quote:Op woensdag 17 september 2008 21:08 schreef RacerDKB het volgende:
Het is sowieso vies.
Ik koop altijd deze niet duur en ik vind hem lekker, had een keer een dure gekocht die echt niet te vreten wasquote:Op woensdag 17 september 2008 21:09 schreef hierissieweer het volgende:
sommige feta is indd vies. Wat is nu de lekkerste en waar kunnen we het beter niet halen?
Helemaal top. Met van die galepino pepertjes en kebab (ik heb het nu dus over de kababboer)quote:Op woensdag 17 september 2008 21:23 schreef WensMeester het volgende:
Verse feta van de plaatselijke bezorggriek!
Jojoortje houdt wel van Grieksquote:Op woensdag 17 september 2008 21:16 schreef Koploperkopper het volgende:
Droge ongein is het.
Daar houdt Jojoortje vast niet van.
Die groene pepertjes idd, die doet de griek hier er ook bijquote:Op woensdag 17 september 2008 21:25 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Helemaal top. Met van die galepino pepertjes en kebab (ik heb het nu dus over de kababboer)
Da's heul geen fetaquote:Op woensdag 17 september 2008 21:11 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
Ik koop altijd deze niet duur en ik vind hem lekker, had een keer een dure gekocht die echt niet te vreten was
deze dus
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 17 september 2008 21:11 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
Ik koop altijd deze niet duur en ik vind hem lekker, had een keer een dure gekocht die echt niet te vreten was
deze dus
[ afbeelding ]
Dizz mijn feta nietquote:Op woensdag 17 september 2008 22:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]Die rommel mag geen eens Feta meer heten
![]()
Mediterane smaakmaakzuivelblokjes noemen ze het nu
Wat dan wel?quote:
Die zachte is echt lekker!quote:Op woensdag 17 september 2008 22:41 schreef zoalshetis het volgende:
ga naar de turk en haal die varianten die nog in het pekel liggen. vooral die zachtere variant (de duurste, maar nog steeds iets van 7 euro per kilo) is echt waanzinnig lekkert. en fettina is meuk.
door een lamsgehaktsausje voor de spaghetti is ie ook erg lekker. of door de bechamel voor lasagne. maar vooral in combinatie met lam is het ultiem.quote:Op woensdag 17 september 2008 22:47 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Die zachte is echt lekker!
officieel van geit. maar who's counting. volgens mij is de zachte verse variant van de turk van koe.quote:Op woensdag 17 september 2008 22:49 schreef Duderinnetje het volgende:
Moet feta nou eigenlijk van schaap zijn of van geit?
En doe mij inderdaad de verse van de Turk/Marokkaan maar! Supermarktfeta is volgens mij van hergebruikte petflessen gemaakt.
Yep, da's degene die ik ook bedoelquote:Op woensdag 17 september 2008 22:41 schreef zoalshetis het volgende:
ga naar de turk en haal die varianten die nog in het pekel liggen. vooral die zachtere variant (de duurste, maar nog steeds iets van 7 euro per kilo) is echt waanzinnig lekkert. en fettina is meuk.
ik ga altijd om naar zijn mooie dochters te kijken, en dan voor de feta...quote:Op woensdag 17 september 2008 22:58 schreef BBQ-kip het volgende:
[..]
Yep, da's degene die ik ook bedoel
Heerlijk! Voor mij het enige waarvoor ik naar de Turk ga
Ik haal blikken van 400 gram. Daar zitten twee kaasjes in. Wel van koe, maar ook erg lekker.quote:Op woensdag 17 september 2008 22:56 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
officieel van geit. maar who's counting. volgens mij is de zachte verse variant van de turk van koe.
quote:Op woensdag 17 september 2008 23:00 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik ga altijd om naar zijn mooie dochters te kijken, en dan voor de feta...
Schaap is sterker van smaak dan geit en geit is sterker van smaak dan koe. Zacht en licht zilt is denk ik koeienkaas.quote:Op woensdag 17 september 2008 23:09 schreef Duderinnetje het volgende:
Maar geit of koe maakt nogal wat uit, qua smaak. Die zachte zilte... geit zeker?
