yum!quote:Op woensdag 24 september 2008 22:18 schreef Monolith het volgende:
Is dat de Zeeuwse verhoormethode?
[ afbeelding ]
Niet nodig, je gaat gewoon naar de visboer, kiest er een uit met een grote mond en raggen maarquote:Op woensdag 24 september 2008 22:57 schreef Monidique het volgende:
[..]
Weet niet, heb altijd een busje pepperspray in m'n handtasje.
Zitten we in ieder geval nog ergens over op één lijn.quote:Op woensdag 24 september 2008 22:22 schreef Mutant01 het volgende:
Eww, rauwe vis.
Ik dacht meer aan hamlapjes.quote:Op woensdag 24 september 2008 22:18 schreef Monolith het volgende:
Is dat de Zeeuwse verhoormethode?
[ afbeelding ]
Ik denk dat zelfs de meest vrome moslim bij de keuze tussen hamlapjes en rauwe haring voor de hamlappen gaat.quote:
http://www.volkskrant.nl/(...)_betreurt_uitsprakenquote:Van Middelkoop betreurt uitspraken
ANP
gepubliceerd op 24 september 2008 20:13, bijgewerkt op 24 september 2008 22:51
DEN HAAG - Minister Eimert van Middelkoop van Defensie betreurt zijn uitspraken in Vrij Nederland dat hij blij was dat hij niet in militaire dienst hoefde, en de ophef die zij hebben veroorzaakt.
‘Indien mij geen vrijstelling was verleend had ik uiteraard gehoor gegeven aan de oproep voor werkelijke dienst. Daarover kan geen misverstand bestaan’, schrijft de minister woensdagavond aan de Tweede Kamer. Die had eerder op de dag om opheldering gevraagd.
De brief van de bewindsman is goed gevallen in de Tweede Kamer. Wel zal die hem waarschijnlijk in een overleg nog om nadere uitleg vragen. Dat gebeurt op verzoek van de VVD. VVD-Kamerlid Arend-Jan Boekestijn wil ‘nog eens heel goed horen’ hoe Van Middelkoop het geschonden vertrouwen met zijn manschappen denkt te herstellen.
CDA-Kamerlid Raymond Knops noemt de brief ‘helder’, maar constateert dat er een groot verschil is met het artikel in Vrij Nederland. Ook hij vindt extra toelichting van Van Middelkoop gewenst. D66-leider Alexander Pechtold aanvaardt de excuses, maar wil net als Boekestijn dat Van Middelkoop werkt aan het herstel van vertrouwen. Voor de ChristenUnie, Van Middelkoops eigen partij, is met zijn brief de zaak uit de wereld.
Voorzitter Wim van den Burg van de militaire vakbond AFMP vindt het ‘heel belangrijk dat de minister nu begrijpt dat zijn uitlatingen de indruk hebben gewekt dat hij geen affiniteit heeft met de krijgsmacht’. De AFMP blijft Van Middelkoop ‘geen erg sterke minister’ vinden. ‘Wij zullen hem kritisch blijven volgen’, aldus Van den Burg.
Moeite met gezag
Van Middelkoop hoefde niet in dienst omdat hij als medewerker van de GPV-fractie in de Tweede Kamer (een voorloper van de ChristenUnie) uitstel kreeg wegens persoonlijke onmisbaarheid. In Vrij Nederland zei hij bij de militaire keuring gevoeld te hebben dat de krijgsmacht niks voor hem was, ook omdat hij moeite had met gezag.
In zijn brief aan de Kamer schrijft de minister dat hij zijn ‘persoonlijke gevoelens van destijds over het vervullen van mijn dienstplicht en over het accepteren van gezag’ reeds lang achter zich heeft gelaten. Als Tweede en Eerste Kamerlid heeft hij steeds zijn ‘intensieve betrokkenheid getoond bij vraagstukken over Defensie’.
Zijn functie van minister vervult Van Middelkoop met ‘toewijding en respect’ voor de militairen die hun taken op ‘voortreffelijke wijze’ uitvoeren en ‘met erkenning van de betekenis van de gezagsverhoudingen zoals deze binnen de krijgsmacht gelden’.
Uitleg
Van Middelkoop schrijft zijn brief mede namens premier Jan Peter Balkenende en minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie. De Kamer wilde uitleg van laatstgenoemde over een uitspraak van Van Middelkoop over het homohuwelijk. In Vrij Nederland noemde hij dat ‘de ontbinding van het familierecht’.
Van Middelkoop schrijft aan de Kamer dat deze woorden gezien moeten worden tegen de achtergrond van het standpunt dat de ChristenUnie in 2000 innam bij de totstandkoming van het homohuwelijk. Hij zegt zich volledig gebonden te achten aan het regeerakkoord, waarin het homohuwelijk intact is gelaten.
Tweede Kamerlid Joël Voordewind van de ChristenUnie laat in een reactie weten tevreden te zijn over de brief van zijn partijgenoot Van Middelkoop. Voor de ChristenUnie is de zaak hiermee afgedaan.
Inderdaad. Terwijl hij iets gezegd heeft dat niet meer teruggedraaid kan worden. Iedereen weet wat hij vind en dat maakt hem ongeschikt en dus moet hij af treden.quote:Op woensdag 24 september 2008 23:56 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)_betreurt_uitspraken
Wat een parlement hebben we toch ook. Je zegt iets, dat valt niet in goede aarde. Je biedt je excuses aan en alles is weer pais en vree maar je hebt wel gezegd wat je hebt gezegd.
Ik heb toch liever vis. Verse vis.quote:Op woensdag 24 september 2008 23:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat zelfs de meest vrome moslim bij de keuze tussen hamlapjes en rauwe haring voor de hamlappen gaat.
Ik mag aannemen dat hij gewoon meent wat hij heeft gezegd en dat dus nog steeds vindt. Die excuses zijn gewoon geen knip voor de neus waard maar in de Kamer eet men het als zoete koek zelfs de oppositie. Wat is dat voor oppositie?quote:Op donderdag 25 september 2008 00:03 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Inderdaad. Terwijl hij iets gezegd heeft dat niet meer teruggedraaid kan worden. Iedereen weet wat hij vind en dat maakt hem ongeschikt en dus moet hij af treden.
Hij was toch niet dronken toen hij het zei?quote:Op woensdag 24 september 2008 23:56 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)_betreurt_uitspraken
Wat een parlement hebben we toch ook. Je zegt iets, dat valt niet in goede aarde. Je biedt je excuses aan en alles is weer pais en vree maar je hebt wel gezegd wat je hebt gezegd.
bronquote:Cairo - An Egyptian Muslim scholar has called for an end to risible religious edicts after a Saudi cleric said Mickey Mouse was an agent of Satan who should die, local media reported on Wednesday.
Sheikh Mohamed al-Munajid, a cleric who often appears on Saudi television and who is also a former Saudi diplomat in the United States, said last week that mice were "agents of Satan" and should be killed.
"Sharia (Islamic law) calls for the extermination of all mice. That includes the rodents as well as 'the famous cartoon mouse'," he said.
He blamed Mickey Mouse for causing people to become soft on mice.
However, Suad Saleh, a woman preacher who hosts a popular television programme on fatwas, or religious edicts, told the English-language daily Egyptian Gazette that Munajid's ruling "tarnishes Islam's image".
"An edict should be based on knowledge, logic and reason," she said.
"Yes, mice should be killed when seen according to Islam's teachings. But it is illogical to deal with a cartoon character as a live mouse and kill it."
In 2005, the former dean of Egypt's Al-Azhar University, the world's oldest Islamic seat of learning, said in a widely criticised ruling that nudity during sex annuls a couple's marriage.
Saleh said Muslim clerics should learn to become more media savvy.
Earlier this month, another Saudi cleric said owners of satellite television channels that broadcast "immoral" content deserved to die.
Leuk..... die heksenjacht op politici die tientallen jaren geleden een niet politiekcorrecte mening hadden.quote:Op donderdag 25 september 2008 00:03 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Inderdaad. Terwijl hij iets gezegd heeft dat niet meer teruggedraaid kan worden. Iedereen weet wat hij vind en dat maakt hem ongeschikt en dus moet hij af treden.
