abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59551071
quote:
Spagaat tussen bewondering en afkeer

De beeldvorming over China is steeds sterk bepaald door de tijdgeest in het westen zelf, betoogt Arie Pos die 24 juni promoveert op het onderwerp ‘Literaire chinoiserie’. ‘Teksten met een vertekend beeld van China, vertellen doorgaans meer over wat de westerling bezighield.’

Willem van Rubroek
‘Het begon zo rond 1250 met neutrale en positieve beelden’, vertelt Pos. De eerste westerling die over China heeft geschreven, is niet Marco Polo, zoals meestal gedacht, maar Willem van Rubroek, een Vlaamse franciscaan (ca. 1215-?). In 1253 bezocht hij het hof van de Mongoolse kan waar hij Chinezen ontmoette. ‘In zijn relaas, dat vreemd genoeg lang onbekend bleef, geeft Rubroek een beschrijving van de Cathaiers (Chinezen) die hij identificeert als de Seres – zo noemden de Romeinen de leveranciers van zijde, waar ze echter nog nooit rechtstreeks mee in contact hadden gestaan. En hij geeft een vrij accurate beschrijving van het Chinese schrift.’

Sinofilosofie
Voor de achttiende-eeuwse geschriften met een sterke positieve beeldvorming heeft Pos het woord ‘sinofilosofie’ aangemunt. Pos: ‘De grootste gemene deler in de westerse fascinatie voor China vanaf Marco Polo tot nu is ‘de wet van de grote getallen’: uitgestrektheid, rijkdom, populatie, handelspotentieel, afzetgebied. Daarnaast zag men het land als een radicaal andere wereld: het verschilde wezenlijk van andere landen in het oosten die met de westerse beschaving verbonden waren via de Griekse en Romeinse cultuur, het christendom en de Bijbel.’

Ons soort mensen
De Portugezen kwamen in het begin van de zestiende eeuw met China in contact. ‘De Portugezen wisten toen niet dat Cathay en China hetzelfde waren’, zegt Pos. ‘Ze plaatsten de ‘Chins’ dicht bij de Europeanen. Ze waren ‘ons soort mensen’, beschaafd en blank, en ze aten varkensvlees wat erop duidde dat ze geen moslims waren. Daardoor werden ze sindsdien op de beschavingsladder vrijwel op dezelfde hoogte als Europeanen geplaatst.’ China werd beschouwd als een soort Utopia, de Portugezen hekelden via het positieve Chinese voorbeeld de sociale en religieuze wantoestanden in het westen.

Confucius
De jezuïeten, die hoog aanzien genoten aan het Chinese hof, propageerden Confucius als een voorbeeld voor Europa. Pos: ‘De aanzienlijkste jezuïeten droegen de kleding van een mandarijn en verkeerden op voet van gelijkheid met hun inheemse vakgenoten. De Vlaamse jezuïet en astronoom Ferdinand Verbiest (1623-1688) was een der invloedrijkste westerse geleerden aan het hof. De

Sinofilofobie
De positieve overdrijving maakte aan het begin van de achttiende eeuw een heftige reactie los, die door Pos ‘sinofilofobie’ wordt genoemd. In de sinofilofobie werden veelgeprezen eigenschappen van het Hemelse Rijk belachelijk gemaakt. Bovendien werden signalen gegeven die erop wezen dat men het westen superieur achtte aan China. ‘François Fénelon (1651-1715) veegde in een imaginair gesprek tussen Socrates en Confucius de vloer aan met de zo geroemde Chinese verworvenheden’, vertelt Pos. ‘Hij noemde de uitvinding van de boekdrukkunst niets om zich op te verheffen, de Chinese architectuur slecht geproportioneerd en de schilderkunst compositorisch zwak.’ Ook Voltaire die aanvankelijk een sinofilosoof was, betoonde zich later kritisch: dat de Chinezen het buskruit hadden uitgevonden verwonderde hem niets, gezien het feit dat hun grond zeer salpeterrijk was.

Achterlijke potentaat
‘Het feit dat de westerse mogendheden geen vaste handelsbetrekkigen met China konden aanknopen leidde in de 19de eeuw tot een beeld van achterlijkheid en barbarij’, zegt Pos. ‘De Chinezen waren onderontwikkeld en technisch ver achter. De opkomende democratisering in Europa leidde ertoe dat de Chinese keizer als

In 2007 werd in de westerse pers breed uitgemeten dat speelgoedfabrikant Mattel een grote partij in China gefabriceerd speelgoed met loslatende magneetjes moest terugroepen. Het feit dat Mattel later zijn excuses aan de Chinese overheid en het Chinese volk aanbood wegens het beschadigen van China’s reputatie verscheen veel minder prominent in de pers. Het bedrijf erkende dat de loslatende magneetjes het gevolg waren van eigen ontwerpfouten.
een achterlijke potentaat werd beschouwd. De Europeanen waren zo overtuigd van hun superioriteit dat, toen na de eerste Opiumoorlog (1839-1842) met geweld handelsconcessies waren afgedwongen, Engelse fabrikanten scheepsladingen vorken, messen en piano’s naar China verscheepten om het land te beschaven.’

Protectionistische oogmerken
‘Het is opmerkelijk is dat de positieve (wijsheid, rijkdom, maatschappelijke organisatie) en negatieve (onbeschaafdheid, achterlijkheid en wreedheid) vertekeningen nog altijd niet zijn verdwenen’, stelt Pos. ‘Ook tijdens de Culturele Revolutie tierde de politieke chinoiserie welig en in 2008 lijkt deze sterker aanwezig dan ooit tevoren in een nieuwe vorm: de economische chinoiserie.’ Op allerlei manieren worden Chinese producten in een kwaad daglicht gesteld uit protectionistische oogmerken. Pos: ‘Is het niet met apenhersenen, slangenvlees, honden, katten of ratten in het eten of met tijgerpenissen en berengal in medicijnen, dan is het wel met giftige producten. Brussel waarschuwde onlangs voor Chinese namaak-Sensodyne tandpasta. De media hypen de ‘schandalen’ vaak kritiekloos, maar zijn aanzienlijk minder scheutig met rectificaties.’
http://www.nieuws.leidenuniv.nl/index.php3?m=&c=2385
  vrijdag 20 juni 2008 @ 15:25:57 #2
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_59552145
Zet de tekst eerst eens even in de goede volgorde.
Fratsen als
quote:
De opkomende democratisering in Europa leidde ertoe dat de Chinese keizer als

In 2007 werd in de westerse pers breed uitgemeten dat speelgoedfabrikant Mattel een grote partij in China gefabriceerd speelgoed met loslatende magneetjes moest terugroepen. Het feit dat Mattel later zijn excuses aan de Chinese overheid en het Chinese volk aanbood wegens het beschadigen van China’s reputatie verscheen veel minder prominent in de pers. Het bedrijf erkende dat de loslatende magneetjes het gevolg waren van eigen ontwerpfouten.
een achterlijke potentaat werd beschouwd.
lezen niet echt lekker weg.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_59552198
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 15:25 schreef ElectricEye het volgende:
Zet de tekst eerst eens even in de goede volgorde.
Fratsen als
[..]

lezen niet echt lekker weg.
Sorry, ging waarschijnlijk iets fout bij het overnemen dan.

Maakt het niet minder interessant natuurlijk.
  vrijdag 20 juni 2008 @ 15:33:59 #4
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59552354
Op zich is het interessant om te zien hoe zulke tendensen ten opzichte van China gaan, maar in feite is denk ik de bewonderings- en afkeerspagaat met betrekking tot China niet uniek. Enerzijds is het een vreemde cultuur, anderzijds kunnen we dat gebruiken om ‘authentieke’ kennis zoals acupunctuur, Chinese astrologie en Oosterse wijsbegeerte uit te halen.

Kijk naar Marokko: Cous-cous vinden we lekker, maar de Islam vinden we eng. Of Egypte, wat daar al niet in die piramiden zich afspeelt! En de kennis. Dat is verder een dode beschaving, dus veel hebben we er niet van te vrezen, wat bij China natuurlijk wat anders is…
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 20 juni 2008 @ 15:34:59 #5
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_59552373
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 15:27 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Sorry, ging waarschijnlijk iets fout bij het overnemen dan.

Maakt het niet minder interessant natuurlijk.
Klopt.

En in feite kun je hierin lezen dat we altijd ons eigen denken en inzicht beschermen en voortrekken boven alles wat 'anders' is., ook als we daarvoor onszelf moeten bedienen van bedenkelijke subjectiviteit.
Maar hiermee relativeert het ook datgene dat we nu foutief als 'racisme' betitelen. Dat is dus in werkelijkheid protectionisme en cultuurvoorkeur. Niets mis mee dus, het is de mens eigen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ElectricEye op 20-06-2008 15:51:37 ]
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_59554678
Gewoon typisch kwestisch van een paar mensen die wat aanzien posities hebben kunnen bekleden en falikant de fout in gaan. Echt zonde altijd dat ouwe 'wij beter' 'wij zijn beschaafd'. Terwijl het allemaal niets beschaafd op zichzelf staat, het is enkel dat wij dat er van maken.

Het is niet anders dan logisch dat Chinese regering censuur en dergelijk handhaaft. Het kan het land immers zo enigszins onder controle houden en in goede lijnen worden gestuurd (ja goed is subjectief, altijd zo), in plaats van zoals je nu bij westerse landen ziet: de regering probeert iedereen gelijk te geven, halve aanpakken worden gedaan, eeuwig getouwtrek.

Al die leuzen zoals 'ik ben een vrij mens', 'mensen boven alles', etc. zijn de meeste foute uitvindingen die je kunt hebben. (Er zullen er nu vastwel mensen zijn die denken dat ik naar een communisme willen gaan, maar waarbij ik hier naar probeer te verwijzen is dat een mens voor mijn idee zoiezo altijd compleet onderhevig is aan zijn omgeving, zodoende dat vrijheid niet anders is dan de gedachte dat men een keuze heeft ook al staat zijn keuze vast)
pi_61980722
Kinderen van acht hebben een radicaal andere leerstrategie dan kinderen van twaalf en volwassenen. Achtjarigen leren vooral van positieve feedback (‘prima gedaan’). Maar bij negatieve feedback (‘jammer, mis’) gaan er nog nauwelijks alarmbellen rinkelen. Twaalfjarigen verwerken negatieve feedback juist heel goed, en gebruiken die om te leren van hun fouten. Zo doen volwassen het ook, alleen dan nog een stuk efficiënter.

Bij kinderen van 8-9 jaar worden de hersengebieden voor de cognitieve controle heel actief na het krijgen van positieve feedback. Bij twaalfjarigen is dat niet meer zo.

Hersengebieden voor cognitieve controle
De switch in leerstrategie blijkt uit gedragsonderzoek, dat laat zien dat achtjarigen onevenredig inaccuraat reageren op negatieve feedback. Maar de switch is ook te zien in de hersenen, zo ontdekten ontwikkelingspsycholoog dr. Eveline Crone en haar collega’s van het Leidse Brain and Development Lab met fMRI-onderzoek. Namelijk in de hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor de cognitieve controle. Deze gebieden zitten in de hersenschors.

Omgekeerd
Bij kinderen van acht en negen jaar reageren deze gebieden heel sterk op positieve feedback, en nauwelijks op negatieve. Maar bij kinderen van twaalf en dertien, en ook bij volwassenen, is dat omgekeerd. Hun ‘regelkamers’ in de hersenen worden juist bij negatieve feedback sterk geactiveerd, en veel minder bij positieve.

Driedeling is nieuw
Deze onderzoeksresultaten staan in The Journal of Neuroscience van 17 september. Crone en collega’s vergeleken in fMRI-onderzoek de hersenen van drie leeftijdsgroepen: kinderen van acht tot negen jaar, kinderen van elf tot dertien, en volwassenen van 18-25 jaar. Deze driedeling was nog nooit eerder gemaakt; gewoonlijk worden kinderen tegenover volwassenen gezet.

Niet verwacht
Een kind leert continu van feedback. Maar niet op iedere leeftijd op dezelfde manier.

Crone was zelf verrast door de uitkomst: ‘We hadden verwacht dat de hersenen van achtjarigen op precies dezelfde manier zouden werken als die van twaalfjarigen, maar dan gewoon nog niet zo goed. Kinderen leren de hele tijd, dus de nieuwe kennis kan grote gevolgen hebben voor wie kinderen iets wil leren: hoe geef je acht- en twaalfjarigen instructie?’

Plusje of kruisje

De onderzoekers gaven kinderen van beide leeftijdsgroepen, en volwassenen van 18-25 jaar een computeropdracht terwijl die in een MRI-scanner lagen. Ze moesten regels ontdekken. Als ze dat goed deden, verscheen er een plusje op het scherm, en als ze het fout deden een kruisje. MRI-scans lieten zien welke delen van de hersenen daarbij actief waren.


Dr. Eveline Crone. In oktober verschijnt van Eveline Crone het boek Het puberende brein, bij uitgeverij Bert Bakker, ‘voor iedereen die kinderen in de adolescenten-leeftijd heeft of zichzelf nog goed kan herinneren hoe het was om adolescent te zijn’, aldus de omslagtekst.

Misschien wel heel efficiënt
De verrassende uitkomsten zetten Crone wel aan het denken. ‘Je gaat minder denken in termen van “goed” en “nog niet zo goed”. Kinderen van acht kunnen misschien wel hartstikke efficiënt leren. Ze doen het alleen op een andere manier.’

Leren van je fouten is ingewikkeld
Maar ze kan haar fMRI-resultaten wel plaatsen binnen de bestaande kennis over de ontwikkeling van kinderen. ‘Uit de literatuur blijkt dat jonge kinderen beter op beloning reageren dan op straf.’ Ook kan ze zich wel voorstellen hoe het komt: ‘De informatie dat je iets niet goed hebt gedaan, is ingewikkelder dan de informatie dat je iets wel goed hebt gedaan. Leren van je fouten is complexer dan doorgaan op dezelfde weg. Je moet je af gaan vragen wat er dan precies fout was en hoe het wel zou kunnen.’

Is het ervaring?
Komt het verschil tussen acht- en twaalfjarigen door ervaring, of gaat de ontwikkeling van de hersenen zijn eigen gang? Dat weet nog niemand. ‘Dit soort hersenonderzoek is nog maar een jaar of tien mogelijk’, zegt Crone. ‘Er moeten nog heel veel vragen beantwoord worden. Maar waarschijnlijk is er een combinatie van hersenrijping en ervaring in het spel.’

Hersengebied voor positieve feedback
In de hersenen zit ook een gebied dat heel sterk reageert op positieve feedback: de basale ganglia, buiten de hersenschors. De activiteit van dit hersengebied verandert niet van activiteit. Het is bij alle leeftijdsgroepen actief: bij volwassenen, maar ook bij kinderen van zowel acht als twaalf jaar.

Hersenactiviteit na positieve en negatieve feedback bij deelnemers van verschillende leeftijdsgroepen (Van Duijvenvoorde et al., 2008, Journal of Neuroscience).

Evaluating the Negative or Valuing the Positive? Neural Mechanisms Supporting Feedback-Based Learning across Development
Anna C. K. van Duijvenvoorde, Kiki Zanolie, Serge A. R. B. Rombouts, Maartje E. J. Raijmakers, en Eveline A. Crone

The Journal of Neuroscience, 17 september 2008
Abstract

Links:
Brain and Development Lab
Hersenen in actie (voor meedoen aan onderzoek)
Universiteit Leiden
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 september 2008 @ 21:18:57 #8
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_61981081
Interessant. Gelijk duidelijk waarom 'Nee' niet werkt bij m'n kinderen.
pi_61981096
Baby in de war
quote:
Kinderen leren generaliseren als er tegen hen gekletst wordt. Maar door die neiging maken ze fouten in verstopspelletjes.

Als een baby ziet dat je een speeltje eerst onder de ene omgedraaide bloempot verstopt en daarna onder de andere, zoekt hij het speeltje toch onder de eerste bloempot. Da’s ook gek, dachten onderzoekers, want ze hebben toch net gezien dat het onder de andere pot werd neergelegd? Betekent dit dat baby’s dom en vergeetachtig zijn?

Integendeel, schrijven József Topál van de Hungarian Academy of Sciences en zijn collega’s in het tijdschrift Science. Volgens hen blijkt hieruit juist dat baby’s een extra goed geheugen hebben.

Om dat te bewijzen herhaalde Topal bovenstaand onderzoek, maar nu zonder dat de persoon die de speeltjes verstopte oogcontact had met het kind of tegen hem praatte. In deze variant deden de kleintjes het in maar vier van de tien keer fout. Met geklets was dat acht van de tien keer.

Blijkbaar leren baby’s als er tegen hen gepraat wordt, niet waar een bepaald object die keer verstopt wordt, maar waar een object normaal gesproken ligt. Ze generaliseren, waardoor ze, als het speeltje ineens ergens anders ligt, toch op de oude plek blijven zoeken.
http://noorderlicht.vpro.nl/noorderlog/bericht/40071024/

Filmpje

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2008 21:22:11 ]
pi_61982223
Beetje vreemd wel eigenlijk, dit is iets dat vanuit gedrag te beredeneren moet zijn lijkt mij. Logischerwijs hangen daar bepaalde hersenactiviteiten aan vast, daar heb je geen scan voor nodig. Of mis ik nou iets?
pi_61983667
Goed topic.
quote:
Op zondag 28 september 2008 21:54 schreef RRGJL het volgende:
Beetje vreemd wel eigenlijk, dit is iets dat vanuit gedrag te beredeneren moet zijn lijkt mij. Logischerwijs hangen daar bepaalde hersenactiviteiten aan vast, daar heb je geen scan voor nodig. Of mis ik nou iets?
Wat bedoel je precies te zeggen? Hersenactiviteit geeft de mogelijkheid om te interpreteren wat er nou precies met 'input' gedaan wordt (in dit geval de positieve dan wel negatieve feedback). Je kunt daarnaast ook nog wel statistische onderzoeken doen die bepalen in hoeverre een bepaalde aanpak effectief is bij leren, maar ik neem aan dat men hier meer wilde kijken naar de onderliggende mechanismen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_62025992
Wat een hoop gezever. Filter de waarheid eruit en je houdt niets over , slechts wat los staande feiten.
wie de lip niet eert is de wiggah niet weert
pi_62026166
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 15:56 schreef wiggahlipz het volgende:
Wat een hoop gezever. Filter de waarheid eruit en je houdt niets over , slechts wat los staande feiten.
Je zou eens een poging kunnen doen om wat concreter te reageren, maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat je beter in het 'waarheid' subforum kunt gaan posten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_62026343
Nu weet ik (oa door opleidingen) dat de ontwikkeling van de hersenen hand in hand gaat met de aangeboden leerstof kort gezegd en nu vraag ik me af of het komt dat men later meer gaat reageren op negatieve feedback omdat er vaak meer aandacht gegeven wordt aan het negatieve dan aan het positieve.
Tegelijk vraag ik me dan af of dat wel zo'n goede ontwikkeling is.
pi_62028474
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 16:03 schreef Monolith het volgende:

[..]

Je zou eens een poging kunnen doen om wat concreter te reageren, maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat je beter in het 'waarheid' subforum kunt gaan posten.
Waar komt dat vermoeden vandaan? Men kan er redelijkerwijs vanuit gaan dat ik meer op een forum als deze breng dan een hoop posters.
wie de lip niet eert is de wiggah niet weert
pi_62031296
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 16:10 schreef MarMar het volgende:
Nu weet ik (oa door opleidingen) dat de ontwikkeling van de hersenen hand in hand gaat met de aangeboden leerstof kort gezegd en nu vraag ik me af of het komt dat men later meer gaat reageren op negatieve feedback omdat er vaak meer aandacht gegeven wordt aan het negatieve dan aan het positieve.
Als onderwijs zo belangrijk is zou je verwachten dat de wetenschap onderhand zou kunnen zeggen wat wel en niet werkt, hoe je kinderen het best kan onderwijzen, en waarom dat zo is. Ook doet mij dit denkbeeld erg op het communisme lijken, is het niet beter om een kind als een groeiend individu te behandelen in plaats van een programmeerbare entiteit?


Al met al een interessant onderzoek omdat het impliceert dat het straffen van kinderen weinig zin heeft.
  dinsdag 30 september 2008 @ 21:03:13 #17
130955 Floripas
Blast from the past
pi_62034295
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 19:22 schreef SeventhWave het volgende:

[..]

Als onderwijs zo belangrijk is zou je verwachten dat de wetenschap onderhand zou kunnen zeggen wat wel en niet werkt, hoe je kinderen het best kan onderwijzen, en waarom dat zo is. Ook doet mij dit denkbeeld erg op het communisme lijken, is het niet beter om een kind als een groeiend individu te behandelen in plaats van een programmeerbare entiteit?
Zegt de man die intelligentie over hele rassen wil generaliseren.
  dinsdag 30 september 2008 @ 21:04:00 #18
130955 Floripas
Blast from the past
pi_62034320
quote:
Overigens is dit echt bizar. Betekent dat dat een constante radio op de achtergrond de cognitie van kinderen extreem beïnvloedt?
pi_62034846
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 21:03 schreef Floripas het volgende:
Zegt de man die intelligentie over hele rassen wil generaliseren.
Zegt de muts die in 1 regel mij probeert te generaliseren. Ga lekker koken.
  dinsdag 30 september 2008 @ 21:27:06 #20
130955 Floripas
Blast from the past
pi_62035052
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 21:21 schreef SeventhWave het volgende:

[..]

Zegt de muts die in 1 regel mij probeert te generaliseren. Ga lekker koken.
Oh? Is dat niet zo dan? Leg me dan eens uit waar ik het mis heb?
pi_62035301
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 21:27 schreef Floripas het volgende:
Oh? Is dat niet zo dan? Leg me dan eens uit waar ik het mis heb?
Is goed, maar dan moet jij mij eerst uitleggen wat het verschil is tussen een rechtse, en een linkse kut.
pi_62035409
7wave, probeer eens je toontje te matigen aub, minder aanvallerig is oke.
pi_62036179
quote:
Op zondag 28 september 2008 22:39 schreef Monolith het volgende:
Goed topic.
[..]

Wat bedoel je precies te zeggen? Hersenactiviteit geeft de mogelijkheid om te interpreteren wat er nou precies met 'input' gedaan wordt (in dit geval de positieve dan wel negatieve feedback). Je kunt daarnaast ook nog wel statistische onderzoeken doen die bepalen in hoeverre een bepaalde aanpak effectief is bij leren, maar ik neem aan dat men hier meer wilde kijken naar de onderliggende mechanismen.
Nou wat ik bedoel te zeggen is eigenlijk precies wat er al staat. Dat ze de conclusies die getrokken zijn (buiten welk deel van de hersenen waarbij betrokken is uiteraard) ook hadden kunnen trekken aan de hand van analyse van bijvoorbeeld / onder andere gedrag. Natuurlijk is het resultaat wel leuk, en is het interessant voor hersenonderzoek in het algemeen. Maar voor het doel dat ze hier lijken te willen bereiken, zijnde uitvinden hoe hersenen leren op leeftijd X, was het hele scan gedoe niet nodig geweest. Zoals jij al zegt wilde ze hier blijkbaar, hoop ik toch, ook kijken naar onderliggende mechanismen. Maar zo komt het niet echt over. Het lijkt nu vooral een hoop gedoe om een resultaat dat op een veel simplistischere wijze bereikt had kunnen worden.

Desalniettemin is het wel interessant. Ben benieuwd of bijvoorbeeld basisscholen ook rekening met dit soort resultaten gaan houden in de toekomst, qua hele studiewijze. Ik denk sowieso dat er nog een hoop te leren valt op het vlak van leren.. Uit een aantal onderzoeken is al naar voren gekomen dat verschillende mensen op verschillende wijzen hun hersenen het effectiefst benutten. Zowel wat betreft studeertijd en de pauzes ertussen als de manier van studeren; visueel en tekstueel, praktisch en theoretisch (en dan dus niet in de zin van landbouw en toegepaste wetenschappen, maar gewoon het in de praktijk uittesten van iets en op je snufferd gaan tov. iets uit boeken leren). Het is niet voor niets zo dat veel hoogbegaafde kinderen bijvoorbeeld worden gezien als 'helemaal niet zo slim'. Zo lijkt het ook, omdat ze op de verkeerde manier worden benaderd.
pi_62038433
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 19:22 schreef SeventhWave het volgende:

[..]

Als onderwijs zo belangrijk is zou je verwachten dat de wetenschap onderhand zou kunnen zeggen wat wel en niet werkt, hoe je kinderen het best kan onderwijzen, en waarom dat zo is. Ook doet mij dit denkbeeld erg op het communisme lijken, is het niet beter om een kind als een groeiend individu te behandelen in plaats van een programmeerbare entiteit?


Al met al een interessant onderzoek omdat het impliceert dat het straffen van kinderen weinig zin heeft.
"Leerstof" voor je brein bestaat uit veel meer dan onderwijs, ik bedoel te zeggen dat je brein zich ontwikkelt naar wat er aan informatie en prikkels binnenkomt, die komen deels uit onderwijs maar ook uit interactie, waarnemingen, ervaringen, noem maar op en aangezien dat alles weer bepaald wordt door je aard, je karakter, je emoties op dat moment etc. is het niet zo zwartwit. (Gelukkig maar zou ik zeggen)

Ik vraag me af of het feit dat mensen meer en meer lijken te gaan reageren op negatieve respons naarmate ze ouder worden niet juist duidelijk maakt dat we er eens kritisch naar moeten kijken hoezeer we geneigd zijn ons negatief uit te drukken.

edit: die laatste zin liep voor geen meter, praten en typen tegelijk ging niet goed!
pi_62038642
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 17:26 schreef wiggahlipz het volgende:

[..]

Waar komt dat vermoeden vandaan? Men kan er redelijkerwijs vanuit gaan dat ik meer op een forum als deze breng dan een hoop posters.
Uit mijn algemene ervaring met mensen die holle frasen als degene uit jouw eerste post hanteren. Als je serieus wat wilt bijdragen aan dit subforum, dan zou je eens concreet kunnen aangeven wat er volgens jou allemaal schort aan het onderzoek uit de OP.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')