Je kon niet gewoon broodje zeggen?quote:Op woensdag 17 september 2008 23:47 schreef Klautje het volgende:
Turkse kaas is wat mij betreft verreweg de beste, en goedkoper. Lekker zoetjes. Heerlijk in de ochtend op zo eentje:
[ afbeelding ]
Het is geen normaal kankerbroodje, maar speciaalquote:Op woensdag 17 september 2008 23:48 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Je kon niet gewoon broodje zeggen?
volgens mij heet zo'n ding borek oid.quote:Op woensdag 17 september 2008 23:48 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Je kon niet gewoon broodje zeggen?
Ik neem aan dat je jalapeños bedoelt?quote:Op woensdag 17 september 2008 21:25 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Helemaal top. Met van die galepino pepertjes en kebab (ik heb het nu dus over de kababboer)
Borek is volgens mij een bladerdeegachtig gerechtje of zo. Sigara boregi zijn nl. van die lange rolletjes met bijv. feta erin, om het toch even ontopic te houden.quote:Op woensdag 17 september 2008 23:50 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
volgens mij heet zo'n ding borek oid.
dat zou best kunnen. maar turkije en griekenland grenzen aan elkaar en je weets, dan neem je vaak wat dingen van elkaar over. vooral de lekkere dingen.quote:Op woensdag 17 september 2008 23:45 schreef misteriks het volgende:
en ik die dacht dat the real stuff uit Griekenland kwam
In Turkije hebben ze een witte kaas die op feta lijkt, beyaz peynier, volgens een kookboek van Claudia Roden. Deze kaas verkopen ze ook inderdaad veel bij supermarkt Dunya hier in R'dam.quote:Op woensdag 17 september 2008 23:57 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat zou best kunnen. maar turkije en griekenland grenzen aan elkaar en je weets, dan neem je vaak wat dingen van elkaar over. vooral de lekkere dingen.
moet dat gekanker nou?quote:Op woensdag 17 september 2008 23:49 schreef Klautje het volgende:
[..]
Het is geen normaal kankerbroodje, maar speciaal
Burek is gevuld, bijvoorbeeld met feta of gehakt.quote:Op woensdag 17 september 2008 23:50 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
volgens mij heet zo'n ding borek oid.
Jeugd van tegenwoordig hé...quote:
burek lijkt wel heel erg veel op dat broodje. hoe heet dat broodje, zonder de vulling?quote:Op donderdag 18 september 2008 00:08 schreef Klautje het volgende:
[..]
Burek is gevuld, bijvoorbeeld met feta of gehakt.![]()
Het enige woord voor brood dat ik ken is ekmek. Maar goed, ik spreek ca. 20 woorden Turks, 12 daarvan zijn telwoorden en één is Turkse pizza.quote:Op donderdag 18 september 2008 00:09 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
burek lijkt wel heel erg veel op dat broodje. hoe heet dat broodje, zonder de vulling?
voor sherrydrinkende mannen is dat inderdaad de enige goede kaas.quote:Op donderdag 18 september 2008 00:20 schreef kurk_droog het volgende:
Er is maar één goede kaas en dat is Noord-Holland Jong Belegen..
Ik weet wel wat beters voor bij de sherry.quote:Op donderdag 18 september 2008 00:21 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
voor sherrydrinkende mannen is dat inderdaad de enige goede kaas.
ja een afbrokkelende kaas, een zwaargerookte ham of een fijn riekende punani.quote:Op donderdag 18 september 2008 00:30 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ik weet wel wat beters voor bij de sherry.
Ligt eraan wat voor sherry. Doe mij maar chocoladetaart.quote:Op donderdag 18 september 2008 00:30 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja een afbrokkelende kaas, een zwaargerookte ham of een fijn riekende punani.
Ekmek betekent gewoon brood, niet meer niet minder.quote:Op donderdag 18 september 2008 00:19 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Het enige woord voor brood dat ik ken is ekmek. Maar goed, ik spreek ca. 20 woorden Turks, 12 daarvan zijn telwoorden en één is Turkse pizza.
In Nederland heet dat gewoon Turks brood.quote:Op donderdag 18 september 2008 00:09 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
burek lijkt wel heel erg veel op dat broodje. hoe heet dat broodje, zonder de vulling?
en hoe heet het in turkije? want een 'turksbrood' is rond en zachter.quote:Op donderdag 18 september 2008 00:46 schreef Klautje het volgende:
[..]
Ekmek betekent gewoon brood, niet meer niet minder.
[..]
In Nederland heet dat gewoon Turks brood.
Het Turksbrood wat in Nederland Turksbrood heet, heet in Turkije pide.quote:Op donderdag 18 september 2008 00:48 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
en hoe heet het in turkije? want een 'turksbrood' is rond en zachter.
aha. wordt er niet heel veel duidelijker op wat betreft die specifieke vorm, maar toch ietsje. gelukkig heet het geen kankerbrood...quote:Op donderdag 18 september 2008 00:54 schreef IHVK het volgende:
[..]
Het Turksbrood wat in Nederland Turksbrood heet, heet in Turkije pide.
Gewoon Turks brood in Turkije heet, ekmek.![]()
[ afbeelding ]
burek of borek in amsterdam is niet van bladerdeeg.quote:Op donderdag 18 september 2008 00:48 schreef IHVK het volgende:
Borek is bladerdeeg met vulling(kaas, spinazie, prei, of aardappel), heeft weinig met brood te maken.
quote:Op donderdag 18 september 2008 00:56 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
aha. wordt er niet heel veel duidelijker op wat betreft die specifieke vorm, maar toch ietsje. gelukkig heet het geen kankerbrood...
In héél Amsterdam niet? In héél Rotterdam namelijk wel hoor!quote:Op donderdag 18 september 2008 00:57 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
burek of borek in amsterdam is niet van bladerdeeg.
Dat zei ik toch?quote:Op donderdag 18 september 2008 00:46 schreef Klautje het volgende:
[..]
Ekmek betekent gewoon brood, niet meer niet minder.
verwarrend..quote:Op donderdag 18 september 2008 00:57 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
burek of borek in amsterdam is niet van bladerdeeg.
In Den Haag ookquote:Op donderdag 18 september 2008 01:00 schreef Maeghan het volgende:
[..]
In héél Amsterdam niet? In héél Rotterdam namelijk wel hoor!
de tulp is ook van origine een turkse bloem. neemt niet weg dat een land dat kan cultiveren en bekend mee worden.quote:Op donderdag 18 september 2008 01:07 schreef IHVK het volgende:
Je zou maar als trotse Griek dit topic lezen.
in dat geval. smeer het op je eikel.quote:Op donderdag 18 september 2008 01:33 schreef Maeghan het volgende:
Misschien ligt het aan het tijdstip, maar op dit moment spreekt het thema 'wat je behalve koken nog meer kan doen met turkse kaas' me meer aan =P
Kopkaas!quote:Op donderdag 18 september 2008 01:41 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
in dat geval. smeer het op je eikel.
idd heb ik ook thuis, smullen manquote:Op donderdag 18 september 2008 23:37 schreef TheMagnificent het volgende:
Deze is pas lekker:
[ afbeelding ]
Alleen dan de rode variant.quote:Op donderdag 18 september 2008 23:37 schreef TheMagnificent het volgende:
Deze is pas lekker:
[ afbeelding ]
Klopt, daarom zeggen ze ook geen feta meer in de Apettina reclamesquote:Op donderdag 18 september 2008 16:44 schreef David het volgende:
Fèta is in mijn ogen echt wel een Grieks product, het is volgens mij zelfs zo dat alle witte kaas die niet in Griekenland gemaakt wordt geen feta mag genoemd worden?
quote:Op vrijdag 19 september 2008 22:17 schreef robber57 het volgende:
Tipje: als je de smaak van Dodoni wat te heftig vind kun je die wat afzwakken door de kaas uit de verpakking te halen en 1 dag in een bakje met schoon water te leggen.
Veel te lekkerquote:Tipje 2: zo heb ik feta in Rodos gegeten: 1 pakje Dodoni eerst in de dikte doormidden snijden en dan in 4 stukjes,je hebt dan dus 8 dunne vierkante stukjes, door een geklopt eitje halen en paneren en dat 2x en dan heel voorzichtig frituren zodat je het korstje niet beschadigt anders lopen ze leeg in de pan ----> je vreet je vingers er bij op
brie is juist erg zacht. snap niet dat je die in de categorie stevig noemt. of eet je brie alleen als ie direct uit de koelkast komt? en in de frituur kan je brie alleen eten als ie, na heel erg grondig drie keer in eiwit paneren, direct uit de vriezer komt. dikke korst en eigenlijk niet lekker, want verliest zijn zoetigheid door frituur.quote:Op zaterdag 20 september 2008 00:29 schreef David het volgende:
[..]
Veel te lekker![]()
Kun je met elke lekkere kaas doen die een klein beetje stevig is. Brie, geitenkaas, noem maar op. Veel te lekker gewoon
"vol zitten", mag ik daar iets over zeggen? alleen een goede gans zit vol. mensen hebben "heerlijk gegeten". "ik zit vol" vind ik een belediging voor een kok.quote:Op zaterdag 20 september 2008 01:37 schreef BBQ-kip het volgende:
Misschien bedoelt hij goedkopie brie, die is vaak ook nog eens niet goed rijp waardoor hij "lekker" stevig blijft bij frituren/bakken.
Ik heb de feta-variant weleens als voorgerecht bij de Griek genomen, zat erna alleen helemaal vol en hoefde dus geen hoofdgerecht meer
quote:Op zaterdag 20 september 2008 01:58 schreef BBQ-kip het volgende:
Natuurlijk mag je daar iets over zeggen
Na een megaplak feta uit de frituur zit ik wel vol hoor, da's verder geen belediging, maar het is gewoon eenzijdig en vet/zout doorvreetvoedsel voor als je erge honger hebt. En toen had ik de plak op en dacht "plof".
Als ik heerlijk heb gegeten bij een goed restaurant of bij mensen thuis (of bij mezelf thuis) dan is het inderdaad anders. Niet als wanneer mijn moeder na een maaltijd (waar ik de hele middag voor in de keuken heb gestaan) zegt "zo, dat is ook weer binnen"
En de rest van je leven heb je met je aardappels, groente, vlees onder een steen gelegen?quote:Op zaterdag 20 september 2008 02:07 schreef Heider00sje het volgende:
Ik heb het eerlijk gezegd nooit in mijn mond gehad, maar ik vind het er best vies uit zien.
Wat ik daarmee bedoel ze zeggen is dat het niet uitnodigt om gegeten te worden.
Wie heeft dat nog meer?
quote:Op zaterdag 20 september 2008 01:18 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
brie is juist erg zacht. snap niet dat je die in de categorie stevig noemt. of eet je brie alleen als ie direct uit de koelkast komt? en in de frituur kan je brie alleen eten als ie, na heel erg grondig drie keer in eiwit paneren, direct uit de vriezer komt. dikke korst en eigenlijk niet lekker, want verliest zijn zoetigheid door frituur.
hey, maar ieder zijn smaak
De tip lijkt me dan ook niet dat je naar schubbekutterveen moet afreizen, maar de tip is eigenlijk dat je eens in je woonplaats moet kijken of er hoeken en Turken zijn en daar de feta eens gaan proeven. Het lijkt me dat dat in Alkmaar wel moet lukken.quote:Op vrijdag 19 september 2008 22:17 schreef robber57 het volgende:
Een lastige is de veelvuldige tip "bij de turkse winkel om de hoek koop je fantastische feta" , daar heeft de gemiddelde lezer dus niets aan want wat moet ik met een winkel in schubbekutterveen als ik in Alkmaar woon?
Waarom zou je dat willen?quote:Tipje: als je de smaak van Dodoni wat te heftig vind kun je die wat afzwakken door de kaas uit de verpakking te halen en 1 dag in een bakje met schoon water te leggen.
Welke brie gebruik je daarvoor dan? (merk, prijs en rijpfase enzo)quote:Op zaterdag 20 september 2008 13:42 schreef David het volgende:
[..]. Wie zegt dat? Heb je het zelf al geprobeerd?
Mij lukt het perfect zonder in te vriezen of wat dan ook. Gewoon één keer, op kamertemperatuur, door wat bloem, eitje, paneermeel, en in een hete pan met wat olijfolie goudbruin bakken. De binnenkant wordt dan heerlijk smeuig en de buitenkant is krokant. Niks goedkoop, niks invriezen, niks koelkast.
ondanks dat je een beetje domme dingen zegt moet je feta in pekelwater (zout gemaakt water) bewaren.quote:Op maandag 22 september 2008 22:20 schreef 18konijn het volgende:
Ik heb al heel wat soorten feta geprobeerd. De meeste komen niet in de buurt van de echte feta, zoals je die in Griekenland op je boerensalade krijgt en die daar altijd hetzelfde smaakt (behalve misschien in gedegenereerde toeristententen). Ik kan me de smaak nog precies herinneren. Dodoni en Fage komen in de buurt, maar nu hebben ze bij AH tussen de verse kaas bij de bediening ook merkloze feta in gesealde bakjes en die smaakt echt precies zoals echte Griekse feta moet smaken!
Nog een vraagje: feta bederft erg snel; de Dodoni bijvoorbeeld is een dag of twee na opening al nauwelijks meer te eten door de bijsmaak. Hoe kun je feta het beste bewaren? Moet je er soms vers water opgieten of zo en het vocht in de verpakking weggooien? Of invriezen zelfs misschien?
Ik bewaar feta in afsluitbare bakjesquote:Op maandag 22 september 2008 22:20 schreef 18konijn het volgende:
Ik heb al heel wat soorten feta geprobeerd. De meeste komen niet in de buurt van de echte feta, zoals je die in Griekenland op je boerensalade krijgt en die daar altijd hetzelfde smaakt (behalve misschien in gedegenereerde toeristententen). Ik kan me de smaak nog precies herinneren. Dodoni en Fage komen in de buurt, maar nu hebben ze bij AH tussen de verse kaas bij de bediening ook merkloze feta in gesealde bakjes en die smaakt echt precies zoals echte Griekse feta moet smaken!
Nog een vraagje: feta bederft erg snel; de Dodoni bijvoorbeeld is een dag of twee na opening al nauwelijks meer te eten door de bijsmaak. Hoe kun je feta het beste bewaren? Moet je er soms vers water opgieten of zo en het vocht in de verpakking weggooien? Of invriezen zelfs misschien?
En wat zijn dan wel die domme dingen? Ik wil graag van je leren!quote:Op maandag 22 september 2008 22:26 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ondanks dat je een beetje domme dingen zegt moet je feta in pekelwater (zout gemaakt water) bewaren.
Natuurlijk kan ook ik de lokale turkse toko vinden maar ik hoe niet zo van gokken wat betreft de aankoop van eten, thuis komen en ontdekken dat het deze keer toch weer andere feta is als de vorige keer heeft dat een beetje in me ontmoedigt, noem het zuinigheid maar ik heb een hekel aan eten kopen wat naderhand niet blijkt te smaken.quote:Op zaterdag 20 september 2008 14:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De tip lijkt me dan ook niet dat je naar schubbekutterveen moet afreizen, maar de tip is eigenlijk dat je eens in je woonplaats moet kijken of er hoeken en Turken zijn en daar de feta eens gaan proeven. Het lijkt me dat dat in Alkmaar wel moet lukken.
[..]
Waarom zou je dat willen?
Idd ja, dat is de allerlekkerstequote:Op donderdag 18 september 2008 23:37 schreef TheMagnificent het volgende:
Deze is pas lekker:
[ afbeelding ]
Het is ook maar een tip, het lijkt me alleen dat dat soort winkels wel redelijk vergelijkbaar zijn in verschillende steden. En als je echt wat lekkers wil vinden, zul je natuurlijk wel af en toe wat moeten proberen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 23:28 schreef robber57 het volgende:
[..]
Natuurlijk kan ook ik de lokale turkse toko vinden maar ik hoe niet zo van gokken wat betreft de aankoop van eten, thuis komen en ontdekken dat het deze keer toch weer andere feta is als de vorige keer heeft dat een beetje in me ontmoedigt, noem het zuinigheid maar ik heb een hekel aan eten kopen wat naderhand niet blijkt te smaken.
Maar feta is gewoon best pittige kaas. Als iemand daar niet van houdt, waarom zou je dan per se salade met feta willen maken? Zoek dan een mildere kaas zou ik zeggen. Maar goed, dat dreigt een beetje mijn centrale thema in CUL te worden, stokpaardje zo je wilt: Gaat het nou om de naam van het product, of om wat het is?quote:En dat verdunnen van de smaak; ik houd juist van dat pittige van Dodoni en zal het dus nooit doen maar niet iedereen kan daar mee leven en in mijn zoektocht om fetra wat langer te kunnen bewaren ontdekte ik het.
tegenwoordig bewaar ik het uiteraard in pekelwater.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |