet meer hoeven te werken voor het brood. Gaan ze dan weer massaal mooie grote torens bouwen met mekaar enzo?
Nu moeten we werken om te overleven. Tegenover dat werk staat een beloning, namelijk salaris. Als salaris niet meer nodig is omdat we alles wat we nodig hebben weten te automatiseren dan hoeven we niet meer te werken.
Werken geeft naar mijn idee nu, in ons huidige monetair economisch systeem, voldoening omdat er een beloning tegenover staat. Als alles geautomatiseerd is is er geen behoefte meer aan werk, en belangrijker iedereen kan krijgen wat hij wilt en we kunnen ons volledig gaan richten op het perfectioneren van de samenleving.
Zoals in de docu wordt gezegd staat geld de technologische vooruitgang in de weg.
Opzich ben ik het daar wel mee eens. Natuurlijk bevordert concurrentiestrijd de kwaliteit van een product (althans, zo zou het moeten zijn). Maar er zit wel een kern van waarheid in het voorbeeld wat in de docu wordt gegeven. We hadden al zoveel verder kunnen zijn met het gewin van schone energie maar dit wordt tegengewerkt door geld en/of grote oliemaatschappijen.
Het zal voorlopig wel allemaal toekomst muziek blijven omdat een voorwaarde voor het slagen van "The Venus Project" is dat de religies overboord gezet zouden moeten worden.