Heel kort stond het te koop op de 'vrije markt', waarde : 10 miljard, een fractie van wat het ooit was, nu ja fractie, fortis dokte bijv. 24 miljard en dat was abn amro gestript van de belangrijkste tak: buitenland en top-rbedrijven en ijken wereldwijd buiten NL.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 00:32 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar dat is niet zo, want dat was Fortis.
Als ik het goed begrijp betalen de aandeelhouders en dus de Belgische Fortis dat?quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 09:50 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag!!!!!!
Als staat kan je niet voor club A of B zijn, dus weg met sponsoring zolang het NL b.v. is !!!!
Zeker, je kan dan met droge ogen bij belastingopgave zetten: geen spaargeld.quote:
Al met al lijkt me dit goed nieuws voor de klanten van 'fortis' en ABN AMRO wat betreft stabiliteit en continuïteit. Echter, als zittende aandeelhouder ben je een groot gedeelte van de winstgevende activiteiten kwijt. Hierdoor zal de P/E ratio drastisch verschuiven. Moeilijk om te zeggen dat het aandeel nu zal dalen of klimmen daarvoor lijkt me een winstanalyse noodzakelijk maar ik neig naar het eerste. Rationeel gezien zou het aandeel dan ook gedumpt moeten worden aankomende week. Echter, de gemiddelde huis tuin en keuken belegger zal hier nooit grondig doorheen spitten en heeft een meer speculatief karakter. Kan het maar zo een run worden op fortis beurs aandelen --> stijging van de koers !quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 03:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
De Nederlandse overheid verwerft dus alle N.V. (let op de punten) met als uitzondering Fortis N.V. deze blijft voor 50 % aandeelhouder in Fortis Brussels en 50 % aandeelhouder in Fortis Utrecht, waar nu dus alleen nog Fortis Insurance Belgium SA/NV onder valt. Ook de deelname in RFS Holding B.V. en dus het deel van ABN-Amro dat aan 'Fortis' toe viel.
Ja en nee.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 09:52 schreef Manu82 het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp betalen de aandeelhouders en dus de Belgische Fortis dat?
STEL 'we' verkopen de abnn amro fortis voor 30 miljard over 10 jaar.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 09:56 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
Al met al lijkt me dit goed nieuws voor de klanten van 'fortis' en ABN AMRO wat betreft stabiliteit en continuïteit. Echter, als zitten de aandeelhouder ben je een groot gedeelte van de winstgevende activiteiten kwijt. Hierdoor zal de P/E ratio drastisch verschuiven. Moeilijk om te zeggen dat het aandeel nu zal dalen of klimmen
Krijg je nu dan een acceptgiro in de bus om die 16,8 miljard euro te betalen? Nee! Dus waarom zou je een verkopwinst uitgekeerd moeten krijgen???quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 10:00 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
STEL 'we' verkopen de abnn amro fortis voor 30 miljard over 10 jaar.
En STEL dat ondanks alle kosten tussentijds, er reële winst is over die 10 jaar
Krijgen we het op onze rekening gestort, 1000+ euro per gezinslid?
Vergeet het maar !
Omdat je nu onwillens 1000 euro staatsgeld belegd in een 'vrije markt' bank en dus gaat dat geld niet naar zorg, onderwijs(!) of wegen bijv.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 10:06 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Krijg je nu dan een acceptgiro in de bus om die 16,8 miljard euro te betalen? Nee! Dus waarom zou je een verkopwinst uitgekeerd moeten krijgen???
Neem nog eenquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 10:07 schreef PietjePuk007 het volgende:
Wordt de staatsschuld mee afgelost, is allang bekend.
Nee, het is geen staatsgeld, het wordt geleend. Wel ben je bijna een miljard kwijt aan rente...quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 10:10 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Omdat je nu onwillens 1000 euro staatsgeld belegd in een 'vrije markt' bank en dus gaat dat geld niet naar zorg, onderwijs(!) of wegen bijv.
Eerst zien, dan geloven. Als dit lucratief zou zijn, waarom zou de Staat danquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 10:16 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Nee, het is geen staatsgeld, het wordt geleend. Wel ben je bijna een miljard kwijt aan rente...
Aangezien de integratie tussen Fortis en ABN AMRO nog moet plaatsvinden en synergievoordelen moeten worden benut, zal Bos veel werknemers moeten ontslaan. Ik schat zo'n 10.000.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 10:31 schreef fokthesystem het volgende:
Hoewel ik niet anders weet dan dat ABN Amro 30.000 medewerkers heeft, telt men fortis NL er bij op en komt op 45.000 dan, ok;
Ja, dat leek mij ook al.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 10:50 schreef ES57 het volgende:
Aangezien de integratie tussen Fortis en ABN AMRO nog moet plaatsvinden en synergievoordelen moeten worden benut, zal Bos veel werknemers moeten ontslaan. Ik schat zo'n 10.000.
Die krijgen outsourcing, en een zak afkoop geld mee. allemaal van die dingen en kosten die nog niet genoemd zijn maar wel aanstaande.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 10:50 schreef ES57 het volgende:
[..]
Mensen ontslaan .... da's knap lastig voor een rode rakker ...
Bij ziekte zoals tijdens voetbal wedstrijden of files, regen, griep- verkoudheidsepidemietjes wel weer handigquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 10:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
het schrappen van mensen die in twee afzonderlijke organisaties hetzelfde werk doen.
Dat kun je minstens 10 maal per dag op financiele sites ergens onder kladden, maar weerleggen doe je niets.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 10:49 schreef PietjePuk007 het volgende:
Die berekening is zo ontzettend krom, ga ff naar school of zo.
Mwah, dan loopt de administratieve afdeling maar een paar daagjes wat harder.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 10:59 schreef fokthesystem het volgende:
Bij ziekte zoals tijdens voetbal wedstrijden of files, regen, griep- verkoudheidsepidemietjes wel weer handig
Het geld wordt geleend. Bos zei/hoopt dat hij de rente kan betalen met de uitgekeerde dividend (wat denk ik wel redelijk realistisch is) en hij hoopt het later te verkopen zonder verlies of misschien zelfs met winst. Het geld zou dus al nooit naar zorg, onderwijs of wegen gaan en als het loopt zoals Bos hoopt dan kost het de burger ook niks. Het verkoopbedrag wordt gebruikt om de staatsschuld af te lossen (dus bij winst een lagere staatsschuld, bij verlies een hogere staatsschuld).quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 10:10 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Omdat je nu onwillens 1000 euro staatsgeld belegd in een 'vrije markt' bank en dus gaat dat geld niet naar zorg, onderwijs(!) of wegen bijv.
KenkerBelgenquote:Den Haag en Brussel gaan hard tegen hard
4 oktober 2008, 10:00 uur | FD.nl
Door: Elshout P.C.
'Pure blackmail!' Woedend is Fortis-ceo Filip Dierckx, als hij afgelopen dagen doorkrijgt dat Wouter Bos niet van plan is om de euro 4 mrd over te maken die hij heeft toegezegd als onderdeel van het reddingsplan voor Fortis.
Het is dinsdag en de Nederlandse regering heropent de onderhandelingen. Bos en premier Jan Peter Balkenende bieden nu een luttele euro 9 mrd voor het gehele Fortis Nederland, plus ABN Amro. Een mooie prijs voor een bank die aan het omvallen is, aldus de Nederlanders. Fortis-aandeelhouders mogen de pijn voelen.
'Fortis aandeelhouders? Die pijn gaat rechtstreeks naar de Belgische belastingbetaler. Die moet straks immers Fortis België redden', aldus een betrokkene bij de onderhandelingen. Meteen gaan de Belgische overheid en Fortis in de tegenaanval. Deutsche Bank en anderen worden uitgenodigd om een tegenbod uit te brengen op het Nederlandse deel. Nu is Nout Wellink, president van de Nederlandsche bank, woedend.
Revanche
Hij is gebrand op een Nederlandse oplossing, en Fortis en de Belgische overheid fietsen daar dwars doorheen door partijen uit te nodigen die gaan opbieden tegen de Nederlandse Staat. Zo gaan we niet met elkaar om, vindt Wellink. Een aanwezige: 'Ik had steeds sterk het gevoel dat Wellink en Bos revanche wilden nemen op wat er vorig jaar is gebeurd rond Fortis.'
De Belgen krijgen echter hun zin. Bos, Balkenende en Wellink laten na om de onderhandelingen op de spits te drijven. Veel sneller dan een beursgenoteerd bedrijf als Deutsche Bank ooit tot een transactie kan komen, tekent de Nederlandse regering vrijdag de koopovereenkomst tegen een marktconforme prijs van euro 17 mrd.
Geld van belastingbetalers
Zonder boekenonderzoek. Met onmiddellijke ingang worden vrijdagavond vertrouwde namen als de Amev, die eind jaren negentig in Belgische handen is gekomen, MeesPierson en Slavenburg Bank weer Nederlands.
Een betrokken adviseur: 'Zo snel handelen, kan alleen als het geld dat je uitgeeft niet van aandeelhouders is, maar van belastingbetalers.'
In België gaan premier Leterme, minister van financiën Reynders en bankpresident Quaden meteen door naar de volgende onderhandelingen over de Belgische onderdelen van Fortis. Nederland heeft de relatief sterke onderdelen uit de boedel gehaald. De rest is een Belgisch probleem
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |