quote:As an aside, it is important to point out that society today assumes a very negative posture towards humanity, retaining the belief that if human beings were not "required" to do something, they would just sit around, be lazy, and do nothing. This is absurd propaganda.
The notion of "leisure" is a monetary invention, created because of the oppressive, fascist basis of the employment institution itself. Laziness is, in fact, a form of rejection of the system. It is a quality that only exists due to the oppression and required servitude.
In a true society, there would be no such thing as the separation of "work and "leisure", for humans should be allowed to pursue whatever they feel is relevant. To put it a different way, consider the curiosity and interest of a child. He or she doesn't even know what money is...Do they need to be motivated by money to go out and explore/create? No. They have a personal interest and they pursue it without reward. In fact, the greatest contributors to our society, such as Einstein, Newton or Galileo, pursued what they did without any regard to money. They did it because they wanted to. The act of doing and contributing was their reward.
Als een samenleving geschetst zoals in de nieuwe zeitgeist werkelijkheid zou worden en we verlost zijn van dit achterlijke systeem, wil ik met alle liefde om 3 uur opstaan om brood voor je te gaan bakkenquote:Op zondag 12 oktober 2008 16:22 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Ondanks dat er geen geld is gelden bepaalde economische principes nog steeds. Er is nog steeds een bepaalde "vraag" naar vers brood. Nu is 't zo dat de bakker om 3u snachts op staat om brood te bakken, die te verkopen en zo een inkomen te garanderen om zo zijn levensstandaard te verhogen. Wie gaat er straks om 3u snachts op staan om brood te bakken voor de mensen?!?
Ik geloof best dat er een heleboel geniale dingen gebeuren in een samenleving zonder geld, maar wie gaat de klotebaantjes opknappen?
Ik heb nog nooit brood gebakken, ben wel benieuwd. Ik kom je wel helpenquote:Op zondag 12 oktober 2008 17:02 schreef duymelijntje het volgende:
Als een samenleving geschetst zoals in de nieuwe zeitgeist werkelijkheid zou worden en we verlost zijn van dit achterlijke systeem, wil ik met alle liefde om 3 uur opstaan om brood voor je te gaan bakken
Denk dat dit het hele punt is, als mensen bereidt zijn iets voor elkaar over te hebben dan kan het uiteindelijk allemaal wel goed komen. Als we geen slaaf van de maatschappij meer zijn, het anders gaan aanpakken en elkaar een fijne wereld gunnen zijn mensen echt wel bereid om iets voor een ander te doen.quote:Op zondag 12 oktober 2008 17:03 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit brood gebakken, ben wel benieuwd. Ik kom je wel helpen
Ja, over een miljoen jaar hoeven we niks meer te doen en kan werkelijk "alles" automatisch. Dat is geen argument in de samenleving van nu. Wie gaat die machines maken dan? Wie maakt 't brood tot die tijd? Het gaat om 't principe dat er zaken moeten gebeuren die niemand leuk vindt. Hoe doe je dat in een samenleving waar niks "moet"?quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:37 schreef Moonlith het volgende:
Machines.
Het is belachelijk te denken dat we het eindstadium al hebben bereikt van alles wat technologisch mogelijk is. Net zo als men 200 jaar geleden zich niet kon voorstellen wat we nu allemaal hebben, kunnen wij niet voor mogelijk houden wat er over 200 jaar allemaal wel niet mogelijk is.
quote:Op zondag 12 oktober 2008 17:03 schreef Da_Ripper het volgende:
Ik heb nog nooit brood gebakken, ben wel benieuwd. Ik kom je wel helpen
Miljoen jaar .... zolang zal het wel niet duren, en al helemaal niet als we vanaf nu de focus ook leggen op de ontwikkeling van technologie. Stop eens wat aandacht daarin en onderwijs het volk. Er heerst nu een te grote angst voor de wetenschap. Niet geheel onterecht want je geeft iets uit handen wat je dan maar 'toevertrouwd' aan een machine. En de geschiedenis leert ons dat dat meestal niet goed uitpakt omdat we het tot nu toe aan een ander mens hebben gegeven.quote:Op zondag 12 oktober 2008 17:12 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ja, over een miljoen jaar hoeven we niks meer te doen en kan werkelijk "alles" automatisch. Dat is geen argument in de samenleving van nu. Wie gaat die machines maken dan? Wie maakt 't brood tot die tijd? Het gaat om 't principe dat er zaken moeten gebeuren die niemand leuk vindt. Hoe doe je dat in een samenleving waar niks "moet"?
Jij geen interesse om een keer te leren hoe kaas te maken en zo je bijdrage levert aan dit hippie-ontbijt?quote:, nu nog iemand vinden die kaas gaat maken en we zijn al een heel eind
.
Een oom van mij heeft een aantal koeien, dus de melk heb ik al voor jequote:Op zondag 12 oktober 2008 17:26 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
Miljoen jaar .... zolang zal het wel niet duren, en al helemaal niet als we vanaf nu de focus ook leggen op de ontwikkeling van technologie. Stop eens wat aandacht daarin en onderwijs het volk. Er heerst nu een te grote angst voor de wetenschap. Niet geheel onterecht want je geeft iets uit handen wat je dan maar 'toevertrouwd' aan een machine. En de geschiedenis leert ons dat dat meestal niet goed uitpakt omdat we het tot nu toe aan een ander mens hebben gegeven.
[..]
Jij geen interesse om een keer te leren hoe kaas te maken en zo je bijdrage levert aan dit hippie-ontbijt?
of autos die zelf rijden als in knight riderquote:Op zondag 12 oktober 2008 16:51 schreef Vedanta_veri het volgende:
bedenk hoe snel het de laatste 10-20 jaar gegaan is, kon je in 1995 voorstellen dat er beeldtelefoons zoals in back to the future ECHT zouden bestaan? Er is zelfs al technologie die de massa zich maar amper zou kunnen voorstellen, maar deze wordt alleen in winstbelang gebruikt door jawel, het leger..
Pay it forward principequote:Op zondag 12 oktober 2008 17:06 schreef duymelijntje het volgende:
[..]
Denk dat dit het hele punt is, als mensen bereidt zijn iets voor elkaar over te hebben dan kan het uiteindelijk allemaal wel goed komen. Als we geen slaaf van de maatschappij meer zijn, het anders gaan aanpakken en elkaar een fijne wereld gunnen zijn mensen echt wel bereid om iets voor een ander te doen.
Ik vind het wel een mooi principe. Of klink ik nu wel heel erg als een hippie
Wees eens eerlijk, denk je dat een redacteur nu echt gevoelig zal zijn voor een mailbom waarin een gratis online film wordt gepromoot? Dat vind ik wel erg naief. Die worden al doodgegooid met dit soort verzoekjes.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 01:23 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Pas het op het juiste moment toe en je bent mijn man...![]()
Gebruik het om aandacht te trekken...
quote:Op woensdag 15 oktober 2008 15:15 schreef Da_Ripper het volgende: 'raising awareness', wat meer valt er te doen ...
* guiltyquote:Op donderdag 16 oktober 2008 15:26 schreef Terecht het volgende:
Voor de meesten gaat dat niet verder dan het kijken van docu’s, het lezen van artikelen of sporadisch een boek, en hun mening verkonigen op internetfora. Die mensen doen het meer om zichzelf te bevredigen dan dat ze echt begaan zijn met ‘de zaak’. Het is toch vooral veilig vanachter de computer roepen dat je het er niet mee eens bent. Passief actievoeren dus.
Je moest eens weten hoeveel vrijwillgers doen. En hoe goed dat kan voelen enkelt voor een etentje en de gezelligheid. Ik zou de mogelijkheid dus niet helemaal utsluiten. Maar voor de rest heb je wel een punt hoor. Ik zie niet zomaar iedereen zomaar voor niets zwaar werk verrichten.quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:22 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Ondanks dat er geen geld is gelden bepaalde economische principes nog steeds. Er is nog steeds een bepaalde "vraag" naar vers brood. Nu is 't zo dat de bakker om 3u snachts op staat om brood te bakken, die te verkopen en zo een inkomen te garanderen om zo zijn levensstandaard te verhogen. Wie gaat er straks om 3u snachts op staan om brood te bakken voor de mensen?!?
Ik geloof best dat er een heleboel geniale dingen gebeuren in een samenleving zonder geld, maar wie gaat de klotebaantjes opknappen?
Nu moeten we werken om te overleven. Tegenover dat werk staat een beloning, namelijk salaris. Als salaris niet meer nodig is omdat we alles wat we nodig hebben weten te automatiseren dan hoeven we niet meer te werken.quote:Op zondag 9 november 2008 17:16 schreef Man-E-Faces het volgende:
En toen werd die broodfabriek in 2029 'self aware'. En hoe zit het met een vleesfabriek want niet iedereen verdraagt koolhydraten even goed.
Ik zie inderdaad meer en meer dat 'schaarste' mensen opjaagt. Om te bieden, kopen, nu te beslissen etcetera. En dat de economie enoverheden inspelen op menselijke angsten en jagers-instincten. En ook ons gevoel voor territorium. [kuch] Lastige Marokkanen[/kuch]
En is het niet gewoon zo, omdat we jagers-instincten hebben, dat mensen toch een of andere vorm van arbeid nodig hebben waaraan ze een tevreden gevoel kunnen overhouden? Dat maakt "de vangst" toch wat het is, namelijk een prijs?
Wat moeten mensen dan doen als ze niet meer hoeven te werken voor het brood. Gaan ze dan weer massaal mooie grote torens bouwen met mekaar enzo?
Perfect klinkt ok. Onze huidige samenleving lijkt in veel opzichten ook wel perfect. Je kan namelijk doen wat je wil. Als het zonnig is ga je naar het strand en geniet je van een ijsje, meisje en het weer.quote:Op zondag 9 november 2008 17:31 schreef onlogisch het volgende:
Werken geeft naar mijn idee nu, in ons huidige monetair economisch systeem, voldoening omdat er een beloning tegenover staat. Als alles geautomatiseerd is is er geen behoefte meer aan werk, en belangrijker iedereen kan krijgen wat hij wilt en we kunnen ons volledig gaan richten op het perfectioneren van de samenleving.
Request denied!quote:Op vrijdag 14 november 2008 12:29 schreef validname het volgende:
request for sticky
bedankt voor de verwijzing,donequote:Op zondag 16 november 2008 20:14 schreef Terecht het volgende:
Je kunt een linkje plaatsen in Brave New Hyperlinks . Daarvoor is dat topic bedoeld dacht ik en het staat ook nog eens sticky.
CIA doet niet aan oordelen, dat is voor de politieke leiders, CIA is de service dienst van de President.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 16:54 schreef Lambiekje het volgende:
En dat is fout in de ogen van de CIA.
En wat als de maatschappij haar beeld van wat status is nou verplaatst van 'geld/macht hebben' naar kennis&ervaring hebben/gelukkig zijnquote:Op vrijdag 9 januari 2009 01:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Er is alleen 1 ding dat nog duidelijk mist in het verhaal. Ze lijken te beweren dat als er een resource based economy komt, alle problemen vanzelf verdwijnen. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mannen zullen nog steeds strijden om de mooie vrouwen en status zal daarom nog steeds belangrijk zijn en daarbij ook macht. Onze selfish genes hebben nog steeds een enorme macht over ons.
Heb je ook een linkje?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 01:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Een revolutie van de geest, een revolutie in de psychologie, dat is voor mij de eerste stap die gezet zal moeten worden. Ik zal hier niet over gaan uitwijden in dit topic. In R&P loopt daar al een leuk topic over. We zullen eerst ons eigen ego moeten overwinnen, voordat we echt kunnen gaan samenleven en onszelf een beschaving kunnen noemen.
Equilibrium gaat over heel iets anders. Bij de film mag je geen 'gevoelens' hebben anders krijg je misschien ruzie met iemand want hij heeft een beter gezicht kan beter schilderen of weet ik veel wat.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:04 schreef Terecht het volgende:
Hmmm, er klopt m.i. iets niet aan de social engineering die zeitgeist voorstelt. Doet me op de een of andere manier aan equilibrium denken. Het idee dat we momenteel slaaf zijn van onze maatschappelijke psyche, en dat als we die maar voldoende kneden vrijheid zullen ervaren is volgens mij een drogreden van jewelste. Ik kan het momenteel niet goed onder woorden brengen, ik zal er later wellicht wat uitgebreider op ingaan.
Tja, genen willen twee dingen: Iemand die zorgt voor het kind en iemand met goede genen (vaak een soort van bad boy) die het kind verwerkt. Wanneer de laatste groep zich aanpast zal dat kunnen denk ik. Maar ik denk dan ook het die groep zal zijn die zich als laatste zal aanpassen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:35 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
En wat als de maatschappij haar beeld van wat status is nou verplaatst van 'geld/macht hebben' naar kennis&ervaring hebben/gelukkig zijn-------> The Venus Project
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |