Ik wil niet lullig doen maar je vergelijkt een EOS 400D (instapper) met een D200 (wat duurder model), dat is appels met peren vergelijken.quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:14 schreef EdicOnline het volgende:
Ik heb nu een Canon 400D maar ik wil overstappen op Nikon om aantal redenen:
- Externe flitser draadloos aansturen (zonder aanhangsels op mijn camera)
- Vrijwel alle camera's van Nikon (niet D40 enzo maar meer D80/D200 en verder) liggen lekkerder in mijn hand en voelen iets zwaarder (D200 is paar honder gram zwaarder dan mijn 400D bijv.) en dat vind ik iets fijner
- Ik vind scenes op mijn camera amateuristisch uitzien bovendien gebruik ik die nooit (ik ben amateur maar ik wil ze niet)
- Vind 2e scherm voor instellingen fijner werken dan alles op 1 LCD scherm (heeft natuurlijks niets met Nikon te maken maar mijn huidige camera heeft dat niet)
Al met al zijn het meer van die kleine dingetjes en gaat het mij totaal niet om de kwaliteit (Zowel met mijn D400 als mijn 200D in bruikleen maak ik slechte foto's). Ik wil meer een camera hebben om verder uit te breiden als objectieven en dergelijke en op het moment ben ik gewoon niet tevreden met mijn 400D.
Nu zit ik met de vraag, alle camera's van Nikon liggen buiten mijn budget en camera's als D80 wil ik niet, het is mij meer de vraag:
Zal ik een 2e hands D200 kopen of door sparen voor een D300 of weet iemand of er een versie komt die aan mijn eisen voldoet binnenkort? Mag ook van Canon zijn maar ik ben bang dat dat voorlopig niet zal gebeuren.
Mijn budget 'op het moment' is 700 euro en daar wil ik een body + lens + het liefst een externe flitser erbij.
D200 is al redelijk oud maar D300 is iets te prijzig.
Op het moment bezit ik alleen 18-55mm en een 50mm van Canon dus ik kan praktisch zo de overstap maken.
Als ik jou zo hoor zou ik de D200 kopen. Scheelt je een hoop centen en ik denk dat je nog niet zo ver bent dat je het voordeel van de D300 eruit haalt.quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:14 schreef EdicOnline het volgende:
Ik heb nu een Canon 400D maar ik wil overstappen op Nikon om aantal redenen:
- Externe flitser draadloos aansturen (zonder aanhangsels op mijn camera)
- Vrijwel alle camera's van Nikon (niet D40 enzo maar meer D80/D200 en verder) liggen lekkerder in mijn hand en voelen iets zwaarder (D200 is paar honder gram zwaarder dan mijn 400D bijv.) en dat vind ik iets fijner
- Ik vind scenes op mijn camera amateuristisch uitzien bovendien gebruik ik die nooit (ik ben amateur maar ik wil ze niet)
- Vind 2e scherm voor instellingen fijner werken dan alles op 1 LCD scherm (heeft natuurlijks niets met Nikon te maken maar mijn huidige camera heeft dat niet)
Al met al zijn het meer van die kleine dingetjes en gaat het mij totaal niet om de kwaliteit (Zowel met mijn D400 als mijn 200D in bruikleen maak ik slechte foto's). Ik wil meer een camera hebben om verder uit te breiden als objectieven en dergelijke en op het moment ben ik gewoon niet tevreden met mijn 400D.
Nu zit ik met de vraag, alle camera's van Nikon liggen buiten mijn budget en camera's als D80 wil ik niet, het is mij meer de vraag:
Zal ik een 2e hands D200 kopen of door sparen voor een D300 of weet iemand of er een versie komt die aan mijn eisen voldoet binnenkort? Mag ook van Canon zijn maar ik ben bang dat dat voorlopig niet zal gebeuren.
Mijn budget 'op het moment' is 700 euro en daar wil ik een body + lens + het liefst een externe flitser erbij.
D200 is al redelijk oud maar D300 is iets te prijzig.
Op het moment bezit ik alleen 18-55mm en een 50mm van Canon dus ik kan praktisch zo de overstap maken.
Ik weet niet waarom je dit allemaal zegt.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:04 schreef tha_rizzo het volgende:
[..]
Ik wil niet lullig doen maar je vergelijkt een EOS 400D (instapper) met een D200 (wat duurder model), dat is appels met peren vergelijken.
Vergelijk dan een 40D met een D200, dat is een betere vergelijking.
Stap De Slegte eens binnenquote:Op donderdag 20 november 2008 17:13 schreef zquing het volgende:
weet iemand een goed(en vooral zeer betaalbaar) boek voor als ik zwart wit wil gaan ontwikkelen?
Ben voor de tokina 20-35 gegaan, ben nu opzoek naar een pentax mz-5n. Denk dat 't dan toch een 15mm heliar met een bessa wordt, over een jaartjequote:Op donderdag 20 november 2008 17:34 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Stap De Slegte eens binnen
@je groothoekvraag: Wellicht iets van achter het ijzeren gordijn?