Utrecht nog steeds.quote:
omdat je lui bentquote:Op donderdag 25 september 2008 10:11 schreef Fastmatti het volgende:
Waarom kan ik zonder een beetje tijdsdruk niet werken. Ik weet dat ik een verslag dinsdag moet inleveren en ik ben nog niet begonnen. Zelfs nu is er nog niet voldoende tijdsdruk
Volgens mij wordt het uitstelgedrag steeds extremer naarmate je studie vordert.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:11 schreef Fastmatti het volgende:
Waarom kan ik zonder een beetje tijdsdruk niet werken. Ik weet dat ik een verslag dinsdag moet inleveren en ik ben nog niet begonnen. Zelfs nu is er nog niet voldoende tijdsdruk
ik ken het mag nu een fijn portfolio plan makenquote:
Niks zo leuk als die vrijheid met de studie. Ik hield daar ook van.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:11 schreef Fastmatti het volgende:
Ik mag gezellig een nieuwsgroepservertje schrijven voor wat fora.quote:Op donderdag 25 september 2008 11:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik ken het mag nu een fijn portfolio plan makenen moet van mijn werk nog een cadtekening aan passen
Sterker nog ik had het verzuimd. Ik wou het de volgende titel meegeven:quote:Op donderdag 25 september 2008 00:50 schreef One_of_the_few het volgende:
En jij EG, jij had dit topic kunnen openen
Nooit en dan ook echt nooit word ik een loonslaafquote:Op donderdag 25 september 2008 12:01 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Niks zo leuk als die vrijheid met de studie. Ik hield daar ook van.![]()
Als loonslaaf is dat heel anders.
Werk met veel vrijheid.quote:Op donderdag 25 september 2008 12:01 schreef EchtGaaf het volgende:
Als loonslaaf is dat heel anders.
Whyquote:Op donderdag 25 september 2008 12:02 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Sterker nog ik had het verzuimd. Ik wou het de volgende titel meegeven:
"Waar Fastmatti een heropvoeding krijgt"
Spijt.
Dat laatste kost je hooguit een half uur.quote:Op donderdag 25 september 2008 11:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik ken het mag nu een fijn portfolio plan makenen moet van mijn werk nog een cadtekening aan passen
Verstandig. Ik hoop alleen dat je er als persoon geschikt bent.quote:Op donderdag 25 september 2008 12:20 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Nooit en dan ook echt nooit word ik een loonslaaf
Als mijn familie een beetje wil meewerken dan begin ik volgend jaarquote:Op donderdag 25 september 2008 12:29 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Verstandig. Ik hoop alleen dat je er als persoon geschikt bent.
Loonslaafschap is verschrikkelijk. Het raamt alle creativiteit uit je donder. Ik geef je groot gelijk. Maar denk niet dat het eenvoudig is. Dus bereid je goed voor.quote:Op donderdag 25 september 2008 12:32 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Als mijn familie een beetje wil meewerken dan begin ik volgend jaar
Jij doet echt leuk werk!quote:Op donderdag 25 september 2008 12:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik mag gezellig een nieuwsgroepservertje schrijven voor wat fora.
Ja, wrijf het er nog even lekker in.quote:Op donderdag 25 september 2008 12:38 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Jij doet echt leuk werk!
Gezeik over loonslaaf zijn. Ik heb vrijheid zat, kan alle kanten op. Je kan ook gewoon een andere baan zoeken natuurlijk.quote:Op donderdag 25 september 2008 12:35 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Loonslaafschap is verschrikkelijk. Het raamt alle creativiteit uit je donder. Ik geef je groot gelijk. Maar denk niet dat het eenvoudig is. Dus bereid je goed voor.
En de eerste jaren is flink doorbijten.
Ik heb er meerdere gehad hoor. Je loopt altijd als een hond aan de ketting van een baas. De een laat het lijntje meer vieren dan de ander, maar toch. Het woord baas alquote:Op donderdag 25 september 2008 12:40 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Gezeik over loonslaaf zijn. Ik heb vrijheid zat, kan alle kanten op. Je kan ook gewoon een andere baan zoeken natuurlijk.
Waarom heb je dan geen eigen zaak?quote:Op donderdag 25 september 2008 12:43 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik heb er meerdere gehad hoor. Je loopt altijd als een hond aan de ketting van een baas. De een laat het lijntje meer vieren dan de ander, maar toch. Het woord baas al!
Niks voor mij.
Ik zeg nooit nooit.........De vrijheid spreekt mij enorm aan. Net als tijdens mijn studie.quote:Op donderdag 25 september 2008 12:44 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Waarom heb je dan geen eigen zaak?
quote:Op donderdag 25 september 2008 12:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik zeg nooit nooit.........De vrijheid spreekt mij enorm aan. Net als tijdens mijn studie.
Ik heb het meerdere keren overwogen, eenvoudig is het niet. Concurrentiepositie, goed idee moet je echt wel hebben. En ik ben niet bepaald een ondernemerstype....En dat is jammer, dat houd me eerlijk gezegd tegen.
Ik denk dat ik zeer goed met vrijheid zou kunnen omgaan. Dat is het probleem niet.quote:Op donderdag 25 september 2008 12:50 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Eerst zeuren dat je niet genoeg vrijheid om vervolgens te gaan miepen dat je niet een ondernemerstype bent.... Waarom oh waarom heb je dan meer vrijheid nodig...?
Het idee overigens van een bedrijf is dat je samen een profitable organisatie vormt. Als je dan wilt gaan freewheelen zul je dat moeten kunnen onderbouwen.
quote:Qatar wil ondergronds stadion
Qatar wil haar grenzen weer eens verleggen. In het land waar alles kan moet over twee jaar een ondergronds voetbalstadion 'uit de grond komen'.
Qatar wil de organisatie van het WK van 2018 binnenhalen en met dit nieuwe project hoopt men de kandidatuur kracht bij te zetten. Het stadion moet in Doha komen te staan.
De architecten kwamen op het idee door de hitte die er in de zomer in Qatar is. Het stadion zal worden voorzien van airconditioning. Nadeel is echter dat het slechts plaats kan bieden aan elfduizend toeschouwers. Aan drie van de vier zijdes zijn namelijk skyboxen te vinden.
Het is wel een mooie project. Maar man wat een geld verspilling.quote:
nog wel minder want ik heb hem vrijwel af op wat hatches en maat voering na.quote:Op donderdag 25 september 2008 12:25 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dat laatste kost je hooguit een half uur.
Portfolio een uur of 2 als je je uitslooft. Tijd genoeg dus nog vandaag.
Wie wel?quote:Op donderdag 25 september 2008 13:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nog wel minder want ik heb hem vrijwel af op wat hatches en maat voering na.
portfolio heb ik echt geen zin
Dat heet bij ons POP, HPM en HTM...quote:Op donderdag 25 september 2008 13:18 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Wie wel?![]()
Heb je je Persoonlijk OntwikkelingsPlan met het bijbehorende Persoonlijk ActiviteitenPlan al af?![]()
of werken jullie daar niet mee?
Als mijn baas ooit met zulke onzin aan zou komen, dan zou ik hem recht in z'n gezicht uitlachen.quote:Op donderdag 25 september 2008 13:23 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Dat heet bij ons POP, HPM en HTM...
POP, persoonlijk ontwikkelingsplan ken ik.quote:Op donderdag 25 september 2008 13:23 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Dat heet bij ons POP, HPM en HTM...
ah, een bier en popcorn topic.quote:Op donderdag 25 september 2008 13:41 schreef Monolith het volgende:
De komende tijd hebik weer even leesplezier.
Voor de Scientology mafkezen dan, betreffende topic is al vol:quote:Er blijken interessante lijnen te lopen van een paar sleutelfiguren die ongefundeerde kritiek uit op Scientology in Nederland. Deze figuren hebben er baat bij Scientology weg te blijven zetten als een maffe sekte
nee ik dacht bij de TU veilig te zitten voor dat soort onzin en dat bleek ook wel te kloppen, tot de masterquote:Op donderdag 25 september 2008 13:18 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Wie wel?![]()
Heb je je Persoonlijk OntwikkelingsPlan met het bijbehorende Persoonlijk ActiviteitenPlan al af?![]()
of werken jullie daar niet mee?
Kut, ik ga ook aan een master aan de Tu/e beginnenquote:Op donderdag 25 september 2008 13:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nee ik dacht bij de TU veilig te zitten voor dat soort onzin en dat bleek ook wel te kloppen, tot de master![]()
En daar werken wij niet mee het is meer van wat kan ik wat kan ik niet wat wil ik en wat ga ik er aan doen (lees welke vakken ga ik volgen)
welke?quote:Op donderdag 25 september 2008 13:57 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Kut, ik ga ook aan een master aan de Tu/e beginnen
Biomedical Engineeringquote:Op donderdag 25 september 2008 14:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
welke?
Overigens is het stukje wat wil ik en welke vakken ik ga volgen nog wel logisch de rest is echt zemel.
(begin ik volgende week wel aan)
het grootte kots hier op stichting thuiskopie en consortenquote:http://frontpage.fok.nl/nieuws/99711/-Scholen-moeten-dokken-voor-kinderversjes.html
Gaat bij ons stichting BREIN over lijken om zo veel mogelijk geld op te halen voor de 'arme' muzikant, bij onze zuiderburen gaat de auteursrechtenmaffia nog een stapje verder. Als kinderen daar op school liedjes zingen als 'Klein klein kleutertje' of 'Op een grote paddenstoel' moet daar nu diep voor in de buidel worden getast. Dat eist in elk de SEMU, een organisatie van muziekuitgevers.
Volgens deze organisatie overschrijden scholen de wet als leerkrachten in de klas bladmuziek uitdelen van een bekend kinderdeuntje. SEMU heeft daarom deze week een brief gestuurd naar alle scholen in België. Deze zijn daar uiteraard niet blij mee.
De muziekuitgeverijen willen graag een vast bedrag per leerling als tegemoetkoming voor hun diensten. Van kleuters eisen ze slechts 77 cent. Leerlingen op de basisschool moeten 1,77 euro betalen en leerlingen in het voortgezet onderwijs 2,77 euro.
Ik gok van nietquote:Op donderdag 25 september 2008 14:10 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Biomedical Engineering
Hopelijk heb ik dat gezemel niet
Wie heeft dan de rechten in handen van zulke volkswijsjes?quote:Op donderdag 25 september 2008 14:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
dit is toch om te janken![]()
[..]
het grootte kots hier op stichting thuiskopie en consorten
dat vroeg ik mij ook af zover ik weet hadden ze in de middeleeuwen andere rovers dan de buma-stemraquote:Op donderdag 25 september 2008 14:15 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Wie heeft dan de rechten in handen van zulke volkswijsjes?Zijn die niet rechtvrij dan?
Hehe frisse lucht gehapt.quote:Op donderdag 25 september 2008 14:19 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Brand oefening...
Totzooo
\quote:Op donderdag 25 september 2008 14:44 schreef Fastmatti het volgende:
Steenbok
Speelt rechter over anderen
Koppig en niet flexibel
Veel te pessimistisch
Houdt van vernederen
Kijkt neer op anderen
Geen begrip voor andermans problemen
Altijd een slechte bui
Helemaal waar
Mwoah.quote:Op donderdag 25 september 2008 15:15 schreef Fastmatti het volgende:
Ach, die dingen worden altijd zo geschreven dat iedereen zich erin herkend. Vooral de mensen die in dat soort ongein geloven.
quote:Leo July 23 - August 22
Don't be afraid to ask loved ones for help this week. After all, they expect nothing less from a fuck-up like you.
Libra September 23 - October 23
After years of quiet introspection, you'll finally come out of your shell this week, disgusting everyone with your squirming, mucous-covered frame.
Sagittarius November 22 - December 21
Remember to count your blessings this week, as it's the last time you'll be able to perform mental arithmetic for months to come.
Pisces February 19 - March 20
The stars indicate that—hoo, boy—that's definitely going to hurt.
http://www.wereldomroep.n(...)80924-JazeeraMarokkoquote:Valt het doek voor Al Jazeera Marokko?
Door de Arabische redactie
24-09-2008
"Marokko dreigt terug te gaan in de tijd", zegt de Nederlands-Marokkaanse Hassan Rachidi, directeur van TV-station Al Jazeera in Marokko. Jarenlang was het land een lichtend voorbeeld van persvrijheid in de regio. Wat media als Al Jazeera in Marokko mochten, was ondenkbaar in Tunesië, Algerije, Libië en veel andere Arabische landen. Nu heeft Rachidi een beroepsverbod opgelegd gekregen en mag hij niet meer als journalist in Marokko werken. Deze week is hij even in Nederland.
Hassan Rachidi, die tot 1994 voor de Wereldomroep werkte, is strijdlustig. De directeur van Al Jazeera in Marokko heeft hoger beroep aangespannen tegen zijn vonnis. Dat dient op 12 november. Een Marokkaanse rechter veroordeelde Rachidi tot een boete van 6.000 euro wegens 'het verspreiden van valse informatie'. Eerder werd al zijn persaccreditatie ingetrokken.
Aanleiding voor de rechtszaak was een verslag van Al Jazeera over de rellen die eerder dit jaar plaatsvonden in de zuidelijke Marokkaanse kustplaats Sidi Ifni. De politie trad daar hard op tegen demonstranten. Terwijl de Marokkaanse autoriteiten op Al Jazeera ontkenden dat er sprake was van dodelijke slachtoffers, meldde de zender dat volgens een mensenrechtenorganisatie zeker acht doden waren gevallen.
Geen excuses
De autoriteiten eisen excuses van Al Jazeera. Maar daar kunnen ze lang op wachten, aldus Rachidi. "We zullen nooit excuses aanbieden. Wij hebben geen fout gemaakt, wij zijn professioneel omgegaan met de informatie, dat is mijn mening en ook die van Al Jazeera."
Waarschijnlijk wordt het zestig man tellende kantoor van Al Jazeera in Marokko binnenkort opgedoekt. Waarnemers achten de kans klein dat de rechter Rachidi in het gelijk stelt. Bovendien is de verhouding tussen Al Jazeera en Marokko volgens hen te veel verziekt. Rachidi zegt dat de relatie vorig jaar al bekoelde, tijdens de verkiezingen. De autoriteiten vonden dat zijn zender de standpunten van de islamisten te veel aandacht gaf.
Aanvankelijk werd Al Jazeera met open armen ontvangen in Marokko, terwijl de zender in Algerije en Tunesië niet welkom was. Het was een gevolg van de toegenomen persvrijheid, sinds het aantreden van koning Mohammed VI in 1999.
Buurlanden
In 2006 begon de Arabischtalige televisiezender zelfs met een eigen magazine speciaal voor de Maghreb (Marokko, Algerije en Tunesië); een unicum. De regio werd tot die tijd nauwelijks behandeld in de media, onder meer omdat conflicten in Irak, de Palestijnse gebieden en Afghanistan alle aandacht opeisten.
Inwoners van Marokko wisten heel weinig van de nabijgelegen landen. Een Marokkaanse burger kocht in die tijd een Marokkaanse, Franse, Engelse of Spaanse krant maar hij zou er nooit een kopen uit bijvoorbeeld Algerije of Mauritanië. Alsof een Nederlander niets zou weten over België, Duitsland of Frankrijk.
Het dagelijkse Maghreb bulletin trok al snel miljoenen kijkers. Maar Al Jazeera raakte in de uitzendingen ook aan taboe-onderwerpen als het conflict in de Westelijke Sahara en het koningshuis. Rachidi kreeg van de autoriteiten het verwijt dat hij te veel de negatieve kant van Marokko belichtte. Het populaire bulletin is al enige tijd geleden gestopt.
De Al Jazeera-directeur ziet de problemen bij Al Jazeera in Marokko ook in het licht van de afnemende persvrijheid. "Niet alleen Hassan Rachidi maar ook veel waarnemers zeggen dat we weer teruggaan in de vrijheid van meningsuiting. Marokko was jarenlang een voorbeeld voor de landen van de Maghreb en voor alle Arabische landen."
Bezorgdheid
De organisatie Reporters without borders toont zich bezorgd over de persvrijheid in Marokko. Het spreekt in een rapport van 'een lawine van rechtszaken tegen journalisten'.
Begin dit jaar werd een journalist de cel ingegooid wegens het publiceren van een geheim memo van de Marokkaanse inlichtingendienst. En de hoofdredacteur van de Franstalige weekbladen Tel Quel en Nichane hangt een gevangenisstraf van vijf jaar boven het hoofd wegens het beledigen van de koning. Nichane kreeg al eerder dit jaar een publicatieverbod opgelegd, omdat het blad moppen die op straat werden getapt over de vader van de huidige koning had gepubliceerd.
Marokko-deskundigen wijzen ook op de bomaanslagen in Casablanca in 2003, waarbij tientallen doden vielen. Die leidden tot strenge anti-terrorisme wetten, die ook de mensenrechten en persvrijheid aan banden leggen. Al Jazeera heeft daar ongetwijfeld eveneens de consequenties van ondervonden.
Ja uiteindelijk moest ik het wel openen. Het duurde zo lang.quote:Op donderdag 25 september 2008 12:02 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Sterker nog ik had het verzuimd. Ik wou het de volgende titel meegeven:
"Waar Fastmatti een heropvoeding krijgt"
Spijt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |