quote:
Op maandag 15 september 2008 16:52 schreef Elfletterig het volgende:Iemand die niet automatisch vervalt in PvdA-bashen (zowat een trend op internet), is niet automatisch lid van de reclame-afdeling van de PvdA. Ik pleit alleen voor realisme en ik geef gewoon mijn mening. De mening is dat we in Nederland heel goed zijn geworden in klagen, zeiken en recalcitrant doen. Niks deugt, wat een regering ook doet. Paars deugde van geen kanten meer, toen ene Fortuyn zijn mond opentrok. Dat terwijl de cijfers aantonen dat het op veel (niet alle, maar wel veel) fronten een uitstekende regering was.
Ik zou dan ook graag Paars 3 zien, zonder een aantal m.n. PvdA monsters als Dijksma. En ook ik geef gewoon mijn mening, zonder goedkoop te lullen over de PvdA. Zo langzaam aan zijn de PvdA stemmers hier een beetje erg veel aan het jammeren dat er drie mensen op dit forum ongenuanceerd 100% anti PvdA zijn en projecteren dit op iedereen die niet in hun straatje praat. Jij bent een van die mensen en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je mij in die andere groep wil drukken. Gewoon niet doen.
quote:
Wat onderwijs betreft, in de Miljoenennota staat:
- Tegengaan schooluitval, door verbeteren van loopbaanoriëntatie, studiekeuze en begeleiding leerlingen.
- Beurzen voor leraren die verder willen studeren.
- Betere salarissen voor leraren, waardoor het beroep aantrekkelijker wordt.
In totaal groeien de uitgaven voor OC&W met 2,4 miljard euro.
De eerste correctie is dat er 900 miljoen voor staat. Die andere 1,5 miljard is voor van alles en nogwat, maar neit voor onderwijs. Daar is ruim 300 miljoen voor de schoolboeken, 115 ofzo voor beter leren rekenen. Dat laatste is hard nodig, maar waarom dat nu weer 115 miljoen moet kosten is me een raadsel. Die 1 miljard komt van elders van de begroting van Pasterk, ik kan niet uit de plannen opmaken waar de overige 450 miljoen heen zou moeten gaan in het onderwijs. (20 miljoen naar 't HBO en nog her en der wat kruimels, ik geloof dat taalcursussen ook 90 miljoen doen.)
Waar blijft de rest van het geld?
quote:
En je kunt de PvdA niet verwijten dat ze niks aan de AOW wil doen. De PvdA is hier vóór de verkiezingen in 2006 al duidelijk en eerlijk over geweest. Gebrek aan maatregelen op dit terrein mag je het CDA verwijten. Maar PvdA-tje bashen is veel makkelijker, niet? Overigens geeft het CDA inmiddels toe dat ingrepen nodig zijn, maar ja... lekker scoren bij de verkiezingen was belangrijker. Wat bij de PvdA 'draaien' heet, heet bij het CDA kennelijk anders.
De oplossing van de PvdA was een rukoplossing. Maar inderdaad: er was iets van een wil, maar het was ook de PvdA die samen met het CDA een spelletje jij-niet-ik-niet hebben gespeeld tijdens de formatie. Mijn kritiek gaat dan ook verder dan alleen kritiek in de richting van de PvdA.
quote:
De werkloosheid is erg laag. En het kabinet investeert in arbeidsparticipatie, onder meer door het te stimuleren dat ouderen langer aan het werk blijven. En door te investeren in de re-integratie van Wajong'ers.
Er wordt ook scherp gekeken naar aanpassing van de infrastructuur. Besluiten over de aanleg van enkele nieuwe snelwegen staan op de agenda en er wordt gezocht naar mogelijkheden om tijdrovende inspraakprocedures te beknotten. Verder wordt ingezet op het aanjagen van de woningbouwproductie tot 80.000 woningen per jaar. Er wordt dus gewerkt aan het terugdringen van tekorten.
Allemaal halve oplossingen. Kijk maar eens wat voor huizen gebouwd gaan worden, kijk maar eens wat ze hebben laten liggen tijdens de onderhandelingen over het ontslagrecht.
quote:
Er zijn bepaalde zaken onopgelost en bepaalde kwesties waar de regeringspartijen anders over denken, maar maakt dat een kabinet meteen slecht? Naar mijn mening investeert dit kabinet wel degelijk, onder meer door de staatsschuld flink terug te dringen. Dat scheelt toekomstige generaties miljarden euro's. En wat de tegenvallers betreft: zo bijzonder goed draait de economie niet. We zitten in zwaar weer, vanwege de kredietcrisis in de VS. Ondanks dat blijft onze economie licht groeien en presenteert het kabinet een begroting die van een klein overschot uitgaat.
De economie gaat inderdaad nog steed sheel behoorlijk. Feitelijk zelfs zo goed dat het moeilijk zo goed kan blijven gaan. Dat is niet iets waar een kabinet erg veel invloed op heeft. Maar het zware weer moet nog komen, zelfs in de VS.
quote:
Jij wilt alleen de minpunten zien, ik zie ook een aantal positieve punten. Ik ben echt niet lyrisch over deze regering (die ons ook maar in de maag is gesplitst bij gebrek aan reële alternatieven), maar nodeloos bashen - en dan vooral PvdA- of Bos-bashen vind ik te goedkoop.
Zoals ik al steeds probeer aan te geven: ik wil helemaal niet nodeloos aan PvdA of Bos-bashen doen. Ik vind Bos zelfs de beste PvdA bewindspersoon die er zit op het moment. (Het valt niet mee alle graaiministers van je af te houden, vraag dat Zalm maar) Ik probeer alleen aan te geven dat hij wel tot op het randje gaat, met b.v. de NS. Want tussen 2010 en 2015 gaat de markt op het spoor verder open. Dan is het maar zeer de vraag of het wel verstandig is om de NS nu financieel uit te kleden.
En als het je nog niet duidelijk is: dit is in mijn ogen het slechtste kabinet in decennia (vanwege de vertrutting en gebrek aan hervormen) maar gegeven het verstandshuwelijk en het coalitieakkoord valt het me niet tegen.