Zo simpel is het volgens mij niet, maar een kern van waarheid zit er helaas wel in.quote:Op maandag 29 september 2008 14:28 schreef Q. het volgende:
[..]
De aandeelhouders zijn de eigenaren van de bank en de eigenaar beslist hè?
maar zo simpel zou het wel moeten zijn, en ook hier heeft de overheid weer schuldquote:Op maandag 29 september 2008 14:31 schreef Narcolepticus het volgende:
[..]
Zo simpel is het volgens mij niet, maar een kern van waarheid zit er helaas wel in.
Ik ben helemaal geen fan van de overheid, maar als de overheid er niet was om de boel een beetje te remmen en te sturen, leefden we nu in een economie met een bipolaire stoornis. Oftewel: in een economie die van de ene gecreëerde hype naar de andere hobbelt, met verschrikkelijke dalen tussendoor. Het is juist misgegaan doordat de overheid zich teveel heeft laten meesleuren in het grote marktdenken en in al die hypes. "Dat reguleert zichzelf wel!", nou mooi niet.quote:Op maandag 29 september 2008 14:36 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
maar zo simpel zou het wel moeten zijn, en ook hier heeft de overheid weer schuld
quote:Op maandag 29 september 2008 14:42 schreef Narcolepticus het volgende:
[..]
Ik ben helemaal geen fan van de overheid, maar als de overheid er niet was om de boel een beetje te remmen en te sturen, leefden we nu in een economie met een bipolaire stoornis. Oftewel: in een economie die van de ene gecreëerde hype naar de andere hobbelt, met verschrikkelijke dalen tussendoor. Het is juist misgegaan doordat de overheid zich teveel heeft laten meesleuren in het grote marktdenken en in al die hypes. "Dat reguleert zichzelf wel!", nou mooi niet.
ze zijn nog een punt vergeten, aandeelhouders hebben te weinig macht (is ook schuld van de overheid)quote:De Amerikaanse Community Reinvestment Act (CRA) verplicht banken op grote schaal leningen te verstrekken aan niet kredietwaardige groepen (subprime loans). Banken werden beschuldigd van discriminatie omdat ze niet vrijwillig hypotheken verstrekten aan mensen die een te groot risico vormden, en dus verplichtte de overheid hen dit te doen. De banken reageerden op deze wet met het verstrekken van hypotheken met flexibele rentepercentages en een laag beginpercentage.
Dit ging een tijd goed door het ruime geldcreatiebeleid van de centrale bank, maar vroeg of laat moest hier een einde aan komen, zoals we hieronder zullen bespreken. Toen de rentepercentages stegen, konden velen hun hypotheken niet meer betalen. Banken maakten daardoor enorme verliezen.
ING was toch wel zo slim geweest om een bod in aandelen op ABNAMRO uit te brengen en niet cash zoals nu gebeurd is door Santander, RBS en Fortisquote:Op maandag 29 september 2008 14:31 schreef Narcolepticus het volgende:
[..]
Zo simpel is het volgens mij niet, maar een kern van waarheid zit er helaas wel in.
En daar zit nou het probleem. Want door hun roekeloze gedoe moet de overheid nu bijspringen.quote:Op maandag 29 september 2008 14:28 schreef Q. het volgende:
[..]
De aandeelhouders zijn de eigenaren van de bank en de eigenaar beslist hè?
Serieus, wat een simpele wereldvisie houden sommigen er toch op na. Vooral die zogenaamde libertariërs, vrije-marktdenkers of hoe ze zichzelf ook noemen. De overheid heeft het sowieso altijd gedaan, en zoniet dan toch, want dan verzinnen we gewoon wat.quote:Op maandag 29 september 2008 14:44 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]lees dit eventjes, geeft wel een goeie samenvatting over de schuld van de overheid in deze crisis
http://www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=2006
[..]
ze zijn nog een punt vergeten, aandeelhouders hebben te weinig macht (is ook schuld van de overheid)
Het probleem is: de overheid heeft het ook altijd gedaan. Want de overheid bemoeit zich overal mee. Veel of weinig, ze zitten er altijd tussen. Wanneer je andere actoren wegdenkt dan is het ook tevens de schuld van de overheid.quote:Op maandag 29 september 2008 14:52 schreef Narcolepticus het volgende:
[..]
