Malkah is sinds het overlijden van Poezebeesd (MM) nogal van slag. Poezebeesd woonde tijdelijk bij onze zoon (noem hem even BamBam) maar die kwam met dezelfde schoenen als die hij aanhad tijdens het overlijden van MM hier in huis. Ook Dinooo, die snel naar BamBam en MM ging toen zoonlief belde, had die schoenen aan toen ze van dierenarts thuiskwamen.
Malkah kwam met grote opengesperde ogen naar beide heren, rook aan hun schoenen en deinsde achteruit. Malkah wil normaal erg graag door Dinooo geaaid worden, en ook door BamBam. Ze rook nog eenmaal aan de hand van BamBam en vluchtte de vensterbank in. Om er vervolgens twee dagen niet meer uit te komen.
Sinds die tijd 'praat' Malkah veel meer tegen Dinooo, ze maakt geluiden die we nooit eerder gehoord hebben. Dinooo mag wel weer aaien. Maar sinds die dag wil Malkah niet meer alleen zijn... Ik heb toen de ramen helemaal open gezet zodat de lucht van de dode MM uit huis ging. Schoenen afgenomen voor zover dat kon. Handen extreem gewassen, etc.
Maar nu is het zodra we met zijn tweeën de deur uit moeten (en natuurlijk moeten we dat), hommeles, plast ze buiten de bak. Eerst helemaal in huis, overal hele kleine beetjes. Eerst naar dierenarts geweest, medische oorzaak uitgesloten. Stress. Gauw Feliway stekker gehaald. Die hielp binnen 24 uur, ze plaste niet meer overal. Een paar dagen ging het goed, geen problemen. Nu sinds een paar weken weer problemen, ze plast nu vóór de bakken (ze heeft er twee) op het grijze matje met groeven die ervoor ligt. Maar alleen als we weg gaan!
Ze weet het al wanneer Dinooo mijn jas pakt.
Soms is Dinooo iets vergeten en moet hij vanuit de auto weer even terug huis in, dan heeft ze al geplast. We ruimen het zo gauw mogelijk op, en dat weet ze. Af en toe verdenk ik haar ervan een spelletje te spelen, omdat ze weet dat we het dan snel opruimen. En dus is Dinooo dan weer in huis. Maar ze zal het wel uit angst doen, verlatingsangst. Fijn is het niet, het minst voor haar omdat ze het kennelijk nodig vind om te doen, en dus angstig is.
Wat kunnen we nog meer doen, behalve zoals altijd lief voor haar zijn? Any ideas?