Luchtbel: wat een heerlijke post !!
jayden zit dus ook in een gemengde kleuterklas, en het onderscheid wat er door juf in de klas gemaakt wordt is vooral de materiaalkeuze (de oudsten mogen met andere krijtjes kleuren als de jongsten, de oudsten doen andere dingen met de bijenwas en vilten en borduren iets meer. De jongsten zijn net als bij jolie swoensdags vrij.
ik heb nog nooit iets van dat soort folders meegekregen, kan het me in elk geval niet herinneren uit alicia's kleutertijd.
Lang getwijfeld of ik zou berichten over het michaelsfeest (een van de feesten die wij van de vrije dus wel vieren maar het reguliere niet. maar nu er in mijn pm meer ouders rond hangen die de vrije hebben gekozen als school of gaan kiezen denk ik dat ik gewoon hier ook zo nu en dan eens wat van ons neer ga gooien.
Wij hebben afgelopen zaterdag het Michaelsfeest gehad voor Alicia en vandaag voor Jayden. Bij de kleuters doen ze binnen schooltijd wat spelletjes, plukken appels, raspen de appels en maken samen met juffie de appelmoes. Als ouder krijg je er niet superveel van mee behalve uit de verhalen van je kind en de voorbereidingen die je zelf maakt. (Bij onze kleuters vieren ze het michaelsfeest meer als oogstfeest, het Michaelsgebeuren kwa moed, lef en de ridder joris varianten worden nog niet uitgebreid gedaan)
Zaterdag had Alicia het feest, en als eerste klasser snap je natuurlijk al wat meer over helden daden, wat moed en angst inhoudt en vooral dat angsten overwonnen kunnen worden. (de 1e, 2e en volgens mij ook nog de derde draaien bij ons een apart programma (ridder joris die de draak verslaat en de princes red), de andere drie hogere klassen hebben een eigen, vooral spannender programma) We moesten om kwart over negen al in het park zijn en na wat onwennig heen en weer geschuifel van de eerste klassers en het zoeken naar het juiste groepje, mochten ze hun ingestudeerde gedichten en liedjes laten horen alvorens met de groepjes het park in te gaan en de opdrachten uit te voeren.
Allemaal kleine spelletjes waren uitgezet waarbij de kinderen iets moesten doen wat zo nu en dan in kinderogen best spannend was, een appeltje 'stelen' bij de appelreus
(wat Alicia nadat ze de kunst afgekeken had bij de rest enorm beheersd deed, goed op de reus lettend),
in een bootje een zwaardje naar de overkant brengen. Deze vond ze het minst eng dus hier stond ze bij te poppelen het te mogen doen. Al slingerend een draak bekogelen met kersenpitten of
de staart van de draak veroveren was een ander verhaal, ze had zichzelf vooraf moed ingesproken en bleef maar schreeuwe je bent een mens je bent geen draak, maar helemaal in je eentje dan toch die staart pakken is best eng. je zag haar steeds twijfelen en twijfelen en was dan ook erg blij met wat hulp

En nog veel meer spelletjes, was erg leuk opgezet allemaal, spannend maar net niet te..
Het was enorm leuk, Alicia heeft het geweldig gehad je zag haar echt genieten (en we hadden enorm geluk met het weer) Na afloop hebben we met zijn allen nog gepicknickt en mocht de zesde klas als gehele klas nog een keer de draak spelen waarbij iedere klas een keer de tong/staart mocht veroveren (zelfs ouders mochten een kansje wagen

)
Vandaag was het de echte datum waarop Michaelsfeest gevierd hoort te worden en hebben ze bij Alicia in de klas vooral lekker gekletst over afgelopen zaterdag en zichzelf allemaal benoemd tot eigen held

en appelmoes gemaakt met zijn allen. Ik heb Alicia nog nooit zo happy en enthousiast gezien als afgelopen zaterdag echt super.
Ik heb foto's maar weet niet of ik ze nou hier moet zetten of in het fototopic omdat het anders misschien te veel wordt
edit: ipv foto's filmpjes er ingegooid
[ Bericht 7% gewijzigd door knorretje op 29-09-2008 21:10:20 ]