Jaarverslagenquote:Op zondag 12 oktober 2008 18:37 schreef DappereDodo77 het volgende:
Weet iemand waar ik vandaan kan halen in welke sector(en) een bedrijf actief is? Zoiets als Selang hierboven meldt, Olie, Industrial, Heathcare.
Gebruik nu Binck, maar die heeft het nogal eens mis, Allianz is Bouw, Materialen en Vastgoed
Ik heb hier verschillende mogelijkheden. Aangezien ik in Engeland woon kan ik gemakkelijk aan de LSE kopen. Daarnaast heb ik een account bij Interactive Brokers waarbij dat ook kan. Maar het meeste van mijn geld is in Nederland en daarom gebruik ik Binck.quote:Op zondag 12 oktober 2008 19:05 schreef richbitch het volgende:
@SeLang
Als je bijv. BRITISH AMERICAN TOBACCO PLC op het oog hebt, koop je dan de ADR op de AMX of het aandeel aan de LSE? Het aandeel doet momenteel 1.475 aan de LSE.
Wat bedoel je precies met P/E ??quote:Op zondag 12 oktober 2008 19:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Interessant
Maar op basis van de slotkoers van vrijdag en de winst over 2007 kom ik nog steeds op een P/E van bijna 26. Dat vind ik toch wel hoog, ook voor een bedrijf met goede vooruitzichten.
...
P/E = Price/Earnings, oftewel koers/winst verhouding.quote:
Dan gebruik je de koers van het aandeel en de waardevermeerdering over het jaar als verhouding als ik je goed begrijp?quote:Op zondag 12 oktober 2008 19:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
P/E = Price/Earnings, oftewel koers/winst verhouding.
Hangt er vanaf in welke hoek je het zoekt.quote:Op zondag 12 oktober 2008 19:39 schreef richbitch het volgende:
Thanks SeLang.
Ik heb al enkele boeken over beleggen gelezen, iemand nog tips mbt psychologie en welke aandelen te kopen/sectoren?
De MSCI Europe bevat o.a. UK aandelen en Zwitserse aandelen, en dat heeft inderdaad een valutarisico. Dit kun je vermijden door bijvoorbeeld een eurozone tracker te nemen. Maar het nadeel is dan dat je toch een paar goede aandelen mist. Bijvoorbeeld de farmaceuten AstraZenica (UK), Glaxosmithkline (UK) en Novartis (CH). Ook mis je dan de UK mijnaandelen. Er zijn niet veel euro alternatieven voor die bedrijven. Veel van die grote UK en CH bedrijven halen hun omzet voor een groot deel van buiten de UK, dus het valutarisico is wat kleiner dan het op het eerste gezicht lijkt, maar het is er wel. Je moet voor jezelf het valutarisico afwegen tegen een meer gebalanceerde spreiding over sectoren.quote:Op zondag 12 oktober 2008 19:45 schreef Dave7 het volgende:
Als je in de MSCI Europe belegt, hebben Engelse bedrijven mogelijk dan geen negatieve invloed op het rendement i.v.m. het valutaverschil? Is het verstandiger, ook bij het aankopen van individuele aandelen, om aandelen in andere valuta te mijden?(en dan met name die genoteerd staan aan de LSE)
De koers gedeeld door de gerapporteerde winst per aandeel (exclusief bijzondere eenmalige dingen).quote:Op zondag 12 oktober 2008 19:47 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Dan gebruik je de koers van het aandeel en de waardevermeerdering over het jaar als verhouding als ik je goed begrijp?
Welke 3 ?quote:Op zondag 12 oktober 2008 20:28 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik ga vanaf maandag geleidelijk inkopen qua aandelen, zie ik veel van de bedrijven waar ik interesse in heb, op 3 na dan, op SeLang z'n lijstje staan.
Klopt, niets is zwart-wit, maar ik zoek meer een beginpunt. Als ik wil beleggen in een sector moet ik eerst weten welke bedrijven er in zitten. Bovendien is jaarverslagen lezen een heel karwei (vind ik) en daarmee niet geschikt voor een eerste schifting.quote:Op zondag 12 oktober 2008 19:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Jaarverslagen
Dan kom je er meteen achter dat het helemaal niet zo simpel is. Want wat is Philips bijvoorbeeld? De medische divisie kun je onder 'healthcare' plaatsen, licht onder 'consumer staples' en huishoudelijke producten en electronica onder 'consumer discretionary'. Vaak wordt Philips onder 'industrials' gezet.
Misschien helpt dit, gebaseerd op m'n eigen lijstje:quote:Op zondag 12 oktober 2008 21:26 schreef DappereDodo77 het volgende:
[..]
Klopt, niets is zwart-wit, maar ik zoek meer een beginpunt. Als ik wil beleggen in een sector moet ik eerst weten welke bedrijven er in zitten. Bovendien is jaarverslagen lezen een heel karwei (vind ik) en daarmee niet geschikt voor een eerste schifting.
Yahoo Finance heeft een sector-indeling, maar das dan alleen weer voor US aandelen.
Hele goede website, investopedia.com.quote:Op zondag 12 oktober 2008 21:46 schreef DappereDodo77 het volgende:
Thanks, dat ga ik eens rustig bekijken (behalve de financials dan).
Wat betekent consumer staples eigenlijk? Consumentennietjes?
Consumer Staples zijn zeg maar de dagelijkse boodschappen. De dingen die je echt nodig hebt en waar je alleen op bezuinigt als het echt niet anders kan. Dus eten, roken, wasmiddelen, persoonlijke verzorging, etc.quote:Op zondag 12 oktober 2008 21:46 schreef DappereDodo77 het volgende:
Thanks, dat ga ik eens rustig bekijken (behalve de financials dan).
Wat betekent consumer staples eigenlijk? Consumentennietjes?
Financials wil ik persé sterk spreiden, zeker in deze tijd.quote:Op zondag 12 oktober 2008 21:51 schreef richbitch het volgende:
@SeLang:
Je neemt dus een overwicht in Financiels of voor meer spreiding? Of hou je de spreiding% liever voor jezelf?
dat is nou paniekquote:Op maandag 13 oktober 2008 11:23 schreef Mendeljev het volgende:
De AEX met een hele mooie opening. Toch ben ik blij dat ik niet gekocht heb.
Ohja, AEGON met een plus van 10.39% ? ING GROEP +14.68% ?
Waarom stijgen de bedrijven die de hardste klappen krijgen van de crisis het hardst?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |