Zou jij in paniek raken als Fortis failliet zou gaan? Ik zit met een betaalrekening bij de Postbank en een spaarrekening/beleggingsrekening bij twee kleine banken en ik zou dus echt niet weten waarom ik in zo'n geval in paniek moet raken.quote:Op maandag 29 september 2008 00:26 schreef du_ke het volgende:
Een grote bank is net even wat anders dan de bakker om de hoek.
Ik snap de redenering niet. Op het moment dat een groot financiëel instituut zoals Fortis omvalt krijgen alle omringende instituten een klap. Alle banken hebben deals met elkaar, en op het moment dat één partij niet kan betalen, verliest de andere partij geld. Het hele systeem zou dus instabiel kunnen worden hier in Nederland.quote:Op maandag 29 september 2008 00:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
Mensen zullen toch wel in zien dat de situatie bij ING, SNS en Rabo compleet anders is dan bij Fortis. Er is objectief gezien geen reden tot ongerustheid als Fortis failliet gaat, in ieder geval niet meer ongerustheid dan als een ander bedrijf failliet gaat.
Maar op een net wat ander moment qua economische ontwikkelingen dan Fortis en stukken kleiner.quote:Op maandag 29 september 2008 00:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Onlangs is bijvoorbeeld van der Hoop failliet gegaan (een faillissement in NL van een nog groter bedrijf schiet mij even niet te binnen), nota bene een bank. Net even wat groter dan de bakker op de hoek.
Fortis met van der Hoop vergelijken is niet erg realistisch. Alle grote banken hebben enorme posities met Fortis.quote:Op maandag 29 september 2008 00:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Onlangs is bijvoorbeeld van der Hoop failliet gegaan (een faillissement in NL van een nog groter bedrijf schiet mij even niet te binnen), nota bene een bank. Net even wat groter dan de bakker op de hoek.
Ik raak niet zo snel in paniek en zal hierdoor persoonlijk ook niet geraakt worden.quote:Op maandag 29 september 2008 00:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zou jij in paniek raken als Fortis failliet zou gaan? Ik zit met een betaalrekening bij de Postbank en een spaarrekening/beleggingsrekening bij twee kleine banken en ik zou dus echt niet weten waarom ik in zo'n geval in paniek moet raken.
Goed gezienquote:Op maandag 29 september 2008 00:29 schreef hoipim het volgende:
zie ik nu goed dat de Belgische divisie pas later er bij is gekomen, maar nu wel aan de touwtjes trekt.
Juist en dat is ook de reden van overleg op zondag.quote:Op maandag 29 september 2008 00:30 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Ik snap de redenering niet. Op het moment dat een groot financiëel instituut zoals Fortis omvalt krijgen alle omringende instituten een klap. Alle banken hebben deals met elkaar, en op het moment dat één partij niet kan betalen, verliest de andere partij geld. Het hele systeem zou dus instabiel kunnen worden hier in Nederland.
Dat is het risico van het vak.quote:Op maandag 29 september 2008 00:30 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Ik snap de redenering niet. Op het moment dat een groot financiëel instituut zoals Fortis omvalt krijgen alle omringende instituten een klap. Alle banken hebben deals met elkaar, en op het moment dat één partij niet kan betalen, verliest de andere partij geld.
Maar wordt het systeem ook instabiel? De grote vrees volgens mij voor wat betreft een faillissement van banken is dat er op een gegeven moment geen geld meer te leen is voor het ondernemen van economische activiteiten. Echter zou door het faillissement van Fortis, een faillissement van bijvoorbeeld ING en Rabo waarschijnlijk worden?quote:Het hele systeem zou dus instabiel kunnen worden hier in Nederland.
Daar staat tegenover dat het Nederlandse deel voornamelijk uit de verzekeringstak bestaat. Laat dat net de tak zijn die nog gezond is. Het rotte bankdeel zit bij de Belgen.quote:Op maandag 29 september 2008 00:21 schreef hoipim het volgende:
[..]
ik blijf erbij dat aandelen in fortis nv) veel minder oplevert dan aandelen in fortis sa, dat heeft bos fout gedaan.
De sa heeft ook aandelen in de Turkse fortis en in de Luxemburgse fortis, bezit/beheert daarnaast het merk.
het nederlandse bank deel hebben wij toch zeker ook overgenomen?quote:Op maandag 29 september 2008 00:39 schreef Oma het volgende:
[..]
Daar staat tegenover dat het Nederlandse deel voornamelijk uit de verzekeringstak bestaat. Laat dat net de tak zijn die nog gezond is. Het rotte bankdeel zit bij de Belgen.
Dat is afhankelijk van de hoeveelheid vuile was die ze nog binnen hebben hangen.quote:Op maandag 29 september 2008 00:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
Maar wordt het systeem ook instabiel? De grote vrees volgens mij voor wat betreft een faillissement van banken is dat er op een gegeven moment geen geld meer te leen is voor het ondernemen van economische activiteiten. Echter zou door het faillissement van Fortis, een faillissement van bijvoorbeeld ING en Rabo waarschijnlijk worden?
Volgens mij heeft Bos een aandeel gekocht in het verzekeringstak van Fortis.quote:Op maandag 29 september 2008 00:21 schreef hoipim het volgende:
[..]
ik blijf erbij dat aandelen in fortis nv) veel minder oplevert dan aandelen in fortis sa, dat heeft bos fout gedaan.
De sa heeft ook aandelen in de Turkse fortis en in de Luxemburgse fortis, bezit/beheert daarnaast het merk.
Ja, maar dat is te verwaarlozen. Qua bankier stelt Fortis in Nederland niet veel voor. Vanuit het hoofdkantoor in Utrecht wordt voornamelijk het verzekeren gedaan.quote:Op maandag 29 september 2008 00:40 schreef hoipim het volgende:
[..]
het nederlandse bank deel hebben wij toch zeker ook overgenomen?
Wat dat betreft zijn die bankgebouwen natuurlijk groot zat.quote:Op maandag 29 september 2008 00:41 schreef kraaksandaal het volgende:
Dat is afhankelijk van de hoeveelheid vuile was die ze nog binnen hebben hangen.
Die staat te koop vanwege onvoldoende cash om de deal rond te maken.quote:Op maandag 29 september 2008 00:40 schreef hoipim het volgende:
[..]
Volgens mij zit ABN AMRO er ook bij. Die zou bij Fortis Nederland ondergebracht worden.quote:Op maandag 29 september 2008 00:41 schreef rja het volgende:
[..]
Volgens mij heeft Bos een aandeel gekocht in het verzekeringstak van Fortis.
De bank tak is niet echt groot in Nederland.
Als je ABN Amro er buiten houdt.
Wat heeft Bos nu gekocht ?
Voor vier miljard euro ?
maar als ik het goed begrijp is het zaak dat de 50 % die fortis sa in fortis nv heeft dat die zo snel mogelijk word terug gekocht.quote:Op maandag 29 september 2008 00:41 schreef Oma het volgende:
[..]
Ja, maar dat is te verwaarlozen. Qua bankier stelt Fortis in Nederland niet veel voor. Vanuit het hoofdkantoor in Utrecht wordt voornamelijk het verzekeren gedaan.
Dat is nog niet betaald.quote:Op maandag 29 september 2008 00:43 schreef Oma het volgende:
[..]
Volgens mij zit ABN AMRO er ook bij. Die zou bij Fortis Nederland ondergebracht worden.
formeel is dat wel betaald, maar is het voorgeschoten en dient fortis het in termijnen terug te betalen.quote:
Dat is het juist de vraag.quote:Op maandag 29 september 2008 00:43 schreef Oma het volgende:
[..]
Volgens mij zit ABN AMRO er ook bij. Die zou bij Fortis Nederland ondergebracht worden.
quote:Op maandag 29 september 2008 00:40 schreef hoipim het volgende:
[..]
belgie, het bedrag is al verhandeld.quote:Op maandag 29 september 2008 00:46 schreef rja het volgende:
[..]
Dat is het juist de vraag.
Wordt ABN AMRO verkocht ?
En naar welke holding gaat de opbrengst ?
In Belgie of Nederland ?
dat is de dnb toch gewoon?quote:Op maandag 29 september 2008 00:47 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
![]()
Dat was trouwens een lastige constructie geweest aangezien de belgische overheid daar de belangrijkste toezichthouder op is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |