abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 oktober 2008 @ 19:13:13 #151
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62332469
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 18:37 schreef DappereDodo77 het volgende:
Weet iemand waar ik vandaan kan halen in welke sector(en) een bedrijf actief is? Zoiets als Selang hierboven meldt, Olie, Industrial, Heathcare.
Gebruik nu Binck, maar die heeft het nogal eens mis, Allianz is Bouw, Materialen en Vastgoed
Jaarverslagen

Dan kom je er meteen achter dat het helemaal niet zo simpel is. Want wat is Philips bijvoorbeeld? De medische divisie kun je onder 'healthcare' plaatsen, licht onder 'consumer staples' en huishoudelijke producten en electronica onder 'consumer discretionary'. Vaak wordt Philips onder 'industrials' gezet.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 12 oktober 2008 @ 19:18:27 #152
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62332562
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 19:05 schreef richbitch het volgende:
@SeLang

Als je bijv. BRITISH AMERICAN TOBACCO PLC op het oog hebt, koop je dan de ADR op de AMX of het aandeel aan de LSE? Het aandeel doet momenteel 1.475 aan de LSE.
Ik heb hier verschillende mogelijkheden. Aangezien ik in Engeland woon kan ik gemakkelijk aan de LSE kopen. Daarnaast heb ik een account bij Interactive Brokers waarbij dat ook kan. Maar het meeste van mijn geld is in Nederland en daarom gebruik ik Binck.

Als ik nu zou kopen dan zou ik de ADR kopen op de NYSE (via Binck). Overigens gaat Binck in Q1 2009 ook handel op de LSE aanbieden (hebben ze mij verteld). Dat zou het makkelijkst zijn, maar misschien komt dat net te laat.
Mijn reisverslagen
pi_62332991
Thanks SeLang.

Ik heb al enkele boeken over beleggen gelezen, iemand nog tips mbt psychologie en welke aandelen te kopen/sectoren?
x
  zondag 12 oktober 2008 @ 19:42:31 #154
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_62333060
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 19:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

Interessant

Maar op basis van de slotkoers van vrijdag en de winst over 2007 kom ik nog steeds op een P/E van bijna 26. Dat vind ik toch wel hoog, ook voor een bedrijf met goede vooruitzichten.

...
Wat bedoel je precies met P/E ??
  zondag 12 oktober 2008 @ 19:43:55 #155
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62333099
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 19:42 schreef ursel het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met P/E ??
P/E = Price/Earnings, oftewel koers/winst verhouding.
Mijn reisverslagen
pi_62333130
Als je in de MSCI Europe belegt, hebben Engelse bedrijven mogelijk dan geen negatieve invloed op het rendement i.v.m. het valutaverschil? Is het verstandiger, ook bij het aankopen van individuele aandelen, om aandelen in andere valuta te mijden?(en dan met name die genoteerd staan aan de LSE)
pi_62333176
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 19:43 schreef SeLang het volgende:

[..]

P/E = Price/Earnings, oftewel koers/winst verhouding.
Dan gebruik je de koers van het aandeel en de waardevermeerdering over het jaar als verhouding als ik je goed begrijp?
  zondag 12 oktober 2008 @ 19:55:20 #158
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62333374
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 19:39 schreef richbitch het volgende:
Thanks SeLang.

Ik heb al enkele boeken over beleggen gelezen, iemand nog tips mbt psychologie en welke aandelen te kopen/sectoren?
Hangt er vanaf in welke hoek je het zoekt.

"Stocks for the Long Run" van Jeremy Siegel is één van mijn favorieten voor lange termijn beleggen (conclusie is dat je gewoon moet indexvolgen, maar er staan veel interessante dingen in).

"The Intelligent Investor" van Benjamin Graham is het klassieke boek over aandelen analyse

"Technical Analysis of Futures Markets" van Murphy en Magee is een klassieker op het gebied van technische analyse. Volgens mij heet dat boek tegenwoordig trouwens anders.

"Beyond Technical Analysis" van Tushar Chande is een geweldig boek als je mechanische strategieen wilt gaan ontwerpen.

Als je wat vager wilt doen over "Socionomics" en Elliot Wave theorie dan zijn alle boeken van Robert Prechter aardig om te lezen. Voor de gedachtengang zijn ze interessant, maar verwacht niet dat je er geld mee gaat verdienen.
Mijn reisverslagen
  zondag 12 oktober 2008 @ 20:23:27 #159
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62334051
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 19:45 schreef Dave7 het volgende:
Als je in de MSCI Europe belegt, hebben Engelse bedrijven mogelijk dan geen negatieve invloed op het rendement i.v.m. het valutaverschil? Is het verstandiger, ook bij het aankopen van individuele aandelen, om aandelen in andere valuta te mijden?(en dan met name die genoteerd staan aan de LSE)
De MSCI Europe bevat o.a. UK aandelen en Zwitserse aandelen, en dat heeft inderdaad een valutarisico. Dit kun je vermijden door bijvoorbeeld een eurozone tracker te nemen. Maar het nadeel is dan dat je toch een paar goede aandelen mist. Bijvoorbeeld de farmaceuten AstraZenica (UK), Glaxosmithkline (UK) en Novartis (CH). Ook mis je dan de UK mijnaandelen. Er zijn niet veel euro alternatieven voor die bedrijven. Veel van die grote UK en CH bedrijven halen hun omzet voor een groot deel van buiten de UK, dus het valutarisico is wat kleiner dan het op het eerste gezicht lijkt, maar het is er wel. Je moet voor jezelf het valutarisico afwegen tegen een meer gebalanceerde spreiding over sectoren.
Mijn reisverslagen
  zondag 12 oktober 2008 @ 20:24:32 #160
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62334083
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 19:47 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Dan gebruik je de koers van het aandeel en de waardevermeerdering over het jaar als verhouding als ik je goed begrijp?
De koers gedeeld door de gerapporteerde winst per aandeel (exclusief bijzondere eenmalige dingen).
Mijn reisverslagen
pi_62334179
Ik ga vanaf maandag geleidelijk inkopen qua aandelen, zie ik veel van de bedrijven waar ik interesse in heb, op 3 na dan, op SeLang z'n lijstje staan.

Wat me overigens opvalt is dat mijn amerikaanse ratio op het lijstje nog nooit zo laag heeft gestaan. Niet eens welwillend gedaan, puur nadat ik er achteraf naar keek.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 12 oktober 2008 @ 20:32:57 #162
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62334308
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 20:28 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik ga vanaf maandag geleidelijk inkopen qua aandelen, zie ik veel van de bedrijven waar ik interesse in heb, op 3 na dan, op SeLang z'n lijstje staan.
Welke 3 ?

Overigens is er (zoals gezegd) weinig speciaals aan die lijst. Het zijn gewoon een aantal van de grootste Europese aandelen.

Btw: Het financials deel van het lijstje gaat denk ik nog wel wijzigingen. (nationalisaties e.d.)

[ Bericht 8% gewijzigd door SeLang op 12-10-2008 20:39:35 ]
Mijn reisverslagen
  zondag 12 oktober 2008 @ 21:17:50 #163
174150 slap
slappy happer
pi_62335573
Hiero twijfel,
ofwel 50% SHELL, 30% Unilever (of Nutreco?), 20% PHILIPS
of een AEX tracker?

Als beginnend belegger is het redelijk defensief, lijkt me.
Is ING nog een goede kandidaat? Aegon?
  zondag 12 oktober 2008 @ 21:20:48 #164
174150 slap
slappy happer
pi_62335661
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:31 schreef wolferl het volgende:
Slap me to the face..
pi_62335822
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 19:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Jaarverslagen

Dan kom je er meteen achter dat het helemaal niet zo simpel is. Want wat is Philips bijvoorbeeld? De medische divisie kun je onder 'healthcare' plaatsen, licht onder 'consumer staples' en huishoudelijke producten en electronica onder 'consumer discretionary'. Vaak wordt Philips onder 'industrials' gezet.
Klopt, niets is zwart-wit, maar ik zoek meer een beginpunt. Als ik wil beleggen in een sector moet ik eerst weten welke bedrijven er in zitten. Bovendien is jaarverslagen lezen een heel karwei (vind ik) en daarmee niet geschikt voor een eerste schifting.

Yahoo Finance heeft een sector-indeling, maar das dan alleen weer voor US aandelen.
  zondag 12 oktober 2008 @ 21:36:18 #166
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62336146
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 21:26 schreef DappereDodo77 het volgende:

[..]

Klopt, niets is zwart-wit, maar ik zoek meer een beginpunt. Als ik wil beleggen in een sector moet ik eerst weten welke bedrijven er in zitten. Bovendien is jaarverslagen lezen een heel karwei (vind ik) en daarmee niet geschikt voor een eerste schifting.

Yahoo Finance heeft een sector-indeling, maar das dan alleen weer voor US aandelen.
Misschien helpt dit, gebaseerd op m'n eigen lijstje:

Financials
HSBC HOLDINGS PLC
BANCO SANTANDER SA
BNP PARIBAS
ALLIANZ SE-REG
UNICREDIT SPA
ROYAL BANK OF SCOTLAND GROUP
ING GROEP NV-CVA
BANCO BILBAO VIZCAYA ARGENTA
AXA
SOCIETE GENERALE
INTESA SANPAOLO
BARCLAYS PLC
CREDIT SUISSE GROUP AG-REG
DEUTSCHE BANK AG-REGISTERED
ASSICURAZIONI GENERALI
LLOYDS TSB GROUP PLC
AEGON NV
ALLIED IRISH BANKS PLC

Energy
BP PLC
TOTAL SA
ROYAL DUTCH SHELL PLC-A SHS
ENI SPA

Consumer Staples
BRITISH AMERICAN TOBACCO PLC
DIAGEO PLC
UNILEVER NV-CVA
GROUPE DANONE
CARREFOUR SA
L'OREAL

Materials
RIO TINTO PLC
ANGLO AMERICAN PLC
BAYER AG
ARCELORMITTAL
BASF SE
LAFARGE SA

Industrials
SIEMENS AG-REG
ABB LTD-REG
PHILIPS ELECTRONICS NV
VINCI SA
SCHNEIDER ELECTRIC SA
DEUTSCHE POST AG-REG
RANDSTAD HOLDING NV

Consumer Discretionary
DAIMLER AG
LVMH MOET HENNESSY LOUIS VUI
HENNES&MAURITZ AB-B SHS
ACCOR SA
INDITEX

Telecommunication Services
VODAFONE GROUP PLC
TELEFONICA SA
DEUTSCHE TELEKOM AG-REG
FRANCE TELECOM SA
BT GROUP PLC

Healthcare
NOVARTIS AG-REG
GLAXOSMITHKLINE PLC
SANOFI-AVENTIS
ASTRAZENECA PLC

Utilities
E.ON AG
GDF SUEZ
IBERDROLA SA
RWE AG
ENEL SPA

Information Technology
NOKIA OYJ
SAP AG

De indeling van Philips, Deutsche Post en Randstad is discutabel.
Mijn reisverslagen
pi_62336440
Thanks, dat ga ik eens rustig bekijken (behalve de financials dan ).

Wat betekent consumer staples eigenlijk? Consumentennietjes?
pi_62336572
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 21:46 schreef DappereDodo77 het volgende:

Hele goede website, investopedia.com.
http://www.investopedia.com/terms/c/consumerstaples.asp
x
pi_62336626
@SeLang:

Je neemt dus een overwicht in Financiels of voor meer spreiding? Of hou je de spreiding% liever voor jezelf?
x
  zondag 12 oktober 2008 @ 21:54:12 #170
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62336727
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 21:46 schreef DappereDodo77 het volgende:

Consumer Staples zijn zeg maar de dagelijkse boodschappen. De dingen die je echt nodig hebt en waar je alleen op bezuinigt als het echt niet anders kan. Dus eten, roken, wasmiddelen, persoonlijke verzorging, etc.

Consumer Discretionary is wat je koopt met 'discretionary' income, dus geld dat je 'over' hebt. Dit zijn aankopen die je kunt uitstellen (of afstellen).

Een belegging in Consumer Staples is daarom meer defensief dan in discretionary. Zij dalen over het algemeen minder hard tijdens een downturn. Over het algemeen zijn fondsen in de Consumer Staples sector daarom ook duurder.
Mijn reisverslagen
  zondag 12 oktober 2008 @ 21:59:29 #171
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62336874
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 21:51 schreef richbitch het volgende:
@SeLang:

Je neemt dus een overwicht in Financiels of voor meer spreiding? Of hou je de spreiding% liever voor jezelf?
Financials wil ik persé sterk spreiden, zeker in deze tijd.
Wat betreft de weging in de portefeuille volg ik ongeveer de weging in de MSCI Europe, wat ik logisch vind omdat het een kapitaal gewogen index is. Het aandeel van de financials is nu ongeveer 25%.
Mijn reisverslagen
pi_62338173
Wat ik mis is bijv. een Boskalis W. of Chevron of een voestalpine AG.
+ een aantal andere, ik ga de mijne wat bijwerken en dan zal hij er toch wat anders utizien in vergelijking met die van jou. Tot dat de koers dusdanig niveau heeft bereikt, tikt het vanzelf mn orders aan en worden ze ingekocht, mis ik ze vanwege het feit dat ik te laag gok, pech hebben.

Overigens heb ik apple ook in m'n lijstje staan, maar dat aandeel is eigenlijk nog niet hard genoeg afgestraft.

Ik zie overigens dat je HSBC in je lijstje heb staan, dat is haast vloeken in de kerk bij ons tijdens de hoor college's. We hebben een professor die HSBC vaak als voorbeeld gebruikt namelijk, en das niet echt ten positieve
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_62346381
De AEX met een hele mooie opening. Toch ben ik blij dat ik niet gekocht heb.

Ohja, AEGON met een plus van 10.39% ? ING GROEP +14.68% ?

Waarom stijgen de bedrijven die de hardste klappen krijgen van de crisis het hardst?
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_62350965
Omdat de aandelen van die bedrijven de afgelopen weken het hardst gedaald zijn. Nu ze het lijken te overleven, zijn ze onderwaardeerd en begint iedereen ze weer te kopen?
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_62351197
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 11:23 schreef Mendeljev het volgende:
De AEX met een hele mooie opening. Toch ben ik blij dat ik niet gekocht heb.

Ohja, AEGON met een plus van 10.39% ? ING GROEP +14.68% ?

Waarom stijgen de bedrijven die de hardste klappen krijgen van de crisis het hardst?
dat is nou paniek
x
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')