Serieus, wat een simpele wereldvisie houden sommigen er toch op na. Vooral die zogenaamde libertariërs, vrije-marktdenkers of hoe ze zichzelf ook noemen. De overheid heeft het sowieso altijd gedaan, en zoniet dan toch, want dan verzinnen we gewoon wat.
Ja, zoals hierboven. Wouter Bos houdt zich netjes aan het vrije marktprincipe dat bedrijven (in dit geval ING en Fortis) het bij een overname onderling maar moeten uitzoeken, en dus heeft Wouter Bos (= de overheid) het gedaan.quote:Op maandag 29 september 2008 14:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het probleem is: de overheid heeft het ook altijd gedaan. Want de overheid bemoeit zich overal mee. Veel of weinig, ze zitten er altijd tussen. Wanneer je andere actoren wegdenkt dan is het ook tevens de schuld van de overheid.
Inderdaad de overheid zit overal tussen. Ze heeft zelfs de macht om morgen de staat van beleg uit te roepen. Macht en invloed is niet alleen de mogelijk om iets te doen, maar ook de mogelijkheid om iets te laten. Dus in principe zou je de overheid voor alles verantwoordelijk kunnen houden. Als er een prullenbak om de hoek wordt gesloopt zelfs dan kun je de overheid er bijhalen. Want is het niet zo dat als je op elke straathoek een militair zet iedereen het uit zijn hoofd laat om een prullenbak te slopen?quote:Op maandag 29 september 2008 14:58 schreef Narcolepticus het volgende:
[..]
Ja, zoals hierboven. Wouter Bos houdt zich netjes aan het vrije marktprincipe dat bedrijven (in dit geval ING en Fortis) het bij een overname onderling maar moeten uitzoeken, en dus heeft Wouter Bos (= de overheid) het gedaan.
Inderdaad. Ik zit bij ABN. Voor mij dubbel zo raar, want het is mijn laatste werkdag. Ik heb zelf opgezegd, het had niks met de overname te maken. Maar als ik de sfeer nu proef, dan ben ik blij dat ik er weg ga. Ik ga straks werken voor een niet-beursgenoteerd bedrijf. Wel zo rustig. Er heerst een heel vreemde sfeer, wij waren natuurlijk al volop bezig met de fold-in. En dan hoor je opeens dat je alels uit je handen moet laten vallen...want er komt geen integratie met Fortis - het is gewoon weer de concurrent. Ook zuur voor sommige ABN-collega's die al een benoeming hadden gekregen voor een bepaalde functie, en nu de kous op hun kop krijgen.quote:Op maandag 29 september 2008 07:00 schreef Q. het volgende:
Er zal vandaag wel een rare sfeer zijn op het werk gok ik..
Sjezus zeg, echt klote.quote:Op maandag 29 september 2008 15:20 schreef Aventura het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik zit bij ABN. Voor mij dubbel zo raar, want het is mijn laatste werkdag. Ik heb zelf opgezegd, het had niks met de overname te maken. Maar als ik de sfeer nu proef, dan ben ik blij dat ik er weg ga. Ik ga straks werken voor een niet-beursgenoteerd bedrijf. Wel zo rustig. Er heerst een heel vreemde sfeer, wij waren natuurlijk al volop bezig met de fold-in. En dan hoor je opeens dat je alels uit je handen moet laten vallen...want er komt geen integratie met Fortis - het is gewoon weer de concurrent. Ook zuur voor sommige ABN-collega's die al een benoeming hadden gekregen voor een bepaalde functie, en nu de kous op hun kop krijgen.
Een soort "ik denk dus ik besta", maar dan "ik besta dus ik ben schuldig".quote:Op maandag 29 september 2008 15:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Inderdaad de overheid zit overal tussen. Ze heeft zelfs de macht om morgen de staat van beleg uit te roepen. Macht en invloed is niet alleen de mogelijk om iets te doen, maar ook de mogelijkheid om iets te laten. Dus in principe zou je de overheid voor alles verantwoordelijk kunnen houden. Als er een prullenbak om de hoek wordt gesloopt zelfs dan kun je de overheid er bijhalen. Want is het niet zo dat als je op elke straathoek een militair zet iedereen het uit zijn hoofd laat om een prullenbak te slopen?
Maar - ik herhaal nu mezelf- verantwoordelijk zijn betekent nog niet de grootste verantwoordelijke zijn en al helemaal niet dat het jouw schuld of fout is.
wat een verzameling non-argumentenquote:Op maandag 29 september 2008 14:52 schreef Narcolepticus het volgende:
[..]
Serieus, wat een simpele wereldvisie houden sommigen er toch op na. Vooral die zogenaamde libertariërs, vrije-marktdenkers of hoe ze zichzelf ook noemen. De overheid heeft het sowieso altijd gedaan, en zoniet dan toch, want dan verzinnen we gewoon wat.
Wat hadden ze dan moeten doen? De zooi laten klappen? Vergeet niet dat de staat nu een boel dividend krijgt wat volgens mij wel opweegt tegen de rentelasten van de lening. Zolang Fortis Bank Holding nog winst draait tenminste.quote:Op maandag 29 september 2008 15:36 schreef Klopkoek het volgende:
Ik lees nu dat de overheid staatsleningen gaat uitschrijven om die 4 miljard te kunnen betalen......
Het bloed kookt onderhand bij me
Moet jij zeggen! "De overheid bestaat, dus is ze schuldig."quote:Op maandag 29 september 2008 16:07 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
wat een verzameling non-argumenten
Interimdividend is al geschrapt bij Fortis. Ik denk niet dat er veel overblijft om dividend uit te keren, elke cent moeten ze omkerenquote:Op maandag 29 september 2008 16:11 schreef Q. het volgende:
[..]
Wat hadden ze dan moeten doen? De zooi laten klappen? Vergeet niet dat de staat nu een boel dividend krijgt wat volgens mij wel opweegt tegen de rentelasten van de lening. Zolang Fortis Bank Holding nog winst draait tenminste.
Precies. Zeker nu de afscheidsbonus voor Lippens ook nog opgehoest moet worden.quote:Op maandag 29 september 2008 16:44 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Interimdividend is al geschrapt bij Fortis. Ik denk niet dat er veel overblijft om dividend uit te keren, elke cent moeten ze omkeren
Vertrouwen is niet te koop blijkt wel weer. Net goed.quote:Op maandag 29 september 2008 17:53 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik lees net dat de beursen vandaag weer massaal zijn gekelderd, De AEX heeft vandaag zelfs het grootste verlies op één dag geleden sinds 1987.
Ook een aandeel Fortis is vandaag, na de miljarden steun van de overheid, opnieuw fors gedaald met 23%.
Hoeveel is zo'n aandeel Fortis nu nog waard? ¤ 3,75 ofzo?
hoe hoog is die ?quote:Op maandag 29 september 2008 18:17 schreef Narcolepticus het volgende:
[..]
Precies. Zeker nu de afscheidsbonus voor Lippens ook nog opgehoest moet worden.
Ja het is een bijzonder simplistische tegenhanger van het communisme waarin de kapitalisten altijd de schuld hadden van het falen van het communisme.quote:Op maandag 29 september 2008 14:52 schreef Narcolepticus het volgende:
[..]
51%quote:Op maandag 29 september 2008 18:28 schreef avonne het volgende:
Wie kan me uitleggen?
Als Belgie en Nederland elk 49% bezitten, hoeveel procent hebben de overige aandeelhouders (op de beurs bijv.) dan?
Ja dat zal geen groot probleem vormen.quote:Op maandag 29 september 2008 16:14 schreef Klopkoek het volgende:
En jij denkt dat de overheid op dit moment makkelijk tegen een goed tarief geld kan lenen?
België heeft 49 van de belgische fortisbank holding en nederland 49% van de Nederlandse. idem voor Luxemburg.quote:
volgens Binck.nl staan er 2,01 miljard aandelen uit. Een aandeel was gisteren tijdens het akkoord iets meer dan ¤5,- waard. Dus hoe Bos met 4 miljard 49% van de aandelen kan kopen, snap ik niet helemaal.quote:Op maandag 29 september 2008 18:47 schreef avonne het volgende:
Die 4 miljard, wat is dat nou per aandeel?
Is het meer dan de beurskoers zodat het een financiele injectie is?
Of minder, zodat er weer het een en ander afgeboekt moet worden?
Hoezo? Het halve stelsel ligt toch op zijn gat?quote:Ja dat zal geen groot probleem vormen.
Op de radio hoorde ik dat het extra duur is. In de VS is het voorgekomen dat de aandeelhouders bijna niks kregen, in dit geval schijnt het zo te zijn dat de aandeelhouders behoorlijk wat centjes krijgen van de NL-staat. De spreker op de radio zei zelfs "ze moeten Bos maar eens een bloemetje sturen"quote:Op maandag 29 september 2008 18:17 schreef Narcolepticus het volgende:
[..]
Precies. Zeker nu de afscheidsbonus voor Lippens ook nog opgehoest moet worden.
quote:Op maandag 29 september 2008 20:58 schreef SjonLok het volgende:
Kan de Nederlandse regering Bos en zijn 4 miljard nog terugfluiten? Want nu blijkt dat het geld in een bodemloze put is verdwenen.
Ze hadden die Fortis lekker moeten laten klappen.quote:Op maandag 29 september 2008 21:06 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Bosje heeft dit ook geleend als ze het niet terug krijgen moeten wij als belastingbetalers hiervoor opdraaien.
Maar dat was ook weer niet goed uitgepakt voor onze economie.quote:Op maandag 29 september 2008 22:06 schreef Leonos het volgende:
[..]
Ze hadden die Fortis lekker moeten laten klappen.
Koopt Nederland niet SAMEN met Belgie en Luxemburg 49% van de aandelen, waardoor elk land een gedeelte van die 49% in handen heeft, en dat bos dus voor die 4 miljard maar ca 20% van de totale aandelen krijgt?quote:Op maandag 29 september 2008 18:53 schreef SjonLok het volgende:
[..]
volgens Binck.nl staan er 2,01 miljard aandelen uit. Een aandeel was gisteren tijdens het akkoord iets meer dan ¤5,- waard. Dus hoe Bos met 4 miljard 49% van de aandelen kan kopen, snap ik niet helemaal.
quote:ING doet geen bod op ABN Amro Nederland
29 september 2008, 22:38 | ANP
AMSTERDAM (AFN) - ING is niet van plan om een bod uit te brengen om ABN Amro Nederland over te nemen van Fortis. Dat maakte de bankverzekeraar maandagavond bekend.
ING zegt de situatie die is ontstaan door de gedeeltelijke nationalisatie van Fortis ,,zorgvuldig'' te hebben bestudeerd. Het bedrijf meent echter dat in de huidige marktomstandigheden een overname van de delen van ABN Amro die Fortis vorig jaar heeft verworven, niet aan de eigen financiële eisen voldoet.
Nederland, België en Luxemburg besloten zondag Fortis een kapitaalinjectie te geven in ruil voor een flink belang. Daarbij werd ook afgesproken dat de vorig jaar door Fortis overgenomen activiteiten van ABN Amro worden verkocht. ING werd genoemd als de voornaamste kandidaat om die bedrijfsonderdelen te kopen.
Die speculaties kwamen ING maandag duur te staan op de beurs. Het aandeel kelderde ruim 18 procent. Beleggers waren bang dat ING nieuwe aandelen zou moeten uitgeven om de eventuele koop van ABN Amro Nederland te financieren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |