abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 september 2008 @ 09:03:23 #1
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_62016740
Wat zou die gaan doen?
Ik snap weinig van de crisis, maar ben wel aan het rondkijken voor een huis.

Zal de crisis ook invloed hebben op de huizenmarkt? Zijn de prognoses dat de huizenprijzen omlaag gaan? Zoja, spreek je dan over maanden/jaren?
Kortom: Is het slim om Funda links te laten liggen nu en over een poosje weer te kijken?
Of gewoon blijven rondkijken en de gok nemen (we kunnen een aardige hypotheek krijgen)?
L'Enfer, c'est les autres.
pi_62016898
huizenprijzen gaan waarschijnlijk ook zakken
in amerika begon de crisisis op de huizenmarkt
kan over een paar weken, maanden zijn.
maar alles is voorspellen.zeker weten doet niemand
pi_62016918
Ik verwacht dat dit alles de inflatie verder opdrijft, m.a.w. je geld wordt minder waard. En huizenprijzen zullen wel zakken door het toenemende aantal mensen dat hun hypotheek niet meer kan betalen.
censuur :O
  dinsdag 30 september 2008 @ 09:17:34 #4
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_62016961
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 09:15 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik verwacht dat dit alles de inflatie verder opdrijft, m.a.w. je geld wordt minder waard. En huizenprijzen zullen wel zakken door het toenemende aantal mensen dat hun hypotheek niet meer kan betalen.
Dus als je geld minder waard wordt en de prijzen dalen, schiet je er per saldo dus alsnog geen fuck mee op?
pi_62016979
Als het zonder hypotheek kan: zeker doen! Anders is de kat uit de boom kijken voorlopig verstandig.
pi_62017011
De huizenmarkt staat al een tijdje stil, niemand wil zakken met zijn prijs en aantal kopers neemt snel af.
***** Kraak.....
  dinsdag 30 september 2008 @ 09:22:37 #7
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_62017079
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 09:19 schreef kraaksandaal het volgende:
De huizenmarkt staat al een tijdje stil, niemand wil zakken met zijn prijs en aantal kopers neemt snel af.
En dat is dus wat ik me afvraag. Als je nu een hypotheek afsluit tegen een rente die nog okee is en je kan wat van de prijs afsnoepen (huizen staan vaak 6+ maanden te koop) ben je dan niet beter af dan als je straks lagere prijzen hebt maar een torenhoge rente?
Want ik meen dat de rente blijft stijgen, of stagneert/daalt die ook weer?
  dinsdag 30 september 2008 @ 09:23:14 #8
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_62017094
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 09:18 schreef OldJeller het volgende:
Als het zonder hypotheek kan: zeker doen! Anders is de kat uit de boom kijken voorlopig verstandig.
Huh?
Dus zonder hypotheek is het verstandig te investeren in iets wat waarschijnlijk minder waard wordt en met hypotheek niet?

Met hypotheek weet je tenminste nog waar je aan toe bent vwb lasten, je weet immers hoeveel het je de komende 30 jaar gaat kosten, hoewel het bij het zakken van de waarde kapitaalvernietiging inhoudt, zonder hypotheek is het dan bij waardedaling net zo hard verdampen van je eigen (spaar?)geld..
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
pi_62017121
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 09:23 schreef ToMaSZ het volgende:

[..]

Huh?
Dus zonder hypotheek is het verstandig te investeren in iets wat waarschijnlijk minder waard wordt en met hypotheek niet?

Met hypotheek weet je tenminste nog waar je aan toe bent vwb lasten, je weet immers hoeveel het je de komende 30 jaar gaat kosten, hoewel het bij het zakken van de waarde kapitaalvernietiging inhoudt, zonder hypotheek is het dan bij waardedaling net zo hard verdampen van je eigen (spaar?)geld..
Per saldo maakt dat natuurlijk niet uit: die hypotheek zakt niet mee in waarde.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_62017142
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 09:18 schreef OldJeller het volgende:
Linksom of rechtsom verlies je geld natuurlijk als je nu koopt en de markt stort dan in.
Het "voordeel" als je het met eigen geld doet is alleen dat je niet met een schuld blijft zitten, je bent 'slechts' geld kwijt.

Ik zit nu in de positie dat ik A) geen huis heb om te verkopen en B) redelijk wat eigen geld in een woning kan steken. Mijn gevoel zegt me dat er een (forse) prijscorrectie aan zit te komen, dus ik wacht nog even af.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_62017171
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 09:23 schreef ToMaSZ het volgende:

[..]

Huh?
Als - in het slechtste scenario - je geld niets meer waard is, wil je ook geen hypotheek hebben.
Het gaat eigenlijk om de hypotheek.
Als je niet zeker bent over de ontwikkelingen en of het geld zijn waarde zal houden, en je hebt behoorlijk wat geld liggen, zou ik zeker een investering doen. Dan heb je in zo'n geval ipv stukken waardeloos papier, iets van waarde en wat tastbaar is.
quote:
Een afweging die je maakt mbt wat ik hierboven zei.
  dinsdag 30 september 2008 @ 09:27:52 #12
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_62017182
Nouja, we hebben geen ouwe sok liggen met 2 ton ofzo
Wel eigen geld om erin te stoppen, maar ik denk dat dat nu juist niet handig is. Zeker niet als we nu kopen en de huizenmarkt stort volgend jaar in, dan ben je dat gewoon kwijt.
Dan liever een volledige hypotheek.
pi_62017207
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 09:25 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Linksom of rechtsom verlies je geld natuurlijk als je nu koopt en de markt stort dan in.
Het "voordeel" als je het met eigen geld doet is alleen dat je niet met een schuld blijft zitten, je bent 'slechts' geld kwijt.

Ik zit nu in de positie dat ik A) geen huis heb om te verkopen en B) redelijk wat eigen geld in een woning kan steken. Mijn gevoel zegt me dat er een (forse) prijscorrectie aan zit te komen, dus ik wacht nog even af.
Om dat 'voordeel' heb ik het dan ook.
Als je b.v. geld hebt voor een verbouwing thuis, die je toch al wilde doen, zou ik zoiets nu doen.
pi_62017210
Het gaat om het stuk grond en de stapel stenen die erop staat.
***** Kraak.....
pi_62017220
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 09:27 schreef Maria2.0 het volgende:
Wel eigen geld om erin te stoppen, maar ik denk dat dat nu juist niet handig is. Zeker niet als we nu kopen en de huizenmarkt stort volgend jaar in, dan ben je dat gewoon kwijt.
Dat geld ben je uiteraard pas kwijt op het moment dat je weer verkoopt. De vraag is dus hoe lang je in je nieuwe huis denkt te gaan wonen.

Neem je een hypotheek, en moet je verkopen wanneer de waarde gedaald is, dan ben je dat geld natuurlijk net zo goed kwijt aan de restschuld die je overhoudt.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_62017223
De rest is lucht.
***** Kraak.....
pi_62017227
quote:
Ik zou voorlopig huren, of even wachten op de plaats waar je nu zit.
Kijken wat de komende ontwikkelingen zullen zijn.
  dinsdag 30 september 2008 @ 09:34:22 #18
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_62017292
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 09:30 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Ik zou voorlopig huren, of even wachten op de plaats waar je nu zit.
Kijken wat de komende ontwikkelingen zullen zijn.
Wij huren al dus zitten ansich goed.
Alleen vrij zuur, afspraak dat we concreet gingen kijken als ik iets had bereikt, heb ik het net 2 weken bereikt, krijg je dit
Maargoed, we'll see. Ik hoop eerlijk gezegd dat de markt snel op zn gat gaat of snel stabiliseert.
pi_62017298
quote:
Wat een stupide opmerking!!! Dit soort opvattingen is JUIST de reden dat het zo fout gaat met leningen. Een hypotheek is een lening. Dat wil zeggen dat ALS jij een hypotheek afsluit je net zo goed geld aan het uitgeven bent - alleen betaal je er vervolgens ook nog eens een smak rente over. Als je een deel van het totale bedrag zelf kunt financieren hoef je minder geld als hypotheek te lenen en zul je dus mindere lasten hebben. Uiteindelijk ben je zo goedkoper uit - immers zul je minder rente hoeven te betalen. Daarbij zijn veel hypotheken aflosvrij tegenwoordig (mensen (vooral jonge starters) kunnen vaak niet anders). Je lost dan alleen rente af en de schuld blijft staan.

Denk goed na!
Gravity sucks...
  dinsdag 30 september 2008 @ 09:34:50 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62017304
quote:
Dan ben je je geld net zo hard kwijt...
De huizenprijzen zijn belachelijk vergeleken met de bouwkosten. Het verschil tussen die 2 is wat de prijzen in principe kunnen kelderen...
  dinsdag 30 september 2008 @ 09:37:07 #21
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_62017341
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 09:34 schreef 1-0-Ed het volgende:

[..]

Wat een stupide opmerking!!! Dit soort opvattingen is JUIST de reden dat het zo fout gaat met leningen. Een hypotheek is een lening. Dat wil zeggen dat ALS jij een hypotheek afsluit je net zo goed geld aan het uitgeven bent - alleen betaal je er vervolgens ook nog eens een smak rente over. Als je een deel van het totale bedrag zelf kunt financieren hoef je minder geld als hypotheek te lenen en zul je dus mindere lasten hebben. Uiteindelijk ben je zo goedkoper uit - immers zul je minder rente hoeven te betalen. Daarbij zijn veel hypotheken aflosvrij tegenwoordig (mensen (vooral jonge starters) kunnen vaak niet anders). Je lost dan alleen rente af en de schuld blijft staan.

Denk goed na!
Ja ik had het gepost en bedacht dat mezelf ook. Maar niet zo schreeuwen hoor, ben geen financieel wonder.
Gewoon een foutje, maar je hebt wel gelijk. Enkel is dat eigen geld van mijn partner en is het dus ook een risico als hij het erin stopt en het gaat fout (dwz scheiding oid en we moeten verkopen met verlies) dan zou ik (huwelijkse voorwaarden) die centen moeten terugbetalen.

Dus er zitten meer haken en ogen aan
  dinsdag 30 september 2008 @ 09:37:37 #22
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62017351
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 09:34 schreef 1-0-Ed het volgende:

[..]
Daarbij zijn veel hypotheken aflosvrij tegenwoordig (mensen (vooral jonge starters) kunnen vaak niet anders).
De overheid zorgt dat het tekort aan huizen blijft, hierdoor worden de prijzen bepaald door schaarste. De prijs wordt dus bepaald door wat mensen kunnen betalen! Als iedereen als 1-verdiener z'n hypotheek in 30 jaar wil aflossen, is de prijs vrij laag. Toen kwamen de tweeverdieners, gevolgd door de aflossingsvrije hypotheek. Dit heeft tot gevolg dat je nu wel mee moet doen met een hypotheek op 2 salarissen zonder aflossing, omdat het anders niet meer te betalen is...
pi_62017400
Aflosvrij is hetzelfde dan huur betalen. Uiteindelijk bezit je niets maar hebt een dak boven je kop gehad.
***** Kraak.....
  dinsdag 30 september 2008 @ 09:39:40 #24
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62017404
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 09:37 schreef Maria2.0 het volgende:

[..]
Enkel is dat eigen geld van mijn partner en is het dus ook een risico als hij het erin stopt en het gaat fout (dwz scheiding oid en we moeten verkopen met verlies) dan zou ik (huwelijkse voorwaarden) die centen moeten terugbetalen.
En wat is precies het verschil met een hypotheek? Denk je dat je het dan niet hoeft terug te betalen als je je huis na een scheiding met verlies* moet verkopen?

* verlies vind ik zo'n punnikwoord bij huizen! Je woont er toch in? Waarom het idee dat dat winst moet opleveren? Dat doet je auto toch ook niet? Of je eettafel? Of je TV?
  dinsdag 30 september 2008 @ 09:42:12 #25
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_62017457
ik wacht fijn even een jaartje...vertrouw het voor geen meter!
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')