Die heb ik eventueel nog wel liggen voor jequote:Op donderdag 20 november 2008 17:53 schreef zquing het volgende:
[..]
Ben voor de tokina 20-35 gegaan, ben nu opzoek naar een pentax mz-5n. Denk dat 't dan toch een 15mm heliar met een bessa wordt, over een jaartje
kostda?quote:Op donderdag 20 november 2008 18:16 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Die heb ik eventueel nog wel liggen voor je
Onder welke omstandigheden en met welke ISO probeer je te lichtmeterenquote:Op zaterdag 22 november 2008 11:17 schreef zquing het volgende:
Weet iemand waarom mn vivitar 70-210 3.5 geen lichtmeting doet met mn spotmatic? Ook geen stopdown metering, met mn SMC takumar 50 1.4 doet hij 't wel perfect?
hij doet stopdown wel(was vergeten mn hendeltje om te zettenquote:Op zaterdag 22 november 2008 11:29 schreef Erasmo het volgende:
Da's vreemd, in principe zou een spotmatic zelfs moeten lichtmeten als je er een toiletrol voor houdt
ik denk dat ik idd zat te kijken buiten 't berijk van de meter,quote:Op zaterdag 22 november 2008 11:40 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Onder welke omstandigheden en met welke ISO probeer je te lichtmeteren
Met die oudere TTL-meters wil het nog wel eens gebeuren dat, wanneer het te donker of te licht is je buiten het bereik van je meter komt. Daarop kan zo'n meter op verschillende manieren reageren, óf de naald slaat helemaal niet uit en het lijkt alsof er niks werkt, óf de naald gaat keurig tussen de plus en de min in staan en suggereert in alle gevallen ten onrechte een goeie belichting meestal gebeurt dat eerste
Dat je 1.4/50 onder die omstandigheden wél lichtmeting geeft kan kloppen, die geeft de meter een stopje of wat meer bereik.
Op zich zou die zoomlens geen storingen bij je meter mogen veroorzaken, zoals al gezegd kan een spotmatic zelfs zonder lens meten.
Meestal zit er een knopje op je camera met een +/- teken. Als je daarop drukt zal er waarschijnlijk een 0.0 verschijnen in je display. Met de knop waarmee je meer instellingen verzet kan je dan naar + of - dus over of onder belichten.quote:Op zaterdag 22 november 2008 14:47 schreef FictionalFenna het volgende:
Ik heb een Sony DSC H-50 en weet niet hoe ik moet onder- en overbelichten. Ik heb al in het instructieboekje gekeken, maar daar kon ik niks vinden. Weet iemand waarnaar ik moet kijken en waar ik op moet letten?
Welk piepen stopt nietquote:Op zondag 23 november 2008 02:08 schreef Erasmo het volgende:
Mijn Metz 45 CT1 stopt niet met piepen. Nou heb ik het tijdelijk opgelost door een tairip om het midden te doen(druk verhelpt het probleem) maar hoe komt dit nou?
Hij flits wel nog gewoon goed? Het klinkt als een trillende spoel, openmaken, uitzoeken welke spoel 't is en meestal wil een druppeltje secondelijm wel helpenquote:Op zondag 23 november 2008 02:08 schreef Erasmo het volgende:
Mijn Metz 45 CT1 stopt niet met piepen. Nou heb ik het tijdelijk opgelost door een tairip om het midden te doen(druk verhelpt het probleem) maar hoe komt dit nou?
Zelfs dat hoeft geen kwaad te kunnen, de meeste flitsers uit de tijd van de Metz45 floten gewoon vrolijk door als de condensator vol zat. Ben je de hedendaagse flitsers gewend die allemaal op enig moment in de spaarstand springen bij volledige lading dan kan zo'n ouwe geweldenaar die gewoon door blijft laden even wennen zijn.quote:Op zondag 23 november 2008 10:29 schreef zquing het volgende:
maar als 't de oplaad piep is die niet stopt is 't waarschijnlijk iets anders
Thanks, ik was helemaal vergeten dat er ook zoiets was als een online uitgebreide handleidingquote:Op zaterdag 22 november 2008 16:00 schreef pea4fun het volgende:
Quote uit je handleiding:
1 selecteer een EV-item met de draaiknop
2 druk op de stip op de regeltoets
De belichtingswaarde wordt geel
3. Selecteer een belichtingswaarde met de draaiknop
Naar + maakt het beeld helderder
OEV, de belichtingswaarde wordt bepaald door de camera
naar - maakt het beeld donkerder
Omdat je bij handmatig belichten altijd al zelf bepaalt hoever je van het advies van de lichtmeter wilt afwijken. In geval van automatiek is er altijd één ding dat door de camera zelf wordt ingesteld en dáárop laat je dus die correctie los.quote:Op zondag 23 november 2008 15:25 schreef FictionalFenna het volgende:
[..]
Thanks, ik was helemaal vergeten dat er ook zoiets was als een online uitgebreide handleidingAlleen kan ik nu niet op manual de belichting instellen, het kan als ik bijvoorbeeld alleen diafragma of sluitertijd wil instellen. Waarom is dat